Permalänk
Medlem

Hej!

Har någon köpt köpt ett fodral som passar dv3550 bra?
Jag tittar runt efter fodral men datorn verkar var för tjock för de flesta har mått runt 33,3 x 2 x 26,5 cm och enligt inet så är datorn 3.6 cm tjock. Passar sådana fodral iaf, hur töjbara är dem?

EDIT: Ett sånt här borde väl funka?
http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=2185532

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Jag stänger sällan av daton, men om den ska startas upp efter att ha varit avstängd så tar det en jäkla tid. Antar att det är Vista.

//R

Efter en ren vista ultimatum installation så startar datorn på 40sek.
Efter nvidia grafikdrivisar, tar det ca 45sek.
Efter windows uppdateringar tar den nu 58sek...
från att man trycker på powerknappen tills man ser skrivbortet...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Fy satan vad snabbt det blir segare! Ska till och testa Windows 7 nu kommande vecka på min. Hoppas det är lite snabbare. Ska blir intressant att de hur pass väl MS har lyckats med det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skans
Hej!

Har någon köpt köpt ett fodral som passar dv3550 bra?
Jag tittar runt efter fodral men datorn verkar var för tjock för de flesta har mått runt 33,3 x 2 x 26,5 cm och enligt inet så är datorn 3.6 cm tjock. Passar sådana fodral iaf, hur töjbara är dem?

EDIT: Ett sånt här borde väl funka?
http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=2185532

Tag med dig datorn till alla olika ställen som kan tänkas ha sleeves och be om att få testa hur pass väl datorn passar. Skulle jag göra iaf. Sj använder jag bara väska och då blir måtten inte ett lika komplext problem.

Det du länkar till borde väl passa. Jag mäter min nu, stående på skrivbordet och då mäter den i bakkant 3,5 cm och i framkant 2,5 cm. Men då är det ju gummitassarna den står på så bortser man från dem så blir ju datorn säkert 1/2 cm smalare på bägge mätställen. Så jag tror du kommer få ner datorn i sleeven du länkade, annars är det väl bara att skicka tillbaka!

//R

Permalänk
Citat:

Fy satan vad snabbt det blir segare! Ska till och testa Windows 7 nu kommande vecka på min. Hoppas det är lite snabbare. Ska blir intressant att de hur pass väl MS har lyckats med det!

Tag med dig datorn till alla olika ställen som kan tänkas ha sleeves och be om att få testa hur pass väl datorn passar. Skulle jag göra iaf. Sj använder jag bara väska och då blir måtten inte ett lika komplext problem.

Det du länkar till borde väl passa. Jag mäter min nu, stående på skrivbordet och då mäter den i bakkant 3,5 cm och i framkant 2,5 cm. Men då är det ju gummitassarna den står på så bortser man från dem så blir ju datorn säkert 1/2 cm smalare på bägge mätställen. Så jag tror du kommer få ner datorn i sleeven du länkade, annars är det väl bara att skicka tillbaka!

//R

Skulle gärna få en liten recension om hur Windows 7 fungerar på denna dator om du testar..

Jag är sugen på att testa (hatar vista) men vågar inte riktigt..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag hyser inget jätte-agg mot Vista (specielt inte om man jämför med många andra, hehe). Har varit ganska sams med det i 1,5 år på två olika laptops. Klart jag ska delge lite info om hur det går med Win7. Kommer köra dual boot då jag inte vill ta bort min vista-partition. Kan (om det går bra ) instruera lite hur jag gjorde om du också vill testa. Enligt vad jag forskat mig fram till så är det inte jättesvårt.

//R

Permalänk

Det vore också Kanonsnällt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
3DMark Score 1905 3DMarks
SM 2.0 Score 731
SM 3.0 Score 653
CPU Score 1793

Får jag på 3dmark06

Efter installerat den nya nvidia drivrutinen, 185.85, så blir resultatet så här:

3DMark Score 1842 3DMarks
SM 2.0 Score 710
SM 3.0 Score 624
CPU Score 1813

Och på vista index score, så gå den ner från 3.5 till 3.2 poäng.

Verkar som om 182.50 är bättre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Efter installerat den nya nvidia drivrutinen, 185.85, så blir resultatet så här:

3DMark Score 1842 3DMarks
SM 2.0 Score 710
SM 3.0 Score 624
CPU Score 1813

Och på vista index score, så gå den ner från 3.5 till 3.2 poäng.

Verkar som om 182.50 är bättre...

Men med den senaste så blir datorn svalare känns det som, på speedfan så visar den upp till ca10 grader svalare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som fått denna latopen att fungera på Windows 7 ??
Hur är det med drivrutinerna, HDMI och trådlösa internet...

Edit:
Har nu lagt in Build 7229 och det funkar bra, inga problem hitills, trådlösa nätverket funkar bra men har inte testat HDMI än...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer min utlovade ord om hur Windows 7 har fungerat att installera och använda i HP'n.

Installationen och partionskapandet var det jag var mest osäker på. Började med att ta bort Recoverypartitionen som låg på ca 11GB. Dessa GB lades då automatiskt ihop med min "C:" partition där Vista är installerat, allt för att ha så mkt utrymme som möjligt till nästa steg som gällde att skapa en nya partition att installera Windows7 på. Då Vistas inbyggda partioneringssystem inte ville ge mig mer än 13,8GB från partition "C:" så var jag tvungen att använda ett utomstående program. Valet föll till "EASEUS Partition Master 3.5 Home Edition" som fungerade ganska enkelt efter att ha läst igenom How to do-guiden. Plockade loss 27GB från "C:" då jag skulle slänga in Win7 x64. När programmet jobbat klart kunde jag först inte starta om Vista (trodde jag) och jag skulle sätta i Vista-skivan för att separera felet som antagligen var att data hade tagits bort från partitionen och formaterats till en ny. Hoppade över det och valde nåt som jag tror hette "starta Vista ändå" och det gick fint. Nyformaterad partiton D: var skapad och jag bootade sedan datorn på Windoes 7 skivan och följde installationsanvisningarna. Av misstag installerade jag sedan Windows 7 igen på samma partition vilket jag inte rekomenderar (tog när jag startat upp datorn bort mappen "old.Windows" som om det vore vilken fil som helst).

Jag kan ju tillägga att jag har Windows 7 RC Build 7100, alltså den riktiga release candidate. Har inte testat datorn i några benchmark-program men det mesta verkar fungera hyfsat. Har en okänd enhet i enhetshanteraren som jag inte vet vad det är. Alla Vista x64 kompatibla program har fungerat i Windows 7 x64 vilket är skönt. Installerade inte några nya drivrutiner till grafikkortet, chipset eller liknande. Allt flyter på kanon så kändes onödigt. Det som jag upplevde som första problem var igår när jag kopplade in datorn med HDMI i min TV och fick då bara ut bilden på TV'n, alltså inget ljud förutom ur datorhögtalarna. Vet inte om det var tillfälligt, men det lär visa sig.

Är riktigt nöjd med Win7 iaf. Det enda som är lite jobbigt är att köra två OS på en så pass liten HDD jag har (320GB), men det är värt det då jag inte vill satsa helt på Win7 än.

//R

Permalänk
Medlem

Verkar inte kunna få ut ljudet genom hdmi, bara bild.

Sen vet jag inte varför det blir "not responding" ganska ofta så fort man har installerat utorrent och använder IE8, gäller för vista och win7.

Men värmen är verkligen svalare nu än på vista...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den verkar ha utgått ur de flestas sortiment nu.. bara dv-3610 som går att köpa

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk

Hur fungerar det med att installera Windows7 på denna ?

Om man inte tar bort partitionen "RECOVERY" så borde man väl kunna återställa Vista om man skulle vilja det vid ett senare tillfälle ?

Jag har även en skiva som är utbränd för den partitionen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du en skiva utbränd så är det ju lugnt. Bara att köra recoveryn från den vid senare tillfälle om det behövs. Behåller du den så är det också lugnt, men då kan du köra recoveryn från hårddisken också. Just nu har du alltså bägge alternativen.

//R

Permalänk
Medlem

FRÅGA:

Har ni under uppspelning av musik eller film upplevt att det hackar, eller upprepar sig emellanåt, ungefär som om det hakar upp sig för några sekunder?
Det händer mig med jämna mellanrum.

För övrigt undrar jag:

Det ska finnas nåt skak-skydd för hårddisken på den här laptopen. Typ, att hårddisken låser sig om man tappar datorn. Har för mig att datorn har en sån funktion. Går det möjligtvis att stänga av? I så fall hur?

Vore extremt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Programmet du tänker på heter ProtectSmart och du kan inaktivera det. Det du gör att att skriva just ProtectSmart i Vistas sökfunktion och då kan du öppna ett tillhörande program från HP som ger dig möjlighet att stäönga av det.

Gällande "hacken" du beskriver har jag inte märkt av det. Prova uppdatera IDT-drivrutinerna och se om det kan hjälpa.

Lycka till!

//R

Permalänk
Medlem

Tack för svar, DJHogi.

Jag har en fråga kring IDT - "not"-ikonen i högra hörnet.
Det finns S, M, L att välja på. Ska man anpassa dessa när man spelar musik i receivern och bara genom laptopen? För övrigt har jag avaktiverat SRS Premium Sound. Tycker nästan det låter plåtigt.

Permalänk
Medlem

Personligen ändrar jag aldrig från S. Vet inte om det gör någon skillnad, men det är väl bara att testa sig fram. Har inte orkat det eller ens tänkt på det. Har testat att ha SRS både på och av och är splittrad. i dagsläget har jag det på.

En fundering jag har är ang. batteritiden som, jag under de ca 5 månader som jag haft min dv3550, har börjat bli halvdant. Hur lång garantitid är det på just själva batteriet? Någon som vet?

R

Permalänk
Medlem

DJHogi, har du fått ljudet genom hdmi att funka?

Jag använder win7 build 7229 men det går inte att installera hdmi ljud drivrutinen genom vista eller xp compatibility, och sen händer det inget om man gör det genom win7.

Ska byta till det senare win7 som kommer 13e juli som det ryktas med...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte kollat nåt mer på just den biten med ljudet via hdmi. Ska se om jag kan få någon rätsida på det i helgen. Återkommer! Jag har iaf fortfarande RC 7100 installerat, så din version är mer utvecklad. Känns halvmörkt tycker jag.

R

Permalänk
Medlem

Backlight

Jahopp, då har jag köpt en dv3610 från Dustin. Fick den igår, på det hela taget klart nöjd MEN... vilken j*vla skitdisplay!!

Helt otroligt vilken usel betraktningsvinkel den har! Har hört att detta ofta är en nackdel med (billigare) LED-displayer men detta är ju nästan löjligt. Har ni alla lika grådaskig svärta och kass betr. vinkel som jag eller har jag möjligen fått en defekt display?

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk
Medlem

Vad heter din display? Display ID alltså. Min heter: AUO6024
Har själv en dv3550 och är nöjd med min skärm! Den jag hade innan var katastrofal i jämförelse och hade ett överlag dåligt rykte om sig. Det jag menar är att jag har ganska dåliga preferenser sedan tidigare och kanske därför tycker denna skärm ser bra ut. Det som är med denna skärm är att den blöder lite i ovan- och underkant. Dock är det inget mot min förra skärm. Kan dessutom hålla med dig lite om att svärta ser lite grådaskigt ut, men även där så var min förra skärm värre.

//R

Permalänk

Re: Backlight

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golgo13
Jahopp, då har jag köpt en dv3610 från Dustin. Fick den igår, på det hela taget klart nöjd MEN... vilken j*vla skitdisplay!!

Helt otroligt vilken usel betraktningsvinkel den har! Har hört att detta ofta är en nackdel med (billigare) LED-displayer men detta är ju nästan löjligt. Har ni alla lika grådaskig svärta och kass betr. vinkel som jag eller har jag möjligen fått en defekt display?

hum, mja min är riktigt bra på min hp Dv3-2050eo faktiskt. Men det kanske inte är samma.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad heter din display? Display ID alltså. Min heter: AUO6024
Har själv en dv3550 och är nöjd med min skärm! Den jag hade innan var katastrofal i jämförelse och hade ett överlag dåligt rykte om sig. Det jag menar är att jag har ganska dåliga preferenser sedan tidigare och kanske därför tycker denna skärm ser bra ut. Det som är med denna skärm är att den blöder lite i ovan- och underkant. Dock är det inget mot min förra skärm. Kan dessutom hålla med dig lite om att svärta ser lite grådaskigt ut, men även där så var min förra skärm värre.

//R

LGD0168 - enligt Everest så vi verkar inte ha samma.

Eftersom detta var min första konfrontation med en LED skärm så kan det vara så att det är lite en vanesak. Nu har jag börjat vänja mig något vid hur LED skiljer sig från CCFL och ser att skärmen faktiskt har en del klart positiva drag också.
Ljusstark är den onekligen och sitter man väl i "sweet spot" så är färgerna och kontrasten imponerande.
Skulle dock aldrig kunna se en film avslappnat på en sån här display. Skulle bara försöka justera skärm och mig själv hela tiden för att hitta perfekt vinkel

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk
Medlem

Min ID Display på dv3550 är AUO6024, din är ju en annan modell så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan säga att denna dator funkar bra till windows 7 build 7600, hittar alla drivrutiner automatiskt inkl. ljudet till hdmi, blåtand osv.

Det enda problemet jag stött på är i/o, när man använder utorrent, så får man "not responding", alltså fryser datorn i några sekunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I/O problemet med utorrent, var att jag inte hade installerat Intel Matrix Storage för SATA hdd.

Så nu funkar Win7 klockrent till dv3550.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@aaaaa
fingeravtrycksläsaren också?

Permalänk
Medlem

Vart hittar man billig laddare till denna datorn? (dv3550)