Problem med trådlöst - D-Link DIR-655

Permalänk
Medlem

Problem med trådlöst - D-Link DIR-655

Hej!

Min D-Link DIR-655 har fungerat fint i några månader med undantag för några omstarter, men för två dagar sedan slutade det trådlösa nätverket fungera - det kablade nätverket fungerar dock fortfarande.

Saken är denna, på min laptop som jag kör trådlöst på, har jag haft inställd på automatiskt IP + DNS (för TCP/IP-inställningarna dvs.). Dock har jag ett minne av att jag dedikerade ett IP till den i inställningarna för routern. Min andra dator som är ansluten med nätverkskabel har jag manuellt ställt in IP + DNS för TCP/IP-inställningarna.

När problemet uppstod fungerade det inte med att bara starta om routern, så jag resettade den också - jag passade även på att uppgradera till senaste firmware (1.31NA). Det fungerar dock fortfarande inte. Jag provade att ställa in manuellt IP för även det trådlösa på laptopen, men det fungerade inte heller. Kopplar jag dock in en kabel med samma inställningar så fungerar det. Jag fick för mig att det kunde vara problem med trådlösa nätverkskortet så jag åkte och testade laptopen på universitetet och där fungerade den fint. Hemma kan den dock inte ansluta till DNS:en och jag kan inte pinga gateway heller.

Frågan är om det hela beror på att konfigurationen är fel på något basic sätt eller om det trådlösa på något sätt har dött i routern. Dock är det isf. konstigt att jag kan komma åt konfigurationen från min laptop med trådlöst. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur jag konfiguerade den senast (och tyvärr har jag inte sparat inställningarna). Jag vet dock att jag ställde in något så att datorerna inte skulle dela IP. Laptopen verkar bara få interna IP-nummer från routern nu varpå den kan komma åt konfigurationen, och när jag testade att ange externa IP manuellt så fungerade det som sagt inte... Ber om ursäkt för en rörig beskrivning, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon aning?