Permalänk
Medlem

Stort behov av hjälp!

Hej!

Först och främst så skriver jag i detta systemforum bara för att jag inte kan skriva i övrigt då jag inte varit medlem i tre månader. Men jag hoppas att någon här kan hjälp mig ändå, det rör ju mac och delvis dess system så..

Till problemet:
Jag eller rättare sagt en av mina bästa vänner har ett problem.
Hon råkade se att hennes kille varit inne på sexkontaktsidor, detta såg hon genom datorns historik. Då visade det sig att han var medlem och alla detaljerade uppgifter stämde in på honom. Hon kollade då hans mail och då hittade hon mail som visade att han haft kontakt med minst en kvinna.
Jag trodde absolut inte detta om honom, innan detta tyckte jag att han var en jättebra kille men allt talar ju emot honom.

Min kompis konfronterade honom och han sa att det måste vara ett virus eller att någon hackat sig in.

Men det tog honom flera dagar att kolla upp vad det var, och han fann ett virus påstod han, självklart när hon inte var hemma och han minns inte namnet på viruset. Och han blev medlem för över ett halvår sedan så han måste ha haft viruset länge och ingen större skada.

I mina ögon är han så skyldig man kan bli men han bara gråter och säger att han är oskyldig. Han har blånekat väldigt länge nu.
Min kompis tror väl inte på honom men säger att hon vill ha bevis säger hon, för att tänk om han är oskyldig då..

Min fråga är: kan jag bevisa att han är skyldig och isf hur? Kanske ska nämna att han har en mac och att jag är värdelös på datorer. Kan även nämna att han numera raderar sin historik.

Jag vill verkligen inte att hon ska fortsätta leva ihop med ett svin så snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Lite osmart att inte bli medlem på sidan och försöka ta kontakt med honom där. Finns dock inget som pekar på att han inte är skyldig.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

en keylogger hade väl fungerat bäst, då ser du vad han skriver vart han går och även vilka lösenord osv

men låt din "kompis" konfrontera honom, det är jue trots allt upp till henne vad hon vill göra, och om hon nu mår dåligt av detta så bör hon väl ta upp det med honom, och antingen lösa situationen eller göra slut.

jag skulle se det som väldigt kränkande om någon la in en keylogger på min dator,

Permalänk
Inaktiv

1. Han ljuger.
2. Han ljuger.
3. Han ljuger.

Varför börjar han nu helt plötsligt radera historiken?

Så vitt jag vet finns det bara ett virus till Mac, och det försvann för många år sedan. Att uppgifterna på kontaktsidan dessutom stämmer så bra överens med skiten...ehm, killen....woila.

Vem är dummast? Hon som inte fattar, eller han som tror han är smart och kommer undan?

Uhm.....bry dig inte om min signatur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
1. Han ljuger.
2. Han ljuger.
3. Han ljuger.

Varför börjar han nu helt plötsligt radera historiken?

det kan väl också vara så att han tänder på att ta kontakt med främlingar o C6'a eller vad man kallar det, så vidare han inte har haft fysisk kontakt med kvinnorna/männen så skulle jag inte anse honom att vara otrogen. fast allt är väl relativt så det beror väl på hur hon ser på saken.

Permalänk
Medlem

Hej. Mycket intressant att diskutera.
Utifrån ett Fall i Verkligheten
.. en så kallad 'Fallstudie', tror jag Universiteten kallar det

Notera om nedanstående:
Jag tar inte ställning här!
Jag bara visar några frågeställningar, utan att komma med några specifika frågor
eller förhöra mej för att kunna göra en bra utredning och bedömning av det enskilda fallet

Om nån får den uppfattningen att jag lutar åt något håll
och inte bevarar ett opartiskt och rättvist sinne, så långt det är mej möjligt,
då är detta en missupfattning.
En förvrängning av mitt budskap, mina intentioner.
Beauty is in the Eye of the Beholder.
Det beror alltså på hur man uppfattar texten, vad man läser in själv.
Varje människa mmåste göra sin egen tolikning utav en text.
- Med sina ögon
- Med sina erfarenheter
- Med sitt sinne
- I sitt aktuella känsloläge
- Med alla sina av erfarenheter färgade associationer
- I den situation denne/denna befinner sej vid läsandet
--------

Grundregeln för rättvisa som vi har bestämt i det sammanhang vi kallar vårt samhälle och vår värld, är ju:

- All mäniskor anses osyldiga till motsatsen Bevisats
- Ingen behöver bevisa sin Oskuld. Inte ens unga flickor.
- Det åligger den som anklagar att Bevisa Skuld
- Om endast indicier finns för handen måste dessa vara oerhört starka
- Bortom ALLT tvivel, eller annan förklaring är vad som gäller

Nu, i detta fallet, hur definerar du och förväntar du dej
att vi ska definiera SKYLDIG?

Det finns skyldig i lagens mening.
Det finns skyldig i samhällsmoralens, majoritetens, mening
Det finns skyldig till brott mot en tyst överenskommelse (utan papper)
Det finns skyldig gentmot ens eget samvete, vilket kan vara annorlunda är gängse moral
Det finns skyldig mot ens religion, trosuppfattning och ens egna principer

Det finns en princip som är bra att följa,
men som vi BÖR bryta mot i mycket speciella fall:
- Lägg inte din näsa i blöt, i det som inte angår dej

Undantag kan vara allvarliga fall, t.ex. där barn/människor far illa.
Och när direkta och allvarliga lagbrott har begåtts. Och vi vittnar.

Det är en skillnad på att lägga sej i det som är mellan två andra -
vilket sällan leder till något bra, utan kan traapa upp och förvärra nåt som kunde repareras i en mänsklig relation,
- och att sympatisera, lyssna, vara ett moraliskt stöd och ge ett gott råd om vi kan.

tycker halojoy
som ger sina 'goda råd' med en viss vishet och viss tyngd,
som ibland kan komma med åren utav en lång levnad och iakttagelser, erfarenheter

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

tofupunk: jag instämmer men hon var i chocktillstånd och hon trodde att han skulle erkänna direkt. Jag tycker dock att allt pekar på att han är skyldig..

The_smiley: Hon har sagt att hon vill hitta bevis, och om hon nu vill göra en keylogger, hur gör man då? Kränkande i vanliga fall ja, fast han säger ju att han inte har ngt att dölja. Det känns verkligen hemskt men hon förtjänar ett avslut där hon vet att hon gjort rätt.

_Segas+: Instämmer med dig, men hon vill nog inte släppa den där 0,01% att han talar sanning. De är förlovade och bor ihop, alla framtidsplaner går upp i rök och han har ju i flera år verkat vara en skitbra kille. Men jag hade brytit direkt för att jag går alltid på realistiska och logiska förklaringar.
Men hon har bett mig om hjälp för att hon ska kunna hitta bevis och gå vidare utan någon tvekan om att han var oskyldig. Jag vill så gärna hjälpa henne att gå vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Grundregeln är ju:

- All mäniskor anses osyldiga till motsatsen Bevisats
- Ingen behöver bevisa sin Oskuld. Inte ens unga flickor.
- Det åligger den som anklagar att Bevisa Skuld
- Om endast indicier finns för handen måste dessa vara oerhört starka
- Bortom ALLT tvivel, eller annan förklaring är vad som gäller

Nu, i detta fallet, hur definerar du och förväntar du dej
att vi ska definiera SKYLDIG?

Det finns skyldig i lagens mening.
Det finns skyldig i samhällsmoralens, majoritetens, mening
Det finns skyldig till brott mot en tyst överenskommelse (utan papper)
Det finns skyldig gentmot ens eget samvete, vilket kan vara annorlunda är gängse moral
Det finns skyldig mot ens religion, trosuppfattning och ens egna principer

Det finns en princip som är bra att följa,
men som vi BÖR bryta mot i mycket speciella fall:
- Lägg inte din näsa i blöt, i det som inte angår dej

Undantag kan vara allvarliga fall, t.ex. där barn/människor far illa.
Och när direkta och allvarliga lagbrott har begåtts. Och vi vittnar.

Det är en skillnad på att lägga sej i det som är mellan två andra -
vilket sällan leder till något bra, utan kan traapa upp och förvärra nåt som kunde repareras i en mänsklig relation,
- och att sympatisera, lyssna, vara ett moraliskt stöd och ge ett gott råd om vi kan.

tycker halojoy
som ger sina 'goda råd' med en viss vishet och viss tyngd,
som ibland kan komma med åren utav en lång levnad och iakttagelser, erfarenheter

Så om det var din vän som bad dig om hjälp så skulle du neka detta? I vanliga tror jag på "alla mäniskor anses osyldiga till motsatsen bevisats" men nu är det ju så att allt han gjort och gör pekar på att han ljuger.

Tolka det som du vill,men jag tror att alla förstår vad jag menar. Annars kan du läsa frågan som: ljuger han?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1234567
The_smiley: Hon har sagt att hon vill hitta bevis, och om hon nu vill göra en keylogger, hur gör man då? Kränkande i vanliga fall ja, fast han säger ju att han inte har ngt att dölja. Det känns verkligen hemskt men hon förtjänar ett avslut där hon vet att hon gjort rätt.

spelar väl ingen roll om han säger att han inte har något o dölja är väl kränkande iaf, jag skulle iaf se det som det jag är alltid oskyldig men skulle fortf inte vilja att ngn spionerar på mitt porr surfande

när det kommer till keyloggers så har jag inte så stor koll, jag har bara läst om det i skolan. google finns att hjälpa dig. sen har jag även för mig att man kan köpa dem i form av en usb sticka som du bara pluggar in i hans dator, men det kanske är dumt om det är en laptop vi pratar om.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att du inte har varit medlem i 3 månader ska du inte skapa ÖÄ-trådar här. Det finns andra forum för denna typ av diskussioner.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.