Värt att partionera?

Permalänk
Medlem

Värt att partionera?

Hej! Jag hade tänkt att testa linux på min dator som är ca två år gammal. Nu är grejen att jag har redan har vista ultimate instalerat och tänkte dubbel köra det med linux ubuntu. Men för att göra detta kommer jag ju att behöva en partion/hårdisc

För tillfället så har jag två hårdiscar en för oprativsystem, Spel och andra viktiga program medan den andra innehåller media av olika slag. De är 160 och 400gb stora (har även en extern hårdisc på 500gb)

Nu är frågan om jag antingen skall göra en partion på någon av discarna, i så fall vilken och hur gör man? eller om jag skall instalera linux direkt på media hårdiscen.

Permalänk
Medlem

Släng ut windows ^_^

Givetvis behöver linux en egen partion, den skapar du när du installerar ubuntu, ca 20gb bör räcka. Nu har jag alldrig dualbootat själv (jag körde med det första allternativet) så jag vet inte men jag har hört från vänner att det kan vara knepigt att få bårt det när du engång installerat de. Detta på grund av att Ubuntu har en annan bootloader(grub) som skriver över windows egna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta det lugnt iallafall när du håller på med partionerna. Bästa är att ha Linux på en egen disk, som du sen partionerar upp till Linux. Jag tror man kan skriva över Grub eller Lilo om man tar repair install i Windows.

Permalänk
Medlem

Tack så det jag behöver göra är bara att instalera ubuntu så skapar instalations programet en partion automatiskt "/ har jag fattat det rätt??

som du säkert märker är jag lite nybörjare på det här :s så om det är något mer basic jag bör tänka på så säg gärna till

Permalänk
Medlem

Grub skriver inte över Windows bootloader ntldr. De 446 första byten i MBR ändras så att grub eller lilo används som första bootloader istället för ntldr. Med FIXMBR kan du återskapa de 446 byten. Alternativt kan du göra en backup av MBR med dd före du installerar grub eller lilo.

Vid installationen får du välja vart Ubuntu installeras. Jag rekommenderar att du väljer att krympa en existerande partition. Defragmera partitionen före installationen. Installationsprogrammet krymper partitionen och skapar en ny på det frigjorda området automatiskt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Själv har jag alltid installerat om hela burken när jag lagt in Linux/Ubuntu. Har då partionerat om min lilla hårddisk 80gb så att 50 legat som windows c-disk. Sedan installerar du windows och gör det klart när det är fixat är det bara att tryck in ubuntus live cd och låta den partionera upp de 30 gb som är kvar till de parioner som linux behöver (oftast 3 root, swap och home).

Tänk bara på att du ser till att du installerar windows först och sedan linux eftersom windows annars skriver över grub vilket leder till att du inte kan starta ditt linux os...

Eftersom Ubuntu från ver. 7 (eller om det nu var 8) har inga problem med att läsa och skriva till NTFS hårddiskar så det är skit samma vad du har för formatering på dina lagringsdiskar.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Grub skriver inte över Windows bootloader ntldr. De 446 första byten i MBR ändras så att grub eller lilo används som första bootloader istället för ntldr. Med FIXMBR kan du återskapa de 446 byten. Alternativt kan du göra en backup av MBR med dd före du installerar grub eller lilo.

Vid installationen får du välja vart Ubuntu installeras. Jag rekommenderar att du väljer att krympa en existerande partition. Defragmera partitionen före installationen. Installationsprogrammet krymper partitionen och skapar en ny på det frigjorda området automatiskt.

Tack gjorde som du föreslog bortsett från att jag tryckte på automatisk partionering i min egen dumhet när jag kom till det steget Så nu har jag ingen aning om hur mkt minne som linux tar upp :s:s:s men jag tror att det är löjligt lite för kunde inte instalera uppdateringar i storleken 59 Mb på grund av för lite disc utrymme. Så om det finns nåt program i linux som kan ändra på partioner vorde det bra

P.S Som jag skrev ovan så är jag nybörjare på linux och hade tänkt att lära mig leka lite med öppen källkod så jag har ingen aning om vad grub, lilo eller MBR är för något "/ Så om ni vet nån bra guide eller något som lär ut grunderna i linux är jag tacksam

Permalänk
Medlem

Med gparted (ingår i Ubuntu) kan du ändra storleken på partitionerna. Grub och lilo är bootloaderprogram. MBR är hårddiskens första sektor.

En bra guide är Linus Walleijs bok 'Att använda Linux och GNU, som finns på författarens sida http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/ för nedladdning.

Edit: Även Kjell Enbloms linuxsidor är bra: http://www.lysator.liu.se/~kjell-e/tekla/linux/

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

ganska mastiga guider ska försöka läsa mig igenom linus walleijs bok

Men innan jag gjort det så kan väll någon berätta vad jag ska göra med mitt nya lilla problem. Jag kollade på partions hanteraren / Gparted och linux partionen ligger på media hårddisken och är bara 2 Gb stor!! och nu till problemet det går nämligen inte att ändra storleg!! det går inte ens att trycka på knappen! varför detta??

tog skärmbild på det men vet inte hur man laddar upp den här :s