Permalänk
Medlem

många bilder i rad, D60

jag har en nikon D60 och om man tittar i gluggen på den så kan man se att det står r04 (kommer ej ihåg om man måste hålla inne knappen halvt eller inte). det verkar betyda att jag kan ta 4 snabba kort efter varandra för sen börjar den ticka upp sakta igen efter att jag tagit fyra kort och det går ej ta när den står på r00.

en kompis har en D40 och på hennes stod det r12 och hon kunde ta 12 bilder. vad är det som gör skillnaden i hur många bilder man kan ta?

Permalänk
Inaktiv

Dels vilket format du fotar i, kör du raw så kan du ta färre i rad, kör du lägsta jpg kan du ta i stort sätt hur många som hellst.
Snabbare minneskort kan ofta hjälpa, men mycket beror även på kameran, även om d60 borde vara bättre än d40 på detta.

Permalänk
Medlem

Kamerans inbyggda buffert har 4 bilder 'remaning' (R04). Du kan ta 4 bilder i rad med kamerans maxhastighet (vilket nog är runt 3 fps på en D60, minns inte). Sedan är det upp till hur snabbt minneskortet är. Ju snabbare minneskort, ju högre fps får du efter att kamerans egna buffert är maxxad. Sedan finns det ju begränsningar i kameran, så även om du har ett kort som klarar säg 1000 mb/s och kameran bara klarar 20 mb/s så kommer det flaska ändå. Dvs ibland kan för bra minneskort vara onödigt.

Du fotar nog i raw och hon fotar nog i jpeg. Jpeg filer är mindre och därför rymms det fler bilder i kamerans buffert om man fotar jpeg.

Permalänk
Medlem

ursäkta, men det är sånna här frågor som man blir irriterad på

det hade gått lika snabbt för dig att kolla i manualen, alt laddat hem den från nikon.se för att surfat in här och skrivit det här

Permalänk
Medlem

Kärlek är att du kan gå in på nikons svenska sida och knappa in en användare samt serienummer på kameran och ladda ner manualen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Kamerans inbyggda buffert har 4 bilder 'remaning' (R04). Du kan ta 4 bilder i rad med kamerans maxhastighet (vilket nog är runt 3 fps på en D60, minns inte). Sedan är det upp till hur snabbt minneskortet är. Ju snabbare minneskort, ju högre fps får du efter att kamerans egna buffert är maxxad. Sedan finns det ju begränsningar i kameran, så även om du har ett kort som klarar säg 1000 mb/s och kameran bara klarar 20 mb/s så kommer det flaska ändå. Dvs ibland kan för bra minneskort vara onödigt.

Du fotar nog i raw och hon fotar nog i jpeg. Jpeg filer är mindre och därför rymms det fler bilder i kamerans buffert om man fotar jpeg.

Sen har man brusreducering påslagen så minskar även bufferten. Kör man raw så påverkas bufferten men brushanteringen används inte... Ett tips.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Entusiast

Enligt svensk lag måste en manual ingå om man köper den i affär.
Om man köpt den utomlands eller begagnat så finns manualerna att ladda hem från Nikons hemsida.
Det är lite tröttsamt när folk gång på gång ställer enkla frågor som man hade fått svar på mycket snabbare om man inte vore så rädd för att öppna den lilla boken man fick med. Nikons instruktionsböcker är faktiskt mycket läsvärda.
Det verkar som om fler och fler förväntar sig att få information matad utan egen ansträngning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag hade inte manualen hemma.
i manualen så hittade jag inte det heller. så nu har jag kollat. alla glada då?
där står det bara att det skilde om man använde olika kvalité och om man hade raw på. båda fotade i jpeg. så antagligen är det ett långsammare minneskort då som gör det, tack de som gav vettiga svar.

jag söker alltid efter info innan jag frågar. ibland hittar man inte för man vet inte riktigt hur man ska söka på just den frågeställningen.

om det är så att man stör sig på vissa frågor så gör man enklast i att trycka bakåt i webläsaren och sen skiter i det.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni finner frågor meningslösa så är det bara att låta bli att svara på dem istället för att ge meningslösa svar...

Manualer har som sagt inte alltid svaret på alla frågor och därtill är de ofta skrivna med så liten text att de fullkomligen är oanvändbara.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
båda fotade i jpeg. .

Isåfall beror det på att D60 har högre upplösning -> vilket resulterar i större bilder -> kamerans buffert fylls snabbare.