Ställa in i Mac OSX att datorn INTE ska stänga av sig när man stänger locket.

Permalänk
Medlem

Ställa in i Mac OSX att datorn INTE ska stänga av sig när man stänger locket.

Tjena sweclockers!
Ja, rubriken säger väl det mesta.

Jag har aldrig hållt på med mac osx, så jag har inte en aning om hur man gör.

Så, hur ställer man in så att datorn INTE stänger av sig när man stänger locket?
Den ska fortfarande stå och gå som vanligt är det tänkt.

/Freddan

Permalänk
Medlem

Antingen så väcker du datorn efter att du stängt locket, eller så laddar du hem Insomniax som ger dig fler möjligheter vad gäller vila.

Permalänk
Medlem

Väcker datorn efter locket har blivit stängt gör du genom att ha en bluetooth-enhet ansluten och ställer in datorn på att kunna väckas av BT (System Preferences -> Advanced -> Allow Bluetooth Devices to wake this computer).

När det är uppfyllt är det bara att klappa ihop datamaskinen och trycka som en galning på musen/tangentbordet och vänta på att den vaknar. Har funkat lite sådär med de macar jag prövat, men det kanske beror lika mycket på mina blåtandsenheter. Ett av dem är iofs ett apple-tangentbord, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Då macken tar in luft genom tangenbordet är det ju ingen kalaside att stänga locket. Gjorde det ibörjan när jag precis fått datorn och då räkte det med att titta på datorn för att fläkten skulle gå igång.

Dator: Nya vita macbooken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Då macken tar in luft genom tangenbordet är det ju ingen kalaside att stänga locket. Gjorde det ibörjan när jag precis fått datorn och då räkte det med att titta på datorn för att fläkten skulle gå igång.

Det går alldeles utmärkt att köra med stängt lock eftersom alla Apples nyare bärbara är gjorda för det.

Permalänk
Medlem

Re: Ställa in i Mac OSX att datorn INTE ska stänga av sig när man stänger locket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Tjena sweclockers!
Ja, rubriken säger väl det mesta.

Jag har aldrig hållt på med mac osx, så jag har inte en aning om hur man gör.

Så, hur ställer man in så att datorn INTE stänger av sig när man stänger locket?
Den ska fortfarande stå och gå som vanligt är det tänkt.

/Freddan

http://lightheadsw.com/caffeine/ löser ditt problem

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk

Ladda ner Sleepless http://www.macupdate.com/info.php/id/10564
Redigerar ej systemfiler som ovannämnda program.

Permalänk
Medlem

Tackar, ska prova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm
Ladda ner Sleepless http://www.macupdate.com/info.php/id/10564
Redigerar ej systemfiler som ovannämnda program.

Om man ej vill ha kvar det, är det bara avinstallera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Väcker datorn efter locket har blivit stängt gör du genom att ha en bluetooth-enhet ansluten och ställer in datorn på att kunna väckas av BT (System Preferences -> Advanced -> Allow Bluetooth Devices to wake this computer).

När det är uppfyllt är det bara att klappa ihop datamaskinen och trycka som en galning på musen/tangentbordet och vänta på att den vaknar. Har funkat lite sådär med de macar jag prövat, men det kanske beror lika mycket på mina blåtandsenheter. Ett av dem är iofs ett apple-tangentbord, men man vet ju aldrig.

Går fint med en vanlig USB-mus annars.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Går fint med en vanlig USB-mus annars.

Så om man pluggar i en vanlig mus och ställer in att den ska vakna av USB-device så dör den aldrig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Så om man pluggar i en vanlig mus och ställer in att den ska vakna av USB-device så dör den aldrig?

inte om du klickar på musen eller sätter i/ta ur den när du stänger locket

Men somna kommer den göra en kort stund... Så kör Caffeine eller Sleepless

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse

Det blir inga värme problem av det. Men ja fläkten kanske går lite på högvarv oftare beroende på vad du gör med datorn.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD