Permalänk

eee pc 1000

Tjenixen!
Våran eee pc 1000 har blivit trög.
Massa minne kvar på hd och knappt några pågående processer.
Ändå är den långsam. Allting hackar, särskillt ljudet. Bla så hackar "välkommen trudelutten" i starten.

Ska man formatera om och hur gör man det när det inte finns ngn xp-skiva?

Visa signatur

Core i7 l 6gb DDR3 1600mhz l Gigabyte Radeon 6950 1gb l 150gb WD Velociraptor, 1 tb WD Green l 1020w Chieftech l Msi x58 pro l Antec ninehundred l

Permalänk
Medlem

Jag fick iaf med en XP-DVD skiva med min. Har du 1000 eller 1000H? Annars kan du pröva att lägga in Ubuntu i datorn. Vilket jag tycker funkar bättre i min.

http://releases.ubuntu.com/releases/9.04/

Ta den som heter: UNR USB image. Den är gjord för netbooks. Den är inte skarp ännu men kommer i skarp version inom några dagar.

Permalänk

finns det ingen partition med en XP avbild?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Kanske är som på 1000HE att man trycker "F9" vid boot för att återsinstallera eller om det nu var "Fn"+"F9"?

Permalänk

Inga direkt knivskarpa svar.
Jag ska ha xp och inte ubuntu. Det är tjejens dator och hon vill ha xp.

Ska kolla i manualen, om ingen kommer med ett bra svar förstås.

Visa signatur

Core i7 l 6gb DDR3 1600mhz l Gigabyte Radeon 6950 1gb l 150gb WD Velociraptor, 1 tb WD Green l 1020w Chieftech l Msi x58 pro l Antec ninehundred l

Permalänk
Medlem

Det kan var så att hårddisken (eller SSD:n om det nu är en sådan) har hamnat i PIO-läge istället för UDMA. Det kan hända i XP ibland och det gör datorn seg som stelnad kola. Det är enkelt att kolla upp och enkelt att råda bot på.

Gå in i enhetshateraren. (högerklicka "Den här datorn" välj egenskaper, fliken Maskinvara, Enheteshanteraren)

Under IDE ATA/ATAPI styrenheter borde Primär IDE-kanal finnas, högerklicka, välj egenskaper. fliken avancerade inställningar. Där ska det inte stå PIO under någon "Aktuell inställning" utan Ultra DMA mode nånting.

Skulle du ha en lista typ ATA Channel 0/1 eller liknande får du kolla dem en och en på samma vis.

Står det inte PIO utan Ultra DMA så behöver du inte följa ytterligare steg utan då är det nåt annat fel. MEN har du PIO nånstans så:

Högerklicka på den kanal som har PIO och välj avinstallera och starta om. Eftersom vi inte tagit bort någon hårdvara så kommer XP att automatiskt installera om drivrutinerna och du får starta om igen. Nu borde det stå Ultra DMA istället.

Jag har ingen aning om varför detta händer men jag har råkat ut för det på ett otal datorer och det har aldrig dykt upp igen efter jag har gjort på detta vis.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Tackar. Ska kolla det i morgon kväll.
Ingen risk att filer försvinner?

Visa signatur

Permalänk

Det är inte så enkelt att datorn är inställd på energisparläge? Jag tycker inte att ljudet borde hacka på grund av detta, men du kan ju testa innan du gör någon större operation.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
Det kan var så att hårddisken (eller SSD:n om det nu är en sådan) har hamnat i PIO-läge istället för UDMA. Det kan hända i XP ibland och det gör datorn seg som stelnad kola. Det är enkelt att kolla upp och enkelt att råda bot på.

Gå in i enhetshateraren. (högerklicka "Den här datorn" välj egenskaper, fliken Maskinvara, Enheteshanteraren)

Under IDE ATA/ATAPI styrenheter borde Primär IDE-kanal finnas, högerklicka, välj egenskaper. fliken avancerade inställningar. Där ska det inte stå PIO under någon "Aktuell inställning" utan Ultra DMA mode nånting.

Skulle du ha en lista typ ATA Channel 0/1 eller liknande får du kolla dem en och en på samma vis.

Står det inte PIO utan Ultra DMA så behöver du inte följa ytterligare steg utan då är det nåt annat fel. MEN har du PIO nånstans så:

Högerklicka på den kanal som har PIO och välj avinstallera och starta om. Eftersom vi inte tagit bort någon hårdvara så kommer XP att automatiskt installera om drivrutinerna och du får starta om igen. Nu borde det stå Ultra DMA istället.

Jag har ingen aning om varför detta händer men jag har råkat ut för det på ett otal datorer och det har aldrig dykt upp igen efter jag har gjort på detta vis.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och kollat upp datorn.
När jag går in på "primär IDE-kanal" i enhetshanteraren och går vidare till avancerat så står det att aktuellt överföringläge är PIO-läge i Enhet 0-rutan.
Är detta felet??

Jag avinstallerade ide-kanalen och vips! Problemet borta
Har läst lite på olika forum. Det verkar som om något i datorn inte fungerar korrekt. Detta kan orsaka att datorn ställer sig i PIO-läge.
Det är nog den inbyggda blåtanden som orsakar detta. Den funkar nämligen inte. Bara att lämna in datorn mao.

TAck för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite of topic men vad är det för skillnad på EEE 1000 / EEE 1000H / EEE 1000HE?

Permalänk
Medlem

1000 har enbart SSD-disk och linux, 1000H har 80Gb vanlig disk och kan ha antingen XP eller Linux. 1000HE har saftigare batteri (och batteritid), 160Gb hårddisk och en Atom 280 istället för Atom 270 processor. Sedan tror jag de skiljer sig när det gäller finesser såsom blåtand, wifi mm. 1000HE har både och, osäker på hur det är med de andra.

Tror det är de väsentliga skillnaderna, rätta mig någon om jag har fel.

Skönt att det löste sig med datorn, det där med PIO var helt klart något som är värt att lägga på minnet, tack för tipset!

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morr
1000 har enbart SSD-disk och linux, 1000H har 80Gb vanlig disk och kan ha antingen XP eller Linux. 1000HE har saftigare batteri (och batteritid), 160Gb hårddisk och en Atom 280 istället för Atom 270 processor. Sedan tror jag de skiljer sig när det gäller finesser såsom blåtand, wifi mm. 1000HE har både och, osäker på hur det är med de andra.

Tror det är de väsentliga skillnaderna, rätta mig någon om jag har fel.

Skönt att det löste sig med datorn, det där med PIO var helt klart något som är värt att lägga på minnet, tack för tipset!

1000H har 160 GB disk, iallafall min. Sen levereras den med xp eller linux men jag kör t.ex. Vista på min.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT