Hemligheten i Windows 7 är XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Mitt förslag att börja om från scratch håller MS redan på med. De experimenterar med flera olika OS, varav ett heter Midori. Du vet, det är inte bara jag som anser att Windows vara en återvändsgränd, även andra såsom t.ex. Gartner anser det. Gartner säger att något radikalt måste göras och att "Windows kollapsar under sin egen tyngd". Om du läser deras rapport så kanske du får mera kött på benen. Det är alltså många (inkl MS) som tycker att Windows är en återvändsgränd och att man måste börja om från början.

Läste artikeln, såg inte direkt att den talade mot den virtualiseringslösning som nu presenterades, åtminstone inte på kort sikt. Flera vettiga synpunkter, kruxet med att införa dem lite hux flux är ju dock den tröghet som förslagen är tänkta att bota, både hos MS och dess användarbas...

Förstår fortfarande inte ditt fokus, det är vad jag sett hittills fortfarande ingen (här åtminstone) som argumenterar för att det här är den ultimata lösningen, snarare en skaplig lösning utifrån de förutsättningar som faktiskt föreligger. Visst jobbas det på andra fronter och hade du lagt lika mycket kraft på att belysa hur det görs/kan göras på ett bra sätt som på äpplen/päron-jämförelser med Solaris så hade du förmodligen fått fler som är intresserade av alternativ till Windows som ju trots sina brister fortfarande fullständigt dominerar på desktopmarknaden vilket väl vore mer konstruktivt (nu är det väl iofs en redan pågående trend) och mer i linje med ditt intresse också?

Citat:

Hur sunt är det med ett klient OS som kräver 2GB RAM för att boota, och 20GB disk utrymme? Solaris som är ett stort seriöst Enterprise OS, kräver 512MB och 3GB disk.

För ganska många privatpersoner (åtminstone i västvärlden) är det visserligen inte något större problem men även om det talas om t ex tunna klienter av olika slag (cloud computing etc) så är det ju inget som kommer genomföras över en natt om så Windows vore fullständigt modulärt. Jag tror inte heller MS kommer kunna fortsätta dominera på samma sätt på längre sikt, åtminstone inte utan att bli betydligt mer flexibelt (både "kodmässigt" och företaget i stort) och ta alternativen på allvar. Samtidigt är inte tekniskt möjligt/önskvärt lika med vad gemene man faktiskt efterfrågar och vad som därmed blir slutresultatet. Längre fram än den fragmentisering av marknaden som redan sker har jag svårt att sia om åtminstone men många av förslagen i artikeln vore definitivt steg i rätt riktning.

Citat:

Varför utveckla Win7 för?

Om man inte kan relatera till varför så många använder Windows öht kan det nog te sig ganska konstigt.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att man ÄNTLIGEN gjort om och gjort rätt?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Sista engelska stycket säger: Vista släpptes efter 5 års utveckling, men efter halva tiden slängdes all Vista kod och man började om all Vista utveckling från början. Första Vista versionen var för dålig.

Men nu ser vi resultatet av denna dåliga design, det går inte att få bra kompatibilitet med än mindre än att stoppa in hela WinXP inuti Win7. G

Microsoft hade först planer på att gör en uppgardering av XP men under tiden när det utvecklades så bestämde dem att göra ett helt nytt OS istället som helt uppbygd på helt annat sätt.

[QUOTE]Så du tycker det är bra att det finns 5 virtuella maskiner i Windows 10? Maskiner för XP, Vista, Win7, Win8 och Win9? Det är bara bra? Fattar du inte hur mycket resurser alla dom kommer att dra? Men Windows har aldrig varit känt för att vara resurssnålt.[/QUOTE]

Vem har sagt att XPM ska vara på hela tiden? Det är ju så att det funkar till drivrutiner om du tror det? Vem har sagt att du behöver de till W8, W9, W10 när det kommer?

Varför gnäller du när MS förbättra sina produkter? Det är ingen som har hindrat dig att sitta med nästan bort glömda OSet som inte många som vet om att det finns(Solaris om du inte förstår vad menar).

Om du inte vet så kan man installera Vista på en dator som bara 256MB arbetsminne. Det bara det endel funktioner stängs av istället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Microsoft hade först planer på att gör en uppgardering av XP men under tiden när det utvecklades så bestämde dem att göra ett helt nytt OS istället som helt uppbygd på helt annat sätt.

Jag pratar om Vista, jag vet inte vad du pratar om. MS lovade guld och gröna skogar med Longhorn (dvs Vista) och efter några år, så slängdes all kod och all Vista utveckling började på nytt. Så Vista hade inte alls utvecklats i 5 år, det har bara utvecklats i 2-3 år. Därför kändes Vista ganska ofärdigt och ej optimerat och resurskrävande. Win7 är ju egentligen optimerad Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Vem har sagt att XPM ska vara på hela tiden? Det är ju så att det funkar till drivrutiner om du tror det? Vem har sagt att du behöver de till W8, W9, W10 när det kommer?

Ingen vet något om Win10. Men eftersom MS hittills alltid haft stora problem med kompatibilltet, och aldrig kunnat lösa det problemet under 20(?) år som Windows funnits så undrar man ju om Win10 lyckats lösa problemet med kompatiblitet. Samtidigt går MS ut och skryter om att deras kompatiblitet är bra. Vilket det inte är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Varför gnäller du när MS förbättra sina produkter? Det är ingen som har hindrat dig att sitta med nästan bort glömda OSet som inte många som vet om att det finns(Solaris om du inte förstår vad menar).

Jag tycker det är bra att man förbättrar sina produkter. Men när det gäller Windows är det kört. Det är bara att börja om från början. Kör på Midori. Men å andra sidan, om MS börjar om från början, varför ska man gå över till instängda OS då? Om MS börjar om från början kan man lika gärna gå till öppen kod. MS kan inte vinna i långa loppet, de måste börja om från början. Och då kommer många hoppa av MS tåget och gå till öppen kod istället. Tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Om du inte vet så kan man installera Vista på en dator som bara 256MB arbetsminne. Det bara det endel funktioner stängs av istället.

Installera ja. Men du menar väl inte att det finns folk som kör Vista på 256MB RAM??? Installera är oviktigt. Vad krävs för att köra Vista komfortabelt? Jämför det mot vad som krävs för att köra ett stort serverOS som driftar aktiebörsen (Solaris).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ingen vet något om Win10. Men eftersom MS hittills alltid haft stora problem med kompatibilltet, och aldrig kunnat lösa det problemet under 20(?) år som Windows funnits så undrar man ju om Win10 lyckats lösa problemet med kompatiblitet. Samtidigt går MS ut och skryter om att deras kompatiblitet är bra. Vilket det inte är.

Jag tycker det är bra att man förbättrar sina produkter. Men när det gäller Windows är det kört. Det är bara att börja om från början. Kör på Midori. Men å andra sidan, om MS börjar om från början, varför ska man gå över till instängda OS då? Om MS börjar om från början kan man lika gärna gå till öppen kod. MS kan inte vinna i långa loppet, de måste börja om från början. Och då kommer många hoppa av MS tåget och gå till öppen kod istället. Tror jag.

Jag tror inte att dem kommer gå till öppen kod.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag pratar om Vista, jag vet inte vad du pratar om. MS lovade guld och gröna skogar med Longhorn (dvs Vista) och efter några år, så slängdes all kod och all Vista utveckling började på nytt. Så Vista hade inte alls utvecklats i 5 år, det har bara utvecklats i 2-3 år. Därför kändes Vista ganska ofärdigt och ej optimerat och resurskrävande. Win7 är ju egentligen optimerad Vista.

Longhorn var igentligen tänkt som en uppdatering som ungefär 95->98. Men istället blev det ett helt nytt OS.

Permalänk
Medlem

TILL saddam!

Om du nu inte gillar vad MS gör, skit i det då.

Sluta lägg ner en massa energi på något så meningslöst som att häva ut dig hur mycket du hatar det operativsystem som den totala majoriteten sitter med. Det OS som i grund och botten är det enda OS som man verkligen kan spela seriöst med på PC.

Vill du sitta med en Linux-dist, varsegod. Gör det. Men att klanka ner på att alla MS OS är dåliga är så satans tröttsamt.

Väx upp helt enkelt.

Jag satt själv för många årsedan här på SweClockers och gapa med folk som satt och lade in inlägg efter inlägg hur korkade alla var som satt med XP när 2000 var det bästa OS:et.
Jag lärde mig snabbt vilka dessa människor var och numera är jag rätt trött på diskutionen Vista vs XP.
Ännu tröttare blir jag när Linux-folket börjar gorma då Linux på långa vägar inte är i samma användarnivå som Windows är. Har vid ett flertal tillfällen kört med SuseLinux och även Ubuntu. Sitter där i några dagar och kommer på att jag inte kan göra ett piss av det jag vill göra inom spelandet, sitta med Adobe, redigera mina foton mm för den mjukvara jag vill ha finns inte på Linux. Varför ska jag då sitta med det?
Varje gång jag ska installera drivrutinerna till det så har det krånglat, inte p.g.a. att jag inte förstår vad jag gör utan det är sååååå jävla omständigt så fort man ska göra en drivrutinsinstallation.

Vill du sitta med Linux, gör det. Jag sitter kvar med Windows Vista för jag tycker det är ett av dom bästa skrapa versioner av OS som finns just nu. Med Windows 7 så kommer det bli ännu bättre.

Varför orka tjata? Varför orka gorma på folk som ändå aldrig kommer byta över så länge dom spelar spel?

Lägg ner din energi på något bättre så kommer du må bättre.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Jag kör ett par gamla spel som Battlefield 1942. Jag undrar om virtualiseringen tillåter tex EAX att fungera. Som ni alla vet har Vista inte stöd för EAX så jag kan inte få "3D ljud" i mina gamla EAX spel.

Ngn som vet om äldre standarder som fungerar med vanilla XP fungerar med XPM?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
TILL saddam!

Om du nu inte gillar vad MS gör, skit i det då.

Sluta lägg ner en massa energi på något så meningslöst som att häva ut dig hur mycket du hatar det operativsystem som den totala majoriteten sitter med. Det OS som i grund och botten är det enda OS som man verkligen kan spela seriöst med på PC.

Vill du sitta med en Linux-dist, varsegod. Gör det. Men att klanka ner på att alla MS OS är dåliga är så satans tröttsamt.

Väx upp helt enkelt.

Jag satt själv för många årsedan här på SweClockers och gapa med folk som satt och lade in inlägg efter inlägg hur korkade alla var som satt med XP när 2000 var det bästa OS:et.
Jag lärde mig snabbt vilka dessa människor var och numera är jag rätt trött på diskutionen Vista vs XP.
Ännu tröttare blir jag när Linux-folket börjar gorma då Linux på långa vägar inte är i samma användarnivå som Windows är. Har vid ett flertal tillfällen kört med SuseLinux och även Ubuntu. Sitter där i några dagar och kommer på att jag inte kan göra ett piss av det jag vill göra inom spelandet, sitta med Adobe, redigera mina foton mm för den mjukvara jag vill ha finns inte på Linux. Varför ska jag då sitta med det?
Varje gång jag ska installera drivrutinerna till det så har det krånglat, inte p.g.a. att jag inte förstår vad jag gör utan det är sååååå jävla omständigt så fort man ska göra en drivrutinsinstallation.

Vill du sitta med Linux, gör det. Jag sitter kvar med Windows Vista för jag tycker det är ett av dom bästa skrapa versioner av OS som finns just nu. Med Windows 7 så kommer det bli ännu bättre.

Varför orka tjata? Varför orka gorma på folk som ändå aldrig kommer byta över så länge dom spelar spel?

Lägg ner din energi på något bättre så kommer du må bättre.

Håller med fullständigt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Jag kör ett par gamla spel som Battlefield 1942. Jag undrar om virtualiseringen tillåter tex EAX att fungera. Som ni alla vet har Vista inte stöd för EAX så jag kan inte få "3D ljud" i mina gamla EAX spel.

Ngn som vet om äldre standarder som fungerar med vanilla XP fungerar med XPM?

'
Jag tvivlar på att XPM kommer stödja funtioner som lite "häftigare".
MS Virtual PC saknar tex stöd för 3D.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
...

Väl sagt, mindre fint formulerat men väl sagt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Varför orka tjata? Varför orka gorma på folk som ändå aldrig kommer byta över så länge dom spelar spel?

Lägg ner din energi på något bättre så kommer du må bättre.

Jag vet att det här är adresserat till Saddam, men du gör dig en otjänst genom att plocka ner allt på nivån av PC spel. Hittills har jag aldrig sett på Sweclockers att ämnen flaggas som "endast för gamers andra anses obehöriga". Mig veterligen har ingen diskuterat subjektiva skrivbordsfrågor, utan det handlar väl mest om grundfrågan till vad den här virtualiseringslösningen säger oss om Microsofts planer och vilken vink det kan ge om den stängda koden. Om vi ska diskutera PC spel handlar det inte om Windows som operativsystem utan om "tillbehöret" DX, proprietär mjukvara medvetet utvecklad för att kapa av en marknad åt sig själv.

Den ende mig veterligen som tog upp Linux här var jag men bara för att illustrera hur olika operativsystem har utvecklats, då tekniskt vad gäller ABIn och APIn. Varför ska du då dra upp en fråga ifrån ingenstans, typ hälla en dunk bensin på elden?

...

Nu till frågan om open-source och Microsoft. Tanken att Microsoft skulle lösa några av sina problem genom att välja open-source är inte så befängd som det kan låta. Den licens som Microsoft skulle kunna leva med är kanske BSD eftersom du lätt vid eget valt läge modifierar och kapar av licens anspråken; GPL är en närmast självmordsbenägen licens i förhållande till företagets kultur.

Vad gjorde Apple när deras operativsystem höll på att sköljas bort i glömska? Open-source i botten och ett eget proprietärt skal på toppen. Mycket pekar på att Microsoft redan har implementerat BSD kod för att få ordning på en del nätverksproblem, men eftersom koden är stängd och att Microsoft aldrig tycks anta utmaningen att spela med öppna kort vad gäller sina egna anklagelser om stöld av kod lär vi aldrig få veta hela sanningen... om inte en högt rankad whistleblower poppar upp.

Jag säger inte att det blir så men om Apple kunde kan även Microsoft. Varför inte en liknande modell av en open-source bas och sedan proprietär mjukvara i toppen inklusive deras DX? Kanske skulle de kunna även dra nytta av något av de mer avancerade filsystemen och på så sätt få bukt på defragmenteringsproblemet? Jag tror mest det handlar om hur en kultur gör vissa beslut svårare än vad de egentligen skulle behöva vara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
TILL saddam!

Om du nu inte gillar vad MS gör, skit i det då.

Så enkelt är det inte. Jag TVINGAS köra Windows på jobbet. Alla våra kunder kör Windows. Jag kan inte välja bort Windows om jag vill det. Jag kan inte säga till våra kunder: "nu ska jag köra OpenSolaris, så nu måste ni alla göra detsamma". Jag är fast i Windows.

Visst, Win7 verkar bättre än Vista. Men jag baxnar när folk tycker MS lösning att virtualisera hela WinXP inuti Win7 är bra?! Det är så dålig och ful lösning ur ren ingenjörsmässig synvinkel så det finns inte. Men folk är ju inte utbildade civilingenjörer så de tycker väl det låter vettigt. När folk började berömma detta, så var jag tvungen att förklara att en sån lösning suger. Därför. Att. En sån lösning skalar inte. Det är inte en långsiktig lösning, det är en fusk lösning som funkar nu. Men inte kommer att funka senare. I windows 10 kan man inte ha 23 olika virtuella maskiner pga resursslöseri, denna lösning funkar inte i långa loppet. Det är en fusk lösning. Men folk verkar inte fatta det och istället tycker detta är bra. Då baxnar man ju. Hur obildade är folk egentligen?

Enda lösningen som funkar i långa loppet är att INTE bryta kompatbiliteten hela tiden. Då kan man ha ett slimmat OS och effektivt och resurssnålt. Det går att göra. Och sen klagar folk på att Windows tar upp för mycket resurser, och fattar inte varför, med tanke på dessa klåpar lösningar. Geez.

Permalänk
Medlem

Saddam, du lyssnar inte, folk är medvetna om att detta är en lösning som är begränsad i tid såväl som i applikation. När produkt/system X portats till Win7+ och/eller har löpt ut sin livstid så kan man dumpa den (och stänga av WXP).

Vad är då poängen med virtualisering över huvud taget? Varför finns Parallells, VMware m.fl.

När du skriver som du gör ser det tyvärr inte ut som en erfaren ingenjör utan mer som en UN*X-nerds vredesutbrott.
(ta det för vad det är)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Så enkelt är det inte. Jag TVINGAS köra Windows på jobbet. Alla våra kunder kör Windows. Jag kan inte välja bort Windows om jag vill det. Jag kan inte säga till våra kunder: "nu ska jag köra OpenSolaris, så nu måste ni alla göra detsamma". Jag är fast i Windows.

Visst, Win7 verkar bättre än Vista. Men jag baxnar när folk tycker MS lösning att virtualisera hela WinXP inuti Win7 är bra?! Det är så dålig och ful lösning ur ren ingenjörsmässig synvinkel så det finns inte. Men folk är ju inte utbildade civilingenjörer så de tycker väl det låter vettigt. När folk började berömma detta, så var jag tvungen att förklara att en sån lösning suger. Därför. Att. En sån lösning skalar inte. Det är inte en långsiktig lösning, det är en fusk lösning som funkar nu. Men inte kommer att funka senare. I windows 10 kan man inte ha 23 olika virtuella maskiner pga resursslöseri, denna lösning funkar inte i långa loppet. Det är en fusk lösning. Men folk verkar inte fatta det och istället tycker detta är bra. Då baxnar man ju. Hur obildade är folk egentligen?

Enda lösningen som funkar i långa loppet är att INTE bryta kompatbiliteten hela tiden. Då kan man ha ett slimmat OS och effektivt och resurssnålt. Det går att göra. Och sen klagar folk på att Windows tar upp för mycket resurser, och fattar inte varför, med tanke på dessa klåpar lösningar. Geez.

1: Visst borde man kunnat lösa det på ett bättre sätt. Men tror du majoriteten användare bryr sig? Bara det fugerar är dom flesta nöjda, HUR dom löser det är inte folk intreserade av. Samma som den totala majoriteten bilförare skiter i HUR bilen fungerar, bara det fungerar tillfredställande.

2: På många sätt ÄR det bra att emulera XP som är ett snart 10 år gammalt OS.
Hårdvaran har ändrats en hel del sedan 2001, varför ska man då bygga 7:an på etg system som är inaktuellt. Genom emulering så fattar programerana att man bör skippa programera till det gamla OS:et, att det enbart är just en nödlösning fram tills programeraren gjort en NY mjukvara som ska ersätta den gammla.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Windows 7 blir för Vista vad Service Pack 2 var för XP.

Nånting Microsoft klämmer ur sig relativt fort för att fixa dom största tabbarna som begicks i föregående OS.

Har hört (på ryktesvägen) att många förordade att SP2 för XP borde släppas som ett nytt OS, pga så många nyheter, men Microsoft hävdade att de var tvungna att fixa till alla (upplevda) problem med Windows XP.

Angående kodbloatningen i Windows har jag också hört (även detta på ryktesvägen) att Microsoft hade som mest outsorcat 100 000 programmerare för att koda SP2. Hur får man en sådan organisation att konstruera ett sammanhängande program?

Själv kör jag Vista x64, men det är nog mest för att jag är lat och inte orkar lära mig något nytt. Även kanske för att kunna utnyttja den prestandan jag har till att spela, vilket jag tyvärr ändå sällan gör. Eller har det gjorts något bra spel sen Infinity-engine gick i graven? Jag har då inte hittat något. Nåja, Diablo 3 kanske förändrar detta. Men om man någon gång får tummen ur arslet kanske det blir att lira detta genom Wine...

Och att dessa diskussioner, som funnits så länge, fortfarande kan riva upp så heta känslor är då obegripligt för mig...

EDIT:
Glömde nämna att vad jag tycker verkligen ska bli intressant. Det är att se vad Microsoft går vidare med efter detta. Kommer dom fortsätta på samma tåg eller starta om och bygga ett nytt som förordas lite här och var i tråden?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Virtualisering är ju en överlägsen lösning på alla sätt, det finns ingen godtagbar ursäkt att i ett så pass utbrett operativsystem som Windows stödja 10år gammal kod genom att bloata ner nya versioner.
Microsoft tog en del snesteg i början av sin karriär, folk klagade då, och dom klagar nu när dom försöker rätta till dem, det går liksom inte att vinna en sådan match.
Alla jämförelser med andra operativsystem är egentligen fullkomligt irellevanta då ingen har stått inför samma utmaningar och problem som Microsoft. Att jämföra med något i förhållande så mikroskopiskt som Solaris är bara skrattretande. Det är sjukt enkelt att utveckla något jätteball för en otroligt begränsad publik, det blir värre när du ska göra samma sak för flera hundra miljoner fler.

Har inte haft problem med Windows sen XP kom, men så vet jag vad jag gör, till skillnad från de flesta andra i denna tråden (om man går efter vad som skrivs).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Alla jämförelser med andra operativsystem är egentligen fullkomligt irellevanta då ingen har stått inför samma utmaningar och problem som Microsoft. Att jämföra med något i förhållande så mikroskopiskt som Solaris är bara skrattretande. Det är sjukt enkelt att utveckla något jätteball för en otroligt begränsad publik, det blir värre när du ska göra samma sak för flera hundra miljoner fler.

Öh?

Tror du verkligen att det är enklare att utveckla ett stabilt fleranvändarsystem Enterprise ServerOS som Solaris som skalar tokbra på många CPUer och driftar nordiska aktiebörsen, än ett enanvändarsystem KlientOS som Windows som kraschar varannan månad? Du skämtar eller är du helt okunnig i programmering?

Du vet väl att MS i många år försökt ta sig in i de stora serverhallarna med feta servrar för X milj kr som kan hantera tokmånga användare, men misslyckats pga Windows inte är tillräckligt stabilt och det skalar dåligt på många CPUer? Om det nu vore så enkelt att utveckla något ServerOS som Solaris som klarar av allt det där, varför gör inte MS det då?

Du tror verkligen på riktigt att det är enklare att utveckla ett enanvändar klientsystem än ett fleranvändar serversystem? Alltså, på allvar? Tror du det? (Säg att du skämtar. Fan jag gick nästan på det, du lät så allvarlig!)

RHWarrior, Knashatt
Ni lyssnar inte. Varför måste man bryta kompatibiliteten alls? Varför säger ni att XPM är en bra temporär lösning? Varför är ni inne på spåret att senare kan man droppa WinXP helt med XPM? Varför tänker man i de banorna alls? Är det inte bättre att inte tampas med dessa problem överhuvudtaget genom att inte bryta kompatibiliteten alls? Hur resonerar ni?

Så ni menar att detta är en smart lösning??!!?? Så i senare Windows versioner kommer MS alltid ha olika virtuella maskiner, och sen droppar man supporten för gamla Windowsversioner? Men varför ska man droppa supporten alls för? Om man måste göra det, är något fel.

När man pratar om stora seriösa installationer som bara går och går, årtionden efter årtionden utan omboot eller ominstallation, tror ni verkligen att man vill att supporten ska droppas då? I Enterprisevärlden så körs system många år, och förväntas göra det. Att boota om ett system redan om några år, är ju skitdåligt. Man kör i decennier.

Om man är van vid det tänket, så blir man ju häpen när WinXP lever i totalt 7(?) år. Ska man tvingas boota om redan var 7e år och ominstallera? Vad är det för skit OS? Ut med skiten omedelbart, det klarar inte av någonting. In med ett riktigt OS istället.

Seriöst, jag har sagt det förr och jag säger det igen: när man kört ett riktigt OS som kör i decennier utan omboot, så förstår man inte hur ni tänker. Ni sitter med leksaksOS som inte klarar av nånting, och tror att MS gör bra saker eftersom ni vet inte hur det egentligen ska vara. Bra upptid, det har man om man inte bootat om på 2 år, typ??? LOL!!!

Seriöst. Jag fattar inte hur ni tänker. Kör ett riktigt OS och sen ska vi se om ni ändrar er. Jag blir så trött på folk som sitter med sina hem PC och förklarar för mig hur bra Windows är. Det är som en snubbe med EPA traktor diskuterar med en Dragster förare "jo jag lovar, min EPA traktor har världens acceleration, den gör 0-100 på 10 sekunder" och Dragster föraren blir bara: Öh?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Så enkelt är det inte. Jag TVINGAS köra Windows på jobbet. Alla våra kunder kör Windows. Jag kan inte välja bort Windows om jag vill det. Jag kan inte säga till våra kunder: "nu ska jag köra OpenSolaris, så nu måste ni alla göra detsamma". Jag är fast i Windows.

Visst, Win7 verkar bättre än Vista. Men jag baxnar när folk tycker MS lösning att virtualisera hela WinXP inuti Win7 är bra?! Det är så dålig och ful lösning ur ren ingenjörsmässig synvinkel så det finns inte. Men folk är ju inte utbildade civilingenjörer så de tycker väl det låter vettigt. När folk började berömma detta, så var jag tvungen att förklara att en sån lösning suger. Därför. Att. En sån lösning skalar inte. Det är inte en långsiktig lösning, det är en fusk lösning som funkar nu. Men inte kommer att funka senare. I windows 10 kan man inte ha 23 olika virtuella maskiner pga resursslöseri, denna lösning funkar inte i långa loppet. Det är en fusk lösning. Men folk verkar inte fatta det och istället tycker detta är bra. Då baxnar man ju. Hur obildade är folk egentligen?

Enda lösningen som funkar i långa loppet är att INTE bryta kompatbiliteten hela tiden. Då kan man ha ett slimmat OS och effektivt och resurssnålt. Det går att göra. Och sen klagar folk på att Windows tar upp för mycket resurser, och fattar inte varför, med tanke på dessa klåpar lösningar. Geez.

Om du nu har sett sanningen så kanske du ska försöka ta anställning på Microsoft och tala om för alla där hur dumma i huvudet de är som gör en sådan kortsiktig lösning. Du som är Civilingenjör och gärna slänger dig med uttrycket borde ju vara helt ovärderlig där.

Att virtualisera Windows XP i nya Windows 7 är väl en utmärkt lösning under den perioden som Windows 7 kommer att leva. Om tre-fyra år in i framtiden så kommer ytterst få att vara beroende av Windows XP så då kan man vidareutveckla Windows 7 och slopa virtualiseringen av Windows XP.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

...

RHWarrior, Knashatt
Ni lyssnar inte. Varför måste man bryta kompatibiliteten alls? Varför säger ni att XPM är en bra temporär lösning? Varför är ni inne på spåret att senare kan man droppa WinXP helt med XPM? Varför tänker man i de banorna alls? Är det inte bättre att inte tampas med dessa problem överhuvudtaget genom att inte bryta kompatibiliteten alls? Hur resonerar ni?

Så ni menar att detta är en smart lösning??!!?? Så i senare Windows versioner kommer MS alltid ha olika virtuella maskiner, och sen droppar man supporten för gamla Windowsversioner? Men varför ska man droppa supporten alls för? Om man måste göra det, är något fel.

När man pratar om stora seriösa installationer som bara går och går, årtionden efter årtionden utan omboot eller ominstallation, tror ni verkligen att man vill att supporten ska droppas då? I Enterprisevärlden så körs system många år, och förväntas göra det. Att boota om ett system redan om några år, är ju skitdåligt. Man kör i decennier.

Om man är van vid det tänket, så blir man ju häpen när WinXP lever i totalt 7(?) år. Ska man tvingas boota om redan var 7e år och ominstallera? Vad är det för skit OS? Ut med skiten omedelbart, det klarar inte av någonting. In med ett riktigt OS istället.

Seriöst, jag har sagt det förr och jag säger det igen: när man kört ett riktigt OS som kör i decennier utan omboot, så förstår man inte hur ni tänker. Ni sitter med leksaksOS som inte klarar av nånting, och tror att MS gör bra saker eftersom ni vet inte hur det egentligen ska vara. Bra upptid, det har man om man inte bootat om på 2 år, typ??? LOL!!!

Seriöst. Jag fattar inte hur ni tänker. Kör ett riktigt OS och sen ska vi se om ni ändrar er. Jag blir så trött på folk som sitter med sina hem PC och förklarar för mig hur bra Windows är. Det är som en snubbe med EPA traktor diskuterar med en Dragster förare "jo jag lovar, min EPA traktor har världens acceleration, den gör 0-100 på 10 sekunder" och Dragster föraren blir bara: Öh?

Jag "sitter på" alla möjliga OS, men nu verkar du röra ihop klientoperativ och serversystem alldeles, eller rättare sgat kraven på dom. Det är inte bra, men knappast hela världen om nån liten klientburk bootas om med några månaders mellanrum. Eller måste den köra i decennier för att vinna nåt slags pris? Hårdvaran om inte annat blir tämligen föråldrad under den tiden för de flesta ändamål, lite svårt med reservdelar, uppgraderingar och annan service.

Men jag antar att Solaris klarar ett moderkortsbyte under drift sen länge? Oavsett OS så kan man dock planera in viss nertid på de flesta system utan att det förstör något.

Så, i verkligheten där vi inte kan gå tillbaka i en tidsmaskin och byta ut Bill Gates & co mot ett gäng kombinerade superingenjörer, strateger, marknadsförare och ekonomer så fungerar det som det gör idag.

Det finns alltid möjligheten att utmana dom och leverera bättre grejer... det kommer att ske efterhand.

Over and out.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Öh?

Tror du verkligen att det är enklare att utveckla ett stabilt fleranvändarsystem Enterprise ServerOS som Solaris som skalar tokbra på många CPUer och driftar nordiska aktiebörsen, än ett enanvändarsystem KlientOS som Windows som kraschar varannan månad? Du skämtar eller är du helt okunnig i programmering?

Du vet väl att MS i många år försökt ta sig in i de stora serverhallarna med feta servrar för X milj kr som kan hantera tokmånga användare, men misslyckats pga Windows inte är tillräckligt stabilt och det skalar dåligt på många CPUer? Om det nu vore så enkelt att utveckla något ServerOS som Solaris som klarar av allt det där, varför gör inte MS det då?

Du tror verkligen på riktigt att det är enklare att utveckla ett enanvändar klientsystem än ett fleranvändar serversystem? Alltså, på allvar? Tror du det? (Säg att du skämtar. Fan jag gick nästan på det, du lät så allvarlig!)

Med ditt fundamentala fel i att Windows bara är ett enanvändarsystem som crashar varannan månad går det inte att ge ett konkret svar.

Microsoft har lyckats väldigt bra med sin marknadsstrategi och gick förbi UNIX i serverhallarna redan 2005-2006. UNIX är för övrigt på väg ut från de flesta hallarna, antagligen på grund av en alldeles för hög TCO.
Till och med konsumentversionerna av Windows skalar bra på flera cores/trådar/cpu:er, det handlar mindre om operativsystemet och mer om applikationerna.

Du har uppenbarligen dålig koll på hur man marknadsför och säljer ett operativsystem, Microsoft fick ett val, sitta och skriva fin kod eller fylla ett hål i marknaden. Ur en ekonomisk synpunkt gjorde dom ett lysande val. Nu jobbar dom med att ta sig vidare, och som jag sa tidigare, det finns inga referenser på hur man ska göra detta. Sen att Sweclockers läsare sitter och bölar som små dagisbarn utan att tänka över vad dom faktiskt säger är ju en annan historia.

Jag jobbar som programmerare så jag är inte helt okunnig i programmering, nej.

Edit:
Ditt gråtande om att man inte ska bryta kompatibliteten alls samtidigt som man ska skriva om allting är så rolig att jag skrattar varje gång Du tror väl inte det är gratis att ha 100% bakåtkompatibilitet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Med ditt fundamentala fel i att Windows bara är ett enanvändarsystem som crashar varannan månad går det inte att ge ett konkret svar.

Det största problemet som jag ser det är de "mystiska" nätverksproblemen och I/O problemen som kan förorsaka låsningar, inte endast isolerat till den krånglande PC:n utan påverka nätverket i stort. Att en och annan uppdatering ifrån Microsoft plötsligt gör att en PC förlorar förmågan att stänga ner går väl att leva med, men det ger allt lite märkliga signaler (vi hade nyligen en XP PC station som i och med en uppdatering inte klarade att vara igång mer än 2 dygn innan på något oförklarligt sätt vägrade att stänga ner; i och med en av de senare uppdateringar försvann problemet). Den här typen av problem tycker jag är mer allvarliga och speciellt eftersom det borde vara löst efter 10 år (OK, en hög säkerhetsrisk blev ju visserligen fixad i år, 7 år efter att problemet rapporterats och varit allmänt känt). Krånglande "enanvändarsystem" blir lätt ett rent elände i ett nätverk.

Nu har inte det här med ämnet att göra riktigt, och det är inget som en virtuellt körd XP fixar, utan kommer väl snarast att låta gamla buggar få förlängt liv. Det enda jag ville ha sagt är att jag ändå hellre hade föredragit grundläggande förbättringar, men för andra är det möjligt att ouppdaterade gamla applikationer är av stort intresse.

Citat:

Microsoft har lyckats väldigt bra med sin marknadsstrategi och gick förbi UNIX i serverhallarna redan 2005-2006. UNIX är för övrigt på väg ut från de flesta hallarna, antagligen på grund av en alldeles för hög TCO.
Till och med konsumentversionerna av Windows skalar bra på flera cores/trådar/cpu:er, det handlar mindre om operativsystemet och mer om applikationerna.

Visst, marknadsföring har alltid varit Microsofts starkare sida, vilket å andra sidan emellanåt skapar ett gap mellan förväntad och verklig funktionalitet. Microsoft är också experter på snabbt växla mellan verkliga jämförelser och FUD. Ungefär vid samma tid, år 2005 eller aningen innan, valde Microsoft att inte göra några fler prestandjämförelser med Linux i servermiljö. Innan dess hade de villigt presenterat diverse grafer, eftersom de hade visst övertag inom några områden. Istället har vi fått leva med FUD som just nu lämpar sig bättre som marknadsstrategi.

Ett rent myller av märkliga artiklar utan konkret innehåll cirkulerar nu på nätet. Tempot trissas upp inför Windows 7 lansering.

Det vissa glömmer är att Microsofts historiska manövrer faktiskt innebar att det inte fanns något alternativ. Om vi ska tala om val så var det mellan ett svart hål och Microsofts väg. Egentlig marknadsstrategi har därför inte fått något innebörd förrän i senare tid, och fortfarande finns ingen definierad konkurrent på skrivbordet förutom Apple. Allt annat är en tyst gräsrotsrörelse med ovanligt stora sponsorer, som typ Intel.

Generellt sätt går det inte att bortförklara problemen med att "ingen annan stått inför en liknande situation som Microsoft" eftersom Microsoft själva valt och kunnat ostört diktera förutsättningar under 20 år. De har själva valt att vara beroende av tredje part och de har kunnat göra detta utan att vara hotade av någon egentligen konkurrens. I övrigt har inte Microsoft ett svårare läge än andra aktörer, eftersom de små som BSD och Linux blir tvungna att själva fixa en hel massa saker eftersom tredje part inte alltid är särskilt samarbetsvillig.

Intressantare än Windows 7 blir att se hur och när Microsoft öppet styr om kurs i en annan riktning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Seriöst. Jag fattar inte hur ni tänker. Kör ett riktigt OS och sen ska vi se om ni ändrar er. Jag blir så trött på folk som sitter med sina hem PC och förklarar för mig hur bra Windows är. Det är som en snubbe med EPA traktor diskuterar med en Dragster förare "jo jag lovar, min EPA traktor har världens acceleration, den gör 0-100 på 10 sekunder" och Dragster föraren blir bara: Öh?

Så rekommendationen är vad, att EPA-ägarna bör byta in sina traktorer mot dragsters? Är det så orimligt att olika användningsområden har olika kravspecifikationer? Att applikationer i stil med driftsystem för börsen har kräsnare kunder som ställer ordentliga krav som mindre teknikkunniga hemanvändare och småföretagare inte gör eller kanske ens har möjlighet att göra? Självklart är bakåtkompabilitet och driftsäkerhet bra egenskaper men det går inte att bortse från det sammanhang där Windows utvecklas och av vilka det används, finns inte förändringstrycket där så kommer inte mycket hända heller. Det är ju knappast bara kompetens och välvilja som ger lyckade slutprodukter (av vilket definitionen varierar med tillämpningarna) även om det förstås är viktigt/trevligt.

Förhoppningsvis är MS så illa tvugna att anpassa sig till konkurrensen i takt med att alternativen får mer press, poleras och anpassas till andra marknader än där de redan har stark ställning (servrar och affärssystem t ex) samt att teknikkunnandet för att inte tala om "teknikberoendet" ökar.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Med ditt fundamentala fel i att Windows bara är ett enanvändarsystem som crashar varannan månad går det inte att ge ett konkret svar.

Microsoft har lyckats väldigt bra med sin marknadsstrategi och gick förbi UNIX i serverhallarna redan 2005-2006. UNIX är för övrigt på väg ut från de flesta hallarna, antagligen på grund av en alldeles för hög TCO.
Till och med konsumentversionerna av Windows skalar bra på flera cores/trådar/cpu:er, det handlar mindre om operativsystemet och mer om applikationerna.

Du har uppenbarligen dålig koll på hur man marknadsför och säljer ett operativsystem, Microsoft fick ett val, sitta och skriva fin kod eller fylla ett hål i marknaden. Ur en ekonomisk synpunkt gjorde dom ett lysande val. Nu jobbar dom med att ta sig vidare, och som jag sa tidigare, det finns inga referenser på hur man ska göra detta. Sen att Sweclockers läsare sitter och bölar som små dagisbarn utan att tänka över vad dom faktiskt säger är ju en annan historia.

Jag jobbar som programmerare så jag är inte helt okunnig i programmering, nej.

Edit:
Ditt gråtande om att man inte ska bryta kompatibliteten alls samtidigt som man ska skriva om allting är så rolig att jag skrattar varje gång Du tror väl inte det är gratis att ha 100% bakåtkompatibilitet?

Du är ju helt otrolig. Tror du verkligen Windows är ett fleranvändarsystem? Windows härstammar från Q-DOS. Enanvändarsystem med lite minne. Unix härstammar från stora servrar; fleranvändarsystem med mycket minne.

Det bästa var nog när du skrev:

"Att jämföra [Windows] med något i förhållande så mikroskopiskt som Solaris är bara skrattretande. Det är sjukt enkelt att utveckla något jätteball för en otroligt begränsad publik, det blir värre när du ska göra samma sak för flera hundra miljoner fler."

INGEN som jobbar som programmerare tror att det är enklare att utveckla ett Enterprise ServerOS än ett klientOS. Seriöst, du jobbar inte som programmerare. Du tror säkert det är enklare att göra en klient Applikation än själva servern också. Ingen programmerare tror det.

Sen får jag höra ofta att Windows har ca 25% marknadsandel i serverhallarna, av en riktigt rabiat MS fanatiker. Det är inte så mycket. Men jag pratar faktiskt om de stora seriösa installationerna. Där hittar man aldrig Windows, där är antagligen marknadsandelen 0%. Det är alltid Unix eller IBM stordatorer som gäller. Windows finns inte på kartan pga dålig skalning, dålig upptid, etc. Hur många aktiebörser körs på Windows? Men däremot, när det gäller småsaker som printerservrar, filservrar etc så duger Windows utmärkt och det är där Windows tagit marknadsandelar - men det är inte ett krävande och tekniskt intressant marknadssegment.

Angående Unix TCO så stämmer det inte. T.ex. Solaris är ju gratis och öppet. Gratis är billigare än Windows licensavgifter. Angående Windows TCO, så hoppas jag inte du tror Windows är billigare än Linux? Förrut hade MS en kampanj Get-The-Facts där det basunerades ut att Linux är dyrare i drift än Windows. Men när man kollade igenom uppgifterna nämre, så visade det sig att Linux kördes på en IBM stordator för många milj kr, och Windows kördes på en PC. Så Linux är dyrare än Windows? Jo, jag håller med dig; MS är bra på marknadsföring. Sen om den är korrekt och sann, det är en helt annan sak.

Och, din Edit:, du har missuppfattat mig igen. Jag säger inte att man ska skriva om allting och behålla kompatibilteten. Var säger jag det? Jag säger inget sånt. Jag säger att det är bara att skrota Windows, MS har målat in sig i ett hörn. Arkitekturen är för dålig för att fortsätta underhållas, kompatibiliteten kan inte garanteras. Windows är inte kompatibelt med sig själv - det är ett kasst betyg. Börja om från början, fortsätt med Midori kanske. Och se till att ha lite framförhållning så man inte måste bryta kompatibilteten för varje version. Designa inte bloatat och dåligt igen.

Solaris bryter inte kompatibilteten trots stora omskrivningar och nya funktioner hela tiden: ZFS, DTrace, Zones, etc. Det går att skriva om stora mängder kod utan att bryta kompatibiliteten. Men MS klarar inte av det.

Permalänk
Avstängd

En annan sak; Att skala på 16 CPuer är _inte_ bra. Jag pratar om kanske flera hundra CPUer eller mer än så. Jag blir trött på folk som tror att skala på 16 cpuer och upptid på 2 år är något att komma med. Och som tror att det är normalt att man lägger ned ett OS var 7e år. Och som tror det är normalt att man bryter kompatibiliteten för varje uppgradering.

Inse.
Det. Behöver. Inte. Vara. Så.
Ni. Är. Lurade.

Permalänk
Medlem

eh, jag har kört betan och nu även rc1... allt funkar typ som vanligt, även gamla grejjer. Det här är bara ett sätt att få några få gamla program att fungera. Tycker det är bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hjälpsam

@Saddam Vad skall MS göra då?

Dom står med ett i uselt designat OS, som märkligt nog har en marknadsandel på 90%.

Som jag ser det har dom tre val.

1) Göra om helt och tappa sin goda marknadsandel.
2) Täta dom värsta läckorna, tappa bakåtkompabilitet och köra med en VM, för att äldre program fortfarande skall fungera.
3) Fortsätta fuskbygget.

Jag tycker inte att alternativ 2 är så tokigt, med tanke på hur saker är.
En orsak till att så många gillar alternativ 2 är att det inte är alternativ 3.

Du verkar vara inne på alternativ 1 men jag tror riskerna är för stora för att MS skall haka på det, det finns ju som du säger redan många gratisalternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
En annan sak; Att skala på 16 CPuer är _inte_ bra. Jag pratar om kanske flera hundra CPUer eller mer än så. Jag blir trött på folk som tror att skala på 16 cpuer och upptid på 2 år är något att komma med. Och som tror att det är normalt att man lägger ned ett OS var 7e år. Och som tror det är normalt att man bryter kompatibiliteten för varje uppgradering.

Inse.
Det. Behöver. Inte. Vara. Så.
Ni. Är. Lurade.

För hur stor andel av datoranvändarna är flera års upptid och enorm skalbarhet relevant för tillfället, egentligen? Kan det inte vara så att andra människor faktiskt antingen gjort ett medvetet val av platform på andra grunder, trots dess svagheter eller helt enkelt har inte har så högt ställda krav att de bryr sig? Att förutsätta att alla som prioriterat annorlunda är dumma i huvudet är att göra både sig själv och den rörelse som faktiskt jobbar för en övergång till andra, i många avseenden bättre alternativ, en rejäl otjänst.

Det må framstå hur ingenjörsmässigt korkat som helst men faktum kvarstår att människor har olika preferenser och kunskapsnivå (alla är inte ingenjörer och programmerare) och det är inte mässandet om Solaris som ger upphov till vad du verkar uppfatta som goddag yxskaft-svaren, utan oförmågan att sätta saker i sitt sammanhang. Men för all del,

Fortsätt.
Fäktas.Mot.Väderkvarnar.
Lycka.Till!

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Solaris bryter inte kompatibilteten trots stora omskrivningar och nya funktioner hela tiden: ZFS, DTrace, Zones, etc. Det går att skriva om stora mängder kod utan att bryta kompatibiliteten. Men MS klarar inte av det.

Och varför tror du det är så här? Om du kan hålla dig till det relevanta, dvs ett operativsystem för kreti och pleti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Du är ju helt otrolig. Tror du verkligen Windows är ett fleranvändarsystem? Windows härstammar från Q-DOS. Enanvändarsystem med lite minne. Unix härstammar från stora servrar; fleranvändarsystem med mycket minne.

Det bästa var nog när du skrev:

"Att jämföra [Windows] med något i förhållande så mikroskopiskt som Solaris är bara skrattretande. Det är sjukt enkelt att utveckla något jätteball för en otroligt begränsad publik, det blir värre när du ska göra samma sak för flera hundra miljoner fler."

INGEN som jobbar som programmerare tror att det är enklare att utveckla ett Enterprise ServerOS än ett klientOS. Seriöst, du jobbar inte som programmerare. Du tror säkert det är enklare att göra en klient Applikation än själva servern också. Ingen programmerare tror det.

Windows är ett Enterprise OS, påstår du något annat är du bara naiv. Det finns flera olika versioner av Windows, det är uppenbart att du inte förstår det.

Att utveckla en klientapplikation för flera hundra tusen olika konfigurationer är fan så mycket jobbigare än att utveckla en servertillämpning för 10 olika konfigurationer.

Seriöst, jag jobbar som programmerare. Gör du?

Citat:

Sen får jag höra ofta att Windows har ca 25% marknadsandel i serverhallarna, av en riktigt rabiat MS fanatiker. Det är inte så mycket. Men jag pratar faktiskt om de stora seriösa installationerna. Där hittar man aldrig Windows, där är antagligen marknadsandelen 0%. Det är alltid Unix eller IBM stordatorer som gäller. Windows finns inte på kartan pga dålig skalning, dålig upptid, etc. Hur många aktiebörser körs på Windows? Men däremot, när det gäller småsaker som printerservrar, filservrar etc så duger Windows utmärkt och det är där Windows tagit marknadsandelar - men det är inte ett krävande och tekniskt intressant marknadssegment.

Angående Unix TCO så stämmer det inte. T.ex. Solaris är ju gratis och öppet. Gratis är billigare än Windows licensavgifter. Angående Windows TCO, så hoppas jag inte du tror Windows är billigare än Linux? Förrut hade MS en kampanj Get-The-Facts där det basunerades ut att Linux är dyrare i drift än Windows. Men när man kollade igenom uppgifterna nämre, så visade det sig att Linux kördes på en IBM stordator för många milj kr, och Windows kördes på en PC. Så Linux är dyrare än Windows? Jo, jag håller med dig; MS är bra på marknadsföring. Sen om den är korrekt och sann, det är en helt annan sak.

Att du bara blandar in inköpspris i en TCO-kalkyl bevisar hur oförstående du är. Inköpspriset är den mista summan. När sa jag att Linux var dyrare? Det finns en anledning till att Unix tappar i serverhallarna, det är inte ett rimligt alternativ i fler och fler tillämpningar.

Citat:

Och, din Edit:, du har missuppfattat mig igen. Jag säger inte att man ska skriva om allting och behålla kompatibilteten. Var säger jag det? Jag säger inget sånt. Jag säger att det är bara att skrota Windows, MS har målat in sig i ett hörn. Arkitekturen är för dålig för att fortsätta underhållas, kompatibiliteten kan inte garanteras. Windows är inte kompatibelt med sig själv - det är ett kasst betyg. Börja om från början, fortsätt med Midori kanske. Och se till att ha lite framförhållning så man inte måste bryta kompatibilteten för varje version. Designa inte bloatat och dåligt igen.

Solaris bryter inte kompatibilteten trots stora omskrivningar och nya funktioner hela tiden: ZFS, DTrace, Zones, etc. Det går att skriva om stora mängder kod utan att bryta kompatibiliteten. Men MS klarar inte av det. [/B]

Kompatibiliteten behöver inte garanteras, det är bara du i din fantasivärld som behöver det. För övrigt bryts inte kompatibiliteten i varje version, är det inte dags att du släpper den lögnen nu?

ZFS kräver Solaris 10, vet inte varför du tar upp det. Det är mer ett exempel på att man måste uppdatera om man vill ha den senaste tekniken, precis som med Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, nu damp info ner i mejlboxen om att RC är tillgänglig ifrån den 30 april.

Eftersom det släpps några dagar senare till övriga kan jag ju lika gärna länka till den här informationen så att ingen missar det: http://blogs.technet.com/kundombudsman/archive/2009/04/28/vik...