Beställa från USA frakfritt? samt el adapter?

Permalänk

Beställa från USA frakfritt? samt el adapter?

Jag hade tänkt beställa en mac mini till farsan i födelsedagspresent. Problemet är att det inte går att beställa från apple.com/us till sverige utan man hänvisas till den svenska siten.
Därför hade jag tänkt beställa från någon annan kedja än apple store. Nu tänkte jag höra om någon har några bra erfarenheter av någon specifik online butik som skickar fraktfritt till sverige och som man kan lita på, och som har samma priser som apple själva. Dvs 599 dollar.
Sen undrar jag vad man behöver för el adapter? Har för mig att jag läste någonstans att det externa nätagget har ingång för vanlig apparatkabel så det enda man behöver är en apparatkabel med svensk stickpropp i ena enden? Klarar det nätagget att omvandla vanlig 220v?
Tack på förhand.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Du lär även åka på moms i tullen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zawamura
Du lär även åka på moms i tullen.

lär och lär... kanske, kanske inte. Slipper man är det en bonus.
Men det verkar va svårt att hitta en återförsäljare som levererar till sverge. Tror dom igått nåt avtal med apple att inte skicka deras produkter till andra länder, så att apple kan ta ut sina sjukt höga priser i europa. Amazon t.ex. skickar inte macar till sverige. Tullen blir ju bara någon tusenlapp så det bryr jag mig inte så mycket om.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
lär och lär... kanske, kanske inte. Slipper man är det en bonus.
Men det verkar va svårt att hitta en återförsäljare som levererar till sverge. Tror dom igått nåt avtal med apple att inte skicka deras produkter till andra länder, så att apple kan ta ut sina sjukt höga priser i europa. Amazon t.ex. skickar inte macar till sverige. Tullen blir ju bara någon tusenlapp så det bryr jag mig inte så mycket om.

använd dig av http://www.myus.com/index.shtml ?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Känns helt klart inte värt det.

599 dollar = 4792 kr. Med moms är detta 5990 kr. Sen tillkommer tullavgifter och frakt osv. Och då har du fortfarande ingen garanti i Sverige sist jag kollade. Så även om det gick skulle du spara några hundringar.

Med moms osv håller Apple samma priser här som i USA.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Känns helt klart inte värt det.

599 dollar = 4792 kr. Med moms är detta 5990 kr. Sen tillkommer tullavgifter och frakt osv. Och då har du fortfarande ingen garanti i Sverige sist jag kollade. Så även om det gick skulle du spara några hundringar.

Med moms osv håller Apple samma priser här som i USA.

just därför jag vill ha ett frakfritt alternativ.
5763.50 enligt tullens avgiftsberäknare. alltså enbart moms... ingen tullavgift för datorer.
Och jo mac minin har internationell garanti. helt klart värt 1000 kr. Eventuellt tillkommer postens tulldeklarations expiditionsavgift. Mailat dom och frågat om det nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

datorer lär gå under kategorin elektronik.

o glöm inte att momsen räknas på varans pris + frakt + tull. sen ska posten ha 100-200 kr för att de är snälla o tullar åt dig. jag skulle inte räkna med att slippa tull o moms.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Så i slutändan tjänar du mer på att köpa i Sverige.

Främst eftersom det bara är hundringar du tjänar samt att du slipper krångel.

Annars skulle jag rekommendera eBay, då kan du be ev säljare att skicka som gift med värde under 50usd så slipper du tull o moms. Men händer något så får du inte igen värdet av datorn.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
datorer lär gå under kategorin elektronik.

o glöm inte att momsen räknas på varans pris + frakt + tull. sen ska posten ha 100-200 kr för att de är snälla o tullar åt dig. jag skulle inte räkna med att slippa tull o moms.

Precis som denna mannen säger.

När du köper bilar och båtar från USA så är momsen på den sammanlagda summan i sverige

DVS Först inköp + frakt + tull sedan en moms procent satts (25% antar jag det är) på hela beloppet. Skulle inte förvåna mig om det är samma sak i detta fallet.

Med student rabbat (som du fixar hur lätt som helst) så ligger billigaste minin på 6205:- kr. Jag hade inte försökt dra en vajsing me USA.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tänk också på tangentbordet, beställer du från usa är det stor sannolikhet att du åker på ett amerikanskt tangentbord utan åäö. Om det inte är det som önskas förstås, då är det ju ett mindre problem. Men annars åker du ju på den kostnaden för bytet också.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadMantiz
Tänk också på tangentbordet, beställer du från usa är det stor sannolikhet att du åker på ett amerikanskt tangentbord utan åäö. Om det inte är det som önskas förstås, då är det ju ett mindre problem. Men annars åker du ju på den kostnaden för bytet också.

Det är nog inte hela världen, mac mini lev utan tgb och mus

Btw Madmantiz, är du nöjd me din Camebridge Dac ? Vad kör du för system på det?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Akus: Aj fasen. Där hade jag inte tänkt till ordentligt!

Lite sent omsiders, har varit borta ett par dagar, men visst är jag nöjd med dacmagicen! Blir definitivt mer "punch" i ljudet jämfört med om man kopplar via linjeutgången på det inbyggda ljudkortet i datorn. Jag har en Argon HA1 hörlursförstärkare som jag först tänkte lämna tillbaka för jag tyckte den lät för tunt (i stort sett ingen bas), men via Dacmagic blir det som en helt ny stärkare så Argonen blev kvar i min ägo ändå. Lyssnar mest genom hörlurar, har ett par AKG K701 som är fantastiska. Har även en äldre denonstärkare som jag använder dagligen för jag tycker den låter skönare än den riktiga hörlursförstärkaren. Sitter i och för sig ganska mycket rejälare grejor i den. Dessvärre har jag inga vettiga högtalare så därför blir det mest hörlurar.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)