Permalänk

Problem med 4 GB RAM

Tjo.

Jag införskaffade precis ännu 2 GB RAM, Corsair XMS2 PC6400 800MHz CL4, 2 x 1 GB då. Exakt samma som jag redan hade. Jag hade alltså 2 GB och köpte 2 GB till.

Mitt moderkort är ett XFX 680i LT SLI, som ska ha stöd för upp till 8 GB.

Specs på datorn finns i min signatur.

Problemet är detta: Jag stoppade i alla ram-stickorna helt enkelt, men då ville datorn inte göra mer än varva igång alla fläktarna och stå och surra. Tog då ut en sticka och hade tre kvar. Det fungerade, men jag var ju inte nöjd, jag ville använda allt.

Jag har uppdaterat BIOS, fick då problem, flashade tillbaka, och sedan uppdaterade jag ännu en gång. Nu kör jag med uppdaterat BIOS. Ett tag kunde jag ha 3GB i, men det har gått av och till med olika försök att sätta in den fjärde stickan.

Jag har försökt att ändra spänning till RAM, både höjt och sänkt. De ska ligga på 2.1V står det på stickorna, så BIOS är inställt på auto. Jag har testat att ändra timing till 1T/2T utan framgång. XFX support har hittills inte gett mig ett svar som hjälpt, men de försöker, dock tar det sån tid att jag bara får ett svar om dagen och eftersom de är i USA så får jag svar när jag kommer hem från skolan och sen verkar de inte hinna med mer.

Alla tips är välkomna för det känns så himla onödigt att sitta här med 4 GB och inte kunna använda 2. Moderkortet ska ju stödja 8, så varför kan jag inte ha 4?

EDIT: Kan tillägga att jag i mitt BIOS inte har tillgång till att höja spänningen till nordbrygga. Det har jag fått som tips, men jag har inte kunnat göra det i mitt BIOS. Ska jag behöva flasha om till något helt annat bara för att kunna ha 4 GB i?

Tack på förhand!

Mvh
Victor

Permalänk

Jag är inte helt säker, men om du sätter volt till minnena på auto så brukar moderkortet endast mata 1.8v, så har det varit för mig många gånger! Sätt volten till 2.1v, kanske något snäpp högre och prova sedan med olika DualChannel konfigurationer (olika stickor i olika slots) eftersom att även om du har "exakt likadana" minnen, fast köpta vid olika tillfällen är det troligen olika revisioner! Dessa funkar inte så bra med varandra i alla fall.

Permalänk

Okej, så jag ska ställa in en 2.2V och ta en titt på vilka minnen som är vilka och sen para ihop de nya med varandra och vice versa?

Permalänk

Hade samma problem med likadana minnen i min fuldator! Enda jag behövde göra var att sätta upp spänningen till 2.2v och vips så funkade dom. Dock hade jag lite problem med att köra datorn klockad. Misstänker att det var minneskontrollern som kivade. Så kör jag minnena i 1:1 på 2.2v och prollen helt oklockad så funkar det finfint. Tilläggas ska att jag däremot har ett helt annat moderkort. Moderkort MSI 975x p-p-e. Lycka till iallafall och hoppas att det löser sig!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk

Problem med 4GB RAM

Vilket OP använder du? kör du med 32 bitars kan du aldrig få mer än 3GB.

Visa signatur

JWT

Permalänk

Oavsett så ska ju datorn boota upp till bioset.

Mvh

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk

Precis. Jag kör Vista 32-bit, men det ska gå att boota upp ändå.

Permalänk

Sorry för dubbelpost, men ville visa att jag skriver nytt här.

Jag har testat att öka spänningen till DRAM, testade både 2.2V och 2.3V och matchat version 5.2 av stickorna med 5.2 och 6.3 med 6.3, dock fungerade inget av dem. Grejen är denna: Jag tror att det är min fjärde RAM-slot som krånglar. Jag vet inte om det är att stickan inte får full kontakt (sloten är riktigt trög att trycka in stickorna i) eller om den är trasig. Kan man testa detta på något sätt? Det verkar vara så att så fort jag har en sticka i den sloten så krånglar datorn.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Corsair tipsade om att höja volten till 2.1, sänka hastigheten till 667 och höja nordbryggan lite. Funkade dock fortfarande inte på mitt moderkort. Då dessa minnen inte var testade för mina moderkort (p5k och p5q se2) så var asus inte säkra på att dom borde funka. Blir större belastning på nordbryggan med 4 minnen etc, kan också vara en anledning.

Jag kunde dock inte heller köra några minnen i dual channel (även om det bara var två).

Lösningen:

Sålde minnena, och köpte 2x2gb corsair xms2. Förlorade inga pengar, och nu funkar allt som det ska. Dual channel och allt.

Hoppas det löser sig.

Permalänk

Prova stickorna i en annan dator och kolla hur det funkar. Isf är det ju bara att rma moderkortet. Även om man aldrig skulle använda sloten så är det ju förbenat störigt att veta att den inte funkar:p

Mvh
Martin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag testade mina minnen på båda mina moderkort och även hos komplett. Moderkorten testades även där.

Testa med 2x2gb istället, bör funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabeldraken
Vilket OP använder du? kör du med 32 bitars kan du aldrig få mer än 3GB.

Okunskap eller lögn. Fel är det i alla fall. Hur mycket som försvinner til MMIO beror på hårdvaran, och det behöver inte vara mer än 400MB man förlorar med 32-bitars konsument-OS. Många 32-bitars serveroperativ kan dessutom använda fulla 4GB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Okunskap eller lögn. Fel är det i alla fall. Hur mycket som försvinner til MMIO beror på hårdvaran, och det behöver inte vara mer än 400MB man förlorar med 32-bitars konsument-OS. Många 32-bitars serveroperativ kan dessutom använda fulla 4GB.

Jo, vad han har menat vet jag inte.. Ville bara förtydliga lite, att man "förlorar" minne innebär inte att det inte skall fungera. Men många 32-bit OS reserverar minne till resten av hårdvaran vilket resulterar att du i windows xp t.ex. bara "ser" eller "får ut" 3.32Gb~

Permalänk

Jag är fullt medveten om det. Hur som helst så blir det förmodligen snabbare om jag kör det i Dual-Channel än om jag har bara en sticka i, tror jag.

Det känns så tråkigt att behöva sälja stickorna och köpa nya, men det får väl bli så om ingen har någon mirakelkur?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arctic Eagle
Precis. Jag kör Vista 32-bit, men det ska gå att boota upp ändå.

Varför kör du 32 bitars..Är ju som att slänga stålarna i sjön när du köpte mer minne eller ska du uppgradera dig till 64 bitars annars va det ju lite meningslöst att köpa mer minne

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Äh, jag köper vad jag vill köpa, det ska funka ändå

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort kan ha problem med fyra stickor med "dubbelsidigt" minne. Mitt förra moderkort krävde att minst två stickor skulle vara "single bank memory" för att man skulle kunna använda använda alla fyra minnesplatserna. Det brukar finnas en fin tabell som beskriver det hela i bruksanvisningen för moderkortet.

Bara min personliga åsikt men, det borde vara förbjudet att sälja 32bitars OS till dagens processorer.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Har också det där problemet:

Prova att boota med tre stickor, ändra lite minnesinställningar, (typ gå från 667 till 1111 samt höja spänningen), stäng av datorn, stoppa i fjärde minnesstickan.

Funkar då klockrent (AWHAWHWA) för mig.

Shit, jag måste sluta röka bananskott på morgonen :/

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Vissa moderkort kan ha problem med fyra stickor med "dubbelsidigt" minne. Mitt förra moderkort krävde att minst två stickor skulle vara "single bank memory" för att man skulle kunna använda använda alla fyra minnesplatserna. Det brukar finnas en fin tabell som beskriver det hela i bruksanvisningen för moderkortet.

Bara min personliga åsikt men, det borde vara förbjudet att sälja 32bitars OS till dagens processorer.

Det stod inget om något med single bank. Däremot stod det att kortet klarade stickor på 256 MB, 512 MB samt 1 GB. Alltså fungerar inte 2 GB-stickor. Jätteroligt att läsa det nu. Moderkort från helvetet.