Permalänk
Medlem

230v strömkabel, vad är vad?

Tjena! har en 230v vattenpump som jag ska sätta ett relä till. Min fråga är bara vad är det jorden och fasen ligger om man kollar på en vanlig dataströmkabel om "springorna" ser ut såhär:.....|....
......................................................................................|.....|.....

Någon som förstår hur jag menar? här är en bild för att förtydliga det hela: http://www2.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=DEL-109B&vg=...

Permalänk
Medlem

Den i mitten är jord.

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trracer
Den i mitten är jord.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Hehe..

Jag pluggar som sagt 'Allmän behörighet', för att få starta egen el-firma.

Nästan så man ryser när man läser sån't här.. känns inte nämnvärt betryggande att folk inte vet så uppenbara saker när dom ändå ska va där o skruva.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Hehe..

Jag pluggar som sagt 'Allmän behörighet', för att få starta egen el-firma.

Nästan så man ryser när man läser sån't här.. känns inte nämnvärt betryggande att folk inte vet så uppenbara saker när dom ändå ska va där o skruva.

Det där var väl ändå ett oerhört korkat inlägg!

/Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilak
Det där var väl ändå ett oerhört korkat inlägg!

/Jonas

Nej, det var faktiskt ett helt sanningsenligt inlägg.

Permalänk
Medlem

Med era resonemang skulle ju ingen kunna skruva med något. Vad ni säger är ju att, måste man fråga och lära sig, ska man låta det vara. Jag undrar hur dom som vet hur man gör, fick reda på det.

/Jonas

Permalänk
Medlem

Du kan dö! Innan man rör sådana saker ska man vara ordentligt påläst och veta vad man gör.

Permalänk
Medlem

Man kan väl lära sig på vägen? Annars skulle väl en stor del av SweC vara helt menigslös?

Permalänk
Medlem

hmm.. hade en sådan kontant passa i en LCD tv? Kontakterna till TV ser ju likadana ut.. Stör mig på att den är cp böjd när man har tv´n på väggen.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk

Haha, varför inte bara titta på anslutningen i ett nätagg hur kablarna sitter? Eller googla kanske? xD

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilak
Det där var väl ändå ett oerhört korkat inlägg!

/Jonas

På vilket sätt då? 230V är mer än tillräckligt för att du skall dö om det går illa. Har man inte erfordliga kunskaper skall man hålla sig borta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killerolav
På vilket sätt då? 230V är mer än tillräckligt för att du skall dö om det går illa. Har man inte erfordliga kunskaper skall man hålla sig borta.

Volten(spänning) dödar inte! 230 är ju inget isf. Amperen(strömmen) dödar.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jo och oftast är det säkrat med 10A ibland 16A vilket är bra mycket mer än tillräcklit för att du ska dö.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Volten(spänning) dödar inte! 230 är ju inget isf. Amperen(strömmen) dödar.

Nu börjar det spåra ur lite!
Jojo, visst kan man säga att det är strömmen som dödar men eftersom Strömmen är direkt beroende av spänningen så är det ändå spänningen som bestämmer hur mycket ström man får genom kroppen när man stoppar skruvmejseln i fel eluttag..

Sen är det ju såklart andra faktorer som spelar roll, vad du åt till frukost, om du tvättat händerna etc (jo det spelar faktiskt roll).

Bäst är att tänka 230V = tassarna borta om man inte vet precis vad man håller på med!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Jo och oftast är det säkrat med 10A ibland 16A vilket är bra mycket mer än tillräcklit för att du ska dö.

Förstod att du mena det men fick lov att säga det bara Man dör väl av runt 50mA om jag inte minns fel, hjärtflimmer iaf men det dör man ju av.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Tidningarna skriver ju alltid "Han fick 10000 volt i kroppen!"
Man får ju mer av en stöt från statisk elektricitet.

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rickie
hmm.. hade en sådan kontant passa i en LCD tv? Kontakterna till TV ser ju likadana ut.. Stör mig på att den är cp böjd när man har tv´n på väggen.

Jo det är standard det. du behöver inte ha just den kabel som följde med tvn/datorn/random. alla som passar funkar i princip

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Förstod att du mena det men fick lov att säga det bara Man dör väl av runt 50mA om jag inte minns fel, hjärtflimmer iaf men det dör man ju av.

Man dör om man får en ström på 30mA eller mer som går genom hjärtat:
Du kan överleva en ström på mycket mer ifall det bara är mellan två punkter på samma hand, men du får antagligen rejäla brännskador.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_zhe
Nu börjar det spåra ur lite!
Jojo, visst kan man säga att det är strömmen som dödar men eftersom Strömmen är direkt beroende av spänningen så är det ändå spänningen som bestämmer hur mycket ström man får genom kroppen när man stoppar skruvmejseln i fel eluttag..

Sen är det ju såklart andra faktorer som spelar roll, vad du åt till frukost, om du tvättat händerna etc (jo det spelar faktiskt roll).

Bäst är att tänka 230V = tassarna borta om man inte vet precis vad man håller på med!

Ju högre spänning ju lägre ström kan du köra. T.ex. ett kostängsel har ju jävligt hög spänning men väldigt låg ström därför dör an inte av att pilla på det.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Ju högre spänning ju lägre ström kan du köra. T.ex. ett kostängsel har ju jävligt hög spänning men väldigt låg ström därför dör an inte av att pilla på det.

Dels för att det är strömbegränsat till några få mA och Joule.
ett vanlig uttag på 230v 10A kan man med lätthet överbelasta till ca 15A i runt en halvtimme innan en gänga 2 trög säkring löser ut.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara kul att göra saker själv, men har man inte tillräcklig kunskap kring sakerna man sysslar med, så kan man antingen ta reda på mer, samt skaffa sig tillbörlig skyddsutrustning, i detta fall rekommenderar jag en jordfelsbrytare, det, är en billig investering för att kunna förhindra skada på person, hem och ägodelar.

Lycka till

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Dels för att det är strömbegränsat till några få mA och Joule.
ett vanlig uttag på 230v 10A kan man med lätthet överbelasta till ca 15A i runt en halvtimme innan en gänga 2 trög säkring löser ut.

Jo jag vet;) Förklarar jävligt dåligt bara Bra att du fixar till det fullmoon

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Dels för att det är strömbegränsat till några få mA och Joule.
ett vanlig uttag på 230v 10A kan man med lätthet överbelasta till ca 15A i runt en halvtimme innan en gänga 2 trög säkring löser ut.

Och för att lösa en sådan säkring inom 5 sekunder så behöver du runt 50A...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Volten(spänning) dödar inte! 230 är ju inget isf. Amperen(strömmen) dödar.

Då är vi igång igen med felaktiga besserwisser-takter.

Detta har jag skrivit om rätt utförligt i tidigare trådar, men kort sagt krävs en spänning för att driva en ström och det är meninglöst att tala om vilken av storheterna som dödar. Effekt, UI, eller än mer strikt energi, UIt, joule, är lättare att förknippa med "dödligt" eller "icke dödligt", men hur kroppen reagerar på elektricitet är hyggligt komplicerat då du kan dö på flera olika sätt, huden är i visst mening ett spänningsberoende motstånd och du kan få farliga utfällningar av elektrolys innan t.ex. sinusknutan drabbas, etc, etc, etc.

Eftersom det är spänningen som bestämmer strömmen och det är spänningen som för fram strömmen och eftersom det är spänningen som i viss mån kontrollerar hudens motstånd och eftersom det är spänningens art (frekvens, etc) som är med och påverkar strömmens väg och dess effekter är det faktiskt mer meningsfullt att tala om vilken spänning som dödar än vilken ström.

Att säga att si-eller-så många mA genom ditt-eller-datt organ krävs för att döda säger väldigt lite om vilken förmåga ditt 6 V 300 Ah-batteri versus ditt 1 kV, 1 mA-kraftagg har att skada dig. Spänningen ger dock en bättre förhandsinformation och 230 VAC är definitivt dödligt. Om spänningskällan inte förmår driva ström kommer spänningen att sjunka. Om det _verkligen_ ligger en potential på 230 volt över dig, tro fan att det går ström!

Slutsatsen är att spänning dödar. Genom ström i allmän bemärkelse (i betydelsen "elektricitet").

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

U/R=I sammanfattar det där ganska bra. Men är vi inte hyffsat off topic nu?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Nog måste det finnas nån sladd från ditt powersupply du kan koppla direkt till ditt nya relä?

230V-sladd rakt in i reläet verkar skumt?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Då är vi igång igen med felaktiga besserwisser-takter.

Detta har jag skrivit om rätt utförligt i tidigare trådar, men kort sagt krävs en spänning för att driva en ström och det är meninglöst att tala om vilken av storheterna som dödar. Effekt, UI, eller än mer strikt energi, UIt, joule, är lättare att förknippa med "dödligt" eller "icke dödligt", men hur kroppen reagerar på elektricitet är hyggligt komplicerat då du kan dö på flera olika sätt, huden är i visst mening ett spänningsberoende motstånd och du kan få farliga utfällningar av elektrolys innan t.ex. sinusknutan drabbas, etc, etc, etc.

Eftersom det är spänningen som bestämmer strömmen och det är spänningen som för fram strömmen och eftersom det är spänningen som i viss mån kontrollerar hudens motstånd och eftersom det är spänningens art (frekvens, etc) som är med och påverkar strömmens väg och dess effekter är det faktiskt mer meningsfullt att tala om vilken spänning som dödar än vilken ström.

Att säga att si-eller-så många mA genom ditt-eller-datt organ krävs för att döda säger väldigt lite om vilken förmåga ditt 6 V 300 Ah-batteri versus ditt 1 kV, 1 mA-kraftagg har att skada dig. Spänningen ger dock en bättre förhandsinformation och 230 VAC är definitivt dödligt. Om spänningskällan inte förmår driva ström kommer spänningen att sjunka. Om det _verkligen_ ligger en potential på 230 volt över dig, tro fan att det går ström!

Slutsatsen är att spänning dödar. Genom ström i allmän bemärkelse (i betydelsen "elektricitet").

Inte felaktiga enligt mina böcker i skolan och jag är inte besserwisser! Jag har rätt men du har mer rätt eftersom du förklarar och beskriver 1000 ggr mer utförligt än mig. Enligt alla böcker dödar stömmen men som du säger beror den på en hel del andra saker också.
Men som sagt man ska ha respekt för spännigssatta saker!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Inte felaktiga enligt mina böcker i skolan och jag är inte besserwisser! Jag har rätt men du har mer rätt eftersom du förklarar och beskriver 1000 ggr mer utförligt än mig. Enligt alla böcker dödar stömmen men som du säger beror den på en hel del andra saker också.
Men som sagt man ska ha respekt för spännigssatta saker!

Varför återfinns inga dylika förhastade slutsatser i mina böcker? Varför nämns det inte i den bok jag har som explicit handlar om faran kring elektricitet och människokroppen? Det du gjort är förmodligen sett en tabell över strömvärden i mA och förväntat utfall på människa och dragit slutsatsen att strömmen dödar utan en tanke på att ström ö.h.t. inte existerar utan potentialskillnad. Enligt "alla" (har du läst *alla* - rätt imponerande) böcker som tar upp detta annat än på slentrian är det energin per tid (alltså joule/s eller wattsekund per sekund) som dödar direkt och energin i sig som dödar när du dör av sekundära effekter som t.ex. blod- eller urinförgiftning - vilket är en vanlig dödsorsak om du inte dör på stubben (därför ska man uppsöka sjukvård om man fått ström i sig, även om man mår bra - detta är dock främst relevant när man sysslar med riktig högspänning och inte bara bruksspänning om 230 volt).

En bok som skriver "strömmen dödar" utan vidare utlägg belyser inte frågan ordentligt. Återigen, spänningen är den enklaste storheten att ta hänsyn till, därför är det vettigare med en spänningstabell över vad som är farligt. Spänningar över 60 volt kan med fog anses vara farliga. Att elektrostatiska urladdningar eller spänningar från högspänningsaggregat för elstängel o.dyl inte dödar är ovidkommande. Spänningen där har som funktion att propagera en laddning mer än att driva ström. Ohms lagar gör det ofrånkomligt att du behöver en spänning för att driva en ström och då huden är ett spänningsberoende motstånd vars resistans sjunker med ökad spänning är spänningen det enda i normalfallet vi behöver ta hänsyn till.

Konkret exempel: "Denna spänningskälla kan leverera 1000 volt" -> den bör betraktas som farlig eftersom vi inte vet om och hur den är energi- eller strömbegränsad.
"Denna strömkälla kan leverera 1000 ampere" -> 1 kA är många gånger mer ström än vad som behövs för att döda, men då vi inte vet något om spänningen behöver vi inte betrakta den som farlig (på detta sätt) eftersom de flesta strömkällor är lågspända (batterier, kraftagg, etc). Om man står inför en strömkälla som kan leverera höga spänningar vet man troligtvis om det; man står i ett elskåp. Jämför med utsagan "denna strömkälla kan leverera 20 mA" (vilket kan vara nog för att döda). Det kan ju vara en 20/4 mA-strömledning, det kan vara en liten spänningsstab, en knappcell, etc. Om din utsaga gällde förutsättningslöst skulle en lite "blackbox" märkt "20 mA" betraktas som farligare än samma låda märkt "1 kV". Är lådan liten är båda fallen säkert ofarliga men 1 kV kommer kännas ordentligt, det kommer inte "20 mA" göras per se, helt enkelt därför att det behövs en avsevärd spänning för att leverera 20 mA.

Utan vidare kunskaper om situationen bör man ha respekt bara det står "el" på lådan, men i övrigt är högspänning farligare än hög strömförmåga.

Edit: Viktigt att förstå är också att strömmens storhet är uppskattningar och modelleringar. Av naturliga skäl är strömkällans spänning lättare att veta än vilken ström som gick genom en förolyckad. Statistiken som förs, förs med avseende på vilken spänning som personen blev utsatt för. "Olycka, 230 V", "Olycka 400 V", etc. Olika källor ger vid handen olika strömmar och på ett sätt skulle kanske "spänning över hjärtat" vara en minst lika relevant siffra som "strömmen genom hjärtat". Folk har bevisligen överlevt höga strömpulser i storleksordningen 1 A och somliga har förolyckats inför strömmar på en handfull mA. Olika källor anger 30 - 60 mA som "direkt dödande" (i någon betydelse likt "LD50") och kramp kan påvisas redan vid några hundra mikroampere bara frekvensen och stället är rätt. Sådär på rak arm brukar man säga att man börjar förnimma strömmen vid några 100 µA upp till ett par mA och risk för kramp föreligger vid växelspänning någonstans mellan 6 och 15 mA. Men såväl strömmar som spänningar är bara momentanvärden. Den som dör av 30 mA vid 230 volt gör det sällan av samma anledning som en kort strömpuls på 1 A vid flera kV. Den springande punkten är energin och energin i sig kan döda, men ström genom nerver, ryggmärg, hjärta och thalamus (t.ex.) kan döda långt innan farliga nivåer av energi i ren termisk och elektrokemisk bemärkelse anbringas. Ett fåtal dödsfall finns beskrivna där människor utsatts för en mycket låg ström (anbringad med en låg spänning) under mycket lång tid - så låga strömmar att personen kanske inte ens störts av det, men elektrolysen har ändå gett upphov till blod- eller (vanligare) urinförgiftning.

Den röda tråden är dock fortfarande spänningen. Vetskap om denna storhet ger stor vetskap om den potentiella faran.

En annan sak jag vill trycka på är huden som spänningsberoende motstånd; motståndet sjunker vid ökad spänning varvid strömmen i ett område ökar exponentiellt med spänningen. Detta beror naturligtvis på fuktighet men kan hårddras till att börja spela in vid spänningar över 60 volt. Spänningens förmåga att ändra hudmotståndet är ytterligare en anledning till varför man lätt lurar sig själv om man tror att strömmen dödar oberoende. Och även om du skulle "få in" hög ström genom kroppen vid en låg spänning är det inte sagt att personen skulle skadas lika mycket som exakt samma ström fast vid en annan, högre, spänning. Detta beror förstås på energin (och/eller energin per tidsenhet, joulesekunder som lustigt nog är samma enhet som för impusmoment).

Spänningen är farlig.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Hehe..

Jag pluggar som sagt 'Allmän behörighet', för att få starta egen el-firma.

Nästan så man ryser när man läser sån't här.. känns inte nämnvärt betryggande att folk inte vet så uppenbara saker när dom ändå ska va där o skruva.

Och jag anser det skrämmande att folk inte förstår att man måste lära sig dessa "uppenbara saker" innan man kan veta det. Vore det inte enklare att ge OP några tips istället för att inta en besserwisser attityd?