köra portabla program från usb-minne

Permalänk
Medlem

köra portabla program från usb-minne

Hej,
jag har några program ( bl. dreamweaver, Indesign CS3, fotoshop cs3) på usb-minne= Sandisk U3
Jag tycker att nämnda applikationer tar lång tid för att starta. det har fått mig fundera:
1) har läshastigheten betydelse? och i såfall hur snabbt bör jag ha?
2) har skrivhastigheten betydelse?
3) nåt annat att göra för att snabba upp programuppstart?

tack på förhand
/Peter

Permalänk
Medlem

Minnets läs och skrivhastighet påverkar i allra högsta grad ja.

Kontrollera även att du använder en USB2-port på datorn.

Sedan är det tunga program du vill köra, dessa tar lång tid att starta i normala fall om du kör dem från en hdd - så förvänta dig inga superresultat.

Vill du ha snabbare programstarter får du välja lättare program - kanske i kombination med ett snabbare minne (kontrollera läs/skrivhastighet innan köp)

Jag har PortableApps installerat (gratis alternativ till U3) på ett minne och det fungerar rätt OK

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon

Kontrollera även att du använder en USB2-port på datorn.

Sedan är det tunga program du vill köra, dessa tar lång tid att starta i normala fall om du kör dem från en hdd - så förvänta dig inga superresultat.

Vill du ha snabbare programstarter får du välja lättare program - kanske i kombination med ett snabbare minne (kontrollera läs/skrivhastighet innan köp)

Jag har PortableApps installerat (gratis alternativ till U3) på ett minne och det fungerar rätt OK

Tack för ditt snabba svar UndCon;-)
ngra följdfrågor:
- snabbare minne - vilka hastigheter pratar vi om?
- vilket är snabbt läshastighet?
- vilket är snabbt skrivhastighet?

//Peter

Permalänk
Medlem

har en liten följdfråga med.
Borde inte en extern hdd ger mer boost än usb minne?

tex 2.5" , 1.8" hdd.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
har en liten följdfråga med.
Borde inte en extern hdd ger mer boost än usb minne?

tex 2.5" , 1.8" hdd.

Beror mycket på hur den externa hårddisken är ansluten. USB är långsamt. Firewall är snabbare än USB. e-SATA, LVD-SCSI, SAS och FC är lika snabba som motsvarande interna.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Som fagerja skriver...och det beror oftast på vad din dator har tillgängligt - eller vad nästa dator har, och nästa och nästa --- för du vet sällan hur många datorer du kommer använda dig av denna lösningen på...

läs och skrivhastigheter mäts på samma sätt på USB som för CD/DVD dvs 100* hastighet eller 133* hastighet

jag köpte ett Sandisk UltraII minneskort idag och det har 100* (upp till 15Mb/s läs och 9Mb skriv)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag blir lite konfunderad, tycker att svaren är lite motsägelsefulla:
först förstår jag om att minnets egenskaper har betydelse

Citat:

Sedan senaste svaret tolkar jag som attallt/mycket beror på "värddatorn" som stickan sitter i

Citat:

Som fagerja skriver...och det beror oftast på vad din dator har tillgängligt - eller vad nästa dator har, och nästa och nästa --- för du vet sällan hur många datorer du kommer använda dig av denna lösningen på...

läs och skrivhastigheter mäts på samma sätt på USB som för CD/DVD dvs 100* hastighet eller 133* hastighet

Dessutom kvartår min undran, om nu usb-minnets hastigheter har betydelse: vad är bra hastighet och vad är mvg vad gäller hastigheten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Tack för ditt snabba svar UndCon;-)
ngra följdfrågor:
- snabbare minne - vilka hastigheter pratar vi om?
- vilket är snabbt läshastighet?
- vilket är snabbt skrivhastighet?

//Peter

Sandisk har en hel del usb-minnen med U3 i namnet så det är svårt att veta exakt hur hjust ditt minne står sig mot alternativen. På www.prisjakt.nu kan man se läs- och skriv-hastigheten för många usb-minnen. För Sandisk U3 gäller t.ex. att läshastigheten är ngnstans i intervallet 10-15 MB/s och skrivhastigheten 5-9 MB/s beroende på exakt vilken modell du har.

Om man på prisjakt sorterar alla usb-minnen efter hastighet fås att den maximala läshastigheten för usb-minnen ligger på 38 MB/s och skrivhastigheten 30 MB/s.

För att enklast se läs- och skrivhastigheten för usb-minnen på www.prisjakt.nu

- skriv "usb-minnen" i sökrutan i övre högre hörnet
- klicka på "usb-minnen" bland alternativen som visas
- klicka på "fler sökkriterier"-knappen
- vänta
- klicka för Läshastighet (där finns en liten bild till vänster om Läshastighet, om du klickar på den ändras bilden ngt
- gör detsamma för Skrivhastighet
- klicka på Sök-knappen

Du kan nu klicka på "Läshastighet" och "Skrivhastighet" i resultatlistan för att sortera efter resp kategori. Du kommer då se OCZ Throttle längst upp med hastighet på 90 MB/s, hjust det minnet går att koppla via eSata och USB, det är bara när man kopplar den via eSata som 90 MB/s gäller, hemsidan deras säger dock inte vad som gäller när man kopplar den via USB.

ps. Iom att de läs- och skrivhastigheter som anges på prisjakt kommer från vanliga användare kan det vara vettigt att dubbelkolla innan köp så att siffrorna verkligen stämmer.

Permalänk
Medlem

tack för ditt svar fqvarfort:-)
Är det läshastigheten som är av betydelse för programstart?

Permalänk

I bästa fall är det bara läshastigheten som är av betydelse ja, men med många program är även skrivhastigheten viktig. Jag skulle rekommendera FileMon för att se vad programmen gör i form utav läsningar/skrivningar.

FileMon är ett gratisprogram från M$ som visar vad som läses/skrivs från en vald partition. Går att ladda ned från M$ här...

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896642.aspx

Permalänk
Medlem

Om du tycker det är motsägelsefullt så får jag försöka förklara vad jag menar.

1 din dator ställer kraven och sätter begränsningarna

har du bara usb1 - synd för dig
har du ESATA - bra, det är ett av de snabbaste alternativen

2 minnets hastigheter spelar extremt stor roll

även om de är specade till USB2 (480 Mbps) så lever de inte upp till dessa siffror
kolla läs/skrivhastigheter på minnen innan köp(se ovan)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag provkört FileMon...
Men vad säger nedanstående om läs- och skrivhastigheten

Citat:

0.00150616 svchost.exe:1900 OPEN O:\ADOBE INDESIGN CS3\INDESIGN.EXE SUCCESS Options: Open Access: Read-Attributes
0.00049304 svchost.exe:1900 OPEN O:\ADOBE INDESIGN CS3\ SUCCESS Options: Open Directory Access: 00100000
0.00000429 svchost.exe:1900 QUERY INFORMATION O:\ADOBE INDESIGN CS3\INDESIGN.EXE SUCCESS Attributes: A
0.00001038 svchost.exe:1900 CLOSE O:\ADOBE INDESIGN CS3\INDESIGN.EXE SUCCESS

Permalänk
Medlem

Du kan testa hur snabb USB minnet är med detta program http://www.hdtune.com/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Du kan testa hur snabb USB minnet är med detta program http://www.hdtune.com/

då har jag
Transfer rate 18 MB/s
Acees Time 0,8 ms
Burst rate 15,7 MB

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att transfer rate minskar från 15 till 13MB/s i slutet på testet på Sandisk Cruzer Titanium men det är kanske för att jag har Puppy Linux på USB minnet.

http://img266.imageshack.us/img266/1279/skrmklipppng3.png

Visa signatur

janee