Sound Blaster Audigy 2 ZS eller Creative Labs Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 7.1

Permalänk
Medlem

Sound Blaster Audigy 2 ZS eller Creative Labs Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 7.1

Ja, som topic säger, vilken av korten är att föredra för spel, film och musik?

Jag förstår att X-Fi är bättre, men hur mycket bättre? Och är det kortet likvärdigt med ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122206? Ser ganska lika ut.

Hur mycket kan ett 2 ZS vara värt begagnat? Hur mycket kan ett X-FI Xtrememusic vara värt begagnat? Ska man spara ihop till ett Xonar?

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag har tt Audigy 2 ZS och det är riktigt bra ljud i det. Kortet har förvisso en del år på nacken, men jag hör då ingen skillnad mot denna och om nyare korten. Ex. dom ur X-FI serien.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Jag kan säga att jag har tt Audigy 2 ZS och det är riktigt bra ljud i det. Kortet har förvisso en del år på nacken, men jag hör då ingen skillnad mot denna och om nyare korten. Ex. dom ur X-FI serien.

Okej, hoppas på svar ifrån andra också, någon?

Permalänk
Avstängd

Ingen av dessa. Asus Xonar DX är ljusår bättre samt att man slipper ha creatives skit i burken.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Xonar DX är bättre för musik, enda anledningen att välja Creative är om man får ett bra pris eller mest spelar spel, eftersom Creative trots allt odiskutabelt har det bästa spelljudet. Samt att Creative numera fungerar bättre i Linux än Xonar, om man kör Linux.

Vad gäller Audigy vs X-Fi skall man definitivt välja X-Fi eftersom den saknar den största bristen hos Audigy dvs att Audigy hade väldigt dålig hårdvaru-omsampling. Så mycket att det hördes tom. X-Fi har såpass bra hårdvaru-omsampling att på just den punkten är den faktiskt bättre även än Asus Xonar, tom bäst av alla kort, men totalt sett får man mer om man väljer Xonar. Lite dyrare komponenter mm.

Observera att det finns X-Fi kort som inte är X-Fi tex X-Fi Extreme Audio som är ett ommärkt Audigy LS, undvik!

Hårdvaruomsamplingen är väldigt viktig eftersom alla ljudprocessorer som sitter på ljudkort, även på Asus kort, arbetar med 48kHz internt men det mesta vi lyssnar på är i 44.1kHz. Audigy klarade den omvandlingen ovanligt dåligt, vilket var bland det sämsta med Audigy - mjukvara onämnt, mätmässigt presenterar det sig genom en ovanligt hög intermodulations-distorsion(ej samma som THD vilket brukar anges) och ljudligt uppfattar vi det som "ont i huvet" eller lyssningströtthet över längre tid. Hög THD kan man stå ut med mycket lättare, det är harmoniskt, tyvärr brukar tillverkarna bara ange hur låg THD de har fast den alltså inte alls är lika viktig.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Ingen av dessa. Asus Xonar DX är ljusår bättre samt att man slipper ha creatives skit i burken.

Men ett lätt begangnat ZS platinum är ju snorbilligt jämfört med ett asus xonar DX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Men ett lätt begangnat ZS platinum är ju snorbilligt jämfört med ett asus xonar DX

Och ljudet blir därefter.

Vilket xonar kort som helst slår den lätt i ljudkvalité.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Och ljudet blir därefter.

Vilket xonar kort som helst slår den lätt i ljudkvalité.

Njae, du överdriver något rätt enormt. Xonar låter bättre än Audigy för musik, ej för spel, och inte ens där är skillnaden särskilt stor. Du behöver en Hifi-anläggning för att höra skillnad. Datorhögtalare duger ej. Mellan X-Fi och Xonar är det knappat hörbart alls, ens med en fin Hifi-anläggning. X-Fi fortfarande bättre för spel.

I den mån du har hört "så enorma skillnader" så lär det garanterat vara för att du mixtrat med alla extraeffekterna på båda korten och i båda fallen varit så långt från rent ljud man kan komma .... kör utan equalizer, stäng av ALLA effekter, matcha nivåer, på X-Fi sätt på "bit-matched". Då börjar vi prata "Ljudkvalitet", på båda korten.

edit. jag gillar inte heller Creatives eländiga mjukvara, men rätt skall vara rätt, de har släppt en hel del mycket kompetent hårdvara. Det går inte att förneka, ens med Asus mördande reklam

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

Ehm, jag baserar mina åsikter på egna erfarenheter. Ja gkör inte med "datorhögtalare" då dessa gör ont att lyssna på. Har haft Audigy kopplat till min Rega Mira 3 (som driver 2st dynaudio audience 42) och Xonar DX samt Xonar D2X. Inte X-Fi dock. All musik jag testade är i FLAC inte mp3 och Audigy förlorar stort.

Sen är Creative legendariska för sina skräpdrivrutiner. Att hårdvara är bra som du skriver är fullständigt oviktigt om drivrutiner är skräp. Hårdvara->Mjukvara=Helhet. Det går inte att ha ena eller den andra, båda måste vara 100% !

Spel bryr jag mig knappast om men och det här är en STOR men, EAX är död.
Det kanske gör ont men det är fakta. Iom Vista kom en annan sätt att komma åt ljudhårdvara och om creative inte skriver en egen OS samt bryter MS världsdomination och blir världens nr 1 PC OS företag lär den inte komma tillbaka. Så jag ser ingen anledning för TS att köpa EAX kort.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ja gkör inte med "datorhögtalare"

Man får väll förutsätta att TS inte kör med bästa HIFI anläggningen utan kanske ett Z5500 eller motsvarande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Man får väll förutsätta att TS inte kör med bästa HIFI anläggningen utan kanske ett Z5500 eller motsvarande

Har ett par HD555-lurar och kommer snart få en T-amp (gen 2) med ett par Dynavoice S-5, ifall det hjälper mig välja lite bättre?

X-Fikorten går rätt billigt på Tradera just nu. Frågan är ifall ett Xonar DS är värt pengarna eller ifall man måste upp till ett vad blir det, DX? D2?

Vill inte ha Pcie.

Permalänk
Medlem

Tjenare
Lånar tråden lite.
Vad är bäst av Pci-E eller vanlig Pci?? för ljudkort alltså!

Mvh Niklas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Har ett par HD555-lurar och kommer snart få en T-amp (gen 2) med ett par Dynavoice S-5, ifall det hjälper mig välja lite bättre?

X-Fikorten går rätt billigt på Tradera just nu. Frågan är ifall ett Xonar DS är värt pengarna eller ifall man måste upp till ett vad blir det, DX? D2?

Vill inte ha Pcie.

Jag skulle absolut satsa på ett bättre X-FI eller ett 2ZS, har själv ett gammalt 2ZS Platinum pro och det ger kristalklart ljud enligt mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ3
Tjenare
Lånar tråden lite.
Vad är bäst av Pci-E eller vanlig Pci?? för ljudkort alltså!

Mvh Niklas

Det ar just Creative som "ansåg" att det var problem med pcie-ljudkort när det var nytt, numera har det visat sig att de fungerar ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick ett Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 7.1 för 300 spänn med frakt och allt genom tradera, det måste väl räknas in som ett okej pris, eller?

Permalänk
Medlem

Hade först Live! och byte till audigy 2, liten förbättring. När jag satte i mitt X-fi, stooooor skillnad! xonar dx tror jag inte är så mkt bättre då dem har samma dac. Köptillfälle. Riktigt nice att man kan ta sig för bi windows mixer och köra på bit correct (pure music)

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Hade först Live! och byte till audigy 2, liten förbättring. När jag satte i mitt X-fi, stooooor skillnad! xonar dx tror jag inte är så mkt bättre då dem har samma dac. Köptillfälle. Riktigt nice att man kan ta sig för bi windows mixer och köra på bit correct (pure music)

Modded X-fi extreme music står det i din sign, vad är det? Och har du lite tips så jag kan få allt att låta så bra som möjligt?

Permalänk
Medlem

Man kan byta opamperna så får man lite men märkbart bättre ljud. http://img138.imageshack.us/i/lm4562installedto7.jpg/
kondensatorn kan man också ta bort och sätta dit en bättre men det finns inga att få tag på i svergie.

Kostar 50lapp utan frakt, men det kan vara knivigt att löda.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Fick ett Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 7.1 för 300 spänn med frakt och allt genom tradera, det måste väl räknas in som ett okej pris, eller?

Det priset kan man inte klaga över, får du nice ljud ur datorn nu?