Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Vad många verkar glömma i diskussionen är att man inte kan jämföra vatten med koppar eller aluminium, utan måste jämföra med det enda alternativ som finns - luft. Vattnets ledningsförmåga suger rent allmänt jämfört med vilken metall som helst, men är trots allt betydligt bättre (4-5 gånger, beroende på tillsatser) än luft.
Sedan ser man till den högre värmekapacitansen jämfört med just luft vilken också betyder att det krävs rätt mycket energi för att få upp vattnet i temperatur.
MEN.
Det är i själva verket skit samma i slutändan. Vattnet i ett traditionellt vattenkylningssystem är nämligen inte kylmedium, utan endast och enbart ett transportmedium. Skulle man inte ha en fläktkyld radiator skulle systemet bara bli varmare och varmare. Vattnet transporterar värmen CPU, GPU etc etc producerar till radiatorn, där den faktiska värmeavledningen (kylningen) sker med fläkt mot kylfläns, dvs luft mot metall.
Det som gör vattenkylning attraktivt är att radiatorn kan ha en större kylfläns (räknat i kvadratcentimeter yta) och kan kylas med en större fläkt än en traditionell processorfläns kan. Man kan även ersätta flera små fläktar med en stor. En annan inte oväsentlig poäng är att man kan sätta denna fläkt på ett betydligt mycket bättre ställe än mitt i datorn.
Apropå kolfiber... nån som missat att diamant egentligen bara är en sorts kolstruktur, precis som grafit eller antracit? Eller att kolfiber inte är ett eget material, utan bara används som förstärkningsmaterial i diverse sorters plast?
Alla sorters plast har btw urusel värmeledningsförmåga, och om jag inte missminner mig fullständigt är kolfiber det närmaste man kan komma asbest - vilket är bland de bästa ISOLERINGSMATERIAL människan någonsin framställt...
Edit*
Efter en snabb koll i formelsamlingen framkommer det att kolfiber mycket riktigt har lägre värmeledningsförmåga än glasfiber, vilket i praktiken är standard vad gäller isolermaterial i våra väggar och tak.
Hmm, förstår inte vart du vill komma med din citation. Håller du med i det jag skriver eller ej?