Välja "uppgraderingspaket" (phII940+4gb+GA-MA790xxxx) - bra val?

Permalänk
Medlem

Välja "uppgraderingspaket" (phII940+4gb+GA-MA790xxxx) - bra val?

Hej alla sweclockare,
nu kände jag att det fick vara nog och jag vill nu få lite mer mos under huven (älskar bil jämförelserna som alla stör sig på ^^ *sry*)...

Har plockat ihop följande paket:
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=674490

TRE st huvudfrågor dyker då upp:
1) Detta är den viktigaste frågan Jag har valt 2 moderkort, kan kalla dom X och Y. Det ända som verkar skilja dom åt är att X har ett inbyggt grafikkort(vilket jag inte kommer använda), annan kylning (bättre/sämre, ingen aning, gissar på bättre kylning än i Y) och att X moderkortet även har ett annat ljudkort från realtek. Ljudkortet i moderkort X har ett högre nummer i namnet, så antar att det även här handlar om att X har ett bättre ljudkort. (Rätt/fel?)

2) Är paketet försvarbart att köpa nu direkt som uppgradering till det jag redan har eller bör jag välja något annorlunda? Känner mig rätt nöjd själv med detta paketet, dock osäker på val av moderkort.

3) Denna fråga avviker från trådens placering. Är det möjligt att mitt xfi ljudkort är sämre än de inbyggda ljudkortena? Mitt ljudkort har ju endast analoga utgångar, medans moderkorterna kör med hd audio, via optisk utgång. Vad tror ni?

Och lite information om olika tankegångar jag har ställt:
*Jag kommer att spela bf2, mafia 2 när det kommer (kanske måste uppgradera igen, i så fall är ja beredd att göra det), GTA V och även testa lite nya spel jag inte kunnat spela utan lagg just nu.
*Använda XP tills windows 7 släpps (om jag inte varit tvungen att uppgradera för mafia 2 innan, så gäller alltså att riggen ska klara w7).
*Jag klockar, tills jag når max, med vad jag har.

Hoppas någon av er kunniga personer där ute har orkat läsa igenom allt.... innan ni säger något, jag har letat fram detta paket genom att googla och sitta på sweclockers och läst lite tester osv. Så snälla, be mig inte att googla eller läsa forumet. Finns säkert liknande trådar, men jag har även andra frågor skrivna här ovan som säkerligen inte finns med i en och samma tråd.

Tack för er tid och jag hoppas att vi tillsammans kan skapa en frodig diskussion här nedan,
MVH///Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Skulle väl satsa på detta om du nu vill klocka.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Från vilken affär är det där valt? Tror inte jag kommer behöva välja en ny cpu fläkt, då jag redan har en thermaltake xp120 ultra, kan gå att välja något nytt fäste bara.

Men du är inne på exakt samma val som mig iaf då. Tack för svaret

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Alltså DDR2 är dött. Hade jag varit du så hade jag slagit till på ett GA-MA790FXT-UD5P och en Athlon2 X2 250 och sen suttit lugnt i båten och sett priserna på fyrkärnor rasa litet innan man slår till på en Athlon2 x4.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
Alltså DDR2 är dött. Hade jag varit du så hade jag slagit till på ett GA-MA790FXT-UD5P och en Athlon2 X2 250 och sen suttit lugnt i båten och sett priserna på fyrkärnor rasa litet innan man slår till på en Athlon2 x4.

Även om det är "dött" så är det ju fortfarande bra prestanda just nu, och jag vill bara ha en lite bättre dator för tillfället, och mest ha ett nytt moderkort för att få lite fler sata platser... Istället för o lägga ner några hundra på ett moderkort till det jag har nu, kan ja då istället få lite nya grejjor också Ddr2 stickorna har ju bra fart för en summa knappt märkbar, sen ett schysst moderkort, sen en bra cpu just nu att kunna spela lite spel med. Sen kan ja invänta något helt nytt, kanske något nytt kommer snart ändå liksom, vilket de hela tiden gör

Är det helt obefogat med detta paket lr kan någon tycka att det är bara o köra? =P väntar till någon mer sagt sitt också, sen bestämmer ja mig.

Tack för svaret jonos, får se vad näste man säger också

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

jag tkr att det är väl investerade pengar, tänker själv köpa detta, har kollat lite och det kommer att gå fort och tyst, men om man vill klocka måste man updatera bios

Permalänk
Avstängd

Vadå dött, det är inget fel med DDR2 minnen och 1066 MHz räcker gott som dessutom har lägre timings än DDR3

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

då beställer jag detta nu med det billigare moderkortet, tack för hjälpen alla

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Paketet funkar bra... har inte fått dit min kylare än, så sitter me den medföljande fläkten. Kör dock på i 3,5 med den Ska dock upp högre när ja får på bättre kylning på cpun. ligger på 62 grader i fullload, så dumt o gå högre.

Kan iaf rekomendera detta paket... allt flyter på, windows startar snabbare, firefox känns lite rappare i starten också. Om det beror på att jag ominstallerade datorn samtidigt, vill jag ha osagt.

Kan dock konstatera att jag får några tusen poäng mer i 3dmark06, från 9500-->15000 ungefär Sen flyter gta4 på, som planen var med denna uppgradering.

Så allt som allt, så är jag mycket nöjd.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
Alltså DDR2 är dött. Hade jag varit du så hade jag slagit till på ett GA-MA790FXT-UD5P och en Athlon2 X2 250 och sen suttit lugnt i båten och sett priserna på fyrkärnor rasa litet innan man slår till på en Athlon2 x4.

jag håller faktist med. skälet är att ddr2 kommer sakta men säkert att försvinna samt att ddr3 är snabbare minnen ,bättre att rusta sig för framtiden

jag köpte detta:

moderkort: Gigabyte MA-790xt ud4p " http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395213 "
processor: Phenom II X3 720 (o jag har låst up den fjärde kärnan med detta moderkort " http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=391584 "
minnen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295599

pris runda tal 3500:- med detta system klarar du dig på

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Det finns fortfarande DDR minnen som kom innan DDR2, ja till och med SDRAM, så dör helt gör dom nog inte

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
jag håller faktist med. skälet är att ddr2 kommer sakta men säkert att försvinna samt att ddr3 är snabbare minnen ,bättre att rusta sig för framtiden

jag köpte detta:

moderkort: Gigabyte MA-790xt ud4p " http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395213 "
processor: Phenom II X3 720 (o jag har låst up den fjärde kärnan med detta moderkort " http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=391584 "
minnen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295599

pris runda tal 3500:- med detta system klarar du dig på

mitt kostade 3768kr, frågan är hur mycket mer prestanda du har?

Sugen på att ge mig resultat i något/några test program?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
mitt kostade 3768kr, frågan är hur mycket mer prestanda du har?

Sugen på att ge mig resultat i något/några test program?

eftersom jag kör ddr3 och även har ett mycket dyrare moderkort så ligger vi kanske lika på processor hastighet nu när jag har överklockat , samt att jag slår dig i minnes hantering. Jag kan nog säga som så att jag har skälv gett dettta för mitt system:

Minnen 355:- 3gb +1gb(som jag redan hade)
processor 1350:- inkl frakt
låda och moderkort 2065:- inkl frakten -1265:- som va moderkortet

total summa =2970:- räkna på max 3100:- inkl det sista minnet som jag redan hade hemma i lager

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
eftersom jag kör ddr3 och även har ett mycket dyrare moderkort så ligger vi kanske lika på processor hastighet nu när jag har överklockat , samt att jag slår dig i minnes hantering. Jag kan nog säga som så att jag har skälv gett dettta för mitt system:

Minnen 355:- 3gb +1gb(som jag redan hade)
processor 1350:- inkl frakt
låda och moderkort 2065:- inkl frakten -1265:- som va moderkortet

total summa =2970:- räkna på max 3100:- inkl det sista minnet som jag redan hade hemma i lager

Vad var det för billiga minnen du köpte? Tre för 355:- ?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

100kr/styck, för ddr3 minnen? låter ju väldigt förmånligt.... räknar du med inkl moms? ;P

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad var det för billiga minnen du köpte? Tre för 355:- ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
100kr/styck, för ddr3 minnen? låter ju väldigt förmånligt.... räknar du med inkl moms? ;P

net o net hade nån kampanj ,dock sket jag föga i att dom inte va parminnen utan minnen/st om vi säger så.

99:- + frakten 58:- det blev 355 minnerna va tängt till min i7a men eftersom dom räknar på att minnerna ska vara 1,50volt o dessa va 1,9 vågade jag inte testa att byta dom är det nu så så kan jag kastbyta mellan datorerna jag har dom som sagt bredvid varann i mitt dator o musik rum

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Netonnet DDR3 för 99:- du skämtar =/
Dra den om rödluvan också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Netonnet DDR3 för 99:- du skämtar =/
Dra den om rödluvan också.

.
ja är du så dum så du inte fattar att jag inte lurar så skit i det då

ge mig en vetig anledning till att jag skulle gå runt o luras så här innom ett forum. jag är inte 15 år som många här är så lägg ner dina anklagelser om att jag skulle dra en vals

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, de kunde ju lika bra gett bort minnena Men ärligt talat skulle du själv tro att minnen för låt säga 3 - 400 reades ut för 99:- ?

Sedan skulle det ju varit häftigt om ni kunde jämföra era fps i olika spel så att du kunde bevisa att DDR3 är så mycket bättre än DDR2.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja, de kunde ju lika bra gett bort minnena

jag ska ta detta igen för runda tal ca 1,5 månader sedan så skickar netonet ett nyhetsmedelande till mig där står tydligt Utförsäljning efter lite bläddrande så kommer jag ner till detta:

Kingston HyperX DDR3 PC12800 1600MHz 1GB
Utöka minnet i din dator!
Typ: DDR3 PC12800
Storlek: 1GB
Hastighet: 1600MHz
JUST NU: 99:-
(Ord.pris: 149:-)

hade ja kunnat klistra in bild på detta så hade jag gjort det men jag vet inte hur jag gör. Därför kan jag inte ge dig mer en detta att läsa på direkt utklipt ur den där annonsen. Den kom till o med den 9 juli 2009 till min mail. har du prenumition (ursäkta stavningen) på detta nyhetsbrev så kan du kolla det och på det datumet. För alla lär ha fått det

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok! Jag vet att jag tradar men ursäkta jag trodde det var två-GBsstickor du hade, ber så hemskt mycket om ursäkt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)