Permalänk
Medlem

Har suttit och funderat lite och kommit fram till att jag måste fråga er för att komma underfund med det rätta svaret. Om ni kollar på dessa två bilderna ovan, så är det bilder som jag tagit med så liten bländare som möjligt. Detta för att få bilderna skärpa genom så stor del som möjligt av bilden. Men jag tycker att om man kollar på dom i hundra procent så är dom ändå relativt oskarpa i horisonten. Beror det på hur jag fotograferar, min kamera, mitt objektiv eller rent av en kombination av alla tre?

När jag fotade bilderna använde jag stativ och en eos 1000d samt ett tamron 28-75mm.

Isotalet var inställt på hundra och jag hade bländat ner så mycket som det bara gick, jag hade alltså ett så högt bländartal som jag kunde.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Har suttit och funderat lite och kommit fram till att jag måste fråga er för att komma underfund med det rätta svaret. Om ni kollar på dessa två bilderna ovan, så är det bilder som jag tagit med så liten bländare som möjligt. Detta för att få bilderna skärpa genom så stor del som möjligt av bilden. Men jag tycker att om man kollar på dom i hundra procent så är dom ändå relativt oskarpa i horisonten. Beror det på hur jag fotograferar, min kamera, mitt objektiv eller rent av en kombination av alla tre?

När jag fotade bilderna använde jag stativ och en eos 1000d samt ett tamron 28-75mm.

Isotalet var inställt på hundra och jag hade bländat ner så mycket som det bara gick, jag hade alltså ett så högt bländartal som jag kunde.

Tacksam för svar!

Det beror på diffraktion (ljusets böjs runt kanter). Använd bländare runt f/8 för optimal skärpa.

Permalänk
Medlem

Okk, så vid landskapsfotografering ska man med andra ord inte alls använda så högt bländartal som möjligt?:) Eller är det så att man ska ha ett rejält vidvinkelsobjektiv?

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem

Använd bländare runt f/8 om du inte vill ha ett skärpedjup som kräver en mindre bländare.

Permalänk

f/8 - f/11 brukar väl vara många objektivs "sweet spot" där de är som skarpast.
Och som mixdisk säger så böjs ljus och till horisonten så är det lååångt (speciellt när man är på en höjd som du på dina bilder) och ofta lite dis så du skulle nog inte se en skarp horisont ens med en kraftig kikare.

I den första bilden är ju personerna som jag antar att du fokuserat på väldigt nära också, och med en bländare på f/20 som du använt så hade du nog kunnat fokuserat längre fram och ändå få de i fokus. Att ha objekt man vill ha skarpa så nära kameran är kanske lite ovanligt för en "landskapsbild"?

En tumregel för landskapsfotografering brukar man säga är att fokusera 1/3 in i bilden, i ditt fall skulle jag nog testat att fokusera på personerna och köra med f/8-f/11 och sen bortåt horisonten med ungefär samma bländare för att experimentera lite, en med fokus på personerna som njuter av utsikten och en med fokus på utsikten och personerna lite ur fokus.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Använd bländare runt f/8 om du inte vill ha ett skärpedjup som kräver en mindre bländare.

hmm, jag ville ju ha ett så långt skärpedjup som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ABF]Henkeman
f/8 - f/11 brukar väl vara många objektivs "sweet spot" där de är som skarpast.
Och som mixdisk säger så böjs ljus och till horisonten så är det lååångt (speciellt när man är på en höjd som du på dina bilder) och ofta lite dis så du skulle nog inte se en skarp horisont ens med en kraftig kikare.

I den första bilden är ju personerna som jag antar att du fokuserat på väldigt nära också, och med en bländare på f/20 som du använt så hade du nog kunnat fokuserat längre fram och ändå få de i fokus. Att ha objekt man vill ha skarpa så nära kameran är kanske lite ovanligt för en "landskapsbild"?

En tumregel för landskapsfotografering brukar man säga är att fokusera 1/3 in i bilden, i ditt fall skulle jag nog testat att fokusera på personerna och köra med f/8-f/11 och sen bortåt horisonten med ungefär samma bländare för att experimentera lite, en med fokus på personerna som njuter av utsikten och en med fokus på utsikten och personerna lite ur fokus.

Jaa, det har du helt rätt i, den ena bilden är inte direkt landskapsfotografering kanske. Och ja, det har du också rätt i det där med att jag kanske borde fokusera längre in i bilden. Tack för svaret iaf! Ska ut och testa det och se vad skillnaderna blir:)

EDIT: och oj, jag ser att jag visst har en sned horisont på den ena, få väl ändra det med:P

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm, jag ville ju ha ett så långt skärpedjup som möjligt.

Jaa, det har du helt rätt i, den ena bilden är inte direkt landskapsfotografering kanske. Och ja, det har du också rätt i det där med att jag kanske borde fokusera längre in i bilden. Tack för svaret iaf! Ska ut och testa det och se vad skillnaderna blir:)

EDIT: och oj, jag ser att jag visst har en sned horisont på den ena, få väl ändra det med:P

Om du har ett objektiv med fokusskala och vill nörda ner dig ordentligt i ämnet är det här läsvärt: http://www.kenrockwell.com/tech/focus.htm

Annars är det bara att ratta in ~f/8 och fota på, skillnaden är försumbar när bilden har förminskats till användbar storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Om du har ett objektiv med fokusskala och vill nörda ner dig ordentligt i ämnet är det här läsvärt: http://www.kenrockwell.com/tech/focus.htm

Annars är det bara att ratta in ~f/8 och fota på, skillnaden är försumbar när bilden har förminskats till användbar storlek.

Okok, tack för länken:)

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem

Gatuhund i Indien.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag tycker att om man kollar på dom i hundra procent så är dom ändå relativt oskarpa i horisonten. Beror det på hur jag fotograferar, min kamera, mitt objektiv eller rent av en kombination av alla tre?

Bortsett från att du, som andra redan påpekat, får diffraktion om du bländar ner för mycket så kommer även föroreningar och temperaturskiftningar i luften att göra att du får sämre skärpa på föremål som befinner sig på långa avstånd, tex horisonten.

Permalänk
Medlem

Sofia och jag gick en promenad, men kameran är läskig ^^

Tacksam för kommentarer!

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
http://farm3.static.flickr.com/2451/3545124655_0f18b38b39.jpg
Gatuhund i Indien.

Kanske lite opassande kommentar kanske, men det ser ut som att den har utsatts för tidelag. Eller hundsodomi.

Var i Indien är den tagen?

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Kanske lite opassande kommentar kanske, men det ser ut som att den har utsatts för tidelag. Eller hundsodomi.

Var i Indien är den tagen?

Darjeeling, Västbengalen, nordöstra Indien.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Ett par bilder på nya hunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Darjeeling, Västbengalen, nordöstra Indien.

Du måste ha fått fantastiskt intressanta bilder därifrån!

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex

Grymt mysiga :).

Ännu en maskros! (Kraftigt minskad / widescreen). Tycker den blev lite fin :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex

[img]http://farm4.static.flickr.com/3381/3551211990_41649080c4.jpg[/img

[img]http://farm4.static.flickr.com/3416/3550418241_47bda790b1.jpg[/img

Åhh, riktigt härliga bilder! Speciellt den andra!:)

Visa signatur

Flickr!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

2009 års göteborgsvarvs-vinnare!
Var svårare än jag trodde att ta bra sportbilder.

En provfilm från samma event (taget med nikon D90):

Tryck på HD^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Ett litet porträtt av flickan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blev lite UE idag

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan.

Då man bor i Uppland så vad passa då bättre än just Kungsängsliljan??

Stor bild

Stor bild

Stor bild

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
2009 års göteborgsvarvs-vinnare!
Var svårare än jag trodde att ta bra sportbilder.
http://farm3.static.flickr.com/2421/3550651615_a5e92a32b6_o.j...

http://farm4.static.flickr.com/3337/3550791089_2396ffa493_o.j...

snygga miner haha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Ett litet porträtt av flickan!
http://pici.se/pictures/xuDuVvZHc.jpg

grattis till en nice tjej och en nice bild

Permalänk
Medlem

En vanlig härlig sommarbild:

och en skogsvägsbild!

Permalänk
Medlem
Citat:

Åhh, riktigt härliga bilder! Speciellt den andra!:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Grymt mysiga :).

Tackar tackar.

Permalänk
Medlem

Väldigt många vackra bilder här som ser mycket proffsiga ut!
Här kommer några bidrag från mig och de skånska slätterna, hoppas det väcker lite sommarkänslor en mulen dag som denna. Kommentera gärna och ge konstruktiv kritik, bilderna tagna med Nikon D40.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Ytterligare en bild från gårdagens UE

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Ytterligare en bild från gårdagens UE
http://img196.imageshack.us/img196/2494/183b.jpg

Schyssta bilder, men vart ligger det huset? Jag tror mig kunna gissa vilket det är.