Permalänk
Medlem

Datorn startar, men inte skärmen

Hallå hallå:)

Nu är det så här att jag har ett problem med min datorn, hoppas någon här kan hjälpa mig. Så här står det till.

Jag har precis köpt en ny dator, Jag har kopplat alla sladdar rätt, och alla fläktar och de går igång, men sen, då när datorn startar då går inte skärmen igång, den är bara helt svart. Någon som har någon lösning på vad det kan vara? är det nåt som är paj? Isåfall vad? Denna burk har jag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200 dock inte de chassit

Permalänk
Medlem

Har du satt minnena i rätt channels på moderkortet?
Samma sak hände mig när jag gjorde den dundermissen

Permalänk
Antielefant

Kan du ladda upp några bilder på hur det är kopplat? Speciellt övre halvan av moderkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Prova att montera om processorn inkl. processorkylaren. Jag hade ett identiskt problem och det löste det hela. Var noga med att kylaren sitter precis rakt över processorn.

Permalänk
Medlem

Contigent: Har provat båda utan några framsteg

Mortac: ska prova

Zcenicx: Ska göra de

Permalänk
Permalänk
Antielefant

När du provat montera om CPUn; montera bort grafikkortet och posta en högupplöst bild av hela moderkortet från topp till botten, med allt utom grafikkortet inkopplat.

Vilken modellbeteckning har du på asuskortet?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

fler bilder, har inte världes bästa kamera så de blir inte så bra bilder http://www.speedyshare.com/658447366.html

Permalänk
Antielefant

OK, allt ser rätt kopplat ut.

Du har integrerad grafik också... Vad händer om du kör kopplad enbart till det interna grafikkortet, och skippar det du plockat ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej nu är det så här att ja är sämst på datorer, vad är skillnaden på ett integrerad grafik och interna grafikkortet :/

Permalänk
Medlem

integrerad grafik = interna grafikkortet

om du vill använda ditt grafik kort som du installerar pci e-16 porten. måste do gå in i bios ock hitta detta.

primary graphics adapter (pci express>pci<igp)
display device priority,from high to low.config options[pcie>pci>igp]
[igp>pci>pcie]

och se till att
[pcie>pci>igp] är valt

eller flytta monitor kabeln till diitt integrerade grafikkorts uttag som du säkert hittar på baksidan av datorn.om du vill testa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Prova att montera om processorn inkl. processorkylaren. Jag hade ett identiskt problem och det löste det hela. Var noga med att kylaren sitter precis rakt över processorn.

Det ska inte spela någon roll. OM kylaren är fel monterad så blir processorn väldigt varm, alternativt: datorn stängs av. Men bild ska det komma.

Men jag byggde ihop ett likadant datorpaket till en polare(det var också köpt på komplett, eftersom det är samma erbjudande) Och jag hade samma problem.
Men vad jag gjorde:

1. Se till så att "piggarna" som du sätter på chassit, vartefter du lägger moderkortet på dem att dem bara är där skruvhålen finns på moderkortet!
(läs manualen för mATX).
2. Dubbelkolla kablarna o koppla ut dem som inte känns nödvändiga just då(som usb och ljud på framsidan). Men för guds skull se till att få allting rätt.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karls
okej nu är det så här att ja är sämst på datorer, vad är skillnaden på ett integrerad grafik och interna grafikkortet :/

Sorry, blandade termer där.

Integrerad / Intern grafik = Inbyggt på moderkortet. Du har en skärmkontakt direkt på moderkortets I/O-panel.

Det andra, det du stoppar i PCIE-porten, kallas visserligen bara för ett grafikkort, men egentligen heter det expansions- eller externt grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConTigent
Har du satt minnena i rätt channels på moderkortet?
Samma sak hände mig när jag gjorde den dundermissen

Hur kan han sätta fel, om moderkortet har endast 2 minnesslotar?

1. Kolla vad för BIOS version du har, då X2 7750 behöver BIOS version 0210 för fungera och om äldre, så är det bara att flasha till senaste BIOS version.
http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=N9gfnjYUinlROPLf

O.B.S! Flasha BIOS kan döda moderkortet vid fel flashning.

2. Om redan har senaste BIOS version som har stöd för X7750 och in i BIOS meny. Ändra på Primary Graphics Adapter till PCIE (ATI 4650) eller IGP (moderkortets grafikkrets GeForce 7025).

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion

1. Kolla vad för BIOS version du har, då X2 7750 behöver BIOS version 0210 för fungera och om äldre, så är det bara att flasha till senaste BIOS version.
http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=N9gfnjYUinlROPLf

O.B.S! Flasha BIOS kan döda moderkortet vid fel flashning.

2. Om redan har senaste BIOS version som har stöd för X7750 och in i BIOS meny. Ändra på Primary Graphics Adapter till PCIE (ATI 4650) eller IGP (moderkortets grafikkrets GeForce 7025).

Hur kan man flasha bios om inte skärmen visar bild?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Det ska inte spela någon roll. OM kylaren är fel monterad så blir processorn väldigt varm, alternativt: datorn stängs av. Men bild ska det komma.

Jag skulle vilja påstå det motsatta. Har läst ganska mycket om det här sedan jag hade problemet och tydligen så kollas fläktarna samt temperaturerna direkt vid påslagning och det som kan ske är att datorn istället för att stängas av helt och hållet inte går vidare utan stannar i ett läge utan bild fast med all kylning aktiv.

Jag tycker Karls borde montera om CPU+fläkt innan han gör något annat. Om det nu är detta som är problemet så innebär det att CPU:n antagligen råkar ut för kort överhettning varje gång han slår på datorn. Kan innebära att den skadas.

Jag skulle påstå att det är fyra fel som är möjliga här:

Felmonterad eller trasig CPU+Kylare
Inte helt isatt eller trasigt grafikkort
Trasigt moderkort eller så har moderkortet kontakt med chassit nånstans.
Nätaggregatet är för klent eller trasigt.

Och har man provat att stoppa i grafikkortet på nytt och även provat ett annat grafikkort så vore nästa steg att kolla ifall moderkortet har kontakt med chassit nånstans. Fortfarande inte hittat felet så montera om CPU+kylare. Funkar det fortfarande inte hade jag tittat närmare på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Jag skulle vilja påstå det motsatta. Har läst ganska mycket om det här sedan jag hade problemet och tydligen så kollas fläktarna samt temperaturerna direkt vid påslagning och det som kan ske är att datorn istället för att stängas av helt och hållet inte går vidare utan stannar i ett läge utan bild fast med all kylning aktiv.

Jag tycker Karls borde montera om CPU+fläkt innan han gör något annat. Om det nu är detta som är problemet så innebär det att CPU:n antagligen råkar ut för kort överhettning varje gång han slår på datorn. Kan innebära att den skadas.

Jag skulle påstå att det är fyra fel som är möjliga här:

Felmonterad eller trasig CPU+Kylare
Inte helt isatt eller trasigt grafikkort
Trasigt moderkort eller så har moderkortet kontakt med chassit nånstans.
Nätaggregatet är för klent eller trasigt.

Och har man provat att stoppa i grafikkortet på nytt och även provat ett annat grafikkort så vore nästa steg att kolla ifall moderkortet har kontakt med chassit nånstans. Fortfarande inte hittat felet så montera om CPU+kylare. Funkar det fortfarande inte hade jag tittat närmare på nätaggregatet.

Jag har provat grafikkortet i en annan dator och där funkade de. ska följa dina tips o se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karls
Jag har provat grafikkortet i en annan dator och där funkade de. ska följa dina tips o se vad som händer.

Jag har monterat exakt samma paket som dig o jag fick exakt samma problem första gången jag satte på datorn. Gör om o gör rätt!

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta problem löst sig, men med tanke på att killen inte är så hemma på datorer, vore det inte en ide att

1: Testa om det är bild på det intergrerade kortet.
2: Stänga av det intergrerade i bios innan han stoppar i sitt grafikkort?

En polare hade samma problem innan "Ingen bild på datorn", så stängde av det intergrerade, då fungerade det som det skulle..

Kanske missat att han testat det intergrerade (den enda porten på moderkortet där skärm kabeln passar)

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jag har monterat exakt samma paket som dig o jag fick exakt samma problem första gången jag satte på datorn. Gör om o gör rätt!

Gjorde så och de funkade. haha, de va prollen som inte satt i ordentligt ändå, men nu har ja ett litet problem till bara, att nu när ja fått igång burken så har ja inget internet, ja har testat lite olika saker men inget har hänt. help<3

Permalänk
Antielefant

Har du installerat moderkortets drivrutiner, speciellt nätverksdrivarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Har du installerat moderkortets drivrutiner, speciellt nätverksdrivarna?

jag har installerat de som har gått med skivan ja fick med, nå mer har ja inte gjort atm

Permalänk
Medlem

Är nätverkskortet fortfarande aktiverat i BIOS? Såvida vi talar om ett integrerat.

Fast det kanske inte är själva installationen det är fel på. Nu nämner nämligen inte om det installeras korrekt och det sedan är själva kontakten med Internet som är problemet?

Permalänk
Medlem

tack så mycket allihop. nu har ka äntligen fått ihop allting som de ska, ni har vart till stor stor hjälp. keep it upp boIIz! en engång ett jätte tack till alla