Permalänk

Ett allvarligt datorproblem

Igår skruvade jag ner min dator. Dvs alla komponenter. Har haft datorn i två år och den har funkat helt utmärkt

Jag skruvade sedan ihop allting igen. När allt var klart och jag skulle starta så startade bara datorn, skärmen funkade inte, inte musen och inte tangentbordet och jag tänkte att detta måste felsökas

Började med att läsa runt lite på internet. Många hade stött på problemet och jag testade diverse saker så som att byta ut skärmen, testa ett annat grafikkort, starta upp utan hårddisk, byta plats på minnena, reseta CMOS, koppla upp allt utan chassi, ja i princip det mesta förutom att byta ut moderkortet då jag inte har något liknande i närheten.

Jag tror felet ligger hos moderkortet eller någon kabel jag missat som ska kopplas in eller någon felkoppling. Så jag får helt enkelt ta hjälp av er

Kan även tilläggas att jag gjorde om allting idag igen, dvs skruvade ner och skruvade ihop men problemet kvarstod fortfarande.

Någon som har några förslag eller lösningar?

Stats:

Nätagg: Thermaltake TR2 420W, 120mm-fläkt

Grafikkort: XFX GeForce 7900GS 450M 256MB GDDR3

Minnen: Corsair Value S. PC5300 DDR2 4GB

Moderkort: MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2

Processor: AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket AM2

Hårddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

BILD -- http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSCN1646.jpg

Har löst det :):)

Det var minnena som ställde till det. Jag hade inte satt i dom i samma plats som innan jag skruvade ner det och då ställde dom till det för strömförsörjningen. Dvs att bios inte kände igen dom.

Permalänk
Medlem

.....har du verkligen satt i alla kablar på rätt ställen?

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem

Laga aldrig något som inte är trasigt!

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

har du kollat så att alla strömkablar har suttit i ordentligt?

och vad menar du med "datorn startade". började några fläktar snurra? testa att köra med bara ett minne, inte att byta plats på dom. har du en intern felsökningshögtalare i datorn, om ja, vad låter det från den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
.....har du verkligen satt i alla kablar på rätt ställen?

Vilken är det jag kan ha missat? Liksom ATX 20/24 kabeln sitter i samt CPU kabeln + SATA 2 kabeln och ström till hårddisken. Sen är det några frontkablar men det ska inte ha med saken att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
har du kollat så att alla strömkablar har suttit i ordentligt?

och vad menar du med "datorn startade". började några fläktar snurra? testa att köra med bara ett minne, inte att byta plats på dom. har du en intern felsökningshögtalare i datorn, om ja, vad låter det från den?

Ja, är nästintill hundra på att de sitter som de ska och ja, har testat med bara ett minne och nej, den har ingen speaker.

Permalänk
Medlem

Jag är nästan helt 100 på att du har missat någon kabel.
Läs manualen för moderkortet.
Det borde finnas någon layout för moderkortet. Kolla runt lite i manualen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
Jag är nästan helt 100 på att du har missat någon kabel.
Läs manualen för moderkortet.
Det borde finnas någon layout för moderkortet. Kolla runt lite i manualen.

Har läst och gått igenom manualen och alla uttag samt sladdar ett tiotal gånger så jag får nog utesluta att jag missat någon kabel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Missar du frontkablarna så fungerar ju inte startknappen

Eftersom startknappen fungerar så ligger inte felet där

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat nätagg, billiga nätagg pajjar alltid. Testa också bara med ett av minnerna åt gången.

Permalänk
Medlem

försök att montera allt som det verkligen satt förut,,dvs master slave for cd rom dvd spelare ..

Permalänk

Hur kunde du se att tangentbord och mus inte fungerade om skärmen inte fungerade? Lyser dem inte eller var det jag som missuppfatta (som vanligt) ?

Låter lite som att du kopplat en massa saker fel, vanliga fel är att grafikkortet sitter en aning löst och att det hjälper att trycka i det lite hårdare bara och skruva på lite mer. Ett annat fel kan ju vara att moderkortet sitter en aning högt upp på någon av skruvarna (då du skruvat mycket om jag gissar rätt).

Sedan vill jag såklart veta varför i hela friden du gjorde detta från första början? Installerade du något ? Isf Vad och Varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Hur kunde du se att tangentbord och mus inte fungerade om skärmen inte fungerade? Lyser dem inte eller var det jag som missuppfatta (som vanligt) ?

Låter lite som att du kopplat en massa saker fel, vanliga fel är att grafikkortet sitter en aning löst och att det hjälper att trycka i det lite hårdare bara och skruva på lite mer. Ett annat fel kan ju vara att moderkortet sitter en aning högt upp på någon av skruvarna (då du skruvat mycket om jag gissar rätt).

Sedan vill jag såklart veta varför i hela friden du gjorde detta från första början? Installerade du något ? Isf Vad och Varför?

Ja, de lyser inte och nej grafikkortet sitter som det ska och moderkortet sitter på plats.

Ja gjorde detta för att byta chassi.

Permalänk
Medlem

Resultatet av Electrostatic discharge (ESD)?

Hur hanterade du komponenterna?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Resultatet av Electrostatic discharge (ESD)?

Hur hanterade du komponenterna?

Ja om du menar vart jag gjorde av dem medan jag skruvade? På ett träköksbord.

Permalänk

Höll du i ett element innan eller någon kran innan du började arbeta med prylarna och skruvandet?

Permalänk
Citat:

Höll du i ett element innan eller någon kran innan du började arbeta med prylarna och skruvandet?

'
Ja det gjorde jag.

Permalänk
Medlem

Min första fråga då jag läser denna tråd. varför plocka ner datorn om den fungerade?

min andra fråga, varför tittar man inte så man vet hur allt ska sitta? ta kort är ett bra sätt att kunna se hur allt satt från början.

min tredje fråga, du har ingen ström kabel som ska sitta på graffe kortet?

min fjärde fråga, använde du ett ESD band?

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
Min första fråga då jag läser denna tråd. varför plocka ner datorn om den fungerade?

min andra fråga, varför tittar man inte så man vet hur allt ska sitta? ta kort är ett bra sätt att kunna se hur allt satt från början.

min tredje fråga, du har ingen ström kabel som ska sitta på graffe kortet?

min fjärde fråga, använde du ett ESD band?

1. Byte av chassi
2. Skulle använda mig av manualen
3. Nej
4. Nej

Permalänk

En fråga bara: kan du ta kort på hur du byggt ihop det och ladda upp någonstans så vi kanske ser något fel?

EDIT: skrev frågan i fel ordning

Permalänk
Citat:

En fråga bara: kan du ta kort på hur du byggt ihop det och ladda upp någonstans så vi kanske ser något fel?

EDIT: skrev frågan i fel ordning

BILD - http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSCN1646.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pokerisgood
Ja om du menar vart jag gjorde av dem medan jag skruvade? På ett träköksbord.

Nej, jag menade hela processen. Att ta på ett element hjälper inte. Du kan snabbt bygga upp ny laddning som kan blåsa kretsarna.
Trixet är att vara jordad HELA tiden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Citat:

Nej, jag menade hela processen. Att ta på ett element hjälper inte. Du kan snabbt bygga upp ny laddning som kan blåsa kretsarna.
Trixet är att vara jordad HELA tiden.

Ja kanske men jag vill fortfarande ha reda på vilken komponent det är fel på om det nu inte är så som du säger.

Permalänk
Medlem

Då kanske du behöver testa de individuella komponenterna med annan hårdvara/moderkort.

Jag skulle nog plocka ur allt och verkligen försäkra mig om att allt är anslutet korrekt. Ta gärna hjälp av manualen till moderkortet. Sedan bygga på med (processorn rörde du väl inte?) minnen och grafikkort.

Jag hjälpte en vän för ett tag sedan med hans AMD-system som hade liknande dina problem. Han fick byta moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Då kanske du behöver testa de individuella komponenterna med annan hårdvara/moderkort.

Jag skulle nog plocka ur allt och verkligen försäkra mig om att allt är anslutet korrekt. Ta gärna hjälp av manualen till moderkortet. Sedan bygga på med (processorn rörde du väl inte?) minnen och grafikkort.

Jag hjälpte en vän för ett tag sedan med hans AMD-system som hade liknande dina problem. Han fick byta moderkort.

Okej. Du fick inte ut något av bilden jag länkade?

Får väl få tag i ett moderkort då.

Permalänk
Medlem

Ett tips är när man plockar med grejor, som fungerar eller inte fungerar. Börja med att fota med digitalkameran, ifall någon skulle bli fel. Då är det bara att följa den "snabb-skissade" ritningen.

Någon som kan vara problem är att grafik-kortet inte sitter riktigt i. Då får du ingen bild.
Men hur vet du att mus och tangent-bord inte fungerar?
Du har inte glömt någon skruv till moderkortet, läste i någon tråd att de kunde vara jord åt kortet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Ett tips är när man plockar med grejor, som fungerar eller inte fungerar. Börja med att fota med digitalkameran, ifall någon skulle bli fel. Då är det bara att följa den "snabb-skissade" ritningen.

Någon som kan vara problem är att grafik-kortet inte sitter riktigt i. Då får du ingen bild.
Men hur vet du att mus och tangent-bord inte fungerar?
Du har inte glömt någon skruv till moderkortet, läste i någon tråd att de kunde vara jord åt kortet

Grafikkortet fungerar i en annan dator.

Permalänk

Koppla in en speaker och se om moderkortet ger något felmeddelande.
Du monterade aldrig av CPUn eller? Jag skulle gissa det är något med moderkortet eller nätagget. Kanske både och.

Mitt gamla 7900GS behöver extra ström från nätaggregatet. Förvisso startar datorn upp och fungerar i windows även om man glömmer koppla i sladden men den arbetar inte i full hastighet.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem

Bytet av chassit kanske innebär att du fått någon kortslutning av moderkortets undersida.
Ta loss moderkortet och kolla om du har något som kan kortsluta.
Kan var någon distans på chassit som inte har sin funktion på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

tryck ner minne stickorna ordentligt. ser inte ut som först stickan är i