Datorentusiast bygger egen processor

Permalänk
Melding Plague

Datorentusiast bygger egen processor

Historien börjar med att en programmerare ville lära sig hur en processor egentligen fungerar. Resultatet är en hembyggd CPU.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt

Permalänk

Ubdrar hur bra den är på att klocka

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Avstängd

Imponerande!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

@ Postaldude

Citat:

Nyhet
Processorn körs i 2 MHz, men ska klara av hela 3 MHz i teorin.

Det betyder 50% klockning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vjarke
@ Postaldude

Det betyder 50% klockning

33% annars.

Permalänk
Medlem

Tänk vad en hel del tid och stort instresse kan göra! Mycket imponerande!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Det är ändå väldigt bra att spelprogrammerare lär sig hur en processor är uppbyggd och fungerar, om detta sprider sig så kan det ju leda till bättre optimerade spel och programvara!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
33% annars.

Eller, så är det 50%.

Permalänk
Medlem

Wow, sjukt imponerande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
33% annars.

Nej, 50%

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
33% annars.

50%, kompis. 1 av 2 = 50%. Tänk på att den ökar med 1 och inte med 0.66

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Hedersmedlem

Intel lär skaka av rädsla nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det häftigaste är ju nästan att han har virat alla kablar. Jag kommer ihåg från när vi byggde robotar i skolan och satt och virade kretskort att det inte är helt lätt att hålla reda på alla kablar, så att lyckas vira så där många kablar utan att det blir fel är väldigt imponerande.

Permalänk
Medlem

Bra, vi behöver en ny utmanare till Intel och AMD. Big Mess Of Wires låter som det skulle passa i min burk

På den mer allvarliga sidan... mycket imponerande att lyckas knåpa ihop det där.

Permalänk

Riktigt imponerande.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

2 MHz +1 MHz=2MHz + 50%(2MHz)=3MHz --> 50% överklockning som många före mig påpekade.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Men kan den maxa Crysis?

*Jag kunde inte hålla mig* )

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem

Undra om han får någon bug. Dvs. en riktig bug, insekt, som de fick i de första stora datorerna när de kortslöt vissa kopplingar (eller är det bara en skröna)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst in mig på hans projekt, men hur många instruktioner har han implementerat i microcontrollern?

Sedan har jag inte sett en sådan här konstuktion tidigare och jag förstår inte riktigt vad nollan och x7 är på Leftbus.

nollan för att slippa ladda in i ett register och spara klockpuls?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Det är ändå väldigt bra att spelprogrammerare lär sig hur en processor är uppbyggd och fungerar, om detta sprider sig så kan det ju leda till bättre optimerade spel och programvara!

Jovisst är det bra att veta hur en processor fungerar när man ska optimera programvara. Men sådan här enkel processor har inte så mycket gemensamt med hur man optimerar program för en modern mikroprocessor (lägga ut data i minnet så de hamnar på samma cacheline etc).
Några kurser i datorarkitektur är grymt roligt

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Undra om han får någon bug. Dvs. en riktig bug, insekt, som de fick i de första stora datorerna när de kortslöt vissa kopplingar (eller är det bara en skröna)?

Nej det är ingen skröna. På dom gammla datorerna som var stora som hus så var det ganska vanligt att insekter av diverse typer kröp in och kortslöt kretskort m.m och det var så ordet bug uppkom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gothxx
Jag har inte läst in mig på hans projekt, men hur många instruktioner har han implementerat i microcontrollern?

http://www.stevechamberlin.com/block_diagram.png

Sedan har jag inte sett en sådan här konstuktion tidigare och jag förstår inte riktigt vad nollan och x7 är på Leftbus.

nollan för att slippa ladda in i ett register och spara klockpuls?

T.ex. sparcarkitekturen har register som är en nolla alltid, just för att spara på tiden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Coolt förvisso men inte sådär jätteorginellt. Han verkar använt vanliga TTL- och CMOS-kretsar och därtill förlagt logik i en front-end-maskin. Många entusiaster har gjort liknande saker, däribland jag själv. Mitt nästa (vilande) projekt är en dator som _bara_ använder _diskreta_ komponenter, alltså transistorer, dioder, kondensatorer och motstånd. Min senaste simplifierade CPU-design landar på strax under 400 transistorer och har en 4-bitars ALU. Vet inte om jag någonsin kommer bygga den, TTL-datorer är betydligt enklare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Undra om han får någon bug. Dvs. en riktig bug, insekt, som de fick i de första stora datorerna när de kortslöt vissa kopplingar (eller är det bara en skröna)?

Nej, det är inte en skröna men denna dator är knappast sårbar för denna typ av bugg då den använder integrerade kretsar som vilken dator som helst. Den första verklige buggen var en nattfjäril som fastnat i en reläkontakt. Senare har elektronrör attraherat småkryp med sin glöd och värme.

Edit: http://www.waterholes.com/~dennette/1996/hopper/bug.htm

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Eller, så är det 50%.

eller IG i matte

en av 3 är 33% men en av 2 är 50%. skulle han kocka ner den från 3 3till 2 skulle det varit en nerklockning med 33%.

Vet inte varför jag skrev det, vet du ju redan såklart. Flåt:D

Permalänk
Medlem

Mäktig, den där lär nog rubba hela processor marknaden. ;D

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, det är inte en skröna men denna dator är knappast sårbar för denna typ av bugg då den använder integrerade kretsar som vilken dator som helst. Den första verklige buggen var en nattfjäril som fastnat i en reläkontakt. Senare har elektronrör attraherat småkryp med sin glöd och värme.

Man borde ju förstå att det är sant ifall man tänker logiskt.

Jag menar... varför skulle man annars använda sig av just "bug/bugg" ?

Permalänk
Medlem

intressant faktiskt, man måste ju börja nånstans

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
33% annars.

ökningen är 50% men av det totala är oc:n 1/3

edit: är tämligen säker på att man brukar referera klockningen till utgångspunkten dvs ökningen och inte det totala