Core temp, ange högsta eller lägsta värde?

Permalänk
Medlem

Core temp, ange högsta eller lägsta värde?

När folk anger sin CPU temp från Core Temp, anger de då den core med lägst temp, eller den med högst?

* Är det vanligt att folk tittar på den lägsta och anger den?

* Hur kommer det sig att folk med AM3 x3 cpuer får endast ett cpu temp värde i Core Temp där tempen kan ligga på 20-25?

När jag satte mina fläktar på max sjönk Core 1 från 25-29 till 17-18 . Medans Core 0 2 och 3 fortfarande var kvar på 40-41.

Jag har:
* Antec Solo
* 4-in-3 (Cooler Master 4 in 3 modul) i de 3st 5½" platserna. Dock utan diskar i. Och en 120mm Scythe 800rpm där som blåser kall luft rakt in till cpun.
* Noctua cpu kylare
* Nexus 120mm fläkt bakom cpu / utblås chassi
* Inblås: 2st Nexus 92mm med honungsgaller borklippt från chassit, och damfiltret borttaget för maximalt luftflöde
* Längst ner utanför chassit har jag monterat en 120mm för utsug av varm luft från diskar och grafikkort. 'PCI-plats plåtbitarna' är borttagna så luften kan sugas ut.

Edit glömde säga: Det är IDLE jag pratar om.

Permalänk
Medlem

Det KAN inte stämma...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

En felaktig sensor kanske?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Ok,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Det KAN inte stämma...

Är det ovanligt att 1st core är markant lägre än de andra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
En felaktig sensor kanske?

Samma fråga här. Du tror det är fel på en sensor pga 1 core är lägre än de andra?

Är det core 1 sensorn som är sönder?
Eller core 0, 2 3 sensor som är sönder? (då de inte ändrar temp vid ökning av kylning i chassit)

Dock ingen av er har svarat på om skall man ange den lägsta eller högsta tempen.

Permalänk
Medlem

Jag anger alltid den med högst temp, eller högst och lägst.

Dina temps ser konstiga ut. Sitter cpu kylaren rätt? Hur mycket/lite kylpasta har du?

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem

Det är den som visar 18 grader som är sönder. Sedan brukar folk ange både temp i idle och i load.

Permalänk
Vila i frid

Re: Core temp, ange högsta eller lägsta värde?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Edit glömde säga: Det är IDLE jag pratar om.

Coretemp i IDLE är ett väldigt meningslöst värde och kan enbart mätas relativt med sig självt. Coretemp är kalibrerat i fabrik att vara exakt vid temperaturen för trottling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ER
Jag anger alltid den med högst temp, eller högst och lägst.

Dina temps ser konstiga ut. Sitter cpu kylaren rätt? Hur mycket/lite kylpasta har du?

Jag har dragit åt fjäderskruvarna på Noctuakylaren till det sätter stop.

Jag gjorde ett kors på cpu (med samma mängd pasta som på bilden jag såg), sen tog jag kylaren och satte den på löst, och vred till vänster och höger så korset "blev runt".

Jag kollade detta på en guide som någon hade länkat är i forumet för någon månad sen.

Är det så att jag måste montera om cpu kylaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Det är den som visar 18 grader som är sönder. Sedan brukar folk ange både temp i idle och i load.

ok
Jo jag vet vad som brukar anges.
Dock vet jag inte om folk har olika temps på olika cores, och om de anger den core som har lägst temp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Coretemp i IDLE är ett väldigt meningslöst värde och kan enbart mätas relativt med sig självt. Coretemp är kalibrerat i fabrik att vara exakt vid temperaturen för trottling.

Jag jämför med de, som säger de har 20-25 på sin cpu.
Och då är IDLe helt menings_fullt då de som säger de har 20-25 har IDLE.
IDLE måste jämföras med IDLE menar jag.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av MX510.
[B] Jag har dragit åt fjäderskruvarna på Noctuakylaren till det sätter stop.

Jag gjorde ett kors på cpu, sen tog jag kylaren och vred till vänster och höger så korset "blev runt".

Jag kollade detta på en guide som någon hade länkat är i forumet för någon månad sen.

Är det så att jag måste montera om cpu kylaren?

Jag hadde gjort det. Din teknik har jag aldri hört om. Låter konstig. Ett okokt riskorn med kylpasta i mitten av cpu, så på med kylaren och trycker till. Ingen vridning. Gör du det, så vet du om det är det som är problemet, eller om det är ett sensor problem.

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ER
Jag hadde gjort det. Din teknik har jag aldri hört om. Låter konstig. Ett okokt riskorn med kylpasta i mitten av cpu, så på med kylaren och trycker till. Ingen vridning. Gör du det, så vet du om det är det som är problemet, eller om det är ett sensor problem.

Jag borde hitta denna tråden som har länken till guiden. Enligt de som skrev i tråden så var denna tekniken bättre än klassiska riskornet.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Jag jämför med de, som säger de har 20-25 på sin cpu.
Och då är IDLe helt menings_fullt då de som säger de har 20-25 har IDLE.
IDLE måste jämföras med IDLE menar jag.

Du kan inte jämföra din cpu med någon annans då samma interna temperatur inte ger samma interna avläsning då sensordioderna är fruktansvärt olinjära annat än vid temperaturen för trottling.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Core temp, ange högsta eller lägsta värde?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Coretemp i IDLE är ett väldigt meningslöst värde och kan enbart mätas relativt med sig självt. Coretemp är kalibrerat i fabrik att vara exakt vid temperaturen för trottling.

Precis, dessutom är det relativt vanligt att cpu temperatur sensorn "fastnar" vid idle, speciellt på core 2 duos.
Som exempel hade jag en Intel E8400 lätt klockad som visad 42 idle och 42-43 med prime/orthos small.
Idle temperaturerna är mao helt ointressanta.

Sen att vissa mäter temperaturen på cpun och inte kärnorna är en annan sak, samma personer brukar mäta load temp när dom alt tabbat ut från ett spel..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Du kan inte jämföra din cpu med någon annans då samma interna temperatur inte ger samma interna avläsning då sensordioderna är fruktansvärt olinjära annat än vid temperaturen för trottling.

Ah ok tack för infon. Sorry, nu vet jag bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Precis, dessutom är det relativt vanligt att cpu temperatur sensorn "fastnar" vid idle, speciellt på core 2 duos.
Som exempel hade jag en Intel E8400 lätt klockad som visad 42 idle och 42-43 med prime/orthos small.
Idle temperaturerna är mao helt ointressanta.

Sen att vissa mäter temperaturen på cpun och inte kärnorna är en annan sak, samma personer brukar mäta load temp när dom alt tabbat ut från ett spel..

Ah. Bra att veta. Tack för infon.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag inte tänker ändra på min kylare.
Och att jag tolkar det som att sensor till core 0 2 3 har "fastnat".

Tack för allas svar och åsikter i tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Kan tillägga att jag inte tänker ändra på min kylare.
Och att jag tolkar det som att sensor till core 0 2 3 har "fastnat".

Tack för allas svar och åsikter i tråden.

Hahaha, va? Det är ju core 1 som visar fel..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Aldrig att core 1 visar rätt. Jag antar att din rumstemperatur är strax över 20 grader. Hur skulle du core 1 tempen vara LÄGRE än luften den kyls med? Sensorn på core 1 är sönder. /end

Permalänk
Medlem

Har startat om datorn. Nu är det lägre temp på core #2 istället för 1.

Hur kommer det sig?