Typ av windows till Macbooken?

Permalänk
Medlem

Typ av windows till Macbooken?

Får min nya Macbook Pro om några dagar och tänkte fixa windows nu så jag har det när datorn kommer. Kan inte bestämma mig om jag ska köra xp, vista eller windows 7. Jag kommer bara att vara inne i Windows för att spela och om jag behöver Word så kommer jag förmodligen köra i windows också, har en oanvänd kopia av Office 2007 liggandes hemma.

Så vilket windows gillar ni mest? Vilket tar minst plats osv? Har ingen större erfarenhet av Vista, mer än att folk klagar på det hela tiden. Har testat windows 7 på min nuvarande dator och det har funkat problemfritt hittills.

Permalänk
Medlem

Ur överskådlighetssynpunkt på inställningar av gammal vana xp.
Annars hade jag valt vista eller windowd 7. Upplevs snabbare och mindre små-irriterade laggmoment vid aktivering av inställningar och ändringar. Windows 7 hade jag valt eftersom det är gratis.
Xp tar minst plats helt klart. typ <5gb vista o 7 >12. De som klagar på vista kör på gammla meriter, då det sög. Saker förbättras

Permalänk

Du vet att Office finns till Mac också va? Hur som helst så hade jag kört windows 7, känns modernare, snyggare, DirectX 10 osv dessutom kan du ju köra rcn gratis till fullversionen kommer och ett tag till.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om MAC har fixat stöd för Windows 7 än. Borde iaf komma snart.
+ att du vet att du är ganska körd va? Onödigt att du inte kunde hålla dig med att köpa en ny mac tills nya Snow Leopard kom ut, nu måste du köpa till det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
+ att du vet att du är ganska körd va? Onödigt att du inte kunde hålla dig med att köpa en ny mac tills nya Snow Leopard kom ut, nu måste du köpa till det.

Han måste lägga ut hela 9.95USD för att köpa Snow Leopard

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Det blir nog windows 7, det är ju gratis så kan börja med att testa det iaf

Citat:

Som ovan redan sagt så kommer det kosta mig ca 100kr att uppdatera till Snow Leopard... körd? det är minst 3 månader kvar och jag behöver en dator nu till augusti, så även om det hade kostat mer så hade jag fått leva med det

Permalänk
Medlem

"MAC" fixar nog inte stöd för Win7, men Apple gör nog det.

Ska du inte spela är virtualisering the shit. Multiboot suger.

Permalänk
Avstängd

Jag Skulle nog installera Win XP, för det är bättre till spel, och (enligt mig) är stabillare än vista

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Efter vad jag har läst mig till så ska drivrutiner till Vista fungera felfritt i Windows 7, dessutom så ska ju W7 fungera med EFI också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Han måste lägga ut hela 9.95USD för att köpa Snow Leopard

29 dollar vare väll snarare, om han redan äger Leopard.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
29 dollar vare väll snarare, om han redan äger Leopard.

Om man köper en mac efter den 9:e eller när nu keynoten var får man Snow Leopard för $9.95.

Permalänk

Jag skulle säga Vista 64 bit, drivrutiner behöver du knappt oroa dig för då Apple förser dig med sådana (möjligen om du vill installera nvidias grafikdrivisar). Varför Vista 64? Jo därför så vitt jag vet suger XP 64 mer än Vista någonsin gjort och vill du kunna använda någon form av minne du har i burken så är det Vista 64 (eller W7 64 för den delen) som gäller.

Själv kör jag Vista 64 på min Mac Pro och har inte haft några problem med det (efter att ha stängt av UAC dvs. ). Dock spelar jag endast med det så övriga problem som Vista möjligen har har jag icke märkt av.

Annars finns iWork (Pages, Keynote och Numbers) ifrån Apple som är bra mycket mer integrerat än bloat MS Office för Mac (gräsligt interface, sjuuk starttid osv.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Jag skulle säga Vista 64 bit, drivrutiner behöver du knappt oroa dig för då Apple förser dig med sådana (möjligen om du vill installera nvidias grafikdrivisar). Varför Vista 64? Jo därför så vitt jag vet suger XP 64 mer än Vista någonsin gjort och vill du kunna använda någon form av minne du har i burken så är det Vista 64 (eller W7 64 för den delen) som gäller.

Själv kör jag Vista 64 på min Mac Pro och har inte haft några problem med det (efter att ha stängt av UAC dvs. ). Dock spelar jag endast med det så övriga problem som Vista möjligen har har jag icke märkt av.

Annars finns iWork (Pages, Keynote och Numbers) ifrån Apple som är bra mycket mer integrerat än bloat MS Office för Mac (gräsligt interface, sjuuk starttid osv.).

Tack för tipset! Har beställt iWork med datorn så det kommer redan vara förinstallerat :). Anledningen till varför jag skrev att jag kanske kommer använda Windows till Word är för att jag har hört folk som klagat på att det inte alltid går att synka iWork filer med Word problemfritt. Men jag hoppas att jag bara kommer behöva använda iWork. Isf kommer jag nog bara använda Windows till spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte riktigt varför man skulle vara "körd" om man köper en mac nu. Alla som köper nu kommer ändå att få köpa snow leopard för enligt uppgift 99kr. Denna summa tycker iaf jag inte spelar så stor roll i sammanhanget och då slipper man dessutom vänta med att köpa sin mac ända till spetember då apple har gått ut med att snow leopard skall komma.

Varför skulle man då vara "körd"?

Visa signatur

/ Hampus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize

Att XP 64 skulle suga mer än Vista är en ren spekulation som florerar då folk inte provat det.
Enda fram till ServicePack 1 till Vista var XP 64 enda chansen för folk med grövre system. När SP1 kom till Vista blev det helt klart bättre, dock inte i närheten så stabilt som XP 64. Desutom tar XP mycket mindre prestanda av datorn. Är man duktig på att leta runt efter drivrutiner som är lite ovanliga och man inte behöver DX 10 så är XP 64 alla gånger att föredra över Vista.

Jätte många som smutskastar XP 64, fasten dem ej provat det.

Försök först, när man failat själv, då kan man klaga =).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Att XP 64 skulle suga mer än Vista är en ren spekulation som florerar då folk inte provat det.
Enda fram till ServicePack 1 till Vista var XP 64 enda chansen för folk med grövre system. När SP1 kom till Vista blev det helt klart bättre, dock inte i närheten så stabilt som XP 64. Desutom tar XP mycket mindre prestanda av datorn. Är man duktig på att leta runt efter drivrutiner som är lite ovanliga och man inte behöver DX 10 så är XP 64 alla gånger att föredra över Vista.

Jätte många som smutskastar XP 64, fasten dem ej provat det.

Försök först, när man failat själv, då kan man klaga =).

Du vet om att Apple inte stödjer XP 64 officiellt med drivrutiner? Går säkert att få igång om man letar runt på nätet som du säger. Men så pass viktigt är inte Windows för mig. Jag spenderar kanske 5% av min datortid i Windows (högt räknat). Då har jag ingen lust att spendera en dag med att leta efter drivrutiner på obskyra ställen när jag likaväl kan stoppa in Vista 64 SP1 skivan och därefter OS X skivan med Boot Camp (=alla drivrutiner jag behöver).

Men jag får nog ta och ändra uppfattning om XP 64, det kanske inte är sämre än Vista. Dock har jag provat det, men det var när det kom ut och det inte fanns en enda drivrutin i princip. Är väll därifrån min uppfattning om att det "suger värre än Vista" kommer ifrån.

Jag håller mig nog i fortsättningen ändå till Vista 64 då det helt enkelt sparar mig tid eller kanske W7 64 (så fort vi studenter kan ladda ner det gratis och jag har behöver uppdatera).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apple stödjer officiellt inte något x64 windows på imac & macbook.
De anser att man skall köpa macbook pro & mac pro för den möjligheten.

Så även där får man pilla lite själv med drivrutiner. För funkar gör det utmärkt ändå.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Synd inte Macbook har diskett, jag har nog en Windows 95 version på typ 36 disketter. Inbyggt stöd för nätverkskort! OBS!

Om du fixar en USB-diskettenhet och betalar mig 70kr frakt så skeppar jag upp dom till dig ok ?

Visa signatur

Permalänk

En strippad utgåva anpassad för spel hade varit guld det. Finns så mycket onödigt lullull man klarar sig bra utan i windows tycker jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
En strippad utgåva anpassad för spel hade varit guld det. Finns så mycket onödigt lullull man klarar sig bra utan i windows tycker jag...

Om man jämför med vista så är XP strippad utgåvan =). Sen kan man släppa loss sin fantasi msconfig.msc och lite andra knep så blir det perfekt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter med Vista är allt annat än trevliga. Jag har Vista 32-bit till HTPC:n. Internet "dör" efter en kortare tid. Ibland så startar inte ens drivrutinerna till nätverkskortet. Att strema musik från en annan dator i nätverket är bara att glömma då varje gång jag gör det så får jag "blåskärm" Någongång vid halva eller slutet av filmen (gäller bara om man spelar över nätverket). Jag har uppdaterat till senaste drivrutinerna osv. För mig blev nätverksproblemet ett problem när jag uppdaterade till SP1. SP1 ska ju lösa många problem med nätverk!?

Det är lite störande när man har kompisar hemma och kollat på film ut i projjen och sedan kanske vill ut på youtube... jahapp... Dax att starta om datorn så jag får tillgång till internet...

Aja det är iallafall mina erfarenheter med Vista.. Jag kan iallafall inte rekommendera Vista.. Jag vet att många är supernöjda med Vista och det krånglar aldrig osv. Det betvivlar jag inte men mina erfarenheter...

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datar
Mina erfarenheter med Vista är allt annat än trevliga. Jag har Vista 32-bit till HTPC:n. Internet "dör" efter en kortare tid. Ibland så startar inte ens drivrutinerna till nätverkskortet. Att strema musik från en annan dator i nätverket är bara att glömma då varje gång jag gör det så får jag "blåskärm" Någongång vid halva eller slutet av filmen (gäller bara om man spelar över nätverket). Jag har uppdaterat till senaste drivrutinerna osv. För mig blev nätverksproblemet ett problem när jag uppdaterade till SP1. SP1 ska ju lösa många problem med nätverk!?

Det är lite störande när man har kompisar hemma och kollat på film ut i projjen och sedan kanske vill ut på youtube... jahapp... Dax att starta om datorn så jag får tillgång till internet...

Aja det är iallafall mina erfarenheter med Vista.. Jag kan iallafall inte rekommendera Vista.. Jag vet att många är supernöjda med Vista och det krånglar aldrig osv. Det betvivlar jag inte men mina erfarenheter...

Ajdå, är nog dåligt kompitabel hårdvara där kan jag gissa. Har aldrig haft några problem med Vista själv.

Permalänk

Någon som vet om man kan få igång "XP mode" i Windows 7 RC1 redan, hur gör man det annars när fullversionen kommer? Jag skulle verkligen behöva det... hoppas min hårdvara är kompatibel.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Citat:

Om man jämför med vista så är XP strippad utgåvan =). Sen kan man släppa loss sin fantasi msconfig.msc och lite andra knep så blir det perfekt

Jooo men, det är ju sånt man vill slippa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
"MAC" fixar nog inte stöd för Win7, men Apple gör nog det.

Ska du inte spela är virtualisering the shit. Multiboot suger.

Varför detta arroganta svar? Om du ska vara så petig så tror jag inte att apple kommer fixa stöd för winodws till alla sina enheter, utan bara till macdatorerna.

Och om du hade läst det första inlägget noga så hade du sett att han skulle ha windows på macen just för att spela, så kom inte med kommentarer som inte stämmer, jag kör bootcamp på min mac och det funkar helt problemfritt, helt som windows på en vanlig PC och man väljer enkelt vid uppstart vilket OS man vill köra med.

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zpencer
Förstår inte riktigt varför man skulle vara "körd" om man köper en mac nu. Alla som köper nu kommer ändå att få köpa snow leopard för enligt uppgift 99kr. Denna summa tycker iaf jag inte spelar så stor roll i sammanhanget och då slipper man dessutom vänta med att köpa sin mac ända till spetember då apple har gått ut med att snow leopard skall komma.

Varför skulle man då vara "körd"?

Sorry, fel av mig, men jag skrev detta precis efter keynoten hade kommit ut, så då visste jag inte att man kunde uppgradera så billigt om man köpte en mac nu efter presentationen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sorry, fel av mig, men jag skrev detta precis efter keynoten hade kommit ut, så då visste jag inte att man kunde uppgradera så billigt om man köpte en mac nu efter presentationen...

Även om det inte varit så billigt så hade man inte varit "körd". Möjligheten för att uppgradera för lite mer pengar hade säkerligen funnits.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Oavsett när man köpte sin Mac, 2006 kanske till o me med en 32-bitars Core Duo processor så tjänar du på att uppgradera till Snow Leopard. Även om du inte får stöden som Core 2 Duo och nyare grafikkort ger dig så tar SL halva diskutrymmet och startar på halva tiden. Detta självklart för man slipper all bakåtkompabilitet. Helt underbart. Är det ingen av er som igentligen funderat på varför Windows är så instabillt och så horribelt. Det är bara pga. en jävla sak, att det ska funka me gammalt mög. Som apple säger att Mac OS X är bäst pga av att den matchas med hårdvaran och så är det. SL är en milstople anser jag som visar att för att kunna lev det som funkar bäst och vad kunderna vill ha så måste gammal teknik slopas (PPC). Tänk om Microsoft Windows bara skulle stödja hårdvara som är 3 år gammla och alla drivrutiner skulle skrivas av Microsoft själva efter hård testing och matchas ? Låter som en dröm? Det är precis vad SL är, "Ut med det gammla in med det nya".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

AkUs, du fick mig att tänka om Så fort jag har sålt min bil och fått mitt studentkort ska jag beställa en Macbook Pro! Det där lät helt UNDERBART :D:D

Permalänk
Citat:

Tänk om Microsoft Windows bara skulle stödja hårdvara som är 3 år gammla och alla drivrutiner skulle skrivas av Microsoft själva efter hård testing och matchas ? Låter som en dröm? Det är precis vad SL är, "Ut med det gammla in med det nya".

Fast i Windows fall är det inte hårdvaran som ställer till bakåtkompatibilietsproblem (jäkla ord det ) då det är samma arch som på 80-talet. Däremot är det stödet för diverse gamla Windows-API, 16bit Windows etc som ställer till det. Kunde de skippa det så skulle det nog bli rätt fint.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"