Dum fråga? [Avinstallera OSX]

Permalänk
Avstängd

Dum fråga? [Avinstallera OSX]

Hej,
Tänkte bara höra med er sweclockare om man kan avinstallera OS X och istället
installera Windows på datorn.

Inte i dual-boot utan bara Windows...

/Emil

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rent generellt behövs nog en boot-loader. Mac använder UEFI vilket Windows XP inte stöder. Möjligen finns det stöd i Vista, men kan inte bekräfta.

Kollade runt lite själv för något år sedan då jag var inne på att köpa en MBP. Problemen med grafikkretsarna 9400M/9600M gjorde dock att jag avvaktade... synd för dom är jäkligt snygga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Man kan göra det, men jag vet inte exakt hur. (Detta svaret kanske inte var till stor hjälp)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Hej,
Tänkte bara höra med er sweclockare om man kan avinstallera OS X och istället
installera Windows på datorn.

Inte i dual-boot utan bara Windows...

/Emil

ja du kan ju Formatera hela Hårddisken. Och sen installera Windows. Så gör jag när jag ska installera om hela datorn. Men det från Windows till Windows.
Men tänkt på att flytta allt du vill ha kvar till någon extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

Tror inte det går ur kartong. Finns dock en pryl som ser ut som ett USB minne som innehåller nödvädig information (UEFI loader o så) för att kunna installera rakt upp och ner på en mac. Dock dom jag sett varit USA import och dom här i sverige har begärt 1500kr för dem.

Installaera MAC OS X. Kör bootcamp och dra ner din OS X installation till mininmal storlek. Sen kan du ställa in så den bootar från windows hela tiden. Perfa

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Tror inte det går ur kartong. Finns dock en pryl som ser ut som ett USB minne som innehåller nödvädig information (UEFI loader o så) för att kunna installera rakt upp och ner på en mac. Dock dom jag sett varit USA import och dom här i sverige har begärt 1500kr för dem.

Kanske finns åt båda hållen, men jag har för mig att det var tvärtom, USB-stickan är för att man ska kunna installera OSX på en "PC"?

http://www.tuaw.com/2008/06/14/efix-usb-dongle-for-installing...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Kanske finns åt båda hållen, men jag har för mig att det var tvärtom, USB-stickan är för att man ska kunna installera OSX på en "PC"?

http://www.tuaw.com/2008/06/14/efix-usb-dongle-for-installing...

Jag har sett annonser på stickor åt båda hållen. Ej provat någon av dem så funktioner låter jag vara osagt. Har sett forum delar där folk säger att den med EFI för PC funkar med OS X. Ej läst om det onvända dock.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det är bara installera Windows, men varje gång du ska partitionera, se till att göra det från OS X eller OS X installationsskiva. Eftersom det finns en "bios-emulator" inbyggt i firmwaren för att hjälpa tex windows så kan XP osv. starta utan problem. Den tror helt enkelt det finns en MBR.

Däremot så kan XP inte förändra partitionerna för den kommer bara försöka skriva till en dummy-tabell(mbr) medan partitionerna egentligen finns i GUID-tabellen.