Asus ExpressGate - Segare uppstart?

Permalänk
Medlem

Asus ExpressGate - Segare uppstart?

Hejsan!

På mitt Asus P6T Deluxe V2 finns det en funktion som heter ExpressGate SSD. Det fungerar typ som ett eget OS innan windows. Så man kan gå in på skype, internet osv utan att gå in i själva windows.
Så när man startar datorn så kommer det upp en meny, där man kan välja bland en massa alternativ. 99.9% av gångerna så väljer man att gå in i OS. Då måste man trycka på en knapp nere i hörnet (viss risk för misclick och hamna i bios). Eller så kan man vänta 10 sekunder tills datorn går in i OS automatiskt.

Har funderat på om detta kan sega ner min uppstart. Min dator i sign startar på ca 1min och 15 sek medans gammeldatorn från slutet av 2007 startar på 54 sekunder. Och ändå är datorn i sign många gånger snabbare än gammeldatorn.

Kan detta program verkligen sega uppstarten?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Japp, segade ner min med några sek (typ 10sek).. bara ta bort de under installerade program

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Embu
Japp, segade ner min med några sek (typ 10sek).. bara ta bort de under installerade program

Funkar det så enkelt?
Och om jag vill ha det någon dag, bara att tanka hem från deras hemsida?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Funkar det så enkelt?
Och om jag vill ha det någon dag, bara att tanka hem från deras hemsida?

Japp så enkelt är de.. nee inte ens de behöver du.. de programmet finns på CD skivan till moderkortet

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp så enkelt är de.. nee inte ens de behöver du.. de programmet finns på CD skivan till moderkortet

Okej, tackar! Ska göra ett försök.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Ingen fara.. gör så, ja tyckte de var skit jobbigt med de där programmet.. vill ju att de ska gå snabbt o starta upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går väl bara och stänga av i BIOS, jag har satt ner mitt på 3 sekunder i BIOS iaf..

Permalänk
Medlem

Jag har inaktiverat det i bios.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Träpuben
Går väl bara och stänga av i BIOS, jag har satt ner mitt på 3 sekunder i BIOS iaf..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Jag har inaktiverat det i bios.

Ahaa går de att göra så oxå.. de visste jag inte.. där ser man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ahaa går de att göra så oxå.. de visste jag inte.. där ser man.

Yepp, Kolla i manualen om du inte hittar det. Jag hitta det direkt i bios. Klicka runt lite bara

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

På min dator trycker jag på en annan knapp än vanliga powerknappen, då startas Expressgate. Trycker jag bara på Power märker jag aldrig av Expressgate.

Edit: Kopplade inte att det är ett stationärt moderkort ni talar om och min dator är ju en laptop.

Permalänk
Medlem

Avinstallerade programmet men det är fortfarande kvar. Ska ta mig en sväng in i bios sen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Testpilot

Eftersom du har SSD-varianten av Express Gate går det inte avinstallera då det ligger på ett extra minne på moderkortet och inte på din hårddisk, du kan alltså använda Express Gate utan hårddisk vilket inte går på moderkort som inte har SSD-varianten.

Du stänger som sagt av Express Gate helt i BIOS-inställningarna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Eftersom du har SSD-varianten av Express Gate går det inte avinstallera då det ligger på ett extra minne på moderkortet och inte på din hårddisk, du kan alltså använda Express Gate utan hårddisk vilket inte går på moderkort som inte har SSD-varianten.

Du stänger som sagt av Express Gate helt i BIOS-inställningarna.

Okej, tack för tipset.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000