Permalänk

BIOS återställs vid varje uppstart

Tjo,

Jag har ett problem med en ganska gammal dator (~6 år).

Följande fenomen uppträder då strömbrytaren (på PSU:n) varit från:

1. När man startar upp den så stänger den av sig igen i ca 1 sekund och sedan fortsätter den boota upp.

2. BIOS återställs till default-inställningar vid varje uppstart! (Detta är mycket irriterande då tex. OnBoard SATA-supporten är disabled som default och jag kör bara med SATA-diskar, vilket innebär att jag måste sätta den till enabled vid varje uppstart.)

Tänkte höra med er vad ni har för idéer/erfarenheter på vad det kan vara innan jag börjar ersätta komponenter.
Boven i dramat bör vara PSU:n, iaf för fenomen nr1 men även för nr2 ifall PSU:n på något sätt ger en felaktig ström till moderkortet (efter urladdning) som i sin tur bidrar till att BIOS flippar ur.

Tack!

Visa signatur

Min dator är bättre än din.

Permalänk
Antielefant

Ett annat, kanske mer troligt, alternativ är att batteriet på moderkortet är slut. Det finns dåligt med batterier som håller mer än 5-6 år.

Stänger du bara av datorn på framsidan får moderkortet trots allt fortfarande ström, och kör inte på batteriet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ett annat, kanske mer troligt, alternativ är att batteriet på moderkortet är slut. Det finns dåligt med batterier som håller mer än 5-6 år.

Det var faktiskt vad jag kom att tänka på precis efter jag skapat inlägget Tack!

Visa signatur

Min dator är bättre än din.

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar vara CR2032. 3V Litium.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro