Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite gatufoto. Vad tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem

zightx: Räta upp 1 och 2, och tänk på tredjedelsregeln på bild nr 3! Den gillar jag mest, men det är lite synd att tjejen är avklippt ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

1:an kanske borde rätas upp en grad max eller så, tycker det är marginellt, annars börjar ju husen luta istället.

2:an tycker jag ser okej ut.

3: Lite svårt att tänka på tredjedelsregeln vid höftskott. Och jo, lite synd att hela tjejen inte kom med.

Tycker gatufoto handlar mer om att fånga händelser på bild än att leta minsta tekniska missar. Det är ju mer känslor/uttryck/händelser man förmedlar, lite mindre tekniska missar tycker jag inte är så väsentligt. Inte så man står en kvart och komponerar bilden liksom. Det är ju mer P&S.

Men tack för kritiken, det uppskattas, även om jag gärna skulle vilja ha mer kritik på själva bilden än tekniken i sig. Men lite feedback på det också är ju inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Åhå, ny sida, nytt självporträtt!

"Bring me that naked boy who feeds me grapes!"

Åker dock bort över helgen så jag kan inte lova ny bild till nästa sida

Visa signatur

D80 | 18-50/2.8 | 30/1.4 | flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelth

http://farm4.static.flickr.com/3606/3531102193_ef91ee928e_o.j...

Jag är mållös! Spontan tanke, jag älskar den.

Fotade lillebrors nyinförskaffade motorcykel under kvällen:

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

http://farm4.static.flickr.com/3606/3531102193_ef91ee928e_o.j...

Kalas! Vad var det för ljussättning på denna tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evoedde
Kalas! Vad var det för ljussättning på denna tro?

Samma som på de andra, ett fönster till vänster om kameran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma som på de andra, ett fönster till vänster om kameran.

Dom är för bra för det Gör du mycket redigeringar efteråt?

Permalänk
Medlem

Lite dammig men vafan, provade min nya lilla portabla softbox. Objektivet är ett Vivitar 24mm f/2,8 Non-AI för er som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, mest dodge och burn för att förstärka och lätta skuggor på de rätta ställena.

Underskatta inte fönster vid ljussättning! De är lite svårarbetade, man får ju arbeta runt dem istället för tvärtom. Men i slutändan handlar all ljussättning om ljuskällans storlek och infallsvinkel, oavsett om det är softboxar eller fönster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fönsterljus regerar.
Jag skulle, inte för att på något sätt dra ner steelths självporträtt som är riktigt bra IMO, kunna sträcka mig så långt att säga att det nästan är svårt att misslyckas med bilder tagna i fönsterljus.

Permalänk
Medlem

Först ett foto från uddevalla.

Canon EOS 30D, 17-40 4L USM, ISO 100, 1/1600 sek, f/5.6
Viss färgjustering gjord.

Sverigedemokraterna hade möte i Göteborg, i syfte att ragga röster till EU-valet.
Detta föranledde att ca 200 demonstranter samlades för att demonstrera mot dom. Självklart fanns det även "gympa mot rasism och homofobi".
Till tonerna av Bonnie Tyler, Madonna, MJ, och mycket annat gympades det mycket.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Hedersmedlem

Den som gapar över mycket

Ormen är en blandning av

50 % Coastel (Morelia spilota mcdowelli) (Rutpython)
38 % Diamond (Morelia spilota spilota) (Diamantpython)
12 % Jungle (Morelia spilota cheynei) (Djungelrutpython)

Permalänk
Medlem

såg denna utanför min lägenhet ...

Permalänk
Medlem

Bild från fotorundan idag i ett närbeläget naturreservat.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, mest dodge och burn för att förstärka och lätta skuggor på de rätta ställena.

Underskatta inte fönster vid ljussättning! De är lite svårarbetade, man får ju arbeta runt dem istället för tvärtom. Men i slutändan handlar all ljussättning om ljuskällans storlek och infallsvinkel, oavsett om det är softboxar eller fönster.

Ska helt klart testas!

Permalänk
Avstängd

Ni som har canon hur brukar ni ställa in er kamera? Jag menar på vilket läge ex "M" eller "P" själv har jag börjat med "P" då jag tyckte "M" blev jobbigt och man missade många bra kort? Eller ni är så vana vid manuella inställningar så att det går fort att ställa in beroende på läget? :O. Självklart kan jag bländarvärde, slutarvärde, iso etc men kändes bara lättare att köra "P" raket igenom ... Något man ska sluta med?

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Var så grymt soligt och fint ute idag så jag var tvungen att ta mig en liten foto-promenad i skogen :). Kryllade av vitsippor överallt. Lyckades få till några bilder som jag blev riktigt nöjd med, här är en av dom:

F8
1/200s
ISO100

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
http://dg-foto.se/DGF0129.jpg

Jag tyckte den såg lite grå ut, så jag tog mig friheten att redigera den lite. Hoppas du inte misstycker.

*Bild borttagen pga önskemål*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snytbaggen
Jag tyckte den såg lite grå ut, så jag tog mig friheten att redigera den lite. Hoppas du inte misstycker.
http://img196.imageshack.us/img196/5077/bildredigerad.jpg

Njea jag vet inte riktigt, jag gillar när lågdagrarna är uppdragna och gjorde det med flit

Du får gärna ta bort den nu, Tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Ni som har canon hur brukar ni ställa in er kamera? Jag menar på vilket läge ex "M" eller "P" själv har jag börjat med "P" då jag tyckte "M" blev jobbigt och man missade många bra kort? Eller ni är så vana vid manuella inställningar så att det går fort att ställa in beroende på läget? :O. Självklart kan jag bländarvärde, slutarvärde, iso etc men kändes bara lättare att köra "P" raket igenom ... Något man ska sluta med?

Av-läge är ju givet. Är typ enda jag använder. Kör M i studio och vid blixtfotografering, men annars nästan alltid Av. Tror inte jag är ensam om det.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Av-läge är ju givet. Är typ enda jag använder. Kör M i studio och vid blixtfotografering, men annars nästan alltid Av. Tror inte jag är ensam om det.

Kör på samma vis som du. Av-läget ger kreativ frihet när det gäller skärpedjupet men sparar tid då man inte behöver justera slutartiden hela tiden. M-läge fungerar dock väldigt bra, som sagt, vid studio och blixtfoto då man inte behöver justera lika mycket utan styr exponeringen till större del med blixtljuset.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Gillar formen som blir av fågeln, husen och kranen... (typ en triangel)

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

fick min adapterring från cyberphoto igår så jag kan använda mitt pentacon 50mm F1.8. jävlar i havet va skarpt det är.

random hemlös snubbe i norrköping

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskifer
fick min adapterring från cyberphoto igår så jag kan använda mitt pentacon 50mm F1.8. jävlar i havet va skarpt det är.

http://pici.se/pictures/DhXkZATii.jpg

random hemlös snubbe i norrköping

Fräsch grabb!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Lindesnäs, Uddevalla

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller