Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
CHIPSET&MEMORY

Northbridge Intel X58 rev. 12
Southbridge Intel 82801JR (ICH10R) rev. 00
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR3
Memory Size 12288 MBytes
Memory Frequency 535.5 MHz (2:8)
CAS# Latency (tCL) 8.0 clocks
RAS# to CAS# (tRCD) 8 clocks
RAS# Precharge (tRP) 8 clocks
Cycle Time (tRAS) 20 clocks
Command Rate (CR) 2T

Memory SPD

Module 1 DDR3, PC3-10700H (667 MHz), 2048 MBytes, Corsair
Module 2 DDR3, PC3-10700H (667 MHz), 2048 MBytes, Corsair
Module 3 DDR3, PC3-10700H (667 MHz), 2048 MBytes, Corsair
Module 4 DDR3, PC3-10700H (667 MHz), 2048 MBytes, Corsair
Module 5 DDR3, PC3-10700H (667 MHz), 2048 MBytes, Corsair
Module 6 DDR3, PC3-10700H (667 MHz), 2048 MBytes, Corsair

Vad ska jag göra för att lösa problemet?

Verkar ju som att iaf CPU-Z hittar dina 12GB samt alla 6st minnesstickor.

Känns som det är något strul med OS. Men prova plocka ur minnena och sätt i dom igen, ifall de sitter dåligt i slotarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Ska åka och köpa vista ultimate 64 får vi se om det hjälper. Återkommer med rapport.

Ha de bra sålänge

NEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Installera senaste Windows 7 versionen!!!

Skit i XP iaf,

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Nice! Jag hade problem med windows vista 64bit när jag körde med mitt system haexa i sign. Men med Thor i sign så har det inte varit några problem alls!

Lycka till!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
NEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Installera senaste Windows 7 versionen!!!

Skit i XP iaf,

Finns det i 64 bitar version?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Finns det i 64 bitar version?

Eftersom det är uppföljaren till Vista så är svaret kanske givet?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eftersom det är uppföljaren till Vista så är svaret kanske givet?

Ja det är ganska givet ja....har inte sovit på ett par dygn...

Känns för osäkert att köra win 7 nu när det bara finns beta.

Permalänk
Medlem

Iallafall tidigare har XP haft problem med att visa korrekt minnesmängd när man haft 4Gb eller mer monterat, inte helt hundra ifall 64 bits versionen har samma problem men, när BIOS visar rätt mängd och test program du testat i Windows så pekar det på XP.

Permalänk
Medlem

Skriver igen... har du provat minnena 1 och 1?
Jag hade samma problem med min dator att den bara visade 4GB av 6GB, i början visade den 6GB men sen försvann 2GB spårlöst...
CPU-Z hittade dock samtliga minnen så jag tog mig tid att testa alla minnesstickorna och alla minnesslots och efter det kom jag fram till att en av mina minnesstickor var trasig.
Det suraste var att jag var tvungen att skicka tillbaks hela paketet eftersom dom är "matchade" i set om 3 så fick vara minneslös ett par dagar men det var ok eftersom jag fick ett nytt kit tillbaks och allt har funkat kanon after det.
Hoppas det löser sig för dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hayze
Skriver igen... har du provat minnena 1 och 1?
Jag hade samma problem med min dator att den bara visade 4GB av 6GB, i början visade den 6GB men sen försvann 2GB spårlöst...
CPU-Z hittade dock samtliga minnen så jag tog mig tid att testa alla minnesstickorna och alla minnesslots och efter det kom jag fram till att en av mina minnesstickor var trasig.
Det suraste var att jag var tvungen att skicka tillbaks hela paketet eftersom dom är "matchade" i set om 3 så fick vara minneslös ett par dagar men det var ok eftersom jag fick ett nytt kit tillbaks och allt har funkat kanon after det.
Hoppas det löser sig för dig

Jag har inte provat 1 och bara 3 och 3 och det verkar som det är nåt fel på slot 1 och 2 för varken bios eller windows hittar något när jag har minnen i dessa.

Jag har nu provat med **VISTA ULTIMATE 64** och det är samma problem CPU-Z visar 12gb och bios/windows 8gb!!!!!!!!!! det är ju själva f*n att detta inte ska gå att lösa. Har hållt på i 3 dagar nu utan att komma på en bra lösning.

Ska köra memtest så jag kan utesluta minnena.

Felsökning fortsätter...

Permalänk
Medlem

Memtest kommer troligen inte att visa nåt fel eftersom 4GB inte "finns", så var det för mig iaf.
Jag fick hjälp av "the RamGuy" på Corsair och han sa till mig att ta minne för minne, dvs minne 1 i slot 1... reboot.. funkar.., ok minne 1 i slot 2, minne 1 i slot 3 etc, etc..
Om minne 1 funkar i alla slots så är det givetvis ok sen tar man minne för minne och gör om, det är det enda sättet att få reda på om det är en minnessticka som är trasig eller om det är ett slot på mb't som e trasigt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Ja det är ganska givet ja....har inte sovit på ett par dygn...

Känns för osäkert att köra win 7 nu när det bara finns beta.

RC har ju redan släppts till MSDN (och läckts)
Publik RC kommert väll nästa vecka?

Borde vara alldeles tillräckligt stabilt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hayze
Memtest kommer troligen inte att visa nåt fel eftersom 4GB inte "finns", så var det för mig iaf.
Jag fick hjälp av "the RamGuy" på Corsair och han sa till mig att ta minne för minne, dvs minne 1 i slot 1... reboot.. funkar.., ok minne 1 i slot 2, minne 1 i slot 3 etc, etc..
Om minne 1 funkar i alla slots så är det givetvis ok sen tar man minne för minne och gör om, det är det enda sättet att få reda på om det är en minnessticka som är trasig eller om det är ett slot på mb't som e trasigt skulle jag tro.

Ungefär vad jag tipsade om tidigare som verkar ha ignorerats, ta ur och anslut minnena igen. Får själv göra det på en dator ibland när jag tagit ur minnena. Tipset du har är dock bättre så jag tycker han ska köra på det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hayze
Skriver igen... har du provat minnena 1 och 1?
Jag hade samma problem med min dator att den bara visade 4GB av 6GB, i början visade den 6GB men sen försvann 2GB spårlöst...
CPU-Z hittade dock samtliga minnen så jag tog mig tid att testa alla minnesstickorna och alla minnesslots och efter det kom jag fram till att en av mina minnesstickor var trasig.
Det suraste var att jag var tvungen att skicka tillbaks hela paketet eftersom dom är "matchade" i set om 3 så fick vara minneslös ett par dagar men det var ok eftersom jag fick ett nytt kit tillbaks och allt har funkat kanon after det.
Hoppas det löser sig för dig

Datorn startar inte med 1 sticka!? Hmm där har vi kanske felet...borde ha testat det tidigare men var för lat...ska prova dom andra stickorna också får vi se...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
Jag tror det är windows xp! Var ju inte så att en gaming dator hade 12 gib när xp kom ut.. Så snabb dator som du ändå har varför inte bara köra vista ultimate kommer förmodligen lösa de flesta problemen

borde väll inte vara operativsystemet om det även stod i BIOS att han inte hade 12gig =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
borde väll inte vara operativsystemet om det även stod i BIOS att han inte hade 12gig =/

läs första posten

"I bios står det att det finns 12GB"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
läs första posten

"I bios står det att det finns 12GB"

Ja det stog i bios FÖRSTA gången jag startade att det fanns 12gb.

Nu har jag testat alla stickor och dom funkar men bara från slot 4!?

Datorn startar inte om man bara har 1 sticka i slot 1-3

Slot 3 funkar ju om man kör alla stickorna? Detta var mycket skumt. Nu har jag tröttnat blir att åka tillbaka med modekortet på måndag...

Permalänk
Medlem

Det finns en blå lampa precis vid minnena den slocknar när man kör 1 sticka? När man köra alla så är den tänd hela tiden?

Permalänk
Medlem

Efter 3 dagars sökande så har jag kommit fram till att det har inget med operativsystemat att göra utan det är antinngen:

1 Fel på modekortet

2 Processorn har hamnat lite fel så den inte får kontakt. (verkar lurigt att få den rätt)

Återkommer när jag har lämnat in brädan för svar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Efter 3 dagars sökande så har jag kommit fram till att det har inget med operativsystemat att göra utan det är antinngen:

1 Fel på modekortet

2 Processorn har hamnat lite fel så den inte får kontakt. (verkar lurigt att få den rätt)

Återkommer när jag har lämnat in brädan för svar.

Testade du ens med något annat OS?

Live-CD av Ubuntu tex och sedan kollar du under "System Manager" eller vad den heter (liknar Tast Manager från windows, fast bättre på alla vis) hur mycket minne Ubuntu hittar. Billig och gratis felsökning. 32 som 64-bits ska vara skitsamma, minnesbegränsningen är en MS-grej vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Testade du ens med något annat OS?

Live-CD av Ubuntu tex och sedan kollar du under "System Manager" eller vad den heter (liknar Tast Manager från windows, fast bättre på alla vis) hur mycket minne Ubuntu hittar. Billig och gratis felsökning. 32 som 64-bits ska vara skitsamma, minnesbegränsningen är en MS-grej vad jag förstått.

Ja, jag har testat Vista (kolla 9 trådar uppåt)

Permalänk
Medlem

Lika troligt att cpun är trasig som moderkortet nästan mer troligt nu när minnes kontrollen sitter i cpun.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kan jag bara rekomendera Windows 7 RC eftersom det var uppe på diskussion ovan. Fungerar hur bra som helst! Jag hatade Vista kan tilläggas.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Lika troligt att cpun är trasig som moderkortet nästan mer troligt nu när minnes kontrollen sitter i cpun.

Jag har hittat på ett antal forum att den kan ha hamnat fel på nåt sätt, hur detta nu skulle va möjligt?

Permalänk
Medlem

Pratat med supporten där jag köpte modekortet och han sa att det går inte ha 12gb på Asus P6t Deluxe V2!?

Han säger att det är fel på minnena! Men jag har kollat och alla funkar ju!

Där jag köpte minnena säger dom att det är fel på modekortet!!!!

Vad ska jag göra? Har mailat till asus och en j*vla massa ställen men jag får aldrig nåt svar från någon.

Finns det någon här på forumet som har 12gb så jag kan skicka det till han som säger att det är omöjligt.

(6gb funkar ju inte heller så vad f*n kan det vara?)

Tackar för alla svar!

Permalänk
Medlem

Har googlat lite, finns oändigt med trådar om 12Gb - samt att det kan krångla en hel del. Jag kan givetvis inte klistra in allting här, men det jag undrar, har du läst alla trådar på dom stora forumen och prova deras förslag?

EDIT: här är iallafall Corsair hjälpforum, bland annat, http://www.houseofhelp.com/v3/forumdisplay.php?f=128

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
32 som 64-bits ska vara skitsamma, minnesbegränsningen är en MS-grej vad jag förstått.

Umm, nej det är enkel matematik. 2^32 = 4294967296 byte (eller 4096 MB) adressutrymme. 2^64 = 18446744073709551616 byte (eller 17179869184 GB) adressutrymme. Räkna bort en del för MMIO så får du gränserna alla talar om.

Det som skulle kunna skilja är om de precis som vissa windows-versioner kör med PAE som ger 36 bitars adressutrymme vilket ger 2^36 = 64 GB.

On topic: Har inte haft tid att sätta mig in i Core i7 (mitt intresse varierar fram och tillbaka med tiden) men under Core2-tiden löstes problem stom uppstod när man fyllde alla minnes-slots ofta med att ge minneskontrollern aningen högre spänning. Nu när minneskontrollern sitter i CPU:n har jag inte koll på om även denna tenderar att ha problem när den belastas med många stickor men det är ju inte omöjligt. Gissar att det är känsligare att höja spänningen till denna än till en kontroller på moderkortet dock. Ditt problem verkar ju också vara aningen annorlunda då inte ens BIOS visar allt minne ibland.

Som flera har sagt är det alltid vettigt att testa stickorna en åt gången.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=iRlP8RG9han6saZx

Kolla under specifikations

P6T Deluxe V2 stödjer 24GB ram....

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Jag har testat allt...har även kontakt med Asus och Corsair, men inget av det jag testat har funkat

När jag kör memotest86 så hänger sig datorn när jag har 12gb och med 6gb så startar datorn om hela tiden?

Försöker just nu att få 6gb att fungera men bios visar bara 4gb!?

Eftersom jag har köpt delarna på olika ställen så måste jag hitta felet innan jag kan lämna in något.

Permalänk
Avstängd

Verkstäderna har ett litet verktyg för att felsöka mobo och BIOS och om du kaneks ber någon snällt kanske de kan hjälpa dig med att se var "stoppet" finns eller vad det beror på?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Verkstäderna har ett litet verktyg för att felsöka mobo och BIOS och om du kaneks ber någon snällt kanske de kan hjälpa dig med att se var "stoppet" finns eller vad det beror på?:)

Jaså?
Det måste vara något nytt?
För vi hade inget sånt varken när jag gick min utbildning för x antal år sen eller när jag praktiserade på en verkstad i en datorbutik.

Det man hade var garanterat fungerande referenskomponenter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if