Köp av tv, "gråimporterad" hur ser jag skillnaden?

Permalänk
Medlem

Köp av tv, "gråimporterad" hur ser jag skillnaden?

Ska snart köpa en 40" lcd tv av märket Samsung. Planerar att köpa den på Mediamarkt här i växjö.

Har läst att en del som köper tv på nätet får importerade versioner som inte alls är anpassade för den nordiska marknaden.

Ska fråga nån på mediamarkt om det men man vill ju kunna kolla detta själv sen så man inte har blivit lurad.

Får man en tv som är "gråimporterad" får man inte de minsta hjälp ifrån samsung om något skulle strula med tvn.

Tacksam för svar!

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Medlem

Ett tecken på grå import av Samsung är att det inte finns Svenska menyer i TVn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv

Det är ju bra att köpa den i en fysisk butik, blir det fel på apparaten så är det ju bara att lämna tillbaka den.

Permalänk

Sedan är det ju inga större problem att fixa svenska menyer på en gråimporterad Samsung TV heller.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

MediaMarkt säljer TV från Samsung Sverige så du kan vara lugn...

Permalänk

Jag har en grå-importerad Samsung. Jag ser inga problem med detta, då jag faktiskt gick i skolan och lärde mig engelska

Digitalboxen fungerar alldeles ypperligt. Vad är det som är skillnaden mellan svensk och grå-import?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Vad är det som är skillnaden mellan svensk och grå-import?

Det märker du vid garantianspråk eller reklamation.
Det kan ta betydligt längre tid att få ett fel avhjälpt eftersom varan med största sannolikhet skickas utanför landets gränser. Detta innebär ofta höga transportkostnader så räkna med tvist om vem som ska stå för den...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

fördelarna varierar, i fallet med min Sony-TV så är fördelen t ex att jag fick 100% pixelgaranti (inga döda pixlar), och service hanteras av Sony Sverige, man kan gå via försäljaren om man vill men man kan lika gärna skicka den direkt till Sony's serviceställen (fanns t ex i Göteborg, så jag kunde köra dit TV'n direkt när jag behövde service).

Permalänk

Kan nämna att jag fick 100% pixelgaranti av dustinhome. Köpte även en annan samsung TV som surrade för mycket, och fick lämna tillbaka den.

Poståkeriet kom och hämtade den kostnadsfritt vid dörren.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Gött att mediamarkt håller sig till rediga grejjor:)

Blir en Samsung Le40b535 och ett Ps3 Skatteåterbäring is the shizzle!

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Hedersmedlem

Men snälla tror ni MediaMarkt gråar? eh, en av världens största Retailers gråar knappast.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

det du bör kolla efter är vilken av de tre paneltyper som finns tillgängliga som används i din samsung-tv.

har man otur får man den sämsta typen som görs borta i taiwan. har du tur får du den som är gjord här.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rcman
det du bör kolla efter är vilken av de tre paneltyper som finns tillgängliga som används i din samsung-tv.

har man otur får man den sämsta typen som görs borta i taiwan. har du tur får du den som är gjord här.

Nu är du ute och cyklar i det blå....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rcman
har man otur får man den sämsta typen som görs borta i taiwan. har du tur får du den som är gjord här.

Made in Schweden-paneler? Hahah! Nej nej nej.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Du kan enkelt se om det är en "norden" Samsung på artikelnummret, nordiska modeller slutar på XXE eller XEE.

Det är oftast rea modeller och dom billigaste som är "importerade" som tex den här http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=350114 som slutar på XXC.

Kvaliten är igentligen inte sämre men det är saker som menyer, digitalbox, text tv, etc. som anpassas.