Lite tips om 13" och 15" MacBook Pro:sen.

Permalänk

Lite tips om 13" och 15" MacBook Pro:sen.

Tjingeling!

Jag ska bli en lycklig Mac-user efter sommaren. Men jag har lite beslut ångest redan nu vilken tum jag ska ta på MacBook Pro:en. Antingen köper jag mig en 13" eller en 15" men jag vet inte riktigt!

Så jag undrar om Mac-användarna här kunde hjälpa mig?

Skriv vad som är bra/dåligt med samt 13" eller 15".

Tack på efterhand!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Jag funderar på 13, mest för att den är mer portabel och väl hemma avser jag att använda en extern skärm när jag jobbar längre perioder.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en vanlig MB 13" just nu och har funderat på att skaffa en MBP längre fram, men har varit lite tveksam just för att den inte finns i 13"-utförande. Dock fick jag reda på först idag att den nu finns i 13" och jag blev genast mer välvilligt inställd till den. Skulle jag köpa en MBP idag skulle det bli 13-tummaren med 2,53 GHz-prollen, just på grund av, som ukki_ påpekade, att den är mer portabel och har en storlek som är ganska lätthanterlig jämfört med större laptops.
Det brukar ju inte vara så gott om utrymme på tåg och båtar m.m. om man reser mycket och att slänga upp en 17-tummare där som tar upp halva bordet som fler skall samsas om är kanske inte så poppis.
Flyg skall vi inte tala om. Jag har problem att få plats med min 13-tummare som det är redan.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

Det enda du får egentligen med 15,4" mbp om du inte tar den billigaste är ett snabbare grafikkort.

Permalänk
Medlem

Grattis till blivande Mac användare då Jag ska själv också bli en efter sommaren. Jag ska själv köpa iMac. Jag blir nu lite orolig att skaffa en imac nu för de känns som de ska komma en ny version nu för nya macbookar kom nu.
Hm , lite svårt val. Jag hade nog valt 13" för som ukki_ sa att den är mer lättare att ta med sig.

Permalänk
Medlem

Jobbigt att man inte kan få Apples mest kraftfulla grafiklösning i 13-tumsversionen. Om man nu vill ha deras bästa grafikprestanda räcker det ju inte heller med att köpa vilken 15-tummare som helst heller, man måste ju köpa den dyraste 15-tummaren för att få den största mängden minne till grafikkretsen.
Kan nån insatt person redogöra för om det är nån extrem skillnad i praktiken mellan 256 MB minne och 512 MB minne för 9600M GT-kretsen?

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk

Okej, tack för alla svar.

Nu undrar jag med, på 15" 2.66ghz och 2,8ghz är det ju nVIDIA 9600M GT 256mb och 512mb. Ska sitta och photoshopa rätt mycket. Photoshop CS4 använder sig utan grafikortet, right? Märker jag någon stor skillnad på 256mb eller 512mb? Eller funkar 9400m kortet lika bra? Samt jag kommer säkert spela några spel (bootcamp) så måste ju 512mb va bättre för 15" har ju såpass stor upplösning (1440x900) som kräver lite mer minne?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zawamura
Det enda du får egentligen med 15,4" mbp om du inte tar den billigaste är ett snabbare grafikkort.

Glöm inte upplösningen.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Jag velade mellan 13" och 15" innan jag beställde i tisdags. Var helt inställd på 13" först, men sen insåg jag att jag inte släpar med mig datorn vart jag än går, riktigt sällan faktiskt.

Dessutom när jag väl tar med mig datorn är jag ganska rädd om den och har den alltid i en väska/ryggsäck och dom rymmer oftast både 13" och 15". Ett halv kilo extra tyngd är då inte särskilt mycket.

Så tillslut blev det en 15", eftersom jag mest använder datorn hemma och då är det riktigt skönt med en lite större skärm och lite högre upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nakith
Jag velade mellan 13" och 15" innan jag beställde i tisdags. Var helt inställd på 13" först, men sen insåg jag att jag inte släpar med mig datorn vart jag än går, riktigt sällan faktiskt......

Okej, asså de är samma för mig grymt sugen på en 13" men endå 15" kan vara fint med?

13,3" Specs:

Intel Core 2 Duo @ 2.26ghz

4gb minne (tilllagt i apple store) för jag hittar inget annat ram minne till denna book som är billigare?

160 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)

NVIDIA GeForce 9400M

Och allt annat övrigt... lysande tangentbord, 7h batteri etc...

13,575kr

15,4"

Intel Core 2 Duo @ 2.536ghz

4gb minne

250 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)

NVIDIA GeForce 9400M

Och allt annat övrigt... lysande tangentbord, 7h batteri etc...

17,995kr

Ser inte så jätte stort sug på att lägga ut 4420kr mer för lite större HDD samt 15,4" skärm. Sedan finns de lite dyrare 15,4" @ 2,66ghz är det mer värt med 9600M GT 256mb kort då? Kommer photoshopa lite, är inte direkt grym eller så märker jag någon skillnad? Det är inte så att min budget inte tillåter mig att köpa den dyraste MacBook Pro:n men kommer jag bli besviken ifall jag inte köper mig en 15" med 9600MGT kort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte satt mig in i hur mycket bättre 9600M GT-kortet är så noga, kände direkt att jag inte har användning för det hur som helst. Kommer inte spela mer än att testa något enkelt spel nån gång per halvår. Sen använder jag inte Photoshop och andra liknade program på ett avancerat sätt.

Men dom gånger jag använder Photoshop och iMovie så kommer jag inte ångra större skärm och högre upplösning. Har länge tyckt att 13" haft lite låg upplösningen och den har ju inte fått bättre så mycket därför jag tog 15".

Du får fundera hur PRO du är i alla tunga program som 9600M GT-kortet används i och hur mycket spel du kommer spela.

Permalänk
Medlem

Mac OSX har inte stöd för Hybrid-SLI likt windows, så för att switcha mellan båda grafikkorten så måste man välja kort, sedan logga ut&in. Hur man än gör så kommer man betala extra för ett grafikkort som inte används. Och engående prestandaskilnaden mellan 256mb och 512mb är nog ingen större.
Kollar man på spelgrafikkort så skiljer det knappt 1fps mellan 512mb och 1024mb i 1920x1200.

Själv var jag väldigt inne på att köpa en Macbook Air. Bara för att jag redan har 2st windows/linux maskiner. Så var jag och pillade på några macar. Måste jag säga att jag blev besviken över hur dålig docken och fönsterhanterigen var? Kände direkt: "Det här går inte att leva med!", och där försvann mitt intresse.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Så om jag ska satsa på en 15" MacBook Pro så ska jag ta 2.53ghz med 9400M kortet? För jag kommer inte direkt spela något spel, samt om jag photoshopar så är 15" mycket goare att jobba i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det verkar vettigt att gå på den om du tycker dom extra pengarna för lite större hdd, skärm och lite högre upplösning är värt det. Personligen tycker jag det var värt det.

Du kan ju alltid gå till någon affär i närheten som säljer macbooks och jämföra storleken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
Så om jag ska satsa på en 15" MacBook Pro så ska jag ta 2.53ghz med 9400M kortet? För jag kommer inte direkt spela något spel, samt om jag photoshopar så är 15" mycket goare att jobba i?

Det sitter både 9400 & 9600 i datorerna vad jag har förstått.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Det sitter både 9400 & 9600 i datorerna vad jag har förstått.

Nej bara i 2,66ghz och 2,8ghz i 15" serien 2,53ghz 15" har bara 9400m.

Visa signatur

Permalänk

Du kommer inte märka något skillnad alls i photoshop om du kör med 9400 eller 9600. Så är det. Där du märker skillnad är i spel.

Permalänk
Medlem

Har inte photoshop CS4 stöd för grafikkort?

Sen är det synd att dom degraderat SATA interfacet... Blir lite bitter på det annars hade jag köpt mej en sån.

http://www.macrumors.com/2009/06/14/13-and-15-macbook-pros-ha...

Kanske inte märks med vanlig hårddisk men sätter man i en SSD-disk så får man inte ut full prestanda.

Hoppas dom fixar detta!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slappy
Har inte photoshop CS4 stöd för grafikkort?

Sen är det synd att dom degraderat SATA interfacet... Blir lite bitter på det annars hade jag köpt mej en sån.

http://www.macrumors.com/2009/06/14/13-and-15-macbook-pros-ha...

Kanske inte märks med vanlig hårddisk men sätter man i en SSD-disk så får man inte ut full prestanda.

Hoppas dom fixar detta!

Jo tror det men inte grymt på PS en då så.

Såg detta med, blev helt ledsen hoppas det är en bugg eller något jag hade tänkt att skaffa mig en SSD när priserna blir mindre och tekniken mognare men nu när man ser detta blir man bara ledsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man köpa minne och hårddisk från någon annanstans och uppgradera det själv på den nya 13.3" MBP? Det skulle väl inte gå med non-removable battery va?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

Klart det går det är ett par skruvar på undersidan men inga problem. Du behöver inte ta bort moderkortet för att komma åt minnen eller hdd

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-13-Inch-Unibody/81...

Verkar vara hyffsat lätt att byta minne och hårddisk....

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB