Krypteringsprogram - för- och nackdelar?

Permalänk
Medlem

Krypteringsprogram - för- och nackdelar?

Vilket krypteringsprogram använder du och vilka för- och nackdelar ser du med det?

Om du har använt något annat program, vilka skillnader ser du huvudsakligen?

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Vila i frid

Krypteringsprogram, för vilket ändamål?

För hårddiskhantering, Truecrypt. För mail, PGP. Båda funkar - och är det folk använder mest.

Permalänk
Medlem

En liten fråga nu när vi ändå har kryptering på tråden, om jag krypterar hela C: disken som mitt operativ ligger på kommer detta att sega ner något eller kommer det endast fungera som ett skydd mot folk som vill åt filerna?

MVH wRRM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wRRM
En liten fråga nu när vi ändå har kryptering på tråden, om jag krypterar hela C: disken som mitt operativ ligger på kommer detta att sega ner något eller kommer det endast fungera som ett skydd mot folk som vill åt filerna?

MVH wRRM

Det beror på vilken krypteringsmetod du väljer och vad du får för hastighet mot din disk utan kryptering.

Ett snabbt benchmark i TrueCrypt gav mig ~170 MB/s med AES, men ~39 MB/s med AES-Twofish-Serpent. Om vi säger att min disk ligger på t.ex. 120 MB/s utan kryptering, så lär inte AES slöa ner systemet, men AES-Twofish-Serpent kommer märkas. Det är i alla fall så jag tolkar det.

Ju snabbare processor, desto mindre "skada" gör krypteringen, antar jag.