Muskampen 2025: Segraren korad!

20 toppforskare i unikt upprop: koldioxiden påverkar inte klimatet

Permalänk
Medlem

Varför hörs inga upprop på de vanliga svenska lösningen?

En folkomröstning om vi ska anse att koldioxid påverkar klimatet. Det är väl bäst om folket får bestämma när vi ändå lever i en demokrati brukar det ju heta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Även om det är en lite väl extrem jämförelse så känns det här nästan lite som "det finns biologer som betvivlar evolution, därför finns det inte total konsensus och evolution kan bortses ifrån". Det blir lite som "Jag har ingen aning om hur evolution fungerar, men prästen i kyrkan som kan lite biologi sa att det var så och därmed tror jag på det".
Jag tror personligen att det hela handlar om konservatism. Man vill helt enkelt inte ändra sin livsstil och litar därmed till vem som helst som förnekar växthuseffekt, precis på samma sätt som den religiöse griper efter vad som helst som skulle kunna förneka evolution.

Nåja, som sagt var det kanske en lite extrem jämförelse.

Skillnaden är väll att det är lika kompetenta forskare som förnekar växthuseffekten som säger att det är ett bevisat faktum.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Re: Re: 20 toppforskare i unikt upprop: koldioxiden påverkar inte klimatet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tycker inte det spelar någon roll.
Vi har ingenting att förlora på att tänka på miljön, så vem som har rätt eller fel är meningslöst i frågan. Skulle det dock vara så att miljön faktiskt är i fara från det vi gör mot den så har vi allting att vinna på att tänka på det.

Att fattiga skulle få lida för att vi tänker på miljön tror jag är rent skitsnack. Även om pengarna går till miljön betyder inte det att pengarna annars skulle gått till de fattiga. Att säga sådant känns mer som ett försöka att få sympati-poäng för det dem säger.

Huh? Vad är det du säger? Det är väl klart det finns nackdelar med en extrem miljöparanoia?

Om klimathotet hade varit värre och om det verkligen gick att göra något åt det så hade det antagligen varit värt att t.om. offra mänskliga framsteg till förmån för att i närmast panik försöka minska miljöskadan. Men nu vet vi ju att så inte är fallet, det är flera decennier kvar innan några kraftiga förändringar kommer att märkas och ingenting tyder på att vi skulle vara "körda" på något vis. Att därför försöka stoppa mänskliga framsteg med hjälp av extrema miljöförbjud och liknande leder absolut inte till något bra.

Däremot är det självklart att vi måste satsa mer på miljöteknik, men det har ganska så lite att göra med något klimathot. Energieffektivitet har ett antal fördelar.

Nu har vi ju faktiskt en vetenskaplig konsensus (med en liten minoritet som tycker annorlunda, men allt som behövs är att de kommer med bra bevis för att saken ska ändras). Den visar att stora klimatförändringar finns och den är troligtvis skapad av människor, men inte att vi alla kommer att dö om fem år om vi inte alla övergår till ekofascism och förstör det moderna samhället

Sentenced: svenska folket är inte utbildade nog för att ha en åsikt inom ett så pass vetenskapligt ämne som klimatförändringar. Det är forskarna som ska stå för åsikterna kring hur klimatet ändras och hur det kan påverkas, inte politikerna eller Svensson!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 20 toppforskare i unikt upprop: koldioxiden påverkar inte klimatet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Sentenced: svenska folket är inte utbildade nog för att ha en åsikt inom ett så pass vetenskapligt ämne som klimatförändringar. Det är forskarna som ska stå för åsikterna kring hur klimatet ändras och hur det kan påverkas, inte politikerna eller Svensson!

Hehe okay...Hört talas om ironi? Finns en mängd frågor svenska folket inte är utbildade nog att uttala sig om men som ändå ska tjafsas ner till folkomröstning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, det här är ruskigt roligt. Ett av namnen på den listan är en av mina före detta kursledare, nämligen Lars Franzen på GU. Under hans kurs fick vi reda på redan första dagen att han inte trodde på växthuseffekten på samma sätt.

Han har dock en teori om jordens nerisning och uppvärmning. Han tror på att koldioxiden hjälper till i värmningen men att om vi inte släpper ut tillräckligt med koldioxid finns risken att jorden kommer komma in i en så kallad snowball, där det knappt är någon uppvärmning mellan istider vilket leder till en helt förfrusen planet.
Detta kanske låter något knäppt, men om man tittar på all fakta som han har ser man att detta stämmer. Problemet är att detta kommer hända om 1000-5000 år så då ser inte folk det som ett sånt hot.
Han ställde ett ultimatum till oss på en lektion: "ta risken att elda på så mycket som möjligt nu och utrota 30-40% av allt liv om 100 år eller låt 99,9% av allt liv dö ut vid nästa istid".

kan även tillägga att han sökt pengar för sin forskning kring detta i 10 år men fått avslag då folk anser att han är en galning som vill få fram sin teori.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varför hörs inga upprop på de vanliga svenska lösningen?

En folkomröstning om vi ska anse att koldioxid påverkar klimatet. Det är väl bäst om folket får bestämma när vi ändå lever i en demokrati brukar det ju heta.

Demokrati i all ära men tyvärr är folk får som är utbildade av Aftonbladet. Folk är inte kompetenta nog att ta ställning i en sån här fråga utan många kommer helt gå efter det som gynnar dem mest vilket just nu är att lunka på som vanligt.
Folk är ju tydligen mer benägna att tro på en obskyr video på youtube än en publikation från ett universitet. Folk vet ju inte vad källkritik är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Demokrati i all ära men tyvärr är folk får som är utbildade av Aftonbladet. Folk är inte kompetenta nog att ta ställning i en sån här fråga utan många kommer helt gå efter det som gynnar dem mest vilket just nu är att lunka på som vanligt.
Folk är ju tydligen mer benägna att tro på en obskyr video på youtube än en publikation från ett universitet. Folk vet ju inte vad källkritik är.

Seriöst, var det en så osynlig ironi? Det är väl självklart att det är så. Men det brukar vara den allmänna åsikten om en mängd frågor att man ska ta till en folkomröstning. Därav min ironisering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Demokrati i all ära men tyvärr är folk får som är utbildade av Aftonbladet.

Hahaha, om jag vore en sån som stoppar forummedlemscitat i min signatur skulle detta hamna där.

Tmi: Bra skrivet.
Du borde nästan försöka reda ut jänkarna som flockas kring M. Ashers dailytech-bloggartiklar..eller kanske inte. Har man vett vill man nog inte bli galen.

Chobi: Haha..jag vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt att en lärare tillåts försöka influera folk efter sina personliga åsikter. De kan väl få saker att framstå som trovärdiga då de antagligen vet mer än eleverna. Å andra sidan, tänk om han har helt rätt..

F.ö kan vi bara beklaga att NASAs tilltänkta kolstuderarsatellit var d.o.a.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Men är det ett sådant stort hot då?
Nu har jag ingen fin forskare att stötta upp min teori, utan bara lite basik allmänbildning.
Våra koldioxid utsläpp kommer från olja och naturgas. Dessa är gamla växter och djur som förmultnat genom tiden, dvs all denna koldioxid har inte alltid varit lagrad i jorden. Utan en gång i tiden var allt detta koldioxid ute i luften och uppenbarligen fans det liv då.
Så om jorden har funkat förut med all denna koldioxid i luften så varför skulle den inte fungera nu då? Har gud skruvat upp världs termostaten som gör att allt blir varmare än då?
Visst det kanse blir mer stormar och natur katastrofer, men komigen vi skjuter älgar för att de är för många. Men inga älgar skjuter människor för att vi är för många, så lite katastrofer kanske är vad vi behöver för att bli av med den överbefolkning delar av jorden lider av. Varför $älgliv != m$änniskoliv? (missta mig nu inte för någon vegan eller dyligt, jag är mer den som tycker att det borde finnas homosapiens-kött i köttdisken för rätvissans skull).

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluxor

Så om jorden har funkat förut med all denna koldioxid i luften så varför skulle den inte fungera nu då? Har gud skruvat upp världs termostaten som gör att allt blir varmare än då?

Jag brukar tänka som så: Visst, det kanske fanns mycket mer co2 i atmosfären för nån miljon år sen, och var mycket varmare.

Vad bevisar det, dock? Att jorden antagligen inte kommer smälta som en sundborn i sanden?

Poängen är att det inte fanns något modernt mänskligt samhälle att störas då. Då bara någon grads medelökning av temperaturen kan ge mätbara effekter undrar man vad som kommer ske med 5 eller 10. Torka, översvämning, problem med skördar, problem med en hel del andra saker.

Och världen är så att säga global.

Att låta 'naturen gallra bland människorna' ter sig således cyniskt och orealistiskt. Tror knappast Afrika skulle implodera tyst i ett hörn utan att störa resten av världen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att ett par 'toppforskare' påstår att koldioxid inte har med saken att göra säger inte så mycket då den stora massan av forskarvärlden fortfarande är relativt enade om att koldioxid suger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, den luktar inte och är inte farlig i sig.

Koldioxid är en giftig gas, dock inte i de koncentrationer som vi har i atmosfären.
Du har dock rätt i att den inte luktar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Koldioxid är en giftig gas, dock inte i de koncentrationer som vi har i atmosfären.
Du har dock rätt i att den inte luktar.

Är den verkligen giftig? Man kan väl "drunkna" i koldioxid liksom i vatten men giftig är den väl ändå inte.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att ett par 'toppforskare' påstår att koldioxid inte har med saken att göra säger inte så mycket då den stora massan av forskarvärlden fortfarande är relativt enade om att koldioxid suger.

Vet du hur många jobb som är direkt kopplade till detta "klimathotet"? När då några av dessa professorer och toppforskare säger emot är det klart att dom inte vill erkänna sina fel.

I princip ALLA stora företag, allt från Nike till Toyota och McDonalds har tusentals som jobbar i miljöavdelningar. Om det blev känt för alla att CO2 inte har ett jävla skit att göra med uppvärmningen så kan du själv räkna ut vad som hade hänt.

Det är heller inte bara dessa 20 forskare som tycker så här, finns flera.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scientists_opposing_the_...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Är den verkligen giftig? Man kan väl "drunkna" i koldioxid liksom i vatten men giftig är den väl ändå inte.

Orkar inte leta upp vettig källa, hoppas du inte hatar wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbondioxide#Toxicity

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Vet du hur många jobb som är direkt kopplade till detta "klimathotet"? När då några av dessa professorer och toppforskare säger emot är det klart att dom inte vill erkänna sina fel.

I princip ALLA stora företag, allt från Nike till Toyota och McDonalds har tusentals som jobbar i miljöavdelningar. Om det blev känt för alla att CO2 inte har ett jävla skit att göra med uppvärmningen så kan du själv räkna ut vad som hade hänt.

Det är heller inte bara dessa 20 forskare som tycker så här, finns flera.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scientists_opposing_the_...

Hur många jobb som är kopplade till miljöproblemen har inte med saken att göra. Universitet och högskolor världen över har inget som helst ansvar för dessa jobb, och skolorna står bakom teorin.

Dessutom skulle det väl i en finanskris som vi är i nu vara väldigt fördelaktigt för företag och alla som då antas veta om det här att släppa lös den informationen så de slipper skära ner i sina produktiva sektorer. Det är nog rätt många stora företag som gärna drar ner på personalkostnader just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Orkar inte leta upp vettig källa, hoppas du inte hatar wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbondioxide#Toxicity

Hur många jobb som är kopplade till miljöproblemen har inte med saken att göra. Universitet och högskolor världen över har inget som helst ansvar för dessa jobb, och skolorna står bakom teorin.

Dessutom skulle det väl i en finanskris som vi är i nu vara väldigt fördelaktigt för företag och alla som då antas veta om det här att släppa lös den informationen så de slipper skära ner i sina produktiva sektorer. Det är nog rätt många stora företag som gärna drar ner på personalkostnader just nu.

Universitet och högskolor kan givetvis bli påverkade av yttre omständigheter. Det är väl självklart att doktorander kan känna press på att stärka sina möjligheter till arbete på olika slags företag. Forskar du inom miljöområdet så vore det ju inte särskilt smart att peka på saker som gör att du i framtiden får mindre arbete. Det är ju inte så att alla tänkt sig jobba kvar på universitetet och högskolorna för evigt. De är faktiskt bara människor. Det är ju självklart att det kan vara problematiskt att ifrågasätta rådande paradigm även om man utför sin forskning från skolorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 20 toppforskare i unikt upprop: koldioxiden påverkar inte klimatet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Fattiga skulle säkert ha fått lida i alla fall, men det hindrar väl inte att pengarna kanske skulle kunna användas till något bättre? Om nu dessa teorier är så felaktiga som dessa människor påstår är det väl dumt att blint tro på dem, och att tidningar vägrar publicera andra åsikter är väl nästan farligt?

Jo fattiga skulle säkert fått lida i alla fall, och visst är dumt att blint tro på saker (oavsett vad). Min poäng var dock att slutsatsen "Mindre pengar på miljlö = lyckligare/färre fattiga i världen" är rent nonens då det inte finns några belägg för det. Det är någonting de häver ur sig för att skrapa sympatipoäng, inget annat. Jag är dessutom av åsikten att det finns mer än tillräckligt med tillgångar i världen för att fixa båda sakerna oberoende av varandra, så att försöka ställa till ett val är bara dålig stil.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Jag håller inte alls med om att sakfrågan skulle vara meningslös. Givetvis förlorar vi något om vi nu bränner enorma mängder pengar världen över på extremt ineffektiva eller rentav meningslösa miljöåtgärder? Både i form av direkta utgifter och kostnader för hämmad samhällsutveckling.

Givetvis förlorar man någonting om man i onödan bränner tillgångar. Jag menade bara på att det här är en sådan där sak som man hellre gör och har fel, än inte gör och att det sen visar sig att man borde gjort. Miljön är ingenting vi slänger ett plåster på och köper nytt när det går sönder, så har vi verkligen råd att chansa? Jag tycker inte vi har det, och då blir sakfrågan ovidkommande så länge vi inte talar om åtgärder av helt absurda proportioner där slöseriet blir alltför häftigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Huh? Vad är det du säger? Det är väl klart det finns nackdelar med en extrem miljöparanoia?

Om klimathotet hade varit värre och om det verkligen gick att göra något åt det så hade det antagligen varit värt att t.om. offra mänskliga framsteg till förmån för att i närmast panik försöka minska miljöskadan. Men nu vet vi ju att så inte är fallet, det är flera decennier kvar innan några kraftiga förändringar kommer att märkas och ingenting tyder på att vi skulle vara "körda" på något vis. Att därför försöka stoppa mänskliga framsteg med hjälp av extrema miljöförbjud och liknande leder absolut inte till något bra.

Däremot är det självklart att vi måste satsa mer på miljöteknik, men det har ganska så lite att göra med något klimathot. Energieffektivitet har ett antal fördelar.

Nu har vi ju faktiskt en vetenskaplig konsensus (med en liten minoritet som tycker annorlunda, men allt som behövs är att de kommer med bra bevis för att saken ska ändras). Den visar att stora klimatförändringar finns och den är troligtvis skapad av människor, men inte att vi alla kommer att dö om fem år om vi inte alla övergår till ekofascism och förstör det moderna samhället

Jag sa aldrig att man skulle gå hela vägen till miljöparanoia. Jag har inga planer på att flytta ut i en granrishydda och leva på bär, och inte heller tycker jag vi borde göra sådana dumheter. Jag sade "tänka på" miljön, inte "tänka enbart på" miljön.

Givetvis skall vi ta rimliga steg för att vara helt säkra på att vi inte gör någonting mot vår planet vi inte kan reparera, men vi skall givetvis inte bara släppa allting annat. Men så länge det hålls inom rimliga nivåer och så att vi kan vara säkra på att det i alla fall inte blir värre så tycker jag att man inte har någonting att förlora om det skulle visa sig att trädkramarna har fel. Vi har däremot allting att förlora om det visar sig att de har rätt och vi inte lyssnat alls.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Universitet och högskolor kan givetvis bli påverkade av yttre omständigheter. Det är väl självklart att doktorander kan känna press på att stärka sina möjligheter till arbete på olika slags företag. Forskar du inom miljöområdet så vore det ju inte särskilt smart att peka på saker som gör att du i framtiden får mindre arbete. Det är ju inte så att alla tänkt sig jobba kvar på universitetet och högskolorna för evigt. De är faktiskt bara människor. Det är ju självklart att det kan vara problematiskt att ifrågasätta rådande paradigm även om man utför sin forskning från skolorna.

Vad föreslår du att klimatforskare ska jobba med då? Bara sitta och hitta på massa struntprat?
Givetvis är forskare bara mänskliga och givetvis vill de ha jobb, men att sitta och hitta på saker råkar vara raka motsatsen till vad de gått ~10 år långa utbildningar för att göra.

Visst har du en poäng med att man vill försvara sitt jobb, men att påstå att majoriteten av alla världens miljöforskare inte bara skulle göra sitt jobb dåligt utan faktiskt göra raka motsatsen till vad de får betalt på är lite väl konspirationsteoretiskt lagt för att jag ska svälja det iallafall, särskillt som forskaryrket är något som man generellt sett inte utbildar sig till om man inte är väldigt intresserad av ämnet i fråga (med tanke på den långa utbildningen).

Tror dessutom att just den typ av forskning som upptäcker saker som att koldioxidutsläppen påverkar klimatet ofta inte är vinstgivande och bedrivs därför på universitet och finansieras av privata intessen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluxor
Nu har jag ingen fin forskare att stötta upp min teori, utan bara lite basik allmänbildning.
Våra koldioxid utsläpp kommer från olja och naturgas. Dessa är gamla växter och djur som förmultnat genom tiden, dvs all denna koldioxid har inte alltid varit lagrad i jorden. Utan en gång i tiden var allt detta koldioxid ute i luften och uppenbarligen fans det liv då.
Visst det kanse blir mer stormar och natur katastrofer, men komigen vi skjuter älgar för att de är för många. Men inga älgar skjuter människor för att vi är för många, så lite katastrofer kanske är vad vi behöver för att bli av med den överbefolkning delar av jorden lider av. Varför $älgliv != m$änniskoliv? (missta mig nu inte för någon vegan eller dyligt, jag är mer den som tycker att det borde finnas homosapiens-kött i köttdisken för rätvissans skull).

Var det inte rätt så mycket varmare på dinosauriernas tid?
Majoriteten av alla djur som levde då var dessutom (med största sannolikhet iallafall) kallblodiga, och om inte annat så 'annorlunda' iallafall. Du kan inte jämföra dinosauriernas tid med vår.

Jorden är inte överbefolkad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jorden är inte överbefolkad.

Är den inte? På sina håll är den sannerligen det, om man definierar det som att den nuvarande utvecklingen inte är hållbar för människorna såväl som resten av kretsloppet.
Och de flesta beräkningar på hur många vi kommer vara om 100 år..tja, många många fler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad föreslår du att klimatforskare ska jobba med då? Bara sitta och hitta på massa struntprat?
Givetvis är forskare bara mänskliga och givetvis vill de ha jobb, men att sitta och hitta på saker råkar vara raka motsatsen till vad de gått ~10 år långa utbildningar för att göra.

Visst har du en poäng med att man vill försvara sitt jobb, men att påstå att majoriteten av alla världens miljöforskare inte bara skulle göra sitt jobb dåligt utan faktiskt göra raka motsatsen till vad de får betalt på är lite väl konspirationsteoretiskt lagt för att jag ska svälja det iallafall, särskillt som forskaryrket är något som man generellt sett inte utbildar sig till om man inte är väldigt intresserad av ämnet i fråga (med tanke på den långa utbildningen).

Tror dessutom att just den typ av forskning som upptäcker saker som att koldioxidutsläppen påverkar klimatet ofta inte är vinstgivande och bedrivs därför på universitet och finansieras av privata intessen.

Nej jag föreslår givetvis att de ska göra sitt jobb. Jag är inte så naiv att tro att de *kan* påverkas att inte forska exakt om sådana områden om de riskerar både arbetstillfällen och forskningsanslag. Det betyder inte heller att de gör sitt arbete dåligt eller skulle vilja peka på felaktiga resultat. Men det är ingen som tvingar dem att bedriva sådan forskning som kan påverka dem negativt. Finns mängder med andra forskningsområden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Är den inte? På sina håll är den sannerligen det, om man definierar det som att den nuvarande utvecklingen inte är hållbar för människorna såväl som resten av kretsloppet.
Och de flesta beräkningar på hur många vi kommer vara om 100 år..tja, många många fler.

Definiera överbefolkad. Det finns nog med mat på jorden för att var människa ska få 2 kg (nyttig) mat om dagen.
Hur jorden ser ut idag kan du inte riktigt använda för att påvisa att jorden är överbefolkad; vi har fler människor som lider av fetma än av svält.

Citat:

Nej jag föreslår givetvis att de ska göra sitt jobb. Jag är inte så naiv att tro att de *kan* påverkas att inte forska exakt om sådana områden om de riskerar både arbetstillfällen och forskningsanslag. Det betyder inte heller att de gör sitt arbete dåligt eller skulle vilja peka på felaktiga resultat. Men det är ingen som tvingar dem att bedriva sådan forskning som kan påverka dem negativt. Finns mängder med andra forskningsområden.

En forskare som är intresserad av växthuseffekten kommer att jobba med växthuseffekten.

Ett exempel ifrån verkligheten kanske kan göra diskussionen lite intressantare.
Jag har hört föreläsare som talat om projekt som exempelvis går ut på att dela in hela atmosfären i små 'blockzoner' som ska analyseras var och för sig för att kunna se hur växthusgaser och annat jox sprider sig. Dessa forskare talade för att växthuseffekten är ett reellt hot.
Menar du på att de är korrumperade eller att de är dåliga forskare?

De flesta av de som talar mot växthuseffekten tycks mestadels vara folk som gjort ett par teoretiska beräkningar, som säkerligen är mycket väl utförda och kanske till och med helt felfria, och tolkar dessa till att det borde vara på ett visst sätt.

Konspirationer fungerar inte riktigt i forskarvärlden eftersom att allt som publiceras måste gå igenom så kallade peer-reviews och allt nytt ligger under ständig kritik. Att en forskare skriver en artikel för att rädda sina jobb måste sedan leda till att ett tiotal peer-reviewers eller något sånt (som ofta inte ens får kontakta den första forskaren i fråga tror jag) måste tänka likadant när de sätter OK på artikeln.
Man kan liksom inte skriva vad som helst hur som helst och var som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Definiera överbefolkad. Det finns nog med mat på jorden för att var människa ska få 2 kg (nyttig) mat om dagen.
Hur jorden ser ut idag kan du inte riktigt använda för att påvisa att jorden är överbefolkad; vi har fler människor som lider av fetma än av svält.

En forskare som är intresserad av växthuseffekten kommer att jobba med växthuseffekten.

Ett exempel ifrån verkligheten kanske kan göra diskussionen lite intressantare.
Jag har hört föreläsare som talat om projekt som exempelvis går ut på att dela in hela atmosfären i små 'blockzoner' som ska analyseras var och för sig för att kunna se hur växthusgaser och annat jox sprider sig. Dessa forskare talade för att växthuseffekten är ett reellt hot.
Menar du på att de är korrumperade eller att de är dåliga forskare?

De flesta av de som talar mot växthuseffekten tycks mestadels vara folk som gjort ett par teoretiska beräkningar, som säkerligen är mycket väl utförda och kanske till och med helt felfria, och tolkar dessa till att det borde vara på ett visst sätt.

Konspirationer fungerar inte riktigt i forskarvärlden eftersom att allt som publiceras måste gå igenom så kallade peer-reviews och allt nytt ligger under ständig kritik. Att en forskare skriver en artikel för att rädda sina jobb måste sedan leda till att ett tiotal peer-reviewers eller något sånt (som ofta inte ens får kontakta den första forskaren i fråga tror jag) måste tänka likadant när de sätter OK på artikeln.
Man kan liksom inte skriva vad som helst hur som helst och var som helst.

Jag pratar fortfarande inte om konspirationer och givetvis bedriver de flesta forskare alldeles utmärkt forskning. Men som du t.ex. kan läsa i den här tråden så kommer forskare fram till olika slutsatser av sin forskning. Vissa forskare säger ditten och vissa forskare säger datten. Det innebär inte att endera sidan behöver ha "fel" i sin forskning utan man drar olika slags slutsatser av forskning som man själv bedrivit. Forskare motsäger varandra dagligen och fortsätter vidare med forskning ändå. Det handlar inte om några slags konspirationer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Var det inte rätt så mycket varmare på dinosauriernas tid?

Jodå, det var det för det mesta.
Men det lär nog inte helt och hållet bero på högre halt av koldioxid, det mesta av koldioxiden var redan bundet då.
Du får ju tänka på att även dinosaurierna var rätt sena om man tänker på hela historien av livet. Mer än 90% av den tid som liv funnits på jorden hade redan passerat när dinosaurierna kom.

Citat:

Jag pratar fortfarande inte om konspirationer och givetvis bedriver de flesta forskare alldeles utmärkt forskning. Men som du t.ex. kan läsa i den här tråden så kommer forskare fram till olika slutsatser av sin forskning. Vissa forskare säger ditten och vissa forskare säger datten.

Om du kollar upp namnen så ser du att de allra flesta inte forskar på områden som är speciellt relevanta till klimatet, så det lär nog inte vara deras forskning som fått dem att misstro teorin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Om du kollar upp namnen så ser du att de allra flesta inte forskar på områden som är speciellt relevanta till klimatet, så det lär nog inte vara deras forskning som fått dem att misstro teorin.

Exakt. Man ska alltid vara kritisk till all forskning och fundera på om det finns bakomliggande motiv som också kan spela in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dokumentärtips: The Great Global Warming Swindle

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag pratar fortfarande inte om konspirationer och givetvis bedriver de flesta forskare alldeles utmärkt forskning. Men som du t.ex. kan läsa i den här tråden så kommer forskare fram till olika slutsatser av sin forskning. Vissa forskare säger ditten och vissa forskare säger datten. Det innebär inte att endera sidan behöver ha "fel" i sin forskning utan man drar olika slags slutsatser av forskning som man själv bedrivit. Forskare motsäger varandra dagligen och fortsätter vidare med forskning ändå. Det handlar inte om några slags konspirationer.

Så var kommer hela grejen in med att forskare inte vill publicera saker som får dem att förlora jobbet menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jodå, det var det för det mesta.
Men det lär nog inte helt och hållet bero på högre halt av koldioxid, det mesta av koldioxiden var redan bundet då.
Du får ju tänka på att även dinosaurierna var rätt sena om man tänker på hela historien av livet. Mer än 90% av den tid som liv funnits på jorden hade redan passerat när dinosaurierna kom.

Mjo, sant. Det mesta av oljan kommer väl från innan de landlevande djuren har jag för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så var kommer hela grejen in med att forskare inte vill publicera saker som får dem att förlora jobbet menar du?

Mjo, sant. Det mesta av oljan kommer väl från innan de landlevande djuren har jag för mig.

Att alla forskare inte är sugna på att ge ut all slags forskning som i slutändan kommer skada deras tidigare forskning eller göra den värdelös. Finns mängder med andra forskare som kan tänka sig forska i de områdena så man behöver inte nödvändigtvis välja ett sådant område om man tror det kan skada ens egna forskning och man redan har andra intressanta områden man vill undersöka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att alla forskare inte är sugna på att ge ut all slags forskning som i slutändan kommer skada deras tidigare forskning eller göra den värdelös. Finns mängder med andra forskare som kan tänka sig forska i de områdena så man behöver inte nödvändigtvis välja ett sådant område om man tror det kan skada ens egna forskning och man redan har andra intressanta områden man vill undersöka.

Gör man rätt i att anta att du inte läser/jobbar med något naturvetenskapligt eller något nära relaterat till miljöforskningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Gör man rätt i att anta att du inte läser/jobbar med något naturvetenskapligt eller något nära relaterat till miljöforskningen?

Ja och vad vill du komma fram med det? Jag pratade om forskning överhuvudtaget oavsett ämne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja och vad vill du komma fram med det? Jag pratade om forskning överhuvudtaget oavsett ämne.

Forska gör man av intresse, inte för att tjäna pengar på det, i de flesta fallet.
Visst vill man ju ha arbete, givetvis, men det är väldigt få som väljer att bli forskare för att de tycker det är så bra betalt.

Visa signatur