Muskampen 2025: Segraren korad!

Piratkopiering och hur den rättfärdigas.

Permalänk
Medlem

Re: Piratkopiering och hur den rättfärdigas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Ofta när jag läser trådar om pirat kopiering så låter det på majoriteten som att dom har rätt till att testa en produkt innan dom köper den.

Även om det finns en demo eller ej så lyder frågan:
Sen när blev det en mänsklig rättighet att få pröva ett spel innan man köper den?

Så som jag ser det är det ett privilegium(ord?) inte en skyldighet utav spelföretagen att släppa en demo. Detsamma gäller givetvis filmer och musik. Det finns en anledning till varför det finns tusentals medium som recenserar film, musik och spel.

Ur ett rent marknadsekonomiskt perspektiv där tillverkarna slåss om kunderna, förklara gärna på vilket sätt det skulle vara ett privilegium att få spela ett demo. Jag håller verkligen inte med den synen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag talar ifrån vad jag läst i tråden om TPB's dom idag på SweC's framsida där många resonerar precis som de jag ställde frågan om. Om du kanske missat det, en tråd med 600+ svar?

Att börja med personangrepp är knappast nödvändigt och ger inte direkt tyngd till din slutgiltliga kommentar om att växa upp.

Jag ställde en väldigt enkel fråga, och istället för väldigt enkla svar får jag motfrågor samt uppsatser om både det ena och det andra vars syfte är nedvärderande till varför jag frågar som jag gör.

Det finns många andra trådar om piratkopiering där det ni försöker få fram är mer relevant. Jag sökte efter ett specifikt svar på ett specifikt resonemang inte allmänt om piratkopiering i övrigt.

Så en enkel fråga måste ha ett enkelt svar? Du har vidare fått ditt enkla svar: Du har rätt, det är ingen "mänsklig rättighet". Du kunde lika gärna frågat varför folk tycker att det är en mänsklig rättighet att äta banan. Din fråga var nonsens, gör om gör rätt!

Begrip att en fråga i sig kan vara fel, felställd, ogenomtänkt, nonsens, icke applicerbar eller uppkommer genom ett tankefel. En tråd med 600 svar kommer ju onekligen ha några stollar i sig. Att dra generella slutsatser att folk som tycker kopiering är naturligt trycker att det är en "mänsklig rättighet" är att ägna sig åt cherry picking och göra straw mans. Lär dig ta kritik, din "fråga" är sågad så du får ställa en ny.

Som om det inte räckte med att frågan var nonsensartad så har du ju faktiskt fått en del vettiga svar på just frågan. Jag upprepar (fjärde gången? femte?): Du har rätt i att det inte är någon mänsklig rättighet att spela demos e.dyl, men hur hade du tänkt tolka det svaret? Tänker du överföra svaret på debatten om kopiering och integritet, anonymitet och demokrati, konkurrens och marknadsekonomi, sju goda ting?

Svaret på din fråga är alltså "nej" bland annat därför att man inte hur som helst kan svara "ja" på en felställd fråga med agenda och värdeord. Svara på mina motfrågor tack: Varför ska planekonomiska affärsmodeller behållas genom lag och inte genom konkurrenskraft? Är det en "mänsklig rättighet" att tjäna pengar på ett verk med vilka metoder som helst? Är det rätt att motarbeta teknisk utveckling?

Och vad tycker du själv om IPRED och telekompaketet? (FRA-lagen kan vi lämna därhän, den har inget med just dessa frågor att göra.)

"Specifikt svar på ett specifikt resonemang"? Jaha, vad är det för specifikt svar du förväntar dig då? Vilka är "ni"? Säg som det är i stället, du har trampat i klaveret med en felaktig generalisering och en felaktig stereotyp.

Det är som när en kreationist "frågar": "Varför tror vissa att människan bara är en slump?", en fråga som bottnar i okunnighet och fördom snarare än nyfikenhet.

Motfrågan från mrc är också relevant. Du har fått svar på din fråga flera gånger nu, så du kan i godan ro besvara våra. Eller har du exklusiv rätt till frågeställningen i tråden? Swec har en fin tradition att tillåta att trådar går så att säga "relevant off-topic".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Så en enkel fråga måste ha ett enkelt svar? Du har vidare fått ditt enkla svar: Du har rätt, det är ingen "mänsklig rättighet". Du kunde lika gärna frågat varför folk tycker att det är en mänsklig rättighet att äta banan. Din fråga var nonsens, gör om gör rätt!

Begrip att en fråga i sig kan vara fel, felställd, ogenomtänkt, nonsens, icke applicerbar eller uppkommer genom ett tankefel. En tråd med 600 svar kommer ju onekligen ha några stollar i sig. Att dra generella slutsatser att folk som tycker kopiering är naturligt trycker att det är en "mänsklig rättighet" är att ägna sig åt cherry picking och göra straw mans. Lär dig ta kritik, din "fråga" är sågad så du får ställa en ny.

Som om det inte räckte med att frågan var nonsensartad så har du ju faktiskt fått en del vettiga svar på just frågan. Jag upprepar (fjärde gången? femte?): Du har rätt i att det inte är någon mänsklig rättighet att spela demos e.dyl, men hur hade du tänkt tolka det svaret? Tänker du överföra svaret på debatten om kopiering och integritet, anonymitet och demokrati, konkurrens och marknadsekonomi, sju goda ting?

Svaret på din fråga är alltså "nej" bland annat därför att man inte hur som helst kan svara "ja" på en felställd fråga med agenda och värdeord. Svara på mina motfrågor tack: Varför ska planekonomiska affärsmodeller behållas genom lag och inte genom konkurrenskraft? Är det en "mänsklig rättighet" att tjäna pengar på ett verk med vilka metoder som helst? Är det rätt att motarbeta teknisk utveckling?

Och vad tycker du själv om IPRED och telekompaketet? (FRA-lagen kan vi lämna därhän, den har inget med just dessa frågor att göra.)

"Specifikt svar på ett specifikt resonemang"? Jaha, vad är det för specifikt svar du förväntar dig då? Vilka är "ni"? Säg som det är i stället, du har trampat i klaveret med en felaktig generalisering och en felaktig stereotyp.

Det är som när en kreationist "frågar": "Varför tror vissa att människan bara är en slump?", en fråga som bottnar i okunnighet och fördom snarare än nyfikenhet.

Motfrågan från mrc är också relevant. Du har fått svar på din fråga flera gånger nu, så du kan i godan ro besvara våra. Eller har du exklusiv rätt till frågeställningen i tråden? Swec har en fin tradition att tillåta att trådar går så att säga "relevant off-topic".

Jo jag vet att jag fått en hel del bra svar, jag gillade speciellt analogin om bilar att när man nekas en provkörning så åker man ju inte dit på natten å provkör utan deras tillåtelse. Och dom tackar jag för.

Sen uttryckte jag mig kanske lite dåligt med "ni" skulle självklart vart vissa.

Och att svara på era motfrågor känns inte aktuellt, jag är inte kvalificerad att svara på dom är inte tillräckligt insatt i ämnet.

Vad jag däremot tycker om IPRED och telekompaketet är att jag inte förstår all moralpanik har man inget att dölja så berörs man väl ej? Jag kunde inte bry mig mindre om nån gubbe i jagvetintevar sitter och tjuvlyssnar på mina samtal och msn konversationer.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Och att svara på era motfrågor känns inte aktuellt, jag är inte kvalificerad att svara på dom är inte tillräckligt insatt i ämnet.

Du har en åsikt men du kan inte argumentera för den? Du måste väl basera din åsikt på något?

Ang IPRED, har du läst någon tidigare tråd där vi klagar på IPRED så är det ganska uppenbart varför IPRED-lagen är helt förkastlig.

Att säga att "har man inget att dölja så har man inget att oroa sig över" är ytterst ihåligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

...
Vad jag däremot tycker om IPRED och telekompaketet är att jag inte förstår all moralpanik har man inget att dölja så berörs man väl ej? Jag kunde inte bry mig mindre om nån gubbe i jagvetintevar sitter och tjuvlyssnar på mina samtal och msn konversationer.

Alla har något att dölja. Det s.k. "rent mjöl i påsen"-argumentet är fullkomligt felaktigt. Avhandlas t.ex. här: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=998565

Men detta argument har också väldigt lite med IPRED att göra. Det handlar inte primärt om att folk har saker att dölja av illegal karaktär utan det handlar mer om felaktiga principer för hur lag och ordning ska upprätthållas - för det ska den, men av myndigheter. Att kalla något för "brottsligt" och samtidigt vilja beivra detta med en civilrättsprocess är att vilja ha kvar kakan och äta den. Civilmål kännetecknas av andra typer av bevis och har slappare principer vad bevisbörda gäller. Nå, är det brottsligt att ladda ner eller är det bara att hamna i olag med upphovsinnehavaren (som inte måste vara upphovsmannen)? I ena fallet är det en polissak, i andra fallet lämpligt för civilmål. Men då är piratkopiering inte heller olagligt och föremål för allmänt åtal, varvid skadeståndkrav och liknande är rena påhitt. Jag har ju tidigare också berört den närmaste pseudovetenskapliga sätt som fildelning värdesätts.

Du verkar blanda ihop saker med FRA-lagen som är något helt annat. Denna lag är fel, inte för att FRA är dåligt eller inte borde få finnas, utan för att en viss klass av signalspaning görs bäst och mest effektivast när den faktiskt är potentiellt kriminell eller i en gråzon. Detta medför nämligen incitament att hålla sig på mattan och resurserna utnyttjas bättre.

"Inget att dölja"-argumentet är som sagt fundamentalt felaktigt och gammalt som gatan. Det handlar inte om det. För det första har alla som inte är någon form av Platons "idévärld"-människa någonting att dölja. Framför allt har andra inte med att göra _vad_ du vill dölja. Såväl första som andra ordningens integritet är viktig.

IPRED handlar inte om detta alls. Inte piratkopiering heller. Jag föreslår att du för dig själv benar ut vad som är vad i debatten och vilka principer som är kopplade till vilka lagar/regler/förslag och sedan fortsätter diskussionen.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Du har en åsikt men du kan inte argumentera för den? Du måste väl basera din åsikt på något?

Ang IPRED, har du läst någon tidigare tråd där vi klagar på IPRED så är det ganska uppenbart varför IPRED-lagen är helt förkastlig.

Att säga att "har man inget att dölja så har man inget att oroa sig över" är ytterst ihåligt.

Jag förstår ju inte ens frågan, om någon har lust att ta det på smutsig 2000 tals svenska så kanske jag kan uttala mig.

Jag har inte sagt att jag är ett helgon, jag har sagt att den som inte har någonting att dölja inte behöver oroa sig.

Personligen så kunde jag inte bry mig mindre om vi har vissa övervakningslagar eller inte. Om jag åker fast för nånting så förtjänar jag det nog. Jag känner inte att min personliga integritet är hotad på något sätt.

Men däremot så vet jag att jag är en minoritet som tycker så i den här frågan. Och vissa av er kommer säkert ifrågasätta hur jag tycker och tänker.

Och MBY ja jag tycker vi släpper diskussioner som inte har med min första frågeställning att göra. Och jag vill även städa upp min fråga, ser att den var väldigt dåligt ställd.

Varför anser vissa att det inte är något fel med att ladda ner media i prövnings syfte, och hur tänker ni när ni resonerar på sådant sätt?

Och nu vill jag helst höra ifrån de som resonerar så, då jag har stött på en hel del som tänker just så.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Varför anser vissa att det inte är något fel med att ladda ner media i prövnings syfte, och hur tänker ni när ni resonerar på sådant sätt?

Är det så svårt att förstå hur en marknadsekonomi fungerar?

Om ett företag tillverkar ett bra spel som folk provar (laddar ner illegalt) och sen går och köper tjänar dom en massa pengar.

Om ett företag tillverkar ett skitspel som folk provar (laddar ner illegalt) och sen inte går och köper tjänar dom inte en massa pengar.

I första fallet kommer den illegala nedladdningen att påverka inkomsterna positivt, spelet sprids snabbare än ljusets hastighet, vilket gör att fler och fler får upp ögonen för detta fantastiska lir. Kalla det gratisreklam.
I det andra fallet så kommer den illegala nedladdningen att påverka inkomsterna negativt. Folk som är sugna på spelet som har verkat så häftigt får genom illegal nedladdning en chans att prova det. När dom väl gör märks det vilket skitspel det är och ingen går och köper det, istället för att bara rusa iväg och köpa grisen i säcken.

Bollen är till 100% på speltillverkarnas sida.

Bra spel = Hög vinst
Dåligt spel = Låg vinst

Konceptet kallas marknadsekonomi och är i dom flesta fall det bästa för konsumenterna.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

...
...

Ytterligare en fråga som kan ha miljoner med svar. En väldigt lös fråga med andra ord. Det enda vettiga är ju att åter svara med en motfråga: Vad skulle felet vara med att vilja ladda ner i provsyfte? Eller denna: Varför anser vissa att det är något fel med att ladda ner media i provsyfte, och hur tänker ni när ni resonerar på sådant sätt?

Frågeställningen bör ju utgå från normalfallet. Normalfallet är att en produkt kan provas innan köp och att ångerrätt finns. Undantaget är förbrukningsvaror med kort förbrukningstid (t.ex. mat och medicin) där en risk för manipulation föreligger.

Observera att jag inte utgår från att det är rätt att ladda ner i "prövnings syfte" [SIC] utan jag påstå att det är rimligt att ladda ner även för permanent bruk. Jag vet inte hur många gånger man ska behöva lägga till brasklappen: Detta är på intet sätt i konflikt med att upphovsmannen ska få betalt och att betalningen speglar användningen.

Jag är väldigt intresserad om någon skulle argumentera för att media är färskvara. Då tillkommer nämligen en konsekvens av detta som jag kan återkomma till vid behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte något alls rättsfärdigar piratkopiering - det är fel. Men samtidigt så har ju jag själv , likt som andra, laddat ner upphovsrättsskyddat material

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Entusiast
Citat:

Eller denna: Varför anser vissa att det är något fel med att ladda ner media i provsyfte, och hur tänker ni när ni resonerar på sådant sätt?

Där har du en som jag däremot kan svara på, och jag säger som så att det är väldigt enkelt att tycka ett spel är "dåligt" efter man spelat igenom det. Samma med film. Även om man inte tycker den är bra så tvivlar jag på att det är en majoritet utav dom som säger att dom laddat ner i provnings syfte som verkligen köper det dom "provar".

Jag anser att det är en av många dålig ursäkter.

Vissa sa tidigare i tråden att man kanske ångrar att gå på bio osv efter man sett den. Man kan inte gå igenom hela livet och förvänta sig jackpot i allt man köper. Ibland får man nöja sig med en nit lott.

Det man kan göra är att reducera antalet nit lotter genom att läsa mer än en recension tex och inte bara från recensenter utan även privat personer.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag är väldigt intresserad om någon skulle argumentera för att media är färskvara. Då tillkommer nämligen en konsekvens av detta som jag kan återkomma till vid behov.

Visst men det beror på din definition av orden media och färskvara.

Den mesta median har högst marknadsvärde då den är ny och sedan så tappar den sitt värde. Speciellt sådan media där utvecklingen går fort och den nya median är bättre. (effekter, finesser etc)
Det finns också media i form av mjukvara som i princip blir värdelös efter en viss tidpunkt, ta riktiga bokförings/skatteprogram som i princip kan ha ett bäst-före-datum på sig.

Nå jag var intresserad av din konsekvens och därför svarade.

Ett problem med att pröva på den mesta underhållningen är att den tappar sitt värde efter en gång. Ta t.ex. teater, cirkus eller vad som helst, skulle man få se den 1 gång gratis först, så skulle troligtvis inte så många vara intresserade av att betala för att direkt därefter för att få se den igen. Vissa skulle kanske betala för cirkusen nästa år. Men med filmer och dylikt så har de flesta tappat sitt marknadsvärde.

*edit* Problemet är vad är inte en färskvara? Jag kan inte komma på något, så det beror helt på hur man definierar. (hur snävt) Om precis allt är en färskvara så har ordet ingen mening.

*edit2*
En definition på färskvara kan vara en produkt som bara går att använda till "ursprungsändamålet" under en kort tidsperiod, hur lång nu denna korta tid är..
Resonemang bakom definitionen: Tänk på mat som inte är värdelöst som gödsel efter det har gått ut. Vissa ger denna mat till grisar, katter och dylikt..

Med denna definition skulle jag ej kalla musik som färskvara. Fast om ursprungssyftet med musiken är att ragga damer med bilen och musik(raggers), såvisst är en del musik en färskvara.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Visst men det beror på din definition av orden media och färskvara.

Jag vet faktiskt inte vilken definition av "media" som är aktuell här; jag tog begreppet från Firkraag, så det är han(?) som ska specificera.

Om media nu är färskvara kan man ju undra varför vi har en upphovsrätt på 70 år eller liknande, varför musik från 1700-talet fortfarande "ägs" av någon fåntratt som inte gjort ett skvatt. Om böcker är färskvara kan man undra varför författare anser sig ha rätt att leva på ett fåtal verk i hela sitt liv.

Kontentan blir denna: Antingen är "media" färskvara och då är det fine att ladda ner så fort den "gått ut". När det sker är en annan diskussion. Eller så är media något av mer permanent natur och då bör det finnas möjligheter att pröva.

Själv anser jag att det är en icke-fråga gränsande till trams. Det är nämligen att se på "media" i den kontext vi gör idag, en kontext som jag start ifrågasätter. Så, färskvara eller icke färskvara appliceras ej. Frågan om "prövotid" är ointressant eftersom ett verk bör kunna laddas ner permanent hur som helst. Felen ligger alltså i idén om att exemplarframställning ska kosta ett viss belopp som inte kan motiveras av någon sorts tillverkningskostnad. Att pressa en CD är snorbilligt. Något som är en mer billigt är en digital kopia av en digital kopia. Detta måste artister och andra lära sig att tjäna pengar på. De bör göra sig oavhängiga av "mediabolagen" som är intresserade av CD-pressar och DRM.

Men "måste" lägger jag i sak ingen värdering, jag bara konstaterar att det är så. Marknadsekonomi är amoralisk - inte omoralisk eller moralisk. Detta är en god egenskap, en förutsättning. Min moral är nämligen inte din moral och även om vi är överens om vissa grundbultar (mord, stöld, misshandel, etc) så är applicerad moral på ett naturligt sätt av ondo. Bra ideologier liksom bra modeller för samhället bör vara amoraliska. Exemplen på moraliska idé-ramverk är flera och slutar alltid illa. Fundamentalism är starkt moraliskt, kommunism är det, nazism är übermoralisk. Det gäller bara att förstå att begreppet "moral" i sig är neutralt; omoral och moral är inte dikotomier, inte reciproker. Varje människa har en moral. Att överföra den till formaliserade principer som religiös fundamentalism, socialism, nazism, konservatism, etc, är farligt. Det blir nämligen så att samhället lär människan moral i stället för tvärt om; ändå vet vi att - såvida du inte har en skada i ventromediala prefrontala kortex - har du en framevolverad moral som fungerar bra.

Jag säger alltså inte att piratkopiering är "(o)moralisk", utan inser att det är en värdeneutral tillämpning av marknadsekonomi - helt utan att någon medvetet har ingripit och "bestämt" saken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Där har du en som jag däremot kan svara på, och jag säger som så att det är väldigt enkelt att tycka ett spel är "dåligt" efter man spelat igenom det. Samma med film. Även om man inte tycker den är bra så tvivlar jag på att det är en majoritet utav dom som säger att dom laddat ner i provnings syfte som verkligen köper det dom "provar".

Jag anser att det är en av många dålig ursäkter.

Vissa sa tidigare i tråden att man kanske ångrar att gå på bio osv efter man sett den. Man kan inte gå igenom hela livet och förvänta sig jackpot i allt man köper. Ibland får man nöja sig med en nit lott.

Det man kan göra är att reducera antalet nit lotter genom att läsa mer än en recension tex och inte bara från recensenter utan även privat personer.

Ska du tillämpa "shit happens" på spelköp precis som ed allt annat så skall även spelköp lyda under samma regelbok gällande själva köpet. Men det gör dem ju inte.

Bara en så enkel sak som att man inte får läsa EULA innan man betalar säger en hel del då man även om man inte godkänner denna inte har rätt att häva köpet. Det är den enda branch jag känner till där man kräver betalning utan ånger-mölighet innan man avslöjar vad som gäller för användandet av den produkt man säljer... Jag tror inte ens det är lagligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Jag vet faktiskt inte vilken definition av "media" som är aktuell här; jag tog begreppet från Firkraag, så det är han(?) som ska specificera.

Om media nu är färskvara kan man ju undra varför vi har en upphovsrätt på 70 år eller liknande, varför musik från 1700-talet fortfarande "ägs" av någon fåntratt som inte gjort ett skvatt. Om böcker är färskvara kan man undra varför författare anser sig ha rätt att leva på ett fåtal verk i hela sitt liv.

Kontentan blir denna: Antingen är "media" färskvara och då är det fine att ladda ner så fort den "gått ut". När det sker är en annan diskussion. Eller så är media något av mer permanent natur och då bör det finnas möjligheter att pröva.

Alltså argumentation mot den extremt långa upphovsrätten, där jag helt håller med om att den är för lång. Medans vissa artister och deras släktingar vill förlänga den ännu mer.

Nu får man inte ta annan färskvara heller efter bäst-före-datum, t.ex. mat. Detta av flera saker och ett problem är att varan innan bäst-före-datumet tappar sitt pris, när folk vet att de kan ta den gratis om några dagar. Detta med folk i matcontainrar är faktisk ett reellt problem.

Tar vi media så går marknadspriset i vågor, t.ex. gamla Nes-spel som Nintendo gärna vill sälja om idag till mobiltelefoner och dylikt.
Det är självklart att nintendo inte gillar att folk kör med en piratkopia tills spelet har ett lågt marknadsvärde och därefter köper det. Idag så många år efter kunde man tro att spelen nu skulle vara värdelösa(att nyproducera), men nu så säljer Nintendo om spelen. Dessutom ofta till personer som redan innan har köpt samma spel till en annan konsol.

*edit* Problemet att vi slänger fin mat är kanske ett större problem, för bara att maten har gått ut enligt datummärket så är den ej nödvändigtvis dålig. Fast det är en annat dilemma.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ska du tillämpa "shit happens" på spelköp precis som ed allt annat så skall även spelköp lyda under samma regelbok gällande själva köpet. Men det gör dem ju inte.

Det finns mycket som inte kommer med ångerrätt.

Du kan inte gå på en konsert, bio, teater, museum osv sen kräva pengarna tillbaks för att du inte tyckte om det. Nu är dessa immateriella ting och spel är något fysiskt men på samma sätt som att en bio film förlorar värdet efter du sett den gäller även för spel.

Anledningen till att spel och media inte kommer med ånger rätt efter man brutit plomberingen är för att värdet på en sådan sak för invidividen som köpt det minskas drastiskt efter han spelat igenom det/sett filmen osv.

Skillnaden mellan de exempel som jag givit ovan och låt oss säga en dammsugare är att efter du städat din lägenhet/hus med dammsugaren så kommer du förmodligen behöva göra detsamma snart igen. Alltså värdet på tex en dammsugare är konstant ganska länge. Medans ett spel/film lägger man på hyllan efter man är klar och i många fall ser man den aldrig igen.

Det finns säkert folk som faktiskt går ut å köper nånting de redan förbrukat illegalt men jag tror det är en extrem minoritet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du kan inte gå på en konsert, bio, teater, museum osv sen kräva pengarna tillbaks för att du inte tyckte om det. Nu är dessa immateriella ting och spel är något fysiskt men på samma sätt som att en bio film förlorar värdet efter du sett den gäller även för spel.

"Är" implicerar aldrig "bör".

Citat:

Det finns säkert folk som faktiskt går ut å köper nånting de redan förbrukat illegalt men jag tror det är en extrem minoritet.

Du kan ju tro saker hit och dit och ladda det med vilka melodramatiska uttryck du vill, men rent empiriskt förefaller det som 1) alternativet till att kopiera är inte att köpa, det är att inte konsumera och 2) de som kopierar förefaller i större utsträckning konsumera även biofilm, CD-skivor och liknande.

Vad är ditt problem egentligen? Vad är det du [försöker] argumentera för? Och varför får jag känslan att varken läser eller förstår andras argument?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns mycket som inte kommer med ångerrätt.

Anledningen till att spel och media inte kommer med ånger rätt efter man brutit plomberingen är för att värdet på en sådan sak för invidividen som köpt det minskas drastiskt efter han spelat igenom det/sett filmen osv.

Skillnaden mellan de exempel som jag givit ovan och låt oss säga en dammsugare är att efter du städat din lägenhet/hus med dammsugaren så kommer du förmodligen behöva göra detsamma snart igen. Alltså värdet på tex en dammsugare är konstant ganska länge. Medans ett spel/film lägger man på hyllan efter man är klar och i många fall ser man den aldrig igen.

Bara om det är en väldigt dålig film eller väldigt dåligt spel. Jag lirar fortfarande Homm3, Sid Meier's Pirates. Till och med The Syndicate som nu är över 15 år gammalt.

Att tillverkaren inte kan leverera en produkt som egentligen är värd köpet är inte en anledning till att grisen i säcken skulle vara rättfärdigat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Entusiast
Citat:

"Är" implicerar aldrig "bör".

Du kan ju tro saker hit och dit och ladda det med vilka melodramatiska uttryck du vill, men rent empiriskt förefaller det som 1) alternativet till att kopiera är inte att köpa, det är att inte konsumera och 2) de som kopierar förefaller i större utsträckning konsumera även biofilm, CD-skivor och liknande.

Vad är ditt problem egentligen? Vad är det du [försöker] argumentera för? Och varför får jag känslan att varken läser eller förstår andras argument?

Varför försöker du ständigt underminera mina åsikter?

Ja, jag besvarade nyss din fråga med en ny fråga. Någonting du borde vara van vid.

Det enda jag har hört från dig är att du tycker du har rätt och jag har fel, tro mig jag har läst allt ni skrivit men jag personligen tror inte ett dugg på att branschen tjänar på piratkopiering. Enligt mig är det en fabricering utav de som tjänar på att inte göra rätt för sig.

Du har tidigare i tråden medgett att du tycker det är helt okej för folk att ladda ner även för permanent bruk. Jag anser att du är helt ute och cyklar. Vilket per automatik gör att jag inte sätter mycket tyngd bakom dina åsikter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Varför försöker du ständigt underminera mina åsikter?

Ja, jag besvarade nyss din fråga med en ny fråga. Någonting du borde vara van vid.

Det enda jag har hört från dig är att du tycker du har rätt och jag har fel, tro mig jag har läst allt ni skrivit men jag personligen tror inte ett dugg på att branschen tjänar på piratkopiering. Enligt mig är det en fabricering utav de som tjänar på att inte göra rätt för sig.

Du har tidigare i tråden medgett att du tycker det är helt okej för folk att ladda ner även för permanent bruk. Jag anser att du är helt ute och cyklar. Vilket per automatik gör att jag inte sätter mycket tyngd bakom dina åsikter.

Fin "goddag-yxskaft"-argumentation!

Någon vettig frågeställning som inte redan är besvarad har jag inte sett från dig. Vänligen försök igen.

Det enda jag hör från dig är att jag har fel utan att veta varför eller vad du själv tycker, så försök inte spela dart i gummibåt.

"Enligt mig"? Empiri? Belägg? Du resonerar ungefär som kreationister; jorden är 6000 år gammal och därför har bibeln rätt, i bibeln kan man läsa att jorden är ung och därför är den 6000 år. Idiotresonemang.

Du har slutsatsen först, branschen tjänar inte på piratkopiering och du extraherar premissen därifrån; påståenden om motsatsen är fabricerade. Jag har sagt att det borde vara inte "okej" utan själva förutsättningen för konsumtion, att ladda ner. Jag har inte sagt att det är okej att ladda ner idag.

Vidare fin "automatik"; jag är ute och cyklar och därmed behöver man inte ens lyssna på mig. Så du kan inte ens förvissa dig om att jag är "ute och cyklar". Men, det är rätt klart att du är den i tråden som har minst koll på vad som är vad. Du har en nidbild av kopiering, du blandar ihop IPRED med FRA-lagen, du gör klassiska argumentationsfel som är avklarade för länge sedan och du målar upp en självrättfärdigad stereotyp av din motståndare; en straw man.

Du har fått svar, bättre och sämre, på dina frågor, trots att de var felställda. Du har inte gett några konkreta svar på andras frågor, dock, utan fortsätter att argumentera negativt, dvs du talar om de fel "motståndaren" gör (utan att förstå vad denne gör/vill göra) i stället för att föra fram din sak. Du kryddar vidare med moralism och värdeord som "göra rätt för sig", vilket är extremt korkat då det inte är tu tal om annat. Men det har inte du förstått. Du förstår alltså inte själva principen, själva essensen i vad jag och andra försöker förmedla till dig. "Göra rätt för sig" är t.ex. en moralprincip och som sådan intersubjektivt riktig, men det säger ingenting om hur eller om att det är att göra rätt för sig genom att alltid använda godtyckliga modeller för detta. Gör du rätt för dig? Köper du en radio per radiostation du lyssnar på? Köper du bara handskrivna böcker och går bara på biografer som visar stumfilm med en liveorkester? Betalar du för den reklam du konsumerar? Påtvingar du Metro pengar när du läser en gratistidning? Lyssnar du aldrig på inspelad musik utan väljer att bara lyssna till livedansband? Förvissar du dig om att klädesplagg du köper inte är massproducerade med hjälp av elektrifierade spinnrockar? Avstår du från copyfarmaka även om Apoteket försöker pådyvla dig det? Väljer du alltid hästdroska i ställer för en taxi med förbränningsmotor? Är du koldioxidneutral?

"Göra rätt för sig" innebär inte att man ska kompensera företag för dåliga affärsmodeller, snille där. Det är faktiskt företagen som ska göra rätt för sig, säkra sin inkomst med justa medel i en god kapitalistisk anda i stället för att med lag bestämma pris. Det senare kallas för planekonomi. Det finns nil forskningsstöd för att en kopia motsvarar ett uteblivet "köptillfälle". För allt vi vet kan det lika gärna vara precis tvärt om.

Du är ute och cyklar - rejält.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Fint sätt att ignorera det svar jag faktiskt gav dig längre upp i tråden. Och det är även den enda post som du inte personligen citerat.

De frågor som jag haft en åsikt om samt förstått har jag besvarat, med undantag för möjligtvis IPRED. Så ingen dart har kastats från min sida. Jag är medveten om att jag har fått många bra svar i denna tråden, dock anser jag inte dina som någon utav dom.

"Observera att jag inte utgår från att det är rätt att ladda ner i "prövnings syfte" [SIC] utan jag påstå att det är rimligt att ladda ner även för permanent bruk."

Jag kan bara tolka det på ett sätt. Sen om det beror på en missuppfattning från min sida eller ej det får jag låta dig förklara isåfall.

När jag talar om att göra rätt för sig så talar jag givetvis om att betala för sina filmer, spel samt musik då det är det som tråden handlar om. Inte tidningar samt radio kanaler och allt annat du har raddat upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då måste alltså jag tillhöra en "extrem minoritet" för jag har faktiskt köpt saker efter att jag provat en piratkopia först (eller ja, fortsätter iofs oftast lira med piratkopian även efter köpet eftersom den oftast funkar stabilast). Men bara om jag tyckte om spelet förstås. Iofs så har det hänt att jag varit snål och inte köpt det trots att jag tyckte om det men jag köper vissa spel iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror jag också, jag känner då ingen som gör så.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fint sätt att ignorera det svar jag faktiskt gav dig längre upp i tråden. Och det är även den enda post som du inte personligen citerat.

De frågor som jag haft en åsikt om samt förstått har jag besvarat, med undantag för möjligtvis IPRED. Så ingen dart har kastats från min sida. Jag är medveten om att jag har fått många bra svar i denna tråden, dock anser jag inte dina som någon utav dom.

"Observera att jag inte utgår från att det är rätt att ladda ner i "prövnings syfte" [SIC] utan jag påstå att det är rimligt att ladda ner även för permanent bruk."

Jag kan bara tolka det på ett sätt. Sen om det beror på en missuppfattning från min sida eller ej det får jag låta dig förklara isåfall.

När jag talar om att göra rätt för sig så talar jag givetvis om att betala för sina filmer, spel samt musik då det är det som tråden handlar om. Inte tidningar samt radio kanaler och allt annat du har raddat upp.

Jag vet fortfarande inte vilket svar du syftar på men jag förmodar att det var ditt påstående helt utan redovisad grund att folk inte tycker om spel som de redan spelat. Nähä? Och? Jaha? Jag har hela tiden sagt att detta inte borde vara något problem utan sakers gilla gång och företag som förlorar på detta bör tänka om, gå under eller pånyttfödas. Marknadsekonomi kallas det för. Det är _aldrig_ bra att hålla icke funktionsdugliga företag under vingarna på ett konstlat sätt genom lag eller planekonomi. Företag ska "göra rätt för sig", precis som alla vi andra. Men som om det inte räckte med principerna tycks du alltså ha empirin mot dig; ingen har lyckats etablera något samband mellan "sjunkande CD-försäljning" och piratkopiering och än mindre någon kausalitet mellan en kopia och ett missat köptillfälle. Det är pseudovetenskaplig, icke falsifierbar ekonomisk teori som inte är ett dugg bättre än Marx jäkla determinism och den protektionistiska idén om nollsummespel. Det enda man har att gå på är enkäter (och djupintervjuer vilka låter vänta på sig) och det man får fram är att ditt påstådda samband helt enkelt inte existerar. Det är jäkligt dumt att "tycka samband". Lika dumt som att rösta huruvida PI ska vara 3,14 eller 3,41 eller uttrycka månens egenskaper i juridisk lag. Vet du om dina samband existerar eller använder du bara den dåliga imitationen av vetenskap som kallas för "(o)sunt förnuft"?

Det du gör är att utgå från en knepig minoritetsgrupp du själv hittat på: "vi som laddar ner bara för att pröva", och överför denna grupp på debatten i allmänhet och låter denna grupps idioti stå som exempel på piratkopieringens förmenta hyckleri och ovilja att göra rätt för sig. Cherry pickning som bäst och halmstrå-gripande måla-in-sig-i-hörn-argumentation med moraliska undertoner som sämst. Har polletten fallit ner om att när man argumenterar för en sak, så bör man främst argumentera för denna sak, inte hitta på en motståndare och skjuta denne i sank (och därtill missa likafullt)?

Värdeord och slutsatsen-först-argumentation kännetecknar dig i denna tråd.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Du har uppenbarligen missat de människor som jag talar om i denna tråden, så varför är du här och argumenterar när du inte kan relatera alls till de personer frågan är riktad till? Du är inte längre önskvärd i min tråd, då det enda du gör är att sprida pirat propaganda som inte har med tråden att göra alls.

Var vänlig och svara inte på detta mer MBY, jag börjar bli trött på att denna tråden går off-topic.

Däremot är andra välkomna som antingen tänker så som jag undrar om, som känner några som gör det eller har hört talas om det.

Jag tror vi alla kan komma överrens om att piratkopiering är fel i grunden, vad gör det mindre "fel" för att man endast ska "prova"? hur ofta köper ni ett spel, film eller musik som ni laddat ner och förbrukat i förhand?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

...det enda du gör är att sprida pirat propaganda som inte har med tråden att göra alls.

Ska du börja med förbannade lögner nu också? _Du_ borde sluta skriva i tråden då du enhälligt försöker styra den till att vara en enda utdragen halmgubbe.

Vi har redan konstaterat att det _finns_ de som talar om att det borde vara okej att pröva och flera argument för det har också uppkommit. Det _jag_ har sagt är att det borde vara en icke-fråga. Skulle det vara att komma med "pirat propaganda" [SIC]? Piratkopiering är fel i grunden, men grunden är också att idén om att kopiering kan vara "pirat" - vilket är själva felet. Det är därför som jag i andra trådar försökt förklara för folk att Piratpartiet inte kan tas riktigt på allvar; lösningen är inte lagbrott. Så snacka inte dumheter. Det är du som kommer med riktigt dålig och uppenbar propaganda; måla upp en nidbild. Svärta ner. Misstänkliggöra.

Du fattar uppenbarligen inte felsynen med att argument på något sätt strävar efter att rättfärdiga piratkopiering. "Piratkopiering" är en konstruktion, en felaktig analys av faktiska förhållanden och det handlar inte om att inte vilja "göra rätt för sig". Som redan konstaterat finns det stollar som tror att piratkopiering är gräddan av samhällsuppror, antikapitalism och antietablissemang, men det spelar föga roll då de egentligen bara är nyttiga idioter i en marknadsekonomi.

Det stora felet du gör är att starta en specifik tråd om ett upplevt men helt marginellt och icke-intelektuellt argument "för" att prova saker innan köp. Jag, liksom du, köper uppenbarligen inte det argumentet. Men du har inte förnuftet att se att detta ej heller är något huvudargument, någon tankesfär eller ideologi som är speciellt representativ för sakfrågorna och själva sakens natur.

De personer som tråden "riktar sig till" är - vad du än tror - inte de minimalt antal fån som kommer med det argument du vill behandla ("mänsklig rättighet att"), utan du vill bara sprida dynga och osakliga uppgifter och skapa en skenverklighet som du laddar med värdeord. Tråden är tydligen avsedd att agera demagogisk plattform åt dig, vilket ju också förklarar varför du vill markera vissa personae non gratae. Det misslyckades, var god försök igen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du har uppenbarligen missat de människor som jag talar om i denna tråden, så varför är du här och argumenterar när du inte kan relatera alls till de personer frågan är riktad till?

Jag förstår exakt vad du menar och har sett nämnda inlägg. Det är en stor skillnad på argumenten här i delen Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt och i nyhet.
Problemet är dock när du argumenterar som:

Citat:

Ni försöker måla upp det som att de stora stygga företagen förtjänar att deras verk blir kopierade pga deras tillverkningsmetoder.

Så är det ingen som gör det här, visst en massa tjomar på nyhetsdelen gör det säkerligen. Men ska man ta ansvar för vad andra som förespråkar liknande sak säger?

Citat:

Jag tror vi alla kan komma överrens om att piratkopiering är fel i grunden

Piratkopiering är ett lagbrott, dessutom väldigt sniket mot de andra att inte följa de sociala regler som vi har skapat.
Vi skulle t.ex. komma överens om att alla skänkte 30% av våran inkomst till en gemensam kassa, den som då skänker mindre än en sniken j-vel.

Däremot är det inte självklart att piratkopiering skall vara en sociallag, inte ens äganderätten av fysiska saker är en självklarhet. Det är något som vi tillsammans har kommit överens om, och vi kan minska eller öka äganderätten för saker så vi tycker det passar bäst.
T.ex. är allemansrätten ett bra exempel på då vi gemensamt har sagt att för svampar & bär i skogen, så skall alla få plocka, ingen äger dem. Inte ens markägaren vars marken har tillhört sina släktingar ett par hundra år äger bären.

Så att upphovsrätten är formad som idag är inte på något sätt en självklarhet.

Citat:

vad gör det mindre "fel" för att man endast ska "prova"? hur ofta köper ni ett spel, film eller musik som ni laddat ner och förbrukat i förhand?

Man kan åka dit för att enbart prova bil, kommer ej på vad brottet heter. (alltså låna utan tillstånd)
Men självklart är det ett mindre brott att bara låna än att ta en sak. Däremot är det inte okej att låna andras saker utan tillstånd.

Citat:

Vi kan väl få en sak klara för oss på en gång, oavsett hur föråldrade deras spridning av deras verk är så är ni inget offer.

Självklart är de inte det, det ger dem absolut ingen rätt att bryta mot lagen. Däremot kan de kritisera hur lagen är utformad idag och rösta på partier som vill ändra den.

Citat:

Vill ni inte ha det dom erbjuder så skiter ni i det helt och hållet.

Självklart håller med, men när alla andra tar så apar folk efter. Det är lite som när det är upplopp och någon har krossat en fönsterruta till en butik, folk springer in och plundrar på de med. Nu finns det skillnad i handlingen, men inte mycket i resonemanget. Andra gör det ju det..
*edit* Alltså jag jämför inte själva brotten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Precis, bud_bundy! Det är en skillnad på anarkin i nyhetsforumet där det kan gå sida upp och sida ner utan att folk greppar det mest elementära (tänker t.ex. på alla SSD-debatter) och denna del av forumet. Att det härjar allehanda dårar med allehanda knepiga och illa genomtänka idéer lite var stans är dock en dålig ursäkt för en demagogisk tråd som denna som kan ha få andra syften än provokation. En slags lite mer sofistikerad trollning. Och jag är dum som vanligt och hugger direkt på troll. Min stora svaghet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett sätt att låta folk prova ex film innan man betalar är att man kan se halva filmen gratis och sedan få välja om man vill betala och se klart. Då skulle man ganska ofta hinna avgöra om det är en allt för dålig film som inte är värd pengarna.

Tjänsten Headweb tillåter användarna att se början på filmer innan man måste betala, det är smart av dom. Dock vill jag se lite längre än bara några minuter.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Ett sätt att låta folk prova ex film innan man betalar är att man kan se halva filmen gratis och sedan få välja om man vill betala och se klart. Då skulle man ganska ofta hinna avgöra om det är en allt för dålig film som inte är värd pengarna.

Tjänsten Headweb tillåter användarna att se början på filmer innan man måste betala, det är smart av dom. Dock vill jag se lite längre än bara några minuter.

Det är ju faktiskt rätt smart! Men ohållbart i längden, det är att kallas vid "defective by design", men åtminstone ett lovvärt försök till nytänkande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns absolut ingen "mänsklig rättighet" att få testa filmer/spel/musik innan man köper, men då det produceras så mycket skit så måste man helt enkelt utföra en förstahandssortering:

Ladda ner musiken/filmen/spelet/etc för en personlig utvärdering
Är den kulturella informationen bra, går i alla fall jag och köper en kopia, men märker jag att att produkten inte faller mig i smaken plockar jag bort (pirat)kopian från mina digitala lagringsytor.

Låt oss ta spelbranschen till exempel. Den styrs väldigt ofta av investorer då få spelhus inte har en ekonomin som krävs för att på egen han utveckla ett spel. Detta medför att investorerna har väldigt mycket att säga till om under spelets utveckling, vilket sällan är bra.
När en investor får ett potentiellt bra spel att bli ointressant för mig, väljer jag själv att skada investorn med att inte köpa spelet. Tyvärr innebär ju det att spelhuset också tar en ekonomisk skada även om de inte nödvändigtvis var deras fel att spelet blev dåligt, vilket är det tragiska i hela historen.

Om det finns fler lagliga sätt att utvärdera en produkt såsom fler speldemos, tillgängliga kapitel ur en bok, album strömmade/nedladdningsbara i 22khz/mono eller med vattenstämplar så man åtminstone kan bilda sig en personlig uppfattning om produkten i fråga tror jag att lobbyorganisationerna skulle ta mindre skada av piratkopieringen.

Slutplädering
Nej, vi har ingen "mänsklig rättighet" att "utvärdera produkter", men vilken rättighet har artister/författare/filmskapare/etc att kräva betalt för kulturell information som jag tycker är dålig? Varför ska jag inte få ställa krav?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}