Från sand till krets – en processors födelse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Utomjordingar och integrerade kretsar?!!

Svar: Kanske, kanske inte

Överste Philip Corso skriver i sin bok "The Day after Roswell" att en av många teknologier de kraschade UFO'na hade (1947) var just integrerade kretsar som sedemera am. industri klurade ut hur de funkade. Andra teknologier därifrån var fiberoptik, mörkerseende, kevlar, laser mm.

Kevlar? Intressant att en uppfinning från 1920-talet hittades i UFO som krashade 1947.. kanske de reser i tiden också?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Kevlar? Intressant att en uppfinning från 1920-talet hittades i UFO som krashade 1947.. kanske de reser i tiden också?

20-talet? En del syntetiska fibrer fanns då och hade uppfunnits årtiondena innan men kevlar kom mig veterligen på 60-talet. Naturligtvis ger de inga belägg för en UFO-krasch ändå, Corso kunde ju ha räknat upp vilka tekniker som helst och folk hade ändå trott honom. Teorin bakom kevlar och liknande material är dock äldre än 47. Däremot måste de ha rest i tiden för att förse oss med teorin om laser och de måste ha rest närmare 100 år tillbaka för att förse människan med fiberoptik som ju demonstrerades på 1840-talet. Diverse strålkällor har också äldre anor än 47. Corso är också ett klockrent exempel på konsten att förutsäga dåtiden. Kunde han inte berättat om någon kommande teknik då statsmakterna uppenbarligen smugglar ut nya saker lite då och då för att hålla hjulen snurrande. Till andra nationer också, tydligen! Måste vara en världskonspiration...

http://www.csicop.org/klassfiles/SUN-49.html

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Bäste MBY!

Tror inte vi kommer så mycket längre. Intressanta synpunkter men trist attityd eftersom du medvetet missuppfattar mina inägg som angrepp på din person och finner anledning till att se vår diskussion som en armbrytning med nedlåtande kommentarer och onödiga misstolkningar.

JAG har, som framgår mellan raderna, aldrig försvarat eller ens framfört stöd för Corsos påstående och finner därför ingen anledning till att försvara hans utsaga. Det han skriver i sin bok får stå för honom.

Jag respekterar dina åsikter och rätten att framföra dem, är detta inte ömsesidigt hamnar vi i en annan diskussion.

Du får gärna klargöra ditt syfte med den taggiga attityden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Bäste MBY!

Tror inte vi kommer så mycket längre. Intressanta synpunkter men trist attityd eftersom du medvetet missuppfattar mina inägg som angrepp på din person och finner anledning till att se vår diskussion som en armbrytning med nedlåtande kommentarer och onödiga misstolkningar.

JAG har, som framgår mellan raderna, aldrig försvarat eller ens framfört stöd för Corsos påstående och finner därför ingen anledning till att försvara han utsaga. Det han skriver i sin bok står för honom.

Jag respekterar dina åsikter och rätten att framföra dem, är detta inte ömsesidigt hamnar vi i en annan diskussion.

Du får gärna klargöra ditt syfte med den taggiga attityden.

Bäste jooker!

Kan Du inte förklara din upphetsning i det inlägg som startade vår diskussion?

Citat:

Utomjordingar och integrerade kretsar?!!

Svar: JA

Överste Philip Corso...

Detta har nu mystiskt ändrats till "Svar: kanske, kanske inte", men ditt första svar är ändå förevigat.

Intressanta synpunkter men trist attityd eftersom du medvetet börjat tala om ett ovidkommande generalangrepp på vetenskap när Du i sak bör stödja din entusiasm inför Corsos idéer. Tydligen missuppfattar Du mig som angrepp på Din person där inga sådana har förekommit. Jag har mycket medvetet besvarat generella utsagor med andra generella och försökt besvara speciella med speciella.

Du har ju, som framgår mellan raderna, försvarat inte bara Corso utan falangen i stort. Inte genom positiva argument för saken, utan enkom misskrediterande sådana mot all vetenskap. Det enda jag sagt mot Din persona är att Du inte tycks förstå vad vetenskap går ut på - ett uttalande jag står fast vid. Du har därmed en del att förklara, t.ex. varför dylika "teorier" är något man ska tro på. För detta krävs väl någon form av positiv sakargumentation? Något i stil med "UFO-teorier är trovärdiga eftersom de förklarar X och Y som den vanliga historieskrivningen misslyckats med." I ställer valde Du låta berätta om något vi alla vet: "Vetenskapen har inte alla svar, ej alla fakta" och blandade det med något uppenbart falskt: "Vetenskap bygger på dogmer och sanningar och är en trosuppfattning".

Jag respekterar dina åsikter men behandlar dessa då just som åsikter och inte fakta. Detta är tydligen inte ömsesidigt då du besvarade med osakligheter i stället för att redogöra för varför Corsos idéer är som vilka idéer som helst och värda att kanske, kanske inte tro på. Mitt första svar till dig var mycket ödmjukt. Jag skrev såhär:

"Hur kom utomjordingarna på tekniken då? Genom att blivit bortförda av superutomjordingar? Förlåt men den "hypotesen" förklarar ingenting, och vi råkar ju faktiskt veta hur det gick till; en helt plausibel förklaring.

Mikrochipet är en logisk följd av transistorn och dioden vars principer benades ut av experiment och grundforskning från 1800-talets senare hälft och framåt. Jack Kilbys och Robert Noyces idéer om chip låg i tiden och deras insats var knappast ofattbart stor. Det behövs ingen von Däniken-inspirerad "utomjordingsteori" för att förklara det!

Och Roswell var en väderballong. Bara en av massor.

http://www.skepdic.com/roswell.html

...
Edit: Att reverse-engineera en krets kräver nästan lika komplicerad teknik som själva kretsen. En krets förtäljer vidare inte vilka maskiner som har tillverkat den eller vilka processer som har använts. Det är ju inte speciellt troligt att människan hade tekniker som krävs i form av litografi, mikroskopi, teknik för rening och dopning av material och kunskaper i form av teoretisk fysik, fasta tillståndets fysik, kemi och renrum, men inte förmåga att tänka i banor om chip. I själva verket tog chipen vid där transistorn var, efter att denna utvecklats från kunskaper om fälteffekt och PN-övergångar och kristalldioder.

"

Även om Du inte stödjer Corsos idéer kan Du väl berätta om varför Du tycker de är värda att nämnas i ett sammanhang som detta? Du borde också kunna berätta om vad som får Dig att tro att vetenskapen inte kan besvara dylika frågor utan att man måste ta till något parapsykologiskt? Man borde kunna begära någon form av belägg att parapsykologi har med saken att göra och är sund i sin utformning och hypotessfär, tycker Du inte? Ponera att vetenskap är idel dogmer och försanthållna statiska idéer. På vilket sätt ökar det trovärdigheten hos "alternativa teorier"? Har Du någon idé om varför utsagor likt Corsos bör ha företräde eller åtminstone är lika trovärdiga som mothugg mot dessa idéer, mothugg som t.ex. kan bestå av enkelt kontrollerbar fakta av teknisk eller historisk art?

Du får gärna klargöra Ditt syfte med den taggiga attityden.

(Edit: Jag skulle gärna diskutera parapsykologi med Dig och andra, var länge sedan på forumet. Detta är inte rätt tråd, men Du får gärna starta en, så starten blir på Dina villkor.)

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, mikroprocessorn är en full logisk följd av tidigare upptäckter som är följd av än tidigare osv. Corsos bok är påhitt: http://www.csicop.org/klassfiles/SUN-49.html

Clarkes tredje "lag" får en helt ny tolkning i dessa sammanhang: "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." -> Vissa mähän förstår så lite om teknikutveckling att de betraktar det som magiskt och söker därför efter extraordinära förklaringar...

Frågan om liv är inte så enkel som du tror kanske, men vetenskapen är ju det instrument vi behöver använda oss för att hitta sådant utanför vår planet. Vetenskapen är den domän som kan väga sannolikheter, testa hypoteser, observera och studera data, dra slutsatser och t.ex. tala om i vilken riktning vi ska kolla. Parapsykologi har inte genererat en enda falsifierbar hypotes som inte har falsifierats och ingen icke falsifierbar hypotes som haft någon som helst bäring på frågan om liv i rymden.

Det är ju kunskapsfilosofiskt nonsens att hänvisa till vad vetenskapen inte vet som stöd för att något som vetenskapen säkert vet skulle vara fel... Vetenskap arbetar, förenklat, med någon sort successiv approximation mot en objektiv verklighet. Vissa belackare älskar att låtsas som om vetenskapen är "dogmatisk" och gör anspråk på sanning samtidigt som de i nästa stund fastslår att "det existerar saker vi inte kan bevisa", som om det vore en sanning med något sorts fog. Vetenskap sysslar över huvud taget inte med sanningar. Det gör man i matematiken och logiken, men inte i de empiriska vetenskaperna.

Det är inte helt självklart att liv finns någon annan stans så nära att vi kan nå det, eller de oss. I själva verket har tanken på liv gått i vågor från extremt sannolikt till väldigt osannolikt till sannolikt igen, allt eftersom vetenskapen fortskrider och trots, inte tack vare, vissa utomstående minsann gör gällande att vetenskapen är dogmatisk och inte accepterar nya data.

Varför kan inte dylika människor acceptera att vi faktiskt ibland har förklarat ett fenomen? Det är ju en kunskapsrelativism som både är dogmatisk och "stängdsinnad".

Det finns som sagt inga definitiva skäl till varför inte andra varelser skulle kunna göra de vi kan, resa i rymden, men att de varit här och försett oss med teknologi är ju inte något som logiskt följer av blotta möjligheten av liv. Möjligheten med liv är stor bland annat därför att universum är så stort (vilket vi vet tack vare vetenskap, inte tack vare esp, homeopati, klärvojans eller något sådant), vilket snarast arbetar mot "hypotesen" att det skulle ha kommit hit.

"Mikrochip kommer från aliens" är alltså en tanke som bygger på flera dåligt underbyggda premisser, som blir sämre och sämre underbyggda ju närmare "chip" och länge bort från "liv" man kommer. Att liv finns är fullkomligt möjligt, rentav troligt. Att de skulle fara i rymden är våldsamt osannolikt (1 art på hur många hundra miljoner gör det?), att de skulle ha varit här och bara upptäckts av regeringar är bara fånigt som hypotes och att det sist och slutligen skulle försett oss med teknik som inte kan förklaras annars är bara new age. Framförallt ligger bevisbördan på den som påstår något sådant. För det första saknas ju själva fenomenet: en teknikboom som inte låter sig förklaras med mänsklig aktivitet.

Innan man härjar om UFOn får man tamigfan fastslå att själva fenomenet existerar. Man kan inte börja i andra ändan och låtsas som missförstånd kring vetenskap och esoteriska saker som Drakes "ekvation" är direkt stöd till "fenomenet".

Edit: Corsos idé läcker som ett såll, den är inte seriös och han har inget på fötterna. Det är ju en "baklängeshypotes": Hitta på storyn först, hitta belägg sedan. Ungefär som kreationister arbetar. "Here are the conclusions, what facts can we find to support it?"

Nej precis. Ungefär som dom tog varandra för häxor och vampyrer på medeltiden när ingen rimlig förklaring fanns att tillgå. Vem på stenåldern hade tänkt att vi skulle åka omkring i plåtburkar utvunnet ur urberget och använda explosiv vätska som drivmedel. Det hade varit en bisarr syn för en tidsresenär från före kristus tid att komma till vår tid och iom detta antagligen uppfattat detta som någon sorts magi. Om man inte förstår hur en sak fungerar måste man studera den tills man har en uppfattning innan man börjar ET förklara saker och ting. Men man kan ju inte heller totalneka en förklaring för att man själv har en annan uppfattning man måste liksom vara öppen. Men i det här fallet om microteknologi chips osv ser jag inget som skulle kunna vara så komplext att vi inte klarat av att frammställa det. Man måste komma ihåg att det var ju en lång process till vart vi är idag från det första som kom ut.

Liv på andra planeter är ju en klurig sak också. Eftersom vi inte helt vet kan man inte heller dra regelräta slutsatser. Men mycket talar för att så är fallet. Jag själv har svårt att tro att det är ett enda stort oändligt tomrum vi lever i när vi ser så mycket rörelse och (liv) runt omkring oss i vår lilla galax. Det är då avstånden som är den svåra biten. Det enda som skulle kunna fungera att färdas sånna sträckor är om man kan framställa gravitation och förvränga/vrida tid och rum som en viss Bob, L, pratat mycket om. Då kan vi börja snacka ET teknologi.

Jag har inte svårt att känna ett visst tvivel från Corsos historia. Lite osäkrare är jag på historian om bagdad batteriet som måste ha varit ett sjuhelvetes leap ahead för så länge sedan. När det (uppfanns)

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Saken är klar, varesig du eller jag försvarar Corsos utsagor.

Utan mitt första inlägg hade vi aldrig fått denna diskussion - vilket kanske hade varit synd?! Nåt kul skall man väl få göra för att få igång en diskussion?!

Vad avser diskussionen om vetenskap tror jag vi i grunden har samma uppfattning om vi bortser från missförstånden.

Min uppfattning, som jag oxå framfört, och du kommenterat som flum, är att det finns uppfattningar/perceptioner av fenomen hos människor som inte låter sig förklaras av vetenskapen men ändock finns och i vissa fall i ett senare skede kan förklaras av vetenskapen.

Sedan kan jag tycka att du ibland drar ut svängarna lite väl långt, attitydmässigt - som om det vore en strid på kniven, man kan ju ha olika synsätt, man kan uttrycka sig på olika sätt utan att för den skull göra sig förtjänt av att "tryckas till". Empati och ödmjukhet är aldrig fel om man vill ha respekt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Nej precis. Ungefär som dom tog varandra för häxor och vampyrer på medeltiden när ingen rimlig förklaring fanns att tillgå. Vem på stenåldern hade tänkt att vi skulle åka omkring i plåtburkar utvunnet ur urberget och använda explosiv vätska som drivmedel. Det hade varit en bisarr syn för en tidsresenär från före kristus tid att komma till vår tid och iom detta antagligen uppfattat detta som någon sorts magi. Om man inte förstår hur en sak fungerar måste man studera den tills man har en uppfattning innan man börjar ET förklara saker och ting. Men man kan ju inte heller totalneka en förklaring för att man själv har en annan uppfattning man måste liksom vara öppen. Men i det här fallet om microteknologi chips osv ser jag inget som skulle kunna vara så komplext att vi inte klarat av att frammställa det. Man måste komma ihåg att det var ju en lång process till vart vi är idag från det första som kom ut.

Liv på andra planeter är ju en klurig sak också. Eftersom vi inte helt vet kan man inte heller dra regelräta slutsatser. Men mycket talar för att så är fallet. Jag själv har svårt att tro att det är ett enda stort oändligt tomrum vi lever i när vi ser så mycket rörelse och (liv) runt omkring oss i vår lilla galax. Det är då avstånden som är den svåra biten. Det enda som skulle kunna fungera att färdas sånna sträckor är om man kan framställa gravitation och förvränga/vrida tid och rum som en viss Bob, L, pratat mycket om. Då kan vi börja snacka ET teknologi.

Jag har inte svårt att känna ett visst tvivel från Corsos historia. Lite osäkrare är jag på historian om bagdad batteriet som måste ha varit ett sjuhelvetes leap ahead för så länge sedan. När det (uppfanns)

Bagdadbatteriet är givetvis mäkta intressant, men de material som "batteriet" var uppbyggt av är ju alla förhistoriska och på alla sätt möjliga utan ET. Dock är man ju inte säker på dess funktion och att av misstag blanda metaller och elektrolyter så att en spänning uppstår måste ändå anses som lätt hänt. Vi har inga belägg för att spänningen ö.h.t. noterades. Den öppna polspänningen torde ha varit några hundra millivolt, på tok för lite för att man ska känna det med fingrarna eller ens tungan. Till saken hör dock att batteriet inte är fullständigt och hade aldrig fungerat som ett batteri i det skick man hittade det. De flesta arkeologer tror inte att det var ett batteri ö.h.t, utan bara koppar i asfalt. Men månne var det ett batteri avsett för anodisering/galvanisering, något som mycket väl kan upptäckas av en slump utan att man känner till elektricitet. Jämför med elden som ju inte fick sin förklaring förens på 1800-talet eller värkmedicin av pilbark som använts åtminstone sedan romartiden utan att de hade en susning om farmakologi.

"Bob, L", är det Bob Lind du syftar till? Han är ju ett kapitel för sig, en svensk historieförfalskare i von Dänikens fotspår men i "lightversion"...
http://vof.se/folkvett/20022det-stora-guidebraket-pa-ales-ste...

Eller är den en annan Bob du avser? Jag har inte hört teorier från honom om tidsresor, bara arkeoastronomiskt snömos?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

...
Min uppfattning, som jag oxå framfört, och du kommenterat som flum, är att det finns uppfattningar/perceptioner av fenomen hos människor som inte låter sig förklaras av vetenskapen men ändock finns och i vissa fall i ett senare skede kan förklaras av vetenskapen.
...

Men all respekt, har Du ett exempel på ett sådant fenomen?

(Och varför måste du exekvera ett helt batteri av plattityder så som galileoargumentet, dogmer, paradigm och bevis på frånvaro, etc?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

(Och varför måste du exekvera ett helt batteri av plattityder så som galileoargumentet, dogmer, paradigm och bevis på frånvaro, etc?)

Du överanalyserar andras intentioner alldeles för mycket, inte för att lägga mig i eran diskussion men du drar ju ut teorier ur snubben som han vid start inte spred ut!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Saken är klar, varesig du eller jag försvarar Corsos utsagor.

Utan mitt första inlägg hade vi aldrig fått denna diskussion - vilket kanske hade varit synd?! Nåt kul skall man väl få göra för att få igång en diskussion?!

Vad avser diskussionen om vetenskap tror jag vi i grunden har samma uppfattning om vi bortser från missförstånden.

Sedan kan jag tycka att du ibland drar ut svängarna lite väl långt, attitydmässigt - som om det vore en strid på kniven, man kan ju ha olika synsätt, man kan uttrycka sig på olika sätt utan att för den skull göra sig förtjänt av att "tryckas till". Empati och ödmjukhet är aldrig fel om man vill ha respekt.

Om du menar mig så menade jag inte att vara så drastisk att kalla det för flum. Menade mest att min personliga åsikt var att jag inte tror det är riktigt sanning. Hur det än är så har jag aldrig sagt att det ÄR fel. Kan mycket väl vara sant som Corso sagt. Men jag är öppen för både ja och nej och det var väl det det hela snacket började med.

Nej det är väl bra att få ur sig lite ibland

Haha okej "dra ut på svängarna" kan ha med min uppfostran att göra kanske. Lika bra att lägga all in än ett kort i taget. Jag förstår hur du menar. Jag är väl så bara. Inte min mening att vara störande på något sätt. även om det kanske uppfattades på det viset.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Du överanalyserar andras intentioner alldeles för mycket, inte för att lägga mig i eran diskussion men du drar ju ut teorier ur snubben som han vid start inte spred ut!

Gör jag? Det är ju rätt många utsagor nu som jooker framfört och jag är rätt säker på att jag inte bett honom(?) förklara något han inte nämnt! Vad är det nu då med min sista fråga som ställer till det för dig? Han påstår X och jag vill se ett exempel på X!

Edit: Jag har misslyckats med att "dra" ut en enda teori ur jooker, tycker du inte? Samtidigt har han hintat om flera teorier, somliga mer än en gång...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Han påstår X och jag vill se ett exempel på X!

Som sagt skall jag inte lägga mig i eran diskussion då jag inte riktigt vet vad ni båda har för intentioner men!

Många reella fiktiva (ja det går ihop ) existerar för att många individer på denna planeten totalt saknar logik eller tankefilter, deras reella värld som dom upplever dagligen verkar hamna i fel hjärnfunktion där dagliga intryck skapar fiktiva verkligheter! Vi har en på jobbet som flera gånger utan ironi har påpekat att han har fått besök av varelser från någon annan planet, dom stod vid hans sängkant! Antagligen har hans fiktiva drömmar lagt sig i sitt reella minnesbank i hjärnan som han sen extraherar som en sanning; en upplevelse som har hänt! Hur detta är relevant förstår du nog!

Att denna person har en IQ på under 12 och logik som en åsna sammanträffar rätt bra med hans åsikter också!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Bagdadbatteriet är givetvis mäkta intressant, men de material som "batteriet" var uppbyggt av är ju alla förhistoriska och på alla sätt möjliga utan ET. Dock är man ju inte säker på dess funktion och att av misstag blanda metaller och elektrolyter så att en spänning uppstår måste ändå anses som lätt hänt. Vi har inga belägg för att spänningen ö.h.t. noterades. Den öppna polspänningen torde ha varit några hundra millivolt, på tok för lite för att man ska känna det med fingrarna eller ens tungan. Till saken hör dock att batteriet inte är fullständigt och hade aldrig fungerat som ett batteri i det skick man hittade det. De flesta arkeologer tror inte att det var ett batteri ö.h.t, utan bara koppar i asfalt. Men månne var det ett batteri avsett för anodisering/galvanisering, något som mycket väl kan upptäckas av en slump utan att man känner till elektricitet. Jämför med elden som ju inte fick sin förklaring förens på 1800-talet eller värkmedicin av pilbark som använts åtminstone sedan romartiden utan att de hade en susning om farmakologi.

"Bob, L", är det Bob Lind du syftar till? Han är ju ett kapitel för sig, en svensk historieförfalskare i von Dänikens fotspår men i "lightversion"...
http://vof.se/folkvett/20022det-stora-guidebraket-pa-ales-ste...

Eller är den en annan Bob du avser? Jag har inte hört teorier från honom om tidsresor, bara arkeoastronomiskt snömos?

Ja det kanske inte var ett riktigt batteri som vi har batterier idag. Men tänk om dom använde det att få elektrisitet till något. Det vore ganska häftigt. Pilbark till medecin har jag inte hört förut. Undra hur /vem som kom på det. Tror inte någon fick för sig att äta bark för en huvudvärk skull. Men någon kom väl helt enkelt på att det gick att använda för det ändamålet. Kommer att tänka på DaVinci som gjorde ritningar på maskiner som inte kom förens 500 år senare. Och började studera anatomi innan någon annan gjort sig besväret att fundera ut hur allt fungerar.

Det är en herre vid Bob Lazar jag menade men det har med ETs möjliga sätt att färdas enorma avstånd att göra. Kanske påhitt men ändå helt klart intressant det han säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jisses!

Hehe...

Jag blir så full av skratt - du är en kul kille.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du menar mig så menade jag inte att vara så drastisk att kalla det för flum. Menade mest att min personliga åsikt var att jag inte tror det är riktigt sanning. Hur det än är så har jag aldrig sagt att det ÄR fel. Kan mycket väl vara sant som Corso sagt. Men jag är öppen för både ja och nej och det var väl det det hela snacket började med.

Nej det är väl bra att få ur sig lite ibland

Haha okej "dra ut på svängarna" kan ha med min uppfostran att göra kanske. Lika bra att lägga all in än ett kort i taget. Jag förstår hur du menar. Jag är väl så bara. Inte min mening att vara störande på något sätt. även om det kanske uppfattades på det viset.

Bazooka_tim: Inlägget var inte ett svar till dig.

Permalänk
Citat:

Bazooka_tim: Inlägget var inte ett svar till dig.

Haha okej. Var frånvarande ett tag så jag hängde inte riktigt med där ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Alltså fyfan vad dåligt ni svarar på herr Söderbäck fråga, han frågade något så simpelt som "hur använder man halvledarens funktion i en processor" och ni dumma flan svarar med "halvledare används för att få olika egenskaper, antingen att leda eller inte leda ström", hur fasen kan ni inte fatta en sån enorm enkel fråga? Seriöst!!!

Jag försökte svara på det jag uppfattade som frågan. Jag fick intrycket att han undrade över varför halvledare var viktigt istället för vilket annat ämne som helst, samt varför man valt just kisel. Jag försökte få fram att halvledarsubstratet är det som möjliggör konstruktionen av transistorer som i sin tur gör att man kan skapa den elektriska funktionen man är ute efter. Uppenbarligen misslyckades jag på någon punkt eller missförstod frågan. Du får gärna berätta vad du tycker är obesvarat så kan jag göra mitt bästa för att förklara.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Jag försökte svara på det jag uppfattade som frågan. Jag fick intrycket att han undrade över varför halvledare var viktigt istället för vilket annat ämne som helst, samt varför man valt just kisel. Jag försökte få fram att halvledarsubstratet är det som möjliggör konstruktionen av transistorer som i sin tur gör att man kan skapa den elektriska funktionen man är ute efter. Uppenbarligen misslyckades jag på någon punkt eller missförstod frågan. Du får gärna berätta vad du tycker är obesvarat så kan jag göra mitt bösta för att förklara.

Jag tyckte också att Söderbäck fick ett bra svar på sin fråga...

Permalänk
Citat:

Gör jag? Det är ju rätt många utsagor nu som jooker framfört och jag är rätt säker på att jag inte bett honom(?) förklara något han inte nämnt! Vad är det nu då med min sista fråga som ställer till det för dig? Han påstår X och jag vill se ett exempel på X!

Edit: Jag har misslyckats med att "dra" ut en enda teori ur jooker, tycker du inte? Samtidigt har han hintat om flera teorier, somliga mer än en gång...

Välj dina strider MBY... Det är inte värt besväret...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Intressant läsning, men jag kan ju inte påstå att jag fick nån "aha-upplevelse", känns fortfarande inte som att jag förstår hur en processor fungerar (mer än att den sitter i sockeln, innehåller väldigt små och avancerade delar och räknar saker åt mig) om ni förstår vad jag menar

Jag kan rekomendera The Teaching Company-kursen "Physics in your life", om du vill veta lite mer ingående.
Föreläsaren förklarar hur en processor fungerar steg för steg - från atom till fullt fungerande CPU. Låter komplicerat, men det är ganska enkelt att förstå.
Han demonstrerar med hjälp av modeller med transistorer och lampor, hur de olika transistorerna fungerar tillsammans och bildar logiska kretsar och hur dem sedan fungerar tillsammans för att tex kunna söka efter text, osv.
http://www.teach12.com/ttcx/CourseDescLong2.aspx?cid=1260

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandai
Bra informativ artikel må jag säga.

En fråga, testas alla processorer, eller gör man stickprov?

100% kontroll, men sen måste alla kontroller vara korrekta, litet fel så kommer felaktiga ut, vissa bra andra dåliga.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag försökte få fram att halvledarsubstratet är det som möjliggör konstruktionen av transistorer som i sin tur gör att man kan skapa den elektriska funktionen man är ute efter.

Jao det är just detta, han frågar efter vad kisel används till och som svar "...skapa den elektriska funktionen man är ute efter", alltså vilken är den elektriska funktionen man är ute efter? (nej, svaret är inte vilken funktion en transistor har)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Och Roswell var en väderballong. Bara en av massor.

Förklara du då för mig varför US Air Force själva i en nyhetstidning, dagen efter kraschen, utannonserade att det minsann var ett "Flying Saucer" som hade kraschat till jorden där ute på gården, för att sedan dagen efter nyheten plötsligt ändra sig och då istället påstå att det var en ballong.

Menar du på fullt allvar att militärer, en del utav dem väldigt högt uppsatta sådana, som är speciellt tränade för att identifiera fientligt flyg (US Air Force remember?) inte kan se skillnad på ett flygande tefat och en ballong?

Amerikaner må vara dumma och underliga ibland men ingen människa kan vara så korkad.

USA lyckas verkligen lura en hel del genom att förneka att UFO's (flygande tefat, svarta tringlar och "orbs" bl.a...) existerar, men mig lurar de iaf. inte. Sen om det är utomjordingar som styr dessa farkoster eller inte är en helt annan fråga men UFO's existerar, det vill jag lova, har själv bevittnat fenomenet IRL.

Permalänk

Till er konspirationsfanatiker lita ej på MBY, det ser väl vem som helst att han själv har kidnappat en utomjording och tvingar denna skriva sina svar för så bildad kan ingen människa vara. Och använder man ockhams rakkniv, så får man ju att en kidnappad utomjording är den enklaste och mest rimliga förklaringen. Så MBY är med i komplotten.
*edit* Det är just såhär ni anklagar forskare m.m att göra, för ni tror inte på att de själva har kommit på diverse saker för att det skulle vara för svårt.

Nå angående kraschade ufon, låt oss anta att detta skulle vara sant. Vad tror ni dessa som besökte oss skulle tycka om ett land skulle experimentera med deras anhöriga kroppar och dra nytta av deras teknologi? Det skulle faktisk kunna sess som en krigsförklaring. Och man skulle då knappast förvänta sig att de inte gjorde något alls, som att inte ens visa sig. Dessutom borde man väl få se någon ny teknologi som hade tagit ett stort kliv från den gamla, och att den inte bara följde den naturliga utvecklingen som man kunde förvänta sig?

*edit*
Annars mycket bra och lättläst artikel för de som inte redan visste om hur processortillverkningen gick till.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Jao det är just detta, han frågar efter vad kisel används till och som svar "...skapa den elektriska funktionen man är ute efter", alltså vilken är den elektriska funktionen man är ute efter? (nej, svaret är inte vilken funktion en transistor har)

Hmm... nu förstår jag inte riktigt. Eftersom transistorer används för att skapa i stort sett ALLA funktioner i en integrerad krets är det lite svårt att inte hänvisa till dem och ännu svårare att prata om en specifik funktion då detta beror på vad man bygger för krets. Om vi pratar processorer så används transistorer till att skapa den logik som behövs (tex. adderare, multiplicerare och styrlogik), minneselement (så som SRAM till cache och vippor i register), kretsar för att skapa och distribuera klocksignalen (PLL:er, buffertar m.m.) och allt annat som behövs för att en processor ska fungera. En integrerad krets består nästan bara av transistorer och ledningar. Ledningarna utför ingen logisk funktion, de löser bara det tråkiga fysiska problemet att man faktiskt måste flytta signaler mellan olika punkter. Så transistorer är helt avgörande för att kunna realisera den funktionalitet man eftersträvar. Nu har jag förmodligen inte svarat på det du är ute efter ändå, men jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja det kanske inte var ett riktigt batteri som vi har batterier idag. Men tänk om dom använde det att få elektrisitet till något. Det vore ganska häftigt. Pilbark till medecin har jag inte hört förut. Undra hur /vem som kom på det. Tror inte någon fick för sig att äta bark för en huvudvärk skull. Men någon kom väl helt enkelt på att det gick att använda för det ändamålet. Kommer att tänka på DaVinci som gjorde ritningar på maskiner som inte kom förens 500 år senare. Och började studera anatomi innan någon annan gjort sig besväret att fundera ut hur allt fungerar.

Det är en herre vid Bob Lazar jag menade men det har med ETs möjliga sätt att färdas enorma avstånd att göra. Kanske påhitt men ändå helt klart intressant det han säger.

Aha, Lazar! Den snubben hade jag nästan förträngt!

Hur människor hittar på eller upptäcker saker är givetvis en intressant diskussion rent generellt, men lite för vid och bred för tråden. Men även vissa djur verkar ha upptäckt att vissa födoämnen har effekter. En del primater ändrar sitt ätbeteende när de är sjuka. För människan kan allehanda mystiska "teorier" spelat in och träffat rätt på växt (men fel teori) men den bästa förklaringen är nog att människor alltid har haft experimentlusta.

Att "använda elektricitet till något" kanske inte är så fantastiskt som det verkar, det beror på nivån av förståelse. Gnida kattskinn mot bärnsten har folk gjort länge, om inte så för det höga nöjets skull. Ordet "elektricitet" kommer för övrigt av det grekiska ordet "elektro" som betyder just bärnsten och överfört till latinets electricus som väl betyder "likt bärnsten".

Som sagt, en del menar nog att bagdadbatteriet användes för elektrolys, något man kan upptäcka utan förståelse för teorin. Jämför med alkemin och människors upptäckt av massor med kemiska reaktioner och föreningar långt innan man upptäckte grundämnena och det periodiska systemet.

Citat:

Jisses!

Hehe...

Jag blir så full av skratt - du är en kul kille.

Så, du kan komma med utsagor och tvärsäkra påståenden om att ditt eller datt existerar, men vill man ha något konkret finns alltså ingenting att hämta?

Citat:

Välj dina strider MBY... Det är inte värt besväret...

Jag tyckte diskussionen var rätt så konkret. Det borde vara en smal sak att dra fram exempel när man påstår ett och annat. "Det finns saker som existerar men inte kan förklaras av vetenskap" är en rätt konkret utsaga, varvid ett exempel vore önskvärt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Förklara du då för mig varför US Air Force själva i en nyhetstidning, dagen efter kraschen, utannonserade att det minsann var ett "Flying Saucer" som hade kraschat till jorden där ute på gården, för att sedan dagen efter nyheten plötsligt ändra sig och då istället påstå att det var en ballong.

Menar du på fullt allvar att militärer, en del utav dem väldigt högt uppsatta sådana, som är speciellt tränade för att identifiera fientligt flyg (US Air Force remember?) inte kan se skillnad på ett flygande tefat och en ballong?

Amerikaner må vara dumma och underliga ibland men ingen människa kan vara så korkad.

USA lyckas verkligen lura en hel del genom att förneka att UFO's (flygande tefat, svarta tringlar och "orbs" bl.a...) existerar, men mig lurar de iaf. inte. Sen om det är utomjordingar som styr dessa farkoster eller inte är en helt annan fråga men UFO's existerar, det vill jag lova, har själv bevittnat fenomenet IRL.

Har du belägg för dina påståenden? En tumregel är att innan något ska behöva förklaras, ska det fastställas att detta någon existerar. Jag ska inte förklara något.

Dina straw mans har du givetvis ingenting för ("menar du på fullt allvar att" följt av något jag aldrig varit i närheten av att påstå). Argumentera hederligt eller låt bli att argumentera alls.

Du kan inte dra dina egna "faktauppgifter" för att påstå att jag sagt saker. Du har hela bevisbördan. "Flying Saucer" var för övrigt på denna tid ett populärt begrepp som användes lite bredare än det senare "UFO". Roswell som UFO-myt blev som sagt inte på tapeten förens på 70-talet(!).

http://www.csicop.org/si/9507/roswell.html
http://www.csicop.org/sb/9706/roswell.html
http://books.google.se/books?id=Gr4snwg7iaEC&pg=PA261&lpg=PA2...
http://www.skepdic.com/retfalse.html
http://www.csicop.org/klassfiles/Home.html <- seriös "UFO investigation"
http://home.swipnet.se/vof-trestad/misslex/lexikon.htm <- misstolkningslexikon. VoF-trestad är en grupp människor som tidigare var medlemmar i UFO-Sverige som tröttnade på den okritiska woowoo-attityden som florerar där "på gräsrotsnivå" och bildade en underavdelning till VoF i stället. Bra gjort.

Att du bevittnat något du själv inte förstår är inte bevis för något ö.h.t. Det är anekdoter. Din tolkning speglar din godtrogenhet och ovilja att ta till dig det man faktiskt vet om dylika fenomen. Det är att leva i en värld av dogmer, inte prövning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

intressant läsning, sånt vill iaf jag ha mer av!

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så svårt att förstå, ufon har inte kraschat på denna planet. Om de nu har, så skulle det väl säkerligen komma fler? Och ni som argumenterar för att ufon har krachat kom med en endaste RIKTIG argument för att de verkligen har gjort det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven

nu blev det för intresant för att hålla sig utanför. Med risk för att hamla i skottlinjen, kan du berätta om händelsen.

Citat:

Kommer att tänka på DaVinci som gjorde ritningar på maskiner som inte kom förens 500 år senare.

instick: da vinci gjorde också ritningar till tidsmaskiner. Funkade inte så bra

Permalänk
Avstängd

http://www.weird-encyclopedia.com/roswell-daily-record.php

http://en.wikipedia.org/wiki/Roswell_UFO_Incident

http://mufon.com/

http://ufocasebook.com/

http://sydnet.net/ctj/eldvagnar.htm

http://ufo.aadityas.com/

Läs gärna och skapa er en egen uppfattning, jag har min klar och känner inte att jag måste försvara min tro, det jag sett eller vad/vem jag väljer att lita på och att inte lita på. Tror ni att militärer kan blanda ihop en ballong med en stor metallstruktur så visst, tro ni det. Jag väljer att tro annorlunda iaf...

PS: För att vara "on topic" igen så kan jag ju berätta att jag inte påstod att utomjordingar MÅSTE ha lärt oss människor hur man skapar en processor, det var mer ett lite skämtsamt konstaterande. Hoppas att ingen tog det på fullt allvar.