Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Permalänk

Ah crap också. Efter all positiv kritik så köpte en jag också.

Fick hem idag. Helt ok, kanske en aning för liten. Ljusår bättre än gamla Samsung 19" TN, men knappast över förväntningar. M.a.o. duger tills bättre modeller kommer ut (helst OLED men LED IPS funkis det med ). Ska också säga att fick den i svart färg, mycket bättre än silver som jag sett på bilder på nätet.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för pixelgaranti på den här från Dustinhome?

Permalänk
Medlem

Min 19" Dell CRT (enormt gammal) blir nu ersatt av en sådan här:) Jag har inte varit nöjd med TFT och spelande, vilket gjort att jag kört så länge på CRT. Nu när den snart inte vill längre, då kanterna på bilden har börjat fladdra, så ja då får det väl bli TFT. Den här verkar perfekt för mitt ändamål:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Min 19" Dell CRT (enormt gammal) blir nu ersatt av en sådan här:) Jag har inte varit nöjd med TFT och spelande, vilket gjort att jag kört så länge på CRT. Nu när den snart inte vill längre, då kanterna på bilden har börjat fladdra, så ja då får det väl bli TFT. Den här verkar perfekt för mitt ändamål:)

Ifall det är bra spelande du är ute efter kanske en 120hzare är det du söker? Fast de kostar ju mer också. Tror denna skärm är riktigt grym för sitt pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
På några olika forum är det några som klagar på att text är lite "suddigt" är det något Ni upplevt som har skärmen...?

Dom har nog "FEL" inställning i så fall, kan få till det på min oxå
har inte ens petat på inställningarna för skärmen när det gäller ljuset eller något o ser allt KLART O TYDLIGT, även minitext är klockrent

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasse42sthlm
Dom har nog "FEL" inställning i så fall, kan få till det på min oxå
har inte ens petat på inställningarna för skärmen när det gäller ljuset eller något o ser allt KLART O TYDLIGT, även minitext är klockrent

tack för svaret

Hur är den att spela på, ghosting input lag i multiplayer..?

Permalänk
Medlem

Fick min skärm i tisdags och har spelat mycke multiplayer och har aldrig varit mer nöjd...har inte sett nåt ghostning.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Fick min skärm idag:)

Dock så vägrar mitt Radeon HD3870 sammarbeta med den. Den vägrar helt att låta upplösningen vara högre än 1024*768. Jag har installerat nyaste drivrutinerna för grafikkortet. Windows vill inte heller installera nyaste drivrutinen till skärmen (det tycker att drivrutinen "Generic Non-PnP Monitor" från 2006 är senaste fast jag har tankat ner nyaste från Dells hemsida.

När jag avinstallerade ati-drivrutinerna så ändrades dock upplösningen, så det är nåt med dem som gör det.

Förslag/funderingar?

EDIT: Finns ingen högre än 1024*768 att välja på i listan heller.

Permalänk
Medlem

Dells drivrutin packas upp i en katalog där man sedan måste exekvera själva filen typ "Setup.exe" är det så du gjort..?

Testat "Add/Remove hardware" i kontrollpanelen..?

Permalänk
Medlem

AH jag hittade felet. Catalyst control panel hade automatiskt både skärmen och tvn (svideo) igång och tvn var på clone. När jag avaktiverade tvn dök alla upplösningar upp. Tack för all försök till hjälp:)

Permalänk
Medlem

Har en "troligtvis lite dum" fråga angående denna skärm då inte jag heller kunde låta bli att köpa den. För mig känns det som om det ligger ett svagt "grain" (i brist på bättre ord) över skärmen som syns tydligast på vita/ljusa bakgrunder. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men om jag jämför med min bärbara så känns den skärmen "klarare" (återigen brist på bättre ord).

Någon som vet om detta har att göra med bärbara skärmar vs. desktopskärmar, glossy vs matt eller har jag helt enkelt fått en knasig skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sarek
Har en "troligtvis lite dum" fråga angående denna skärm då inte jag heller kunde låta bli att köpa den. För mig känns det som om det ligger ett svagt "grain" (i brist på bättre ord) över skärmen som syns tydligast på vita/ljusa bakgrunder. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men om jag jämför med min bärbara så känns den skärmen "klarare" (återigen brist på bättre ord).

Någon som vet om detta har att göra med bärbara skärmar vs. desktopskärmar, glossy vs matt eller har jag helt enkelt fått en knasig skärm?

Har du kalibrerat skärmen? Testa att köra lcd calibration på http://www.lagom.nl/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Har du kalibrerat skärmen? Testa att köra lcd calibration på http://www.lagom.nl/

Faktiskt kört igenom den samt testat inställningarna som nämnts tidigare i tråden. Börjar misstänka att jag helt enkelt är van vid skärmen på min bärbara, den är ju trots allt mycket mindre och det kanske inte är så konstigt att den känns mindre "grainy".

Kan ett grafikkort påverka hur det ser ut? Anledningen till att jag frågar är för att det såg likadant ut på min gamla skärm.

Permalänk
Medlem

OK, jag passar på att svara på min egen fråga :-).

Efter lite undersökningar så är det jag stör mig på troligtvis skillnaden mellan glossy och matt skärm. På dessa sidor
http://www.scrapjazz.com/topics/Photography/Photo_Developing/...
http://www.tech-recipes.com/rx/2856/laptop_screens_glossy_ver...
tar de upp skillnaderna och beskriver just det jag upplever, nämligen att man kan uppfatta att matta skärmar har en slags "grainy-look". Det känns som om man har ett noise-filter applicerat. Men men, jag hoppas att jag vänjer mig snart, jag har trots allt blivit lite kär i skärmen.

Är dock intresserad av hur bra denna nya 23" Dell-modell som de fått in på Dustin är. ---> http://www.dustinhome.se/pd_5010300349.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sarek
OK, jag passar på att svara på min egen fråga :-).

Efter lite undersökningar så är det jag stör mig på troligtvis skillnaden mellan glossy och matt skärm. På dessa sidor
http://www.scrapjazz.com/topics/Photography/Photo_Developing/...
http://www.tech-recipes.com/rx/2856/laptop_screens_glossy_ver...
tar de upp skillnaderna och beskriver just det jag upplever, nämligen att man kan uppfatta att matta skärmar har en slags "grainy-look". Det känns som om man har ett noise-filter applicerat. Men men, jag hoppas att jag vänjer mig snart, jag har trots allt blivit lite kär i skärmen.

Är dock intresserad av hur bra denna nya 23" Dell-modell som de fått in på Dustin är. ---> http://www.dustinhome.se/pd_5010300349.aspx

Ytbehandlingen på många matta skärmar upplevs av vissa som lite 'grainy' ja, det genom att de är just matta. Dock är ju (bra) matta skärmar i stort överlägsna vid färgåtergivning, det är en ren vanesak nästan.

Dells nya 23" är en vanlig TN-panel med alla dess nackdelar, du får sämre bild men högre upplösning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Ytbehandlingen på många matta skärmar upplevs av vissa som lite 'grainy' ja, det genom att de är just matta. Dock är ju (bra) matta skärmar i stort överlägsna vid färgåtergivning, det är en ren vanesak nästan.

Dells nya 23" är en vanlig TN-panel med alla dess nackdelar, du får sämre bild men högre upplösning.

Misstänkte det, då får min Dell 2209WA stå kvar på mitt skrivbord ett tag till. En glossy skärm med IPS-panel får jag väl lägga till på min önskelista :-).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sarek
Misstänkte det, då får min Dell 2209WA stå kvar på mitt skrivbord ett tag till. En glossy skärm med IPS-panel får jag väl lägga till på min önskelista :-).

Se det positivt, du får bättre färger och mindre reflektioner. Men ja, du får stå ut med 'bruset'. Annars tar jag gärna skärmen, ska själv beställa en såfort jag kommer hem tror jag. Behöver något för att arbeta på med lite bättre färgåtergivning och vinklar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Beställde denna igår efter mycket funderande...
Bör väl komma inom någon dag

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en. Får se när den kommer och ska försöka komma ihåg att skriva ett utlåtande när jag hunnit testa den lite.

Permalänk

Har kört skärmen i några dagar, behöver möblera om lite innan jag kan ställa tillbaks den.
Hur som helst, riktigt bra skärm, kan inte säga annat än att den är extremt prisvärd.

Helt jämn backlight även på mitt ex och betraktningsvinklarna är riktigt bra. Märks under vissa förhållanden (stora vinklar och t ex svart) att det är tydlig skillnad mot min 2090 som har ett speciellt polarisationsfilter, men det gör det inte så mycket bättre, marginell förbättring för det mesta skulle jag säga. Båda har sina för- och nackdelar.

Tänk på att inte bara dra upp skärmen till max höjd utan också tilta den utåt när ni vrider till porträttläge, eller snurra långsamt för den kommer ta i bordet om den står rakt... Lite synd att foten var för kort men den känns stabil och bra annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nVIDIA
Jodå, jag är inget proffs när det gäller färgåtervinning, men vad jag märker av så är allt som det ska. Jag har kalibrerat skärmen genom att läsa genom

http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1033734650
Det jag gjort är typ:
Settings:
Brightness - 16
Contrast -74
Custom (RGB) R98 G95 B94
Sharpness - 40

Tycker skärmen är kanon i dessa inställningar då jag har fått ner ljusstyrkan en aning men samtidigt behålla färgen "VIT som i VITT" "Svart som i Svart" osv, färgerna är bra, antagligen är allt detta möjligt tack vore ISP panel, vilket jag tror en TN panel har en aning svårt när man sänker ljusstyrkan!
Testat UT3 och det flyter på, inget lagg osv.
Ha det

Tar Nvidias inlägg från den äldre tråden, fick inte mitt kalibreringsprogram där man ställer in färgerna för hand att funka men hårdvarukalibrerade min NEC mot D65 (6500K) innan jag packade upp 2209an och out of the box upplevde jag den som ganska off men inte så farligt trots allt. Märks att det är lite bredare gamut (grönt t ex) men inget extremt med "neonfärger".
Hur som helst, dessa inställningarna ovan med R98, G 95, B 95 ger färger som är väldigt nära D65 i de flesta fall. Inte helt rätt men nästintill så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag med min nya 2209WA och har följande problem. Kör jag med analog kabel så får jag upp 1680x1050 men kör jag DVI så får jag max upp 1280x1024, väljer jag större upplösning så måste jag panorera i bilden. Väljer jag mindre (typ 1024x768) så får jag svarta sorgkanter (men ändå distorderad uttöjd bred bild). Säkert en enkelt inställning men jag får inte bukt på det.

Grafikkortet är ett ASUS V9520 GeForce FX5200 som har dubbla DVI-utgångar så jag har kört den analoga signalen genom en DVI-VGA-adepter.
Drivrutinen till skärmen tankade jag hem från DELL (version 1.0.0.0). Operativsystemet är Windows XP 32-bit med senaste uppdateringarna.

En så här bra skärm vill man ju köra på DVI... tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
Kör jag med analog kabel så får jag upp 1680x1050 men kör jag DVI så får jag max upp 1280x1024, väljer jag större upplösning så måste jag panorera i bilden. ...
Grafikkortet är ett ASUS V9520 GeForce FX5200

Hittade "felet" på ett annat forum
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=738956
Där står det att FX5200 inte supportar den högre upplösningen över DVI. Något att tänka på om man vill köra en ny skärm på ett gammalt grafikkort!
Nån som känner till något billigt AGP-kort utan fläkt som supportar 1680x1050 över DVI ? (Jag spelar inget annat spel än möjligen tetris)

Permalänk

En snabb fråga, vad ingår för kablar när man köper skärmen? Så man inte behöver köpa till någon menar jag.

EDIT: Hittade sen på dells sida.

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Bildskrmar/prod...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Någon som vet vad den kostar med studentrabatt hos dustin, Dell'en dvs.

Jag har precis reggat mig som studentmedlem och får priset 2338:- istället för 2395:-. Dvs 57:- i rabatt.

Jag hade väntat mig betydligt mer med tanke på att om man läser omdömena på dustin så ser man ju att det finns någon som fått skärmen för 1850:-!

Edit: Får ni andra med studentrabatt samma pris som jag?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Jag har precis reggat mig som studentmedlem och får priset 2338:- istället för 2395:-. Dvs 57:- i rabatt.

Jag hade väntat mig betydligt mer med tanke på att om man läser omdömena på dustin så ser man ju att det finns någon som fått skärmen för 1850:-!

Edit: Får ni andra med studentrabatt samma pris som jag?

Får oxå 2338 kr. Var bara en kort period i början den gick för 1850 kr, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Får oxå 2338 kr. Var bara en kort period i början den gick för 1850 kr, tyvärr.

Okej. Tråkigt att höra! Att dem inom en mycket snar framtid skulle sänka priset eller höja rabatten så man kommer ner i den prisklassen igen känns ju ganska avlägset så man får väl slå till på 2338:- då.

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Jag har precis reggat mig som studentmedlem och får priset 2338:- istället för 2395:-. Dvs 57:- i rabatt.

Jag hade väntat mig betydligt mer med tanke på att om man läser omdömena på dustin så ser man ju att det finns någon som fått skärmen för 1850:-!

Edit: Får ni andra med studentrabatt samma pris som jag?

Ja, studentrabatten var cirka 200kr förut, men de kände sig väl lite för generösa.
Tänk på att 20% av priset du ser är moms, Dustin tar egentligen bara 1920kr för skärmen nu, 480kr går till staten. Så 200kr på de summorna är egentligen rätt mycket, de har ju köpt in skärmen för nånting också.

Dell själva tar +3000 för skärmen så och den skulle vara prisvärd även om den gick för 4000. Likvärdiga 24-tummare går liksom på 5000-7000.

Edit: Du kan se hur priserna justeras fram och tillbaks på Prisjakt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hmm Prad.de test nu på engelska: http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-dell-2209wa... säger att skärmen är sådär för spelande.

Blir till att testa i helgen då skärmen kommit hem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Jag har precis reggat mig som studentmedlem och får priset 2338:- istället för 2395:-. Dvs 57:- i rabatt.

Jag hade väntat mig betydligt mer med tanke på att om man läser omdömena på dustin så ser man ju att det finns någon som fått skärmen för 1850:-!

Priset går upp och ner hela tiden och rabatten ändras också över tiden. Till de 57:- så tillkommer 49:- rabatt på portot om du väljer rätt betalningsalternativ. Dessutom ska man ha i åtanke att det dessutom är kampanjpris; Dell själva är ju betydligt dyrare.

Jag tycker den är helt klart prisvärd så längde den håller sig under 3000; Min hustru påpekade direkt "Vad svart det svarta är!" Det finns två anmärkningar; kantramen är i djupaste laget och skapar skuggor och reflexer - det hade varit bättre med en infasning. Jag mätte upp energiförbrukningen och kom fram till 49W vilket jag tycker är mycket på en modern skärm; Eizos drar bara hälften så mycket. Annars är det som sagt en bra skärm med fina betraktningsvinklar och jag hade heller inga döda pixlar på min skärm. Hade gärna haft inbyggda högtalare för att hålla skrivbordet lite mer fritt från burkar och kablar så jag ger den 8+/10 i sin prisklass.

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Dell 2005 FPW. Om jag inte minns helt fel är även denna en ISP panel. Är det någon större skillnad på en e-isp och en isp?
Har denna composite(alltså vanlig en "rca" ingång)?
Har den HDMI?

Min 2005 FPW är väldigt sliten, fyra år om någon månad. Kantstött och en spricka i ramen. Jag har behov av en ny skärm. Är detta en bra upgradering? Eller bör jag kolla efter något annat? Upplösningen är ju densamma..