Permalänk
Medlem

i5 vs i7

Hej,

Om man vill ha maximal prestanda för ett beräkningsprogram som EJ drar ngn fördel av hyperthreading samt EJ har någon som helst nytta av ngt flådigt grafikkort (behöver EJ stödja SLI/CF)...Vad blir då mest krut för pengarna?

Har idag en Q9550 som kör på ca 3.8GHz. Väntar in läget där jag kan få min 20% prestanda boost för rimliga pengar.

Om ngn har förslag på ngt annat högprestanda system så dela gärna med (typ dual CPU).

Permalänk
Medlem

Du behöver iofs inte ha HT aktiverat, vissa använder det, andra inte så jag funderar på om du egentligen inte menar multithreading?

Men annars förstår jag inte riktigt vad du är ute efter... ?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

TS kör ett program som inte använder HT. Han har idag en Q9550 som går i 3,8ghz. Frågan är då om han ska köpa i7 nu eller vänta på i5 om han vill ha 20% bättre prestanda för en rimlig peng.

Frågan är väl vad en "rimlig peng" är.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
TS kör ett program som inte använder HT. Han har idag en Q9550 som går i 3,8ghz. Frågan är då om han ska köpa i7 nu eller vänta på i5 om han vill ha 20% bättre prestanda för en rimlig peng.

Frågan är väl vad en "rimlig peng" är.

Tja, han kan få en i7 setup för under 5000 kronor idag men som du säger.. vad är en "rimlig peng"?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Rimligt i förhållande till prestandaökning....

Snabbkoll på Dustin ger 3000 för CPU 2200 för MB och 1100 för minne...alltså 6300:- för en i7 setup som är ca 20% jämfört med Q9550@3.8Ghz

Skulle gärna vilja ha 20% lite billigare än så. Därför tänkte jag på i5 som ej har HT på alla modeller (vilket jag ändå inte har nytt av) samt billigare MB utan SLI/CF (som jag inte heller har nytta av).

Däremot så skulle jag kunna vara intresserad av betala uppemot 10k ifall jag kan få en ordentlig prestandaökning, dvs minst 50%

Permalänk
Medlem

det du behöver är nog inte att hitta bland de nyare hårdvarukompånenterna om du tänker använda ditt gamla program .... ne nya grejernas prestanda förutsätter att du har programstöd för de nya teknologierna det handlar inte så mycket om ghz längre, om du ser är inte de nya prollarna överdrivet klockade i stock och kan i stort sett inte klocka til så många fler ghz än dom gamla.....Men grymmt vassare är dom ändå. Men HT känns ju igen av program som flera kärnor oftast, och beräkningsprogram är ofta skrivna för workstations och server prossecorer så det ärkonstigt om det inte har flerkärnigt understöd ,även om det är skrivet långt ner på 90 talet...och HT är ju ingen ny teknologi...Vi hadde HT redan på tidigt 90 tal vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av prestanda så kanske det är bättre att göra en investering i Socket 1366 då intel i framtiden kommer ha sina prestandaprocessorer till just den Socketen.

i7 920 ger ju då alltså en bra prestandaökning i dagsläget men dyrare än samma prestandaökning som en i5 skulle ge. Däremot har du ju då möjlighet att köra intels värstingprocessorer (som kommer vara dyra) i framtiden på samma system.

Permalänk

Om du är sugen på i7 system. Kolla på www.komplett.se deras 1337 W33K REA eller nått fin rea på i7 mobo samt minnen

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Hedersmedlem

Om beräkningsprogrammet inte drar nytta av HT så antar jag att det inte drar nytta av flera kärnor heller. Så om inte du använder de extra kärnorna till någonting annat så får du helt klart bäst prestanda med en högt klockad c2d, t.ex E8600.
Tänkte bara flika in med en ny vinkling. Men det funkar ju som sagt bara om du inte har användning av de extra kärnorna. Det är nog det billigaste sättet för mer prestanda i en singeltrådad applikation (som det verkar vara).

Permalänk
Medlem

Orkar inte förklara om programmet. Men de drar nytta av flera kärnor (hade gärna haft 16...) och det är extremt prestanda beroende. Men HT försämrar prestandan, så de måste avaktiveras.

"i7 920 ger ju då alltså en bra prestandaökning i dagsläget men dyrare än samma prestandaökning som en i5 skulle ge. Däremot har du ju då möjlighet att köra intels värstingprocessorer (som kommer vara dyra) i framtiden på samma system."
Bra poäng...korkat att gå på i5 för att spara 2000 eller så. När jag upgraderar igen om ett år så kan jag kasta de gamla grejerna...

Men min känsla att i7 920 "bara" ger 20% mot Q9550@3.8Ghz kvarstår...om ens de med tanke på att HT inte ger ngt. Någon som har en annan åsikt om de?

Samt ngn som har koll på ngn dyrare setup med dual CPU?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, hur många program/spel använder sig av fler än 4 kärnor? Visst, videoredigerings program kan jag förstå använda sig av HT men har verkligen spel sån stor nytta av dem? Spec. om du kan klocka en i5 till 3.5GHz eller mer vilket förmodligen borde vara nog, eller hur?

Andra får gärna kritisera mig då jag inte har spec. stor inblick i hur mycket HT spelar roll i spel och ännu mindre i program.

Dock så anser jag att 4 kärnor i dagens läge räcker eller har jag fel? Tänker bland annat på att de flesta spelen i dagens läge inte använder sig av fler än 2-4 kärnor. I framtiden, visst men så snart i framtiden?

//Iprenen

Permalänk
Medlem

Vi pratar inte om spel...vi pratar om ett beräkningsprog som behöver mycket kraft.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid kolla på Socket 771-lösningar. Det finns ju en del moderkort för 2 cpu:er där. Sen kan man ju sätta dit 2st Xeon E5450 3GHz 12MB cache. Men då är vi uppe i riktigt mycket pengar. E5430 är iofs halva priset mot E5450, men då på 2,66GHz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också du ska maila programtillverkaren och fråga om de planerar att börja stödja HT snart. Det gör ju stor skillnad.

Visa signatur

//Bacon