Kingston SSD till Mac Book Pro 15" 1,8Ghz Core Duo?

Permalänk
Medlem

Kingston SSD till Mac Book Pro 15" 1,8Ghz Core Duo?

Hej ni, jag skall uppgradera farsans nu mer rätt gamla Mac Book Pro 15” 1,8Ghz Intel Core Duo, och jag tänkte bland annat byta hårddisken till en SSD men utan att lägga allt för mycket pengar på det. Tänkte handla andra produkter så som minne och nytt batteri från inwarehouse och hittade där den här SSDn: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=479299
Kingston SSDNow V Series 2,5" 128GB - 2 299:-

Vad tror ni om den, är den ok eller ja? Jag har rätt liten koll på vad som göms under skalet.

Postar den här tråden på två ställen då jag även undrar vad ni Mac folk vet om SSDer, är det något speciellt man skall tänka på för SSDer på Mac?

Tack så jätte mycket på förhand.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du tittar på OCZ Vertex/Summit, G.Skill Falcon, Patriot Torqx, Corsair P128/P256 eller Intel X25-M. Dessa SSD:er är riktigt bra grejer och du behöver inte tänka på något speciellt när du använder de, de är s.k. riktiga hårddiskersättare med extrem prestanda.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ok men prestandan är inte så jätte viktig, ljud, strömsnålhet och framför allt pris är det viktiga samt att den fungerar ok utan en massa strul. Men jag vill ju självklart inte ha sämre prestanda än tidigare.

Som jag förstått skall Kingstons SSD funka rätt ok trots att det tycks vara Jmicron i dem och de har ett oslagbart pris, tror ni att den funkar ok i en Mac Book Pro?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Ok men prestandan är inte så jätte viktig, ljud, strömsnålhet och framför allt pris är det viktiga samt att den fungerar ok utan en massa strul. Men jag vill ju självklart inte ha sämre prestanda än tidigare.

Som jag förstått skall Kingstons SSD funka rätt ok trots att det tycks vara Jmicron i dem och de har ett oslagbart pris, tror ni att den funkar ok i en Mac Book Pro?

Personligen så skulle jag inte gå nära en SSD med JMicron-kontroller i då allt jag läst om dem är dåliga saker och de går inte att lita på. Man vill inte lägga X antal tusen kronor på något som hänger datorn i ~1min lite då och då. :/

Rekommenderar dig att läsa igenom denna artikel för att få ett bra grepp på vad SSD är och hur de beter sig i dagsläget: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)