Problem med 4 GB RAM
Tjo.
Jag införskaffade precis ännu 2 GB RAM, Corsair XMS2 PC6400 800MHz CL4, 2 x 1 GB då. Exakt samma som jag redan hade. Jag hade alltså 2 GB och köpte 2 GB till.
Mitt moderkort är ett XFX 680i LT SLI, som ska ha stöd för upp till 8 GB.
Specs på datorn finns i min signatur.
Problemet är detta: Jag stoppade i alla ram-stickorna helt enkelt, men då ville datorn inte göra mer än varva igång alla fläktarna och stå och surra. Tog då ut en sticka och hade tre kvar. Det fungerade, men jag var ju inte nöjd, jag ville använda allt.
Jag har uppdaterat BIOS, fick då problem, flashade tillbaka, och sedan uppdaterade jag ännu en gång. Nu kör jag med uppdaterat BIOS. Ett tag kunde jag ha 3GB i, men det har gått av och till med olika försök att sätta in den fjärde stickan.
Jag har försökt att ändra spänning till RAM, både höjt och sänkt. De ska ligga på 2.1V står det på stickorna, så BIOS är inställt på auto. Jag har testat att ändra timing till 1T/2T utan framgång. XFX support har hittills inte gett mig ett svar som hjälpt, men de försöker, dock tar det sån tid att jag bara får ett svar om dagen och eftersom de är i USA så får jag svar när jag kommer hem från skolan och sen verkar de inte hinna med mer.
Alla tips är välkomna för det känns så himla onödigt att sitta här med 4 GB och inte kunna använda 2. Moderkortet ska ju stödja 8, så varför kan jag inte ha 4?
EDIT: Kan tillägga att jag i mitt BIOS inte har tillgång till att höja spänningen till nordbrygga. Det har jag fått som tips, men jag har inte kunnat göra det i mitt BIOS. Ska jag behöva flasha om till något helt annat bara för att kunna ha 4 GB i?
Tack på förhand!
Mvh
Victor