500gb-1tb-diskar som är både prisvärda och hållbara?

Permalänk
Medlem

500gb-1tb-diskar som är både prisvärda och hållbara?

Kan egentligen inte särskilt mkt om hårddiskar, har aldrig köpt en hårddisk och alla jag någonsin haft har varit de som följt med märkesdatorer. (datorn jag sitter vid nu har jag byggt själv men hdd'n är från märkesdator)

Jag vill ha tips på bra hårddiskar i storlekarna 500gb-1tb som är kända för att vara hållbara (till skillnad från 7200.11-diskarna från seagate) och de får gärna kosta så nära 1kr/gb som möjligt!
(från pålitliga återförsäljare som inet, komplett och liknande)

Är alltså inte ute efter nån ssd-disk, ej heller raptor, velociraptor och allt vad de där high-end-diskarna heter, utan vanliga 5400/7200 SATAII-diskar.

Ljudnivå när det kommer till hårddiskar har jag ingen större koll på, jag har en Seagate Barracuda 7200.10 (ST320820AS) som jag har haft sedan feb-08 och har inte haft några problem med varesig ljudnivån, klickande eller nåt annat.

Tacksam för tips

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

Hej!

Den tystaste disken till Desktops man kan få tag på idag som inte är SSD är väll:
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-samsun... - Ett tyst rum låter mera, :P. Fungerar alldeles utmärkt till lagring!

Är du dock ute efter en system eller speldisk så rekommenderar jag dig att vänta tills i höst då priset på SSD-diskar förutspås halveras.

Mvh r3mpuh (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Hej!

Den tystaste disken till Desktops man kan få tag på idag som inte är SSD är väll:
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-samsun... - Ett tyst rum låter mera, :P. Fungerar alldeles utmärkt till lagring!

Är du dock ute efter en system eller speldisk så rekommenderar jag dig att vänta tills i höst då priset på SSD-diskar förutspås halveras.

Mvh r3mpuh (:

Tack för svaret!
Asså jag är så van vid att ha vanliga diskar till både system, spel och lagring så det dröjer nog länge innan ssd blir aktuellt för min del.

Om man inte måste ha den tystaste disken, då? En billig disk som inte crashar? (den var iofs ganska billig)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Tack för svaret!
Asså jag är så van vid att ha vanliga diskar till både system, spel och lagring så det dröjer nog länge innan ssd blir aktuellt för min del.

Om man inte måste ha den tystaste disken, då? En billig disk som inte crashar? (den var iofs ganska billig)

Jag rekommenderar dig att hålla dig undan från Samsung Spinpoint serien då många diskar verkar bli trasiga snabbt.

Här har du recensionen på Samsung Ecogreen hårddisken: http://www.silentpcreview.com/article951-page1.html

På sidan 3 kan du t.ex se den jämföres mot andra hårddiskar, och på sidan 4 finns ljud inspelningar och sammanfattning. (:

Litet stycke från sammanfattningen som t.ex antyder på att Ecogreen är mer stabil än WD Green diskarna:
"This Samsung does not employ the "head park" feature which is a source of anxiety about possible early failure in the WD Green drives. "

Jag skall Sälja min 500gb Western digital(Lagring) och min 150gb Raptor(System/spel) för att sedan inhandla 500gb Ecogreen(Lagring) och en 128gb SSD för ~1500kr. (:

Jag snor förresten din "Citera för svar" (:
Tråkigt nog står det inte alltid ( för mig i alla fall) att någon har citerat än inne på forum/citat. När du citera mig t.ex blev det inte uppdaterad där.

Mvh Kim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Jag rekommenderar dig att hålla dig undan från Samsung Spinpoint serien då många diskar verkar bli trasiga snabbt.

Här har du recensionen på Samsung Ecogreen hårddisken: http://www.silentpcreview.com/article951-page1.html

På sidan 3 kan du t.ex se den jämföres mot andra hårddiskar, och på sidan 4 finns ljud inspelningar och sammanfattning. (:

Litet stycke från sammanfattningen som t.ex antyder på att Ecogreen är mer stabil än WD Green diskarna:
"This Samsung does not employ the "head park" feature which is a source of anxiety about possible early failure in the WD Green drives. "

Jag skall Sälja min 500gb Western digital(Lagring) och min 150gb Raptor(System/spel) för att sedan inhandla 500gb Ecogreen(Lagring) och en 128gb SSD för ~1500kr. (:

Jag snor förresten din "Citera för svar" (:
Tråkigt nog står det inte alltid ( för mig i alla fall) att någon har citerat än inne på forum/citat. När du citera mig t.ex blev det inte uppdaterad där.

Mvh Kim

Javisst, sno på bara
Okej, så den disken rekommenderar du, känner du folk som har sådana?
Jag lyssnade lite på ljuden, tycker att den låter lite jobbigt när den läser, men när gör den såna läs-ljud? Är det när man kör spel och sånt?

Hur skulle en sån här disk prestera som systemdisk med partitioner till lagring och spel jämfört med disken jag kör med nu? (320gb 7200.10 Seagate Barracuda)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

jag har en spinpoint f1 750gig som har fungerat klockrent hittills (snart 1år)
men man vet ju aldrig..

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -

Permalänk
Medlem

Vart finns det någon bra källa på att spinpointdiskarna är så dåliga? Själv har jag aldrig hört något sådant, vart kommer det ifrån?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Seagate 7200.12 ska vara den snabbaste mekaniska 1TB disken på marknaden senast jag uppdaterade mig.
Den klår t.e.x Velicoraptor 300 i SisoftSandra.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Javisst, sno på bara
Okej, så den disken rekommenderar du, känner du folk som har sådana?
Jag lyssnade lite på ljuden, tycker att den låter lite jobbigt när den läser, men när gör den såna läs-ljud? Är det när man kör spel och sånt?

Hur skulle en sån här disk prestera som systemdisk med partitioner till lagring och spel jämfört med disken jag kör med nu? (320gb 7200.10 Seagate Barracuda)

Om du har andra ljud omkring dig, musik, spelet, filmen, osv så kommer du aldrig märka av det.

Jag skulle inte köra en "ekologiskt grön" disk som en systemdisk. För prestandan kommer aldrig finnas där och isåfall så vinner du på att fortsätta använda din Barracuda disk.

En systemdisk ska vara snabb och då får du titta på ssd, raptor eller wd black-serien om du vill ha något som prestererar bra för systemet, apps och spel.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag är oxå nyfiken på vart du läst att SpinPoint F1 är dåliga? klart att några går sönder, så är det med alla märken. Men tystare/snabbare och mer hållbara diskar får man leta efter i klassen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har själv 10 Spinpoint F1 diskar och är väldigt nöjd med dem.

Misstänker att det fanns en dålig batch för ett tag sen då jag fick skicka in och byta ut 2 av dem som jag köpte samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Seagate 7200.12 ska vara den snabbaste mekaniska 1TB disken på marknaden senast jag uppdaterade mig.
Den klår t.e.x Velicoraptor 300 i SisoftSandra.

Det har jag svårt att tro. Vart har du sett det? Länk? Min WD Black är då snabbare än min Seagate och min VRaptor klår Black disken.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Det har jag svårt att tro. Vart har du sett det? Länk? Min WD Black är då snabbare än min Seagate och min VRaptor klår Black disken.

Joink!
http://www.techtree.com/India/Reviews/Seagate_Barracuda_72001...

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

WD 1tb Green på dustinhome för 799, kör en sådan i min Popcorn Hour, funkar fin fint.
http://www.dustinhome.se/pd_5010189737.aspx

Edit: Samt gratis frakt om man betalar med kort.

Visa signatur

Asus P7P55D Pro - Intel Core i5 720@3,25 GHz - 4 Gb Corsair DDR3 - 8800 GTS 640 Mb - 1,6 Tb - LianLi PC-60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Om du har andra ljud omkring dig, musik, spelet, filmen, osv så kommer du aldrig märka av det.

Jag skulle inte köra en "ekologiskt grön" disk som en systemdisk. För prestandan kommer aldrig finnas där och isåfall så vinner du på att fortsätta använda din Barracuda disk.

En systemdisk ska vara snabb och då får du titta på ssd, raptor eller wd black-serien om du vill ha något som prestererar bra för systemet, apps och spel.

Okej, låter fint att man inte hör de jobbiga ljuden med tex musik i bakgrunden.

Jo jag vet att sysdiskar ska vara snabba men jag har aldrig använt de snabba diskarna och känner liksom inget behov att göra det heller.
Men det får väl bli en ssd om de kan bli billiga nån gång..

Men om jag tar och skiter i de ekologiska 5400rpm-diskarna och fortsätter med 7200rpm:are, vad ska jag köra med? 500gb-1tb som sagt, kör helst en disk med ett par partitioner.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Joink!
http://www.techtree.com/India/Reviews/Seagate_Barracuda_72001...

Har du flera referenskällor för det där testet verkar inte särskilt seriöst. Det känns inte som någon riktig jämnförelse med andra diskar då de enbart går vad som rapporteras i Sisoft Sandra.

Sen hjälper inte lågupplösta bilder heller.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Okej, låter fint att man inte hör de jobbiga ljuden med tex musik i bakgrunden.

Jo jag vet att sysdiskar ska vara snabba men jag har aldrig använt de snabba diskarna och känner liksom inget behov att göra det heller.
Men det får väl bli en ssd om de kan bli billiga nån gång..

Men om jag tar och skiter i de ekologiska 5400rpm-diskarna och fortsätter med 7200rpm:are, vad ska jag köra med? 500gb-1tb som sagt, kör helst en disk med ett par partitioner.

Är du ute efter en system/spel disk och inte kan vänta av nån anlednings tills dom drastiska pris sänkningarna och prestanda förbättringarna i höst sker på SSD-marknaden. Så tycker jag du ska köra på WD 640GB Black.

Ska du däremot ha en Disk till att lagra saker på (Musik/Film/Bilder/etc) så kör på 500gb Ecogreen! (:

Mvh Kim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Okej, låter fint att man inte hör de jobbiga ljuden med tex musik i bakgrunden.

Jo jag vet att sysdiskar ska vara snabba men jag har aldrig använt de snabba diskarna och känner liksom inget behov att göra det heller.
Men det får väl bli en ssd om de kan bli billiga nån gång..

Men om jag tar och skiter i de ekologiska 5400rpm-diskarna och fortsätter med 7200rpm:are, vad ska jag köra med? 500gb-1tb som sagt, kör helst en disk med ett par partitioner.

Om du vill helst köra en disk så är ju 1tb diskarna att föredra. Jag däremot undrar varför du hålla dig till enbart en disk och inte flera?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Om du vill helst köra en disk så är ju 1tb diskarna att föredra. Jag däremot undrar varför du hålla dig till enbart en disk och inte flera?

Mindre diskar brukar använda sig av mindre antal "platters" och brukar låta mindre (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Är du ute efter en system/spel disk och inte kan vänta av nån anlednings tills dom drastiska pris sänkningarna och prestanda förbättringarna i höst sker på SSD-marknaden. Så tycker jag du ska köra på WD 640GB Black.

Ska du däremot ha en Disk till att lagra saker på (Musik/Film/Bilder/etc) så kör på 500gb Ecogreen! (:

Mvh Kim

Tack, det ser ut att bli en Barracuda eller WD Black på 500gb till sysdisk, ev. en ecogreen till lagring om jag känner att det behövs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Om du vill helst köra en disk så är ju 1tb diskarna att föredra. Jag däremot undrar varför du hålla dig till enbart en disk och inte flera?

Ska jag vara ärlig så är jag lite rädd för att gå upp i storlek när det gäller hdd, 320gb har jag vant mej vid och aldrig haft problem medan det verkar ha varit massor med problem med i stort sett alla större diskar titt som tätt..
Sen tar det väl en evighet att defragga en 1tb-disk?
För att inte tala om diskrensningar..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Mindre diskar brukar använda sig av mindre antal "platters" och brukar låta mindre (:

Tänkte väl indirekt på detta också.

Hur är det egentligen, blir diskarna långsammare om man gör partitioner, och då långsammare ju fler man gör antar jag?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Mindre diskar brukar använda sig av mindre antal "platters" och brukar låta mindre (:

Heh.. I mitt system så sitter det sex diskar, två WD Velociraptors (150gb) och fyra WD Black (1tb). Ingen av dessa för mer oljud än andra modeller som jag har haft så ditt argument hade kanske haft lite mer slagkraft för tio-femton år sen med IBMs Deathstar-serie.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Ska jag vara ärlig så är jag lite rädd för att gå upp i storlek när det gäller hdd, 320gb har jag vant mej vid och aldrig haft problem medan det verkar ha varit massor med problem med i stort sett alla större diskar titt som tätt..
Sen tar det väl en evighet att defragga en 1tb-disk?
För att inte tala om diskrensningar..
Tänkte väl indirekt på detta också.

Att säga "större diskar har massor av problem" låter naivt, en större disk har inte fler problem än en mindre disk enbart för att disken är större... eller?

Om du fyller disken till proppfullt, ja, då kommer det ta ett par evigheter att defragmentera disken. Tumregeln är att ha någonstans mellan 15-20% ledigt men det beror också lite på om det ständigt skrivs till disken eller inte.

Hur lång tid det kan ta dig att rensa disken kan väl bara du svara på, om du sparar på te.x. alla mangafilmer du laddar ner eller inte.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Skulle köra på något från WD. black eller green power :).
Har en samsung 500gb, den är helt värdelös.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Skulle köra på något från WD. black eller green power :).
Har en samsung 500gb, den är helt värdelös.

Är det en Samsung 500gb Ecogreen du har?
I och med dina rekommendationer så är det föga troligt.

Testerna på Samsungs 500GB Ecogreen visar att den har bättre accesstider och överföringshastigheter än både Seagates Pipeline HD Pro och WD Green Power. Dessutom är det den tystaste disken i idle.

Källa: http://www.silentpcreview.com/article951-page3.html

Mvh r3mpuh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Hur lång tid det kan ta dig att rensa disken kan väl bara du svara på, om du sparar på te.x. alla mangafilmer du laddar ner eller inte.

Nu var du rolig...

Permalänk

Ja sitter på 3x samsung f1 1TB och dom funkar perfekt och är tysta. Kommer bli flera framöver också, så ja kan rekommendera dom.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Att säga "större diskar har massor av problem" låter naivt, en större disk har inte fler problem än en mindre disk enbart för att disken är större... eller?

Om du fyller disken till proppfullt, ja, då kommer det ta ett par evigheter att defragmentera disken. Tumregeln är att ha någonstans mellan 15-20% ledigt men det beror också lite på om det ständigt skrivs till disken eller inte.

Hur lång tid det kan ta dig att rensa disken kan väl bara du svara på, om du sparar på te.x. alla mangafilmer du laddar ner eller inte.

Jag har ju inte använt de större diskarna nån gång och knappt faktiskt kommit i kontakt med dem.
Men jag kan faktiskt tänka mej att de skulle kunna ha fler problem för att de är mer avancerade, de är ju lika stora men rymmer mer?

Gör det så stor skillnad om man ser till att ha 15-20% oanvänt?
Det är ju fortfarande extrema mängder data som ska läsas igenom.
Kom att tänka på virus-scanningar, tar inte de extremt lång tid?
Är väl så att dagens processorer är extremt mkt snabbare än den saken jag sitter med så det kompenseras väl på det sättet.

Förstår att du skiter i vilket men; Manga: tecknade serier i läsform (tidningar,pockets mm), Anime: tecknad film

Peace, Love & Wasabi!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Jag har ju inte använt de större diskarna nån gång och knappt faktiskt kommit i kontakt med dem.
Men jag kan faktiskt tänka mej att de skulle kunna ha fler problem för att de är mer avancerade, de är ju lika stora men rymmer mer?

Gör det så stor skillnad om man ser till att ha 15-20% oanvänt?
Det är ju fortfarande extrema mängder data som ska läsas igenom.
Kom att tänka på virus-scanningar, tar inte de extremt lång tid?
Är väl så att dagens processorer är extremt mkt snabbare än den saken jag sitter med så det kompenseras väl på det sättet.

Förstår att du skiter i vilket men; Manga: tecknade serier i läsform (tidningar,pockets mm), Anime: tecknad film

Nu tycker jag att du faktiskt överdriver här, en större disk kommer inte paja fortare eller oftare för att den är större och mer avancerad än mindre disk och därmed mindre avancerad, även om den skulle få något mekaniskt fel så har de flesta tillverkare väldigt bra garantier där det räcker oftast med att du skickar in disken till dem för att få en ny.

Fast.. det är ju klart. Jag förstår om du är nervös inför kontakten med hårddiskar över 500gb men oroa dig inte, de bits inte.

Om du vill att defragmenteringen ska ta mindre än en evighet, ja.
Mitt system med sex diskar tar ungefär en och halv timme.
Nja, beror också lite på vilken typ av genomsökning du gör eller vilken typ av defragmentering du gör.

Helt riktigt. Jag skiter i vad du tittar på eller vad du vill kalla det, jag kallar det för mangafilmer.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
[Text...]

Jo jag vet, men det är nog bara för att man läst ett par trådar med diskar som nästan alla kraschat efter ett par månader och så.. (läs: Seagate 7200.11)
"I can buy a large hdd, I'm not afraid" upprepade ggr

Jo det är klart, man får väl anpassa sökningar och sånt.

Var bara som otaku lite tvungen att skriva det där med anime

Ser att du också kommer från Lund, vilket sammanträffande.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

tror det är gamla spinpoint serien som hade en del problem, höga sökljud osv och inte nya spinpoint F1 som en enligt tester verkar vara en väldigt bra disk för pengarna.
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2008/12/09/samsung-s...