Nätverksproblem!Bara en dator kommer ut på nätet!(kunde tidigare gåt ut med båda!)

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem!Bara en dator kommer ut på nätet!(kunde tidigare gåt ut med båda!)

1 Vista dator(min) 1 XP dator(brorsans). Min kommer ut på nätet nu, brorsans kommer inte ut på nätet längre.

Vi har ordningen modem->switch- 1 lina mellan switchen och varje dator.
Nu har jag även kopplat samman båda datorerna.

Vi kom båda ut på nätet tills jag en dag inte kunde komma ut på nätet. Det var tydligen för att ComHem höll på att fixa lite med sitt nät.
Jag drog ut strömsladden till modemet, satte tillbaka in sen funkande nätet för mig men inte för brorsan. Sen har jag mixtrat runt med en massa nätverkinställningar fixat nytt nätverkskort till brorsan. Men han kommer fortfarande inte ut på nätet. Lättare att fixa nätverket på vista är min åsikt!

Lite tips tricks vore trevligt att ta del av!

1st update: kommer ut med båda igen! Men nu kopplar jag upp mig genom brorsans istället! Lol, Verkar har något med ip-adresser att göra. Medan Comhem uppdaters så verkar vi bara ha en ip-address att dela på!

Permalänk

Re: Nätverksproblem!Bara en dator kommer ut på nätet!(kunde tidigare gåt ut med båda!)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeadTim
1 Vista dator(min) 1 XP dator(brorsans). Min kommer ut på nätet nu, brorsans kommer inte ut på nätet längre.

Vi har ordningen modem->switch- 1 lina mellan switchen och varje dator.
Nu har jag även kopplat samman båda datorerna.

Vi kom båda ut på nätet tills jag en dag inte kunde komma ut på nätet. Det var tydligen för att ComHem höll på att fixa lite med sitt nät.
Jag drog ut strömsladden till modemet, satte tillbaka in sen funkande nätet för mig men inte för brorsan. Sen har jag mixtrat runt med en massa nätverkinställningar fixat nytt nätverkskort till brorsan. Men han kommer fortfarande inte ut på nätet. Lättare att fixa nätverket på vista är min åsikt!

Lite tips tricks vore trevligt att ta del av!

1st update: kommer ut med båda igen! Men nu kopplar jag upp mig genom brorsans istället! Lol, Verkar har något med ip-adresser att göra. Medan Comhem uppdaters så verkar vi bara ha en ip-address att dela på!

Det smartaste vore väl om du köpte en router som du kopplar till Comhem modemet. Sen ansluter du datorerna till lediga portar på routern. Se till att du har DHCP aktiverat på datorerna.

Permalänk
Medlem

Problemet löst nu, har inte gjort något alls. Nu kan båda vara ute på nätet oberoende av varandra. Måste vart ComHems fel!