The Pirate Bay-rättegången kan tas om

Permalänk
Medlem

Ett tips jag tycker alla borde följa är att JO-anmäla herr Norström.
Det kan alla göra, oavsett ålder, eller nationalitet. Man kan dessutom, väldigt smidigt, skriva en anmälan på webben och skicka in direkt.

www.jo.se

Piratebay-rättegången har målummer B 13301-06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Ett tips jag tycker alla borde följa är att JO-anmäla herr Norström.
Det kan alla göra, oavsett ålder, eller nationalitet. Man kan dessutom, väldigt smidigt, skriva en anmälan på webben och skicka in direkt.

www.jo.se

Piratebay-rättegången har målummer B 13301-06

Kan någon som gjort detta posta sin anmälan här så att jag kan köra en copy paste (förutsatt att jag inte blir stämd för upphovsrättsbrott)

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Om något så tar ju detta upp ett skrämmande faktum nämligen att sån här jävighet bedöms av personen själv.

Detta är ju något som måste ändras överlag så att inget sådant kan förekomma i kommande rättegångar i Sverige. Alltså inför att några andra ska sakligt bedöma innan personen sätts in i rättegången om den kan vara jävig.

Permalänk
Medlem

jag förstår mig inte på domaren. Har han inte ens känt sig osäker på att vara jävig ? Det är ganska uppenbart att han borde känna till att folk i och utanför rätten tycker att han är jävig. Han skulle ju "offentliggöra detta så att parterna själva ges möjlighet att ta ställning." Seriöst så tycker jag att han har missbrukat sin titel som domare och borde åtminstone få en varning. Helst bli straffad. Men vårat underbara land har väll inga lagar för det så man kan bli straffad för det.

EDIT: jäv_L_ig domare eller hur var de ?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

"Varje gång jag tar ett mål bedömer jag om jag anser mig vara jävig. Det har jag inte bedömt i det här fallet."

Hahha ska man skratta eller gråta? Hur kan en sån idiot vara domare?

Permalänk
Medlem

Fyfan vilken vidrig domare, om detta nu visar sig ha nån inflytande på domen vilket jag nästan tror på så borde han få ett straff på några miljoner.

En domare ska väl ändå vara opartisk ? va lustigt han är med i samma förening som henrik ponten, danowsky och monique..

jävla korruption detta.

Permalänk

jag har svårt att tro att domen är "köpt", snarare är den antagligen färgad utav domarens egna åsikter och umgänge.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Det sorgliga i detta är att TPB grabbarna kommer att åka det vilket som, upphovsrättsindustrin har redan sålt skinnet utan att fälla björnen och det ligger alldeles för mycket tid och pengar bakom för att de bara ska ge upp.

Vi får dock hoppas att det svenska rättsystemet klarar att stå emot påtryckningarna från båda hållen och komma fram till en dom som både ha en folklig förankring samt koppling till lagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneakers
Pinsamt illa skött hela det här fallet. Som någon annan sa minsta lilla misstanke om jäv borde få en dommare eller nämndeman utbytt i ett rättsfall.

Personligen tycker jag hela denna röra är patetisk och ett slöseri med svenska skattemedel - känns verkligen som att de snällt lyder efter påtryckningar från de stora företagen.

Och 30 miljoner i skadestånd, herregud...skämms dem inte? En anhörig till någon som blir mördad får sällan mer än 1 miljon kronor, och är det en rattfyllerist handlar det om några hundratusen.

Och detta är för "medhjälp" till fildelande, inget i dommen säger att de har fildelat själva. Helt vansinnigt är det rent ut sagt, finns ingen verklighetsförhankring i domen överhuvudtaget.

Väntar bara på att en mutskandal nystas upp, 30 miljoner ja.. vad skall man säga, tillbaka till tingsrätten - ju längre tid dommen tar ju bättre är det; cementera faktumet hur fiaskoartat hela denna fildelarjakten är.

/edit

Tingsrätten igen eller hovrätten? Såg att många tycker olika. Ser både fördelar och nackdelar med båda. Förlorar man igen i tingsrätten kommer de att överklaga igen till hovrätten sen HD / EG domstol. Dommen kommer ta så pass lång tid att hela fildelar stigmat kommer ha försvunnit - och förmodligen en mer fördelaktig atmosfär kommer finnas, om 5-7 år.

Men om det utan nämndemän och utan en jävig dommare vinner i Hovrätten kommer målsägaren överklaga - garanterat, och i.o.m. att det är ett prejudikat (stav.) de är ute efter så kommer de inte ge upp efter en fällande dom i hovrätten heller.

Vill bara börja med att säga att även jag tycker det hela är illa skött, och är mycket nyfiken på hur denna domare fått målet tilldelat. Hans sidointressen borde (?) inte vara helt okända. Kanske sågs de som en extra kompetens? Men jag spekulerar ju bara.
I alla fall. När det gäller skadeståndet så förstår jag det som att det baseras på det faktum att de tjänat pengar på verksamheten. Hade de lyckats visa att de inte gjort det, borde skadeståndet varit lägre. Och när jag säger 'faktum' så menar jag att tingsrätten konstaterat att det är så, inte nödvändigtvis att det är så i verkligheten. Att börja jämföra detta med skadestånd från mord/dödsfall etc är faktiskt lite smaklöst. Inga pengar i världen kan reparera ett mord, vilket man ju antyder litegrann om man säger att det är för låga summor i sådana fall.
Sen håller jag med i 'analysen'. Det är en 'bra grej' om det går fort. Folk tappar intresset väldigt fort när byråkratin börjar mala.

/Kalle

Permalänk
Medlem

Meningen med den här domen var ju att stifta exempel, att s.a.s. skapa ett prejudikat. Därför förvånar det inte att domen bär kännetecken som tyder på att den kan ha varit köpt.

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Otroligt att det kan gå till så här :'(

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Alltså det där är ju verkligen helt sjukt. Hela skiten var ju köpt!

Permalänk

Sharing is caring..ALL HAIL THE PIRATE BAY !!!

Visa signatur

http://www.youtube.com/user/TheHarduploader?feature=guide För dig som gillar Hardcore Hardstyle Dubstep Drumstep Triphop Electro

Permalänk
Medlem
Citat:

[i] Att börja jämföra detta med skadestånd från mord/dödsfall etc är faktiskt lite smaklöst. Inga pengar i världen kan reparera ett mord, vilket man ju antyder litegrann om man säger att det är för låga summor i sådana fall.
Sen håller jag med i 'analysen'. Det är en 'bra grej' om det går fort. Folk tappar intresset väldigt fort när byråkratin börjar mala.

/Kalle [/B]

Resonerar man så kan man ju lika gärna skippa straff för mord, då inget straff kan ses som kraftigt nog, bara dödstraff och öga för öga tand för tand tänket, och det är nog de flesta överrens om inte är något vi vill ha.

Nämnde det för att det skulle bli uppenbart hur de våldfört sig på vårat rättsväsende. De pengar de har tjänat på piratebay kommer väll mestadels från reklam, inte sant?

Och om skadestånd up emot 30 miljoners gränsen för att ha blivit dömd för "medhjälp" till fildelande och haft reklam på sin site, tänk då vad 'Per 53 med 1000 metallica skivor och en blog', med reklam på, där han recenserar/pratar om metallica låtar kan räkna med för straff och skadeståndsbelopp.
Det är ramen kring fallet som banar väg för hur kommande fall kommer hanteras.

Skadeståndsbeloppet och fängelsetiden har ingen anknytning till verkligeheten och hur man dömmer andra brott, det är viktigt att det blir en bra dom då kommande fall som redan ligger i röret, så att säga, kommer hanteras därefter.

Permalänk
Medlem

Från svt:

"Fakta: Delikatessjäv

# Delikatessjäv är den mest oprecisa formen av jäv, eller behörighetshinder.
# Den här formen av jäv innebär att det kan finnas omständigheter som kan rubba allmänhetens förtroendet till beslutsfattarens opartiskhet i ett enskilt ärende.
# Delikatessjäv beskriver en situation där det kan finnas misstanke om bristande objektivitet då beslutsfattare på något vis har särskilda personliga eller ekonomiska relationer till en part i ett ärende. "

Inga konstigheter här inte. Läser man det här forumet verkar valet av domare få allmänhetens fulla förtroende. Eller inte.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Men börja använda Usenet så slipper du Antipiratbyrån http://usenethelp.org/

Permalänk
Medlem

En knepig sidnot som antagligen inte är något, När piratebay körde över åklagarsidan under rättegången så helt plötsligt så var det stora rubriker över att Våran lilla prinsessa hadde förlovatsig.

Och nu heltplötsligt när det kommer fram om hur dåligt domarna har agerat i målet, o hela biten. Så är det stora rubriker att dom ska flytta ihop........

Permalänk
Medlem

När man läser det här känns domen plötsligt inte särskillt konstig eller oväntad längre...

Permalänk
Medlem

Jag visste att detta skulle hända redan innan rättegången började, varje gång jag kommenterat rättegången har jag hävdat att domaren är köpt. Tragiskt att vårt rättsväsende har sjunkit så här lågt, får man välja domare i en mordrättegång också om man har nog med pengar?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ja undra varför han inte sa ifrån sig dommen... men han ville väll sätta dit dem nu när han hade chansen

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Ingen som tänkte på detta innan rättegången?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lyssnade på varje minut av rättegången och fann det obegripligt att domen blev som den blev. Speciellt Per E Samuelsson, som företrädde Lundström, var/är ju en ytterst vältalig och kompetent person som försatte åklagarsidan i många svåra situationer.

Nu lättar dimman, om man säger så, till en tänkbar anledning till varför domen föll som den gjorde.

Personligen inväntar jag P E Samelssons uttalande gällande denna nya information. Det var han som sa sig vara beredd att "gå över lik" för att få ett annat utfall för sin klient. Tämligen starkt uttalande från en advokat, och dessutom den intelligentaste av dem alla i rättssalen under PB-rättegången.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Domaren anser sig inte jävlig, gud vad skönt att höra.

Så länge alla kan utvärdera sin skyldighet i saker de gör så har vi väl ett väldigt bra samhälle?
Det är som att någon som huggit ner någon med 40 knivhugg skulle säga att han inte anser sig delaktig till mordet och alla är glada och nöjda.

Han kommer aldrig att bli dömd eftersom han är en domare själv, men personer som honom smutsar ner synen på svensk rättsäkerhet något otroligt. Även om jag inte tror att så blir fallet så hoppas jag att han inte får sitta kvar som domare.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Re: The Pirate Bay-rättegången kan tas om

Citat:

Domaren i TPB-rättegången Tomas Norström kan vara jävlig.

fix'd. :3
(inte stavningsfixat då.)

Permalänk
Hedersmedlem

Aftonbladet har hittat en viktigare nyhet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/victoriagiftersig/article49...

"– Beslutet har tillkommit på regeringens initiativ och innebär att slottet återförs till H.M. Konungens disposition. Därmed möjliggörs för Kronprinsessan att disponera slottet. Kronprinsessan uppskattar det generösa erbjudandet och ser fram emot att bosätta sig på Haga slott tillsammans med sin blivande make, Daniel Westling, skriver hovet i sitt pressmeddelande.

Sedan 1966 har Haga slott disponerats av regeringen som gästresidens.

– Jag och regeringen funderade på om detta kunde vara en bra bostad för kronprinsessan och Daniel Westling, säger Fredrik Reinfeldt.

Statsministern berättar att kontakter togs med hovet som visade intresse för att återigen få disponera Haga slott.

– Eftersom det fanns en sån vilja så ville vi fullfölja, säger Fredrik Reinfeldt."

Visst är det vackert? *sarkasmen dryper*

Jag får kväljningar av vårt "nya" samhälle känner jag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Bättre om det går till hovrätten direkt istället för att tas om i tingsrätten.

På vad sätt då¨? På det här viset får du ju en extra chans på sig typ. Då kommer de ju återigen kunna komma till hovrätten och sedan till högsta domstol.

Permalänk
Medlem

En tanke men vad skulle ha hänt om dom här uppgifterna hade kommit fram under själva rättegången ? hade det då blivit frågan om att avbryta rättegången`?

Någon som vet någon rättegång som har tagits om pga Delikatessjäv?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneakers
Resonerar man så kan man ju lika gärna skippa straff för mord, då inget straff kan ses som kraftigt nog, bara dödstraff och öga för öga tand för tand tänket, och det är nog de flesta överrens om inte är något vi vill ha.

Nämnde det för att det skulle bli uppenbart hur de våldfört sig på vårat rättsväsende. De pengar de har tjänat på piratebay kommer väll mestadels från reklam, inte sant?

Och om skadestånd up emot 30 miljoners gränsen för att ha blivit dömd för "medhjälp" till fildelande och haft reklam på sin site, tänk då var Per 53 med 1000 metallica skivor och en blog, med reklam på, där han resenserar/pratar om metallica låtar kan räkna med för straff och skadeståndsbelopp.
Det är ramen kring fallet som banar väg för hur kommande fall kommer hanteras.

Skadeståndsbeloppet och fängelsetiden har ingen anknytning till verkligeheten och hur man dömmer andra brott, det är viktigt att det blir en bra dom då kommande fall som redan ligger i röret, så att säga, kommer hanteras därefter.

Varför hamnar jag alltid i såna här diskussioner? (kanske för att jag använde 'smaklöst'. Ber om ursäkt för det.)

Att fängsla mördare har en viktig poäng i att de kan bedömas vara farliga för allmänheten och på så sätt inte längre utgör något hot längre. Det är en poäng som inte har något med själva straffet att göra. Om det är så att tingsrätten konstaterat att de har tjänat pengar på verksamheten så är det ju löjligt om de inte dömer skadestånd därefter. Det ena ger liksom det andra, i den världen lever jag i alla fall. Felet i målet är den fällande domen, inte skadeståndet eller fängelset. Att det sen är löjliga summor vi talar om är en annan sak, även om jag håller med dig om att det är fullständigt fel. Man har tydligen helt och hållet gått på åklagarsidans sätt att räkna, dvs varje nedladdning är ett förlorat köp, vilket är absurt, även om man korrigerat ned det marginellt.

/Kalle

Permalänk
Medlem

Snackade med min Juristlärare och han anser att de kommer bli friade när dommen kommer upp i Hovrätten/Högsta Domstolen. Han kan se svagheter i domen som gör att högre instans kommer fria dem om inte bevisen slipas till rejält mot TPB. För just nu är det ganska oklart på vissa ställen och deras policy är ju "Hellre fria än fälla". Och med denna nyhet så kan man nästan förstå varför dommen blev som den blev.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patflexx
Varför ska allt bli så korrupt alltid?? Hur dumma är dessa människor, först lägger man ner en massa tid och pengar på att döma the pirate bay och sen försätter man sig i en sits som denna... Vad visar då detta?? Jo att de är ute på tunn is när det gäller åtalet mot pirate bay, de har dömt dom till fängelse fast det egentligen skulle vara omöjligt!

Power corrupts, absolute power absolutely corrupts... Ingen tror jag är immun mot detta, därför det behövs mer rotation ALLA maktpositioner i samhället. Så att det blir omöjligt för utomstående intresseorganisationer och andra parasiter att få något grep då personerna med makt hela tiden byts ut.

Det ska noteras att det är samma domare som godkände razzian mot Bahnhof. Undra om det sköttes som det skulles?