Mozilla Firefox 3.5/3.6 FAQ

Permalänk

Mozilla Firefox 3.5/3.6 FAQ

(OBS! Uppdaterad FAQ för Firefox 3.5 & 3.6)

Firefox 3.5 (introduktion):

Efter lång tids väntan är Firefox 3.5 i skarp version äntligen här! Ett flertal nyheter och många förbättringar under motorhuven, gör att Firefox är bättre än någonsin förr. En av dom stora nyheterna är förbättrade prestanda, med den uppdaterade JavaScript-motorn Tracemonkey. Om man ska tro Mozilla själva så är Firefox 3.5 drygt dubbelt så snabb jämfört med 3.0, och ungefär 10 gånger snabbare än Firefox 2.0. Testsiffrorna kommer ifrån SunSpider-testet. Utöver detta har man även jobbat på minneshanteringen, för att den ska vara effektivare, man har fixat till hundratals minnesläckor i programmet. En enkel sammanfattad lista över nyheter/förbättringar kanske vore på sin plats:

Nyheter & förbättringar i Firefox 3.5 (sammanfattning):

Nyheter & förbättringar i Firefox 3.6 (sammanfattning):

Q: Var kan jag ladda ner Firefox?
A:Mozillas webbplats. Om förvalt språk eller OS inte passar, så kan du välja fritt i denna lista.

Q: Vänta nu lite, vad ÄR Firefox för något?
A: Det är en webbläsare, ett alternativ till exempelvis Internet Explorer. Den utvecklas av Mozilla, och programmet är gratis, samt består av öppen källkod (open source), vilket innebär att om du har kunskapen kan du ladda ner källkoden och modifiera den efter eget tycke!

Q: Firefox drar mycket minne, hur åtgärdar man det?
A: Det finns en bra artikel på MozillaZine som behandlar det ämnet. Annars finns ju en inställning i about:config som heter browser.cache.memory.capacity. Finns denna inte får du skapa en integer (heltal) med det namnet och ange ett förslagsvis lågt tal, exempelvis 16384, eller 32768. Då har du satt ett specifikt värde. Ofta bär dock olika tillägg skulden till en ovanligt hög minnesanvändning.

Q: Om jag installerar Firefox, kommer den då att ersätta Internet Explorer?
A: Nej. Firefox ersätter inte IE utan installeras vid sidan av, så du kan mycket väl använda dig av båda utan problem. Det ena utesluter inte det andra!

Q: Hur kan jag göra backup av mina bokmärken?
A: Klicka på menyn Bokmärken > Ordna bokmärken > Importera och säkerhetskopiera > Exportera HTML. Därefter väljer du en plats där du vill att säkerhetskopian ska hamna. Ett tips är att göra säkerhetskopior regelbundet!

Q: Hur stänger man av att antivirus scannar nedladdade filer?
A: Ändra browser.download.manager.scanWhenDone till false i about:config.

Q: Kan man trimma Firefox ytterligare, så det blir snabbare?
A: Det råder minst sagt delade åsikter om man överhuvudtaget ska göra detta, då en del hävdar att belastningen på webbplatser ökar, och en del säger att det faktiskt gör skillnad. Experimentera på egen risk, men det finns i alla fall en artikel på Tweakfactor som behandlar just detta ämne. Exempel på hur trimmade inställningar kan se ut:

network.http.pipelining.firstrequest = true (boolesk/boolean)
content.interrupt.parsing = true (boolesk/boolean)
network.http.pipelining = true (boolesk/boolean)
network.http.pipelining.ssl = true (boolesk/boolean)
network.http.proxy.pipelining = true (boolesk/boolean)
nglayout.initialpaint.delay = 0 (heltal/integer)
network.http.max-connections = 48 (heltal/integer)
http.max-connections-per-server = 16 (heltal/integer)
network.http.max-persistent-connections-per-proxy = 16 (heltal/integer)
network.http.max-persistent-connections-per-server = 8 (heltal/integer)
browser.cache.memory.capacity = 65536 (heltal/integer)

Observera att vissa av inställningsnamnen inte finns med i listan i about:config, så därför måste dessa skapas genom att högerklicka i listan och välja Ny och sen ange Typ, det vill säga sträng, heltal eller boolesk (engelska: string, integer och boolean). Därefter skriver du in inställningens namn och slutligen variabeln.

Q: Jag stör mig på att sista fliken inte går att stänga. Hur åtgärda?
A: Skriv in about:config i adressfältet och leta upp browser.tabs.closeWindowWithLastTab och ändra variabeln från true till false.

Q: Hur kan jag utöka Firefox med nya funktioner?
A: En av dom största fördelarna med Firefox är det stora utbudet av teman och tillägg. Detta för att skräddarsy Firefox efter eget tycke och smak. Du kan välja och vraka på addons.mozilla.org. Kommer att ha rekommendationer på både teman och tillägg längre ner i FAQ:en!

Q: Firefox gränssnitt är tråkigt, hur kan jag piffa upp utseendet?
A: Att installera nya teman kan vara en god idé, även dessa går att hitta på addons.mozilla.org.

Q: Hur kan man få Aero Glass-effekten på Firefox i Windows Vista och Windows 7?
A: Installera exempelvis All-Glass.

Q: Var kan jag ladda ner nya Personas-teman till mitt Firefox?
A: Personas-teman kan du hitta på getpersonas.com eller på addons.mozilla.org.

Q: Firefox 3.6: Hur byter man tillbaka till gamla flikbeteendet?
A: Om frågan är otydlig så menar jag helt enkelt att sidor som öppnas i nya flikar öppnas bredvid den aktiva fliken. I äldre Firefox-versioner öpppnades nya sidor (i nya flikar) längst ut till höger. Denna fråga besvarar hur du återställer den funktionaliteten. Hur som helst; i about:config ändrar du inställningen browser.tabs.insertRelatedAfterCurrent till false.

Q: Mitt Firefox kraschar hela tiden, vad är fel?
A: Det är inte helt enkelt att ge ett rakt svar på frågan, men många som har kört Firefox en längre tid och uppgraderat till nyare versioner några gånger har ofta installerat och provat en hel del tillägg och teman, och kanske dessutom tagit bort dessa.

Faktum är att i väldigt många av fallen så beror det på tredjeparts-program/tillägg. Ett mindre bra skrivet programtillägg kan alltså läcka minne, men i Aktivitetshanteraren (Task Manager) ser det ut som att det är Firefox.exe som läcker (det är lätt att ge fel process skulden). När man använt Firefox en tid så byggs det, under en tids användande upp ett lager av skräp i ens profil (där personliga användardata för Firefox sparas), så ibland kan det vara en god idé att ta bort Firefox-profilen helt och hållet och börja på en ny, fräsch grund.

Detta med Firefox-profiler är inte alla medvetna om, men att "börja om" har löst problem för väldigt många användare. Ifall du är intresserad av att läsa om profiler i Firefox finns det en knowledge base-artikel på support.mozilla.com Om du väljer att göra detta så bör du givetvis ta backup av eventuella bokmärken först!

Q: Så, lite förenklat, var hittar jag Firefox-profilen och hur tar jag bort den?
A: Öppna Run (Kör i svenska Windows) och knappa in %APPDATA%\Mozilla\Firefox\Profiles\ och ta bort mappen xxxxxxxx.default.

Q: Kan jag uppgradera från en tidigare version av Firefox?
A: Det enkla svaret är; Ja, men min personliga rekommendation är ändå att avinstallera tidigare version helt och sedan installera den nya. Detta kan tyckas omständigare, när uppgradera fungerar utmärkt för de flesta. Men som jag nämnde i frågorna ovan så uppstår många av problemen i användarnas Firefox-profiler. Givetvis går det bra rent tekniskt att uppgradera, men min personliga preferens är att ha kontroll, så det blir oftast en "fräsch installation" (för då vet du vad du får!). Det tåls att nämnas ännu en gång, oavsett vilken metod du använder dig av, glöm inte att göra säkerhetskopia på t.ex bokmärken innan du uppgraderar!

Q: Försvinner bokmärkena när profilen tas bort?
A: Ja. Säkerhetskopiera innan rekommenderas.

Q: Hur ändrar/byter jag profil? (saxat från gamla FAQ:en)
A: Om Firefox är igång, avsluta programmet. Därefter öppna Run (Kör i svenskt windows) och skriv in:

firefox.exe -profilemanager

Rekommenderade tillägg:

Rekommenderade teman:

OBS! Under konstruktion, mera tillkommer med tiden!
(Hjälp gärna till att komplettera denna FAQ så den blir bättre!)

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du kan ha missat Firefox 3, den officiella tråden! [Hjälp, teman, tillägg, tips, osv.]

Men roligt att du tog dig tid.

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Förstår inte hur du kan ha missat Firefox 3, den officiella tråden! [Hjälp, teman, tillägg, tips,

Men roligt att du tog dig tid.

Jag har inte missat den. Grejen är att det inte är en FAQ, utan som Swe|Ogge beskrev det är det mer en "addon/tema-tipstråd" (frågade över PM om det var okej innan jag postade min tråd). Utöver det hade han inte tid att ständigt uppdatera tråden heller som jag uppfattade det. Men om det inte passar av någon anledning kanske denna kan slås ihop/bakas in i den äldre tråden. Jag vet inte.

Blev helt enkelt sugen på att göra en FAQ.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem

Som Ziegfried säger, vi fortsätter Firefox-diskussionen i denna lite mer uppdaterade tråd.

Får väll passa på att slänga in en fråga:

Går det bra att uppdatera direkt från 3.0 till 3.5? Eller måste man avinstallera 3.0 först?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Som Ziegfried säger, vi fortsätter Firefox-diskussionen i denna lite mer uppdaterade tråd.

Får väll passa på att slänga in en fråga:

Går det bra att uppdatera direkt från 3.0 till 3.5? Eller måste man avinstallera 3.0 först?

Vad jag läst så är det folk som gjort det här på forumet. Så det borde fungera, själv körde jag 3.5 betan och har uppdaterat från den till RC osv.

Kan även tipsa om Download Manager Tweak som man kan bla välja att filhanteraren ska bli en flik istället för ett separat fönster.

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Vad jag läst så är det folk som gjort det här på forumet. Så det borde fungera, själv körde jag 3.5 betan och har uppdaterat från den till RC osv.

Vad bra, ska testa nu.

EDIT:

Fungerade finfint.

Permalänk
Medlem

Finns det någon Addon som gör så det blir som Google Chrome dvs. att man kan söka på Google direkt i adressfältet?

Permalänk
Medlem

Funktionen för att alltid visa Flik-raden slås på automatiskt när man installerar Firefox 3.5. Jag hade den avstängd i 3.0 men efter installation hade den slagits på igen. Det skiljer sig från funktionen som stänger fönstret med sista Fliken. I den engelska versionen är det under Tools->Options->Tabs->"Always show the tab bar". Smidigt att ha om man bara har en session (jag har optimerat min Firefox så jag har så mycket sidutrymme som möjigt på höjden)

Ett tema för de som gillar svart/mörkt är Night Launch. Uppdaterat för 3.5.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4908

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YPro
Just nu har bokmärkena häruppe: http://img212.imageshack.us/img212/6843/bokmarken1.th.png

Men eftersom de är så få vill jag ha dem närmare mig istället.
Att flytta dem till själva Bokmärkesfältet blir såhär:
http://img354.imageshack.us/img354/5274/bokmarken2.th.png

Fråga:
Kan man flytta bokmärkena till "Statusbar"?

Frågar här då också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anthons
Finns det någon Addon som gör så det blir som Google Chrome dvs. att man kan söka på Google direkt i adressfältet?

Den gör det per default med vissa parametrar.

Om du vill tweaka så skriv "about:config" i en ny flik och filtrera med "Keyword". I data för fältet "Keyword.URL" kan du ändra beteendet. Vill du ha en vanlig sökning fungerar nog "http://www.google.com/search?q="

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Som Ziegfried säger, vi fortsätter Firefox-diskussionen i denna lite mer uppdaterade tråd.

Får väll passa på att slänga in en fråga:

Går det bra att uppdatera direkt från 3.0 till 3.5? Eller måste man avinstallera 3.0 först?

Tackar. Frågan är tillagd i FAQ:en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Kan även tipsa om Download Manager Tweak som man kan bla välja att filhanteraren ska bli en flik istället för ett separat fönster.

Tack, den har blivit tillagd!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Ett tema för de som gillar svart/mörkt är Night Launch. Uppdaterat för 3.5.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4908

Lade till den under rekommenderade teman. Tack för tipset!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av YPro
Frågar här då också.

Jaha du, så vitt jag vet kan man inte dra bokmärken till "statusbar", men det kanske finns någon modd eller nåt tillägg för det. =/

EDIT: Tack för att ni hjälper till och bidrar alla!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Den gör det per default med vissa parametrar.

Om du vill tweaka så skriv "about:config" i en ny flik och filtrera med "Keyword". I data för fältet "Keyword.URL" kan du ändra beteendet. Vill du ha en vanlig sökning fungerar nog "http://www.google.com/search?q="

Det funkar skit bra! Nu avinstallerar jag Google Chorme och går över till FF igen

Permalänk

Någon som har något addon som gör det Tab Mix Plus gör så man kan få en till tab rad samt så man bara för musen över så fokuseras den fliken?

Permalänk
Medlem

Det finns en developer build av Tab Mix om du vill fortsätta köra den, såg den länkad i nyhetsforumet.

http://tmp.garyr.net/forum/viewtopic.php?t=9864

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det finns en developer build av Tab Mix om du vill fortsätta köra den, såg den länkad i nyhetsforumet.

http://tmp.garyr.net/forum/viewtopic.php?t=9864

Tack så mycket för den
Du har räddat mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YPro
Frågar här då också.

YPro: Hur fick du ditt bokmärkena brevid hjälp jag har sökt men inte hittat någonting.
Behöver det fältet också då jag har många bokmärken.

Mv Matte

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Hedersmedlem

Du glömde något för musgester; varför inte till exempel FireGestures

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du glömde något för musgester; varför inte till exempel FireGestures

Har lagt till det i listan nu.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansomguy
YPro: Hur fick du ditt bokmärkena brevid hjälp jag har sökt men inte hittat någonting.
Behöver det fältet också då jag har många bokmärken.

Mv Matte

Högerklicka på en tom yta och välj "Anpassa".
Där kan du flytta på saker, har varit väldigt användbart för mig.

Lite tillägg till addon-listan:
Skipscreen <- skippa sidor i t.ex. Rapidshare och Megaupload. Väldigt användbart då man slipper väntetiden.
Greasemonkey <- ett skriptverktyg, finns många roliga på userscripts.org
iMacros <- spela in allt du gör med firefox, och spela upp det sen. Bra för att slippa alla dessa onödiga knapptryckningar.
Fireshot <- ta skärmdumpar av hela sidor, redigera och ladda upp. Smidigt.
Personas <- ändra "bakgrundsbilden" i Firefox, utan att ändra själva temat. Kan ställas in så att det blir olika för varje gång.
Easy Youtube Video Downloader <- lägger till nedladdningsknappar vid Youtube-videos.
Youtube to MP3 <- Ladda ner Youtube-videos direkt i mp3, dvs. ljudformat.

Permalänk

Någon som vet om det finns någon addon till hotmailen så man får upp en lista med med alla användares adresser istället för att man får skriva sin mail adress varje gång någon annan loggat in före.

IE har ju en sign in assistent som gör detta.

M.V.H Peter

Permalänk

Ingen här som har problem med att Firefox 3.5 buggar ur ibland genom att det går grymt segt ibland till vissa sidor!? Det gjorde inte 3.0.11!

Har testat att göra en "clean" install av 3.5 men samma problem ändå!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ingen här som har problem med att Firefox 3.5 buggar ur ibland genom att det går grymt segt ibland till vissa sidor!? Det gjorde inte 3.0.11!

Har testat att göra en "clean" install av 3.5 men samma problem ändå!

Vilka sidor? har inte märkt något.

Visa signatur

pff

Permalänk

Hade t.ex. problem nu när jag skulle in på sweclockers forum det stog bara conncting to... i säkert 20 sek innan något hände!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man får bort plustecknet efter sista tabben ?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Addons

Här är några addons som jag rekommenderar:

¤ Translator gör det lätt att översätta webbsidor

¤ DownloadHelper smart tillägg som gör det möjligt att ladda ner youtube (eller liknande) filmer

¤ Locationbar2 (egentligen ^2 men ni fattar vinken) Ett tillägg som "highlightar" adressens ursprung (te x sweclockers.com, idg.se osv) i adressfältet, gör det mycket lättare att upptäcka bluffsidor

¤ WOT (Web Of Trust) är ett tillägg där användarna själva får bedöma hur pass säker en sida är efter 4 kategorier (Pålitlighet, Transaktionssäkerhet, Sekretess och Barnsäkerhet), och sedan visas det hur säker den nuvarande sidan är (Grön, gul eller röd) som baseras på alla användares betyg på sidan (Men om du väljer att sätta ett annat betyg på sidan så kommer det att synas istället för de andras betyg).

¤ BetterPrivacy Raderar cookies som normalt inte tas bort (från t ex google)

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidichy
Nån som vet hur man får bort plustecknet efter sista tabben ?

Typiskt nog finns det ingen inställning för det, inte ens i about:config. Men man kan lägga till en sak i UserChrome.css så den tas bort.

Se här:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?p=6833245#p683324...

Permalänk
Medlem

Tack Buio, men jag hoppade tillbaka till 3.0.11 nya ff krympte ihop mina bokmärken som ligger i bokmärksfältet, fanns ingen lösning heller så jag väntar på en uppdaterad version av nyaste ff som inte håller på jävlas.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidichy
Nån som vet hur man får bort plustecknet efter sista tabben ?

Det du kan göra för att få bort det är att installera tillägget Tab Mix Plus och sen välja utseende flikfält och bocka i visa knapp för ny knapp och där väljer du antingen Left side eller right side och då kommer du få 4 små prickar i en rad istället för + märket och det är mycket snyggare med prickarna om du frågar mig.

Samt tillägget Tab Mix Plus är ett riktigt bra tillägg som kan fokusera på flikarna direkt när du för muspekaren över t.ex.

Går att hämta nedan:
http://tmp.garyr.net/forum/viewtopic.php?t=9864

Permalänk
Medlem

Firefox 3.5 kraschar för mig, ofta när jag inte sitter vid datorn och sen när ja startar om den är alla flikar borta . Tidigare versioner har fungerat bättre

Permalänk
Medlem

Går det inte att få AutoPager att fungera här på Swec?