Få ut info från stannad burk?

Permalänk
Medlem

Få ut info från stannad burk?

Hej,

Jag har inte använt min dator på ett år och nu när jag försökte starta den så står det växelvis "diskläsfel" och "forth disk master error" allså ibland på svenska och ibland på engelska.

I datorn sitter tre SATA diskar på dessa finns massa foton och annat kul.

På en partionerad del på en av diskarna ligger XP men tyvärr ligger nog en del viktiga foton på den delen, tror ni det går att få ut?

Kan jag plocka ut SATA-diskarna och koppla dem till en USB port på ngt sätt?

Vad tycker ni jag ska göra?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Att koppla in diskarna via usb fungerar om du köper en konverter från sata till USB, finns typ på alla datorrelaterade webbshoppar. Felen kan dock indikera på att något är galet rent fysiskt och då kommer du ändå inte åt datan, bara att hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Prova det här fina gratisverktyget.
TestDisk, Data Recovery + PhotoRec.
Det började tydligen med Photo Recovery och den delen är bra på att känna igen image filer och återställa foton.
Sedan har det utvecklats till att kunns hantera alla slags filer.
Kan även återskapa MBR - BootDelen omdu inte längre kan boota från en drive.

Jag själv, halojoy, hade förlorat kontakten med mitt Windows XP system.
Med hjälp av detta utmärkta progam kunde jag reperera hårddisken HELT och hållet
och så få tag på MINA Digitala bilder jag tagit med min kamera.
(hade ingen backup på dom senaste bilderna)
-------

TestDisk, Data Recovery är ett boot-bart program för att analysera och Återställa diskar och filer.

Det finns flera versioner att ladda ner och att sätt använda det på:

1. Bränn programet till CD/DVD och boota från denna CD.

2. Ta Windows versionen och kör från en folder i C:\
Du kan t. ex. göra en temporär nyinstallation av Windows på nån hårddisk, om du förlorat din ordinarie Win OS Drive.

3. Samma fast kör från ett LINUX.
-------

Ett superbra program, som är inne på sin 6:e Release. Version 11
TestDisk 6.11 kom ut 19 April 2009......
Alltså ganska långt gånger, mature=moget och stabilt.
Mer info och download:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Citat:

.
TestDisk is a powerful free data recovery software! It was primarily designed to help recover lost partitions and/or make non-booting disks bootable again when these symptoms are caused by faulty software, certain types of viruses or human error (such as accidentally deleting a Partition Table). Partition table recovery using TestDisk is really easy.

TestDisk can

* Fix partition table, recover deleted partition
* Recover FAT32 boot sector from its backup
* Rebuild FAT12/FAT16/FAT32 boot sector
* Fix FAT tables
* Rebuild NTFS boot sector
* Recover NTFS boot sector from its backup
* Fix MFT using MFT mirror
* Locate ext2/ext3 Backup SuperBlock
* Undelete files from FAT, NTFS and ext2 filesystem
* Copy files from deleted FAT, NTFS and ext2/ext3 partitions.

TestDisk has features for both novices and experts.
For those who know little or nothing about data recovery techniques,
TestDisk can be used to collect detailed information about a non-booting drive
which can then be sent to a tech for further analysis.
Those more familiar with such procedures
should find TestDisk a handy tool in performing onsite recovery.
.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Testdisk är ett bra verktyg i det här läget, MEN...

Man blir ju lite misstänksam om din hårdvara är 100%, jag menar ar PSU, minne, CPU, BIOS-inställningar etc helt OK???

Att köra testdisk med sprattlande hårdvara är vanskligt.

Så, börja med att säkra hårdvaran!!

Permalänk
Medlem

Om disken har fysiska fel så gör först en avbild med ddrescue.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Börja med att bara ha 1 hårddisk inkopplad. Tex Windows disken, kolla sladdarna till disken eller byt och försök starta.

Permalänk

Defenitivt skulle jag börja med att använda en live cd med valfri linux-dist, eller varför inte pendrivelinux från en usb-sticka. Se sedan om eu kan montera hårddiskarna/partitionerna och därifrån rädda det som räddas kan.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Defenitivt skulle jag börja med att använda en live cd med valfri linux-dist, eller varför inte pendrivelinux från en usb-sticka. Se sedan om eu kan montera hårddiskarna/partitionerna och därifrån rädda det som räddas kan.

vad är "eu"?

Jag har försökt bränna en testdisk men den verkar inte vara vara bootbar? vilka filer ska läggas på skivan?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister

Ska det verkligen funka?
Jag har aldrig kunna öppna någon NTFS formaterad lagrings disk i Ubuntu eller någon annan linux dist. Då har den funka när jag efteråt kopplat in lagrings disken igen i en Windows XP dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscrug
vad är "eu"?

Jag har försökt bränna en testdisk men den verkar inte vara vara bootbar? vilka filer ska läggas på skivan?

Du kan skapa en startbar diskett med DOS-varianten av testdisk ...eller...

Tanka ner UBCD ->bränn->starta

där ligger nämligen testdisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscrug
vad är "eu"?

Ooops eu -> du, litet typo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Ska det verkligen funka?
Jag har aldrig kunna öppna någon NTFS formaterad lagrings disk i Ubuntu eller någon annan linux dist. Då har den funka när jag efteråt kopplat in lagrings disken igen i en Windows XP dator.

Nästan varenda linux dist kan montera NTFS, även ubuntu - vill man göra det så enkelt som möjligt (dvs om man kan boota från USB) ladda ner http://www.pendrivelinux.com/ . Annars funkar http://www.puppylinux.com/ utmärkt också vid smärre räddningsaktioner...

Hoppas inga stavfel smugit sig in...

EDIT: Jag vet med hundra procents säkerhet att dessa två linuxdistar kan mounta NTFS. Kan du inte komma åt någon av diskarna med dessa så är det inte dessa det är fel på (om du inte har maximalt med oflax) utan troligtvis moderkort/controllerkort.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Lättaste sättet att försöka rädda data är fortfarande att köpa ett SATA/PATA till USB-kit (finns för 250kr på mediamarkt t.ex.). Koppla in en disk och plugga in sladden i en annan dator och se om du kan kopiera filerna i fråga.

Det är ju mycket troligt att det endast är c: -partitionen på en av SATA-diskarna som strular. I så fall kan man om man vill plocka över övriga diskar rakt av till ett annat system, alternativt byta ut den felande disken, installera Windows på den nya och komma åt de övriga diskarna.

Finns det filer på den kraschade disken kan man ju försöka komma åt dem med SATA till USB omvandlaren och eventuellt ett återskapningsverktyg (t.ex recuva).

Visa signatur

~Pelle~