Permalänk
Medlem

hur gör man 12v dc till 12v ac?

Tjena! Har en dator som heter Koolance PC2-601BLW där det sitter ett kort som delar ut ström till display, 4 fläktuttag, och pump.
Nu är det så att transistorn till pumpen har gått sönder.

Koolance är så smart att dom har egen märkning och slutat tillverka den och inget elchema har dom heller. så jag får inte tag på någon sådan komponent.
Det jag fick reda på var att den gick på 12v ac.

Vist är det så att nåtagget har 12v dc?

Min fråga är då. hur ska jag kunna omvandla 12 dc till 12 ac på lättaste sätt? (helst genom att sno en molex kontakt på 12v dc och göra till 12v ac.

Nån som har förslag eller liknande. Kom gärna med en massa förslag!

detta är allt jag vet. förutom deras anteckning på transistorn. Jag vet inge amper värden eller så.

Permalänk

Du snackar om en vattenkylningspump va? Om du absolut vill köra allt internt (ström från datorn), så måste du skaffa en växelriktare/inverterare... det finns sån på nån vattenkylningssida t.ex. vcore.dk (kommer inte ihåg vilken sida det var). En sån kostar väl en slant.

Annars kan du helt enkelt köpa en väggvårta/transformator/batterieliminator/svart klump att stoppa i väggutaget (typ som en mobilladdare). Då måste det stå på den att den ger ut 12 V AC. Annars kan du enkelt bygga en.. om du gillar att koppla och så.

Här har du en batterieliminator från classe: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=58889518
Den klarar att ge ut 1 A...

Strömmen * spänningen = effekten

1 * 12 = 12

Den klarar att leverera 12 Watt. Hur mycket kräver din pump?

Passar den, köp den och klipp av änden med kontakten, skala kablarna och anslut dom i molex kontakten. Håll reda på polariteten!

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rectumfrier
Du snackar om en vattenkylningspump va? Om du absolut vill köra allt internt (ström från datorn), så måste du skaffa en växelriktare/inverterare... det finns sån på nån vattenkylningssida t.ex. vcore.dk (kommer inte ihåg vilken sida det var). En sån kostar väl en slant.

Annars kan du helt enkelt köpa en väggvårta/transformator/batterieliminator/svart klump att stoppa i väggutaget (typ som en mobilladdare). Då måste det stå på den att den ger ut 12 V AC. Annars kan du enkelt bygga en.. om du gillar att koppla och så.

Här har du en batterieliminator från classe: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=58889518
Den klarar att ge ut 1 A...

Strömmen * spänningen = effekten

1 * 12 = 12

Den klarar att leverera 12 Watt. Hur mycket kräver din pump?

Passar den, köp den och klipp av änden med kontakten, skala kablarna och anslut dom i molex kontakten. Håll reda på polariteten!

Det fnns dock ingen polaritet på AC

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

HAHA! Näjustfan jämt när jag tänker på batterieliminatorer tänker jag på att vara nogrann med polariteten, eftersom jag bara använder DC eliminatorer.

Glöm det där med polariteten

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk
Avstängd

Enklaste är som sagt en "väggvårta". Gamla telefonmodem hade ofta adapters med 9 eller 12 VAC som också klarade lite ström. En sådan skulle nog fungera. Men är du säker på att det är nödvändigt med AC? Är det en AC-synkronmotor för 12 volt (en smula ovanligt) eller är det en motor med elektromagnetisk stator som fungerar fint på DC (fast det kanske är lämpligt med något mindre spänning)? Eller är det rentav en DC-motor med intern likriktare? Då är det inga problem alls att dundra in 12 VDC i den.

Pröva att strömsätt pumpen med DC. Använd en lägre spänning, 5 eller 7 volt. Om det är en synkronmotor som får DC kommer den nämligen att dra mycket ström (och stå stilla).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Men kortet som matat pumpen måste ju ha en ac spänningskälla ?

Om det kortet drivs av dc så lär ju pumpen gått på det också, såna prylar brukar vara billiast möjliga skit så de har knappast byggt in en inverter ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

vad är de för märkning på transistorn? finns ersättningstabeller o kolla i..

Visa signatur

AMD Athlon X2 64 3800+ <> Asus EN8500GT <> Asus M2V <> 2048MB RAM