Permalänk
Medlem

Kris hjälp....

Okej, idag fick jag en "gammal" ibook g4 av kompis... Kan också vara värt att säga att jag aldrig använt mac innan...

Okej, när jag startar datorn så hör jag ett ljud... (melodi) skärmen är mörk, sedan lyses skärmen upp och det kommer en bild på en mapp med en gubbe och ett frågetecken.

Vad ska jag göra?! installera om den med nytt os?!

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem

Antagligen så hittar den inte hårddisken, alternativt inget OS på hårddisken den hittar. Prova stoppa i installationsskivan och se om du kan installera om Mac OS X på den.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Antagligen så hittar den inte hårddisken, alternativt inget OS på hårddisken den hittar. Prova stoppa i installationsskivan och se om du kan installera om Mac OS X på den.

Okej, Hoppas på o/s:et xD

Undrar också hur jag ska göra och vilket os jag ska använda... (Fick inget os med)

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem

Leopard, 10.5.x
Eller
Tiger, 10.4.x

Men du kommer inte kunna köra Snow Leopard 10.6.X då man släpper stödet för PPC prollen.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Leopard, 10.5.x
Eller
Tiger, 10.4.x

Men du kommer inte kunna köra Snow Leopard 10.6.X då man släpper stödet för PPC prollen.

Okej, laddat ner tiger nu... Men vilken knapp ska jag trycka på för att boota från disken?!

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolten999
Okej, laddat ner tiger nu... Men vilken knapp ska jag trycka på för att boota från disken?!

C för att boota från CD om du har installtions CDn i läsaren.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolten999
Okej, laddat ner tiger nu... Men vilken knapp ska jag trycka på för att boota från disken?!

Hehe, det är inget gratis os

Men varför provar du inte Leopard, har du tillräckligt med minne är det att föredra.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Hehe, det är inget gratis os

Men varför provar du inte Leopard, har du tillräckligt med minne är det att föredra.

Beror på hur man ser på saken... (ThePirateBay?!)

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolten999
Beror på hur man ser på saken... (ThePirateBay?!)

Och där var det slut på hjälp från SweClockers.
* Tråd låst enl. §7 *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.