Syrrans dator strular - kommer inte in i Windows

Permalänk
Medlem

Syrrans dator strular - kommer inte in i Windows

Hejsan

Min stackars lillasyster ringde till mig och var jätteledsen. Hon hade stängt av strömmen till sin dator när den var slut genom att stänga av en grenkontakt vargenom datorn fick sin ström.
När hon skulle starta datorn igen så frågar OS xp om den ska startas normalt eller i felsäkert läge och så vidare, för att förra avstängningen inte var ordentlig.
Hon har testat samtliga lägen, men då står maskinen bara och tuggar på och inget händer.
Jag misstänker att det är nåt tjall i windows. Min omedelbara kur hade varit att ominstallera hela operativsystemet. (för mig som inte är så bra på just sånt här oftast enklast än att felsöka) Detta går dock inte, då min syster har viktiga filer på hårddisken som bara är i en partition, ett nytt xp hade alltså raderat alla viktiga filer...
Tänkte höra om det är nån som har ett tips på nåt annat man kan testa för att se om den kan komma in i windows igen?
Annars tänker jag att vi får ta hårddisken till en annan maskin och försöka få loss hennes viktiga filer där, och sen ominstallera xp. Där är problemet att syrran bor på annan ort ganska långt bort, då får jag försöka få storebror att hjälpa henne istället.
Vi är mycket glada för svar!

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem

Reparera Windows, då skrivs det in en ny windows, och det ska förhoppningsvis inte ge sig på de andra filerna på hårddisken. Är lite osäker på hur det är när allt är på en partition nämligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Reparera Windows, då skrivs det in en ny windows, och det ska förhoppningsvis inte ge sig på de andra filerna på hårddisken. Är lite osäker på hur det är när allt är på en partition nämligen.

Tack för tipset, dessvärre vet syrran inte var hon har sina windowsskivor. jag har funderat lite kring om det kan finnas några återställningsmöjligheter via bios, men jag kommer inte på nåt, det verkar ju vara fel i OS.

så jag tror det blir lättare att installera hennes disk i ett kabinett o försöka återhämta filerna via en annan maskin. det bör väl funka tänker jag, hela disken verkar ju inte kaiko då windows i alla fall frågar om den ska startas normalt, felsäkert eller så.

nåt annat tips, någon?

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni kan skaffa skivan så starta från denna och gå till reparationskonsollen. Väl där i det svart skriv chkdsk /r, tryck enter och låt den stå tills den är klar, detta kan ta lång tid, flera timmar. När det är klart skriv exit, tryck enter och ta ur skivan och prova att starta om normalt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

om du ska installera om windows senare och hon inte har något lösenordsskydd på sitt inlogg kan du intstallera windows en gång till bara för att kopiera ut filerna och sen formatera om datorn och installera en fräsh installation.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″