Permalänk
Inaktiv

Dator inköp vid månadslutet

Kan inleda med att säga att det var ca 7 år sedan jag satte ihopp min senaste stationära dator, men nu känner att det är på tiden att överge min laptop för lite mer prestanda.
Efter lite tittande inser man värkligen hur mycket allt har ändrat på sig, har i alla fall slängt ihop ett ungefär på vad jag hade tänkt mig...

-AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz Box
-Asus M4A78T-E
-2x Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x2GB
-Antec P183/P182
-Corsair CMPSU-750TX 750W
-Noctua NH-U12P SE1366
-Western Digital Caviar Black 1TB
-*SSD står på inköps listan, men blir först senare då dom hunnit sjunka lite.*
-Grafikkort är jag inte ganska osäker på, känns inte helt värt att slänga massa pengar på ett dyrt då jag vare sig harhöga grafik krav eller har planer på att spela något allt för krävande spel innan SC2 vilket inte heller lär kräva så mycket. Tror det får bli ett Radeon kort då jag är lite svag för just dem, budjeten lär hamna på ca 1500kr.
Datorns primära bruk lär ligga i bildredigering, programering, och program som Matlab, men även en del spel.

Planen är lite att datorn ska kunna gå att uppgradera med tiden, så känns rätt att välja AMD3 före AMD+2 även då detta har lite högre pris lapp relativft vad man får. Är även ganska osäker på vad jag kommer stoppa in i datorn i framtiden men känns som jag inte bör överstiga 750W blir nog som max 2 grafikkort och 3-4 hårdiskar m.m.

-Hur som helst, borde jag satsa på snabbare minne?
-Är ändå ganska kunnig om att pilla i datorer, hur pass svårt är det att ge prossesorn en snäll clockning?
-Något som jag värkar missat att tänka på vid inköp mer än DVD läsare?
-Värkar någonting allderles galet, eller något specielt jag borde tänka på?

Permalänk
Medlem

En grej bara, köp inte Noctua's U12P SE1366, då den endast är för Intel's i7.

Vill du ha Noctua, så ska du välja U12P utan SE1366 beteckningen.

Fast hade jag varit dig, hade jag tagit en i7-920