Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
nån som bryr sig ?

Ja såklart vi bryr oss! Hans e-penis växer ju som bara den när man har släktingar som kletar med olja och spelar ps3 på en projektor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Jag kör min ena dator på en 32"-skärm i 1920x1080. Den andra datorn kör jag på min 52"-skärm, även den i 1920x1080.

Funkar superbra om man har bra syn. Texten på 52"-skärmen blir ju ganska liten om man sitter i soffan.

Texten på 52" borde bli större än den på 32" för att det är samma upplösning !!

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

Trolltråd?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Texten på 52" borde bli större än den på 32" för att det är samma upplösning !!

Ja det blir den säkerligen. Men eftersom man sitter längre bort när man använder en 52" skärm så kan textstorleken uppfattas som mindre.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Ja det blir den säkerligen. Men eftersom man sitter längre bort när man använder en 52" skärm så kan textstorleken uppfattas som mindre.

Där har du en poäng

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Där har du en poäng

Hur stor del av ditt synfält upptar din datorskärm på ca 60-90cm avstånd?
Hur stor del av ditt synfält tar en 52" tv på ca 2-4m avstånd?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Mhm. Men en av dom jobbar med olja osv. Resten jobbar som gruvarbetare. Dom bor uppe i gällivare. Så pengar har dom..

En bioduk osv är ju inte direkt en stor investering egentligen...
Kan va projektorn som kostar lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG

Jo, det är väl ungefär lika dyrt som en fin tv. Men man måste ha en stor vägg

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG

Ska man ha riktig duk så kostar det så det räcker. Gav själv £3k för en 8' wide Stewart Filmscreen

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Sötast

Re: hur stor skärm kan man ha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte14
som rubriken lyderhur stor skärm kan man ha på datan? kan någon hjälpa mej med det

DELL 2209WA som tidigare rekommenderat, släpar mattan med de andra skärmarna då de har en skitig TN panel.

Citat:

Du kan lira på en 102" bioduk.

Min morbror och hans jobbarkompisar har ett PS3, 102" filmduk och lite annat.

Jag har också en PS3, och en 108" bioduk, men jag är ingen gruvarbetare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ska man ha riktig duk så kostar det så det räcker. Gav själv £3k för en 8' wide Stewart Filmscreen

Företaget som sålde den måste ha varit överlyckliga över att du köpte den!

Jag gav c:a 5k för min och det är helgött

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Företaget som sålde den måste ha varit överlyckliga över att du köpte den!

Jag gav c:a 5k för min och det är helgött

Företaget som sålde den var Stewart själva (specialbeställning då den föll utanför deras normala storlekar). Kollade dock pris med lokala förhandlare innan (bl.a. Sevenoaks Sound & Vision) och det blev billigare att ta den direkt.

Men poänget var inte vad jag gav eller inte, utan heller att en riktig duk kostar en del pengar. Det att vissa personer sedan köper billiga skärmar eller använder ett lakan hör inte till saken - det är det samma som de som kör runt i en hemmabygd Ferrari (dvs. ser ut som en Ferrari men sitter på VW Beetle chassi ).

Om du har köpt en någonlunda stor och bra Stewart för 5k (sek) har du gjort en dunder affär iallafall då deras "vanliga" dukar startar på $2k i USA.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur stor del av ditt synfält upptar din datorskärm på ca 60-90cm avstånd?
Hur stor del av ditt synfält tar en 52" tv på ca 2-4m avstånd?

Men nu var det ju så att jag trodde han jämförde 52"arn med 32"arn...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust

Precis.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Avstängd

Självklart är det värt det. Fickpengar ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har detta: PNY - GeForce 9400 GT 512 MB

Ouch, trött grafikkort...
Räkna inte med att kunna köra spel i skärmens rätta upplösning - speciellt på en 24tummare!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

okey men om man kör med denna då? 22"
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=ET.EX3WE.A04

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem

men om man har en VGA skärm med DVI adapter blir "skärmen lika bra som en DVI skärm"....

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Självklart är det värt det. Fickpengar ju.

Inte för dom som inte har råd med en I7 rig

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

Asså, kvalitén i den här tråden är ju helt åt hel***.

Först börjar TS med att fråga "som rubriken lyderhur stor skärm kan man ha på datan? kan någon hjälpa mej med det"

Inga specifikationer på den gällande datorn eller vad ändamålet är. Man kan ju börja med att skriva upp de simpla sakerna så kan man ju börja ge rekommendationer, de som förbryllar mig rejält mycket att inte ens någon påpekar de utan börjar babbla på om filmdukar och vad deras anhörig jobbar med, liksom vafan?!?

Nu nämnde iaf TS vad han hade för grafikkort tillslut, 9400gt.

Det är inget kraftfullt grafikkort så att lira nyare spel i högupplösning är bara att glömma. Blue-ray filmer däremot går nog bra att spela upp. Sedan så betyder inte storleken av skärmet ett skvatt. Det är upplösningen som man ska bry sig om.

Grafikkortet belastas inte mer om du använder en 100" skärm med 1920x1080 än en 22" med samma upplösning.

Hoppas detta klargjorde lite.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tycker du ska välja 16:9 format. Det var obehagligt när jag hade vant mig och såg på en 16:10. du bör också ha 24" istället för 22"

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

den högsta skärmupplösningen jag kan få fram är 1024x768 men det blev något fel på datorn så jag tror jag har haft mer skärmupplösning att välja mellan just nu kan jag bara välja mellan 800x600 och 960x600 och 1024x768 är det vanligt eller..... jag har WIN XP OCH GIGABYTE GA-Q35M-S2... om det säger ert något.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

men om man har en VGA skärm med DVI adapter blir "skärmen lika bra som en DVI skärm"....

Nej, det är långt från säkert.. Din dator och din plattskärm är digital, men VGA är en analog signal, vilket innebär att en konvertering till och från digital måste göras på vägen, vilket riskerar att bilden blir sämre.
I bästa fall märker man ingen skillnad, men det är risk för att man får suddigare bild, lite sämre färger, "skuggor" och annat otyg när man kör VGA.

Och visst har hotfuzz rätt i att storleken i sig inte innebär nån skillnad i prestanda... Utan det är upplösningen som styr.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Haha vilken skämt-tråd det är bara en tidsfråga innan en moderator dyker upp...

xD men rolig läsning iallafall.

Och jonte14 anledningen till att du inte kan välja högre än 1024x768 beror på att du har en liten skärm just nu. Om du köper en 22" kan du ju ställa in på högre. Elelr har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem

okeyså om jag köper 24"aren så kan man ha mer skärmupplösning eller!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

okeyså om jag köper 24"aren så kan man ha mer skärmupplösning eller!

Jah helt korrekt.

Hur som helst bör du inte köpa en skärm med större upplösningen än vad din dator klarar, om det nu är spela du ska göra.
Med ditt nuvarande grafikkort kommer du få seriösa problem att spela dagens spel i 1920x1080 med höga grafik inställningar. Kan vara värt att tänka på innan du köper något.

Permalänk

ffslqprst has a point, men jag tycker inte man ska "snåla" på skärmstorleken (eller rättare sagt upplösningen - vilken bör vara 1920*1080 eller 1920*1200) pga att man har ett äldre grafikkort. Köp heller en riktig skärm nu och uppgradera ditt grafikkort senare. Fram tills dess kan du spela i lägre upplösning och låta kortet eller skärmen "upscale" bilden eller köra på lägre gfx inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sitter på en liten 19 tummare.. min syn är inte så jätte bra så jag måste sitta ganska nära. typ en halvmeter för att se något.

ibland drar jag dock in 40 tummarn och sätterpå full HD och då har den 1.5 meter bort ungeför. blir jätte bra för både arbete och spel och film.

P.S. jag kan ej rekomendera benq. har köpt två skärmar av dom.
24 tummarn var konstig. jag ångrade köp den hade lite problem.
och 19 tummarn var katastrof. funkade aldrig trotts att jag bytte ut den 3 gånger så hade alla 3 glappa kontakter inne i burken (jag testade på den sista och kom på ett sätt att stundvis fixa det... )

man får vad man betalar för!

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

Hur stor skärm kan man ha?

Jadu, 300" är väl inga större problem om man har plats(dom flesta projjarna klarar det)

Kör på 108" själv

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Hedersmedlem

Fullt av kassa inlägg då tråden inte har något bra ämne.

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM