Byta hårddisk och minnen på en splitter ny Macbook pro 13"

Permalänk
Medlem

Byta hårddisk och minnen på en splitter ny Macbook pro 13"

Halloj!,

Sitter och är inne på att göra ett spontaninköp här i dagarna på en Macbook pro 13":s varianten.

Har hört att man kan byta hårddisk och minnen på egen hand? , dvs inte uppgradera/köpa från apple.se (som verkar dyrt jämfört vad man får för priser på de stora nätvaruhusen.

Undrar vilka restriktioner som gäller när det kommer till hårddisk samt minnena? , för att de ska passa laptopen osv? , är det svårt att göra detta på egen hand? , (byggt några egna stationära burkar så har hyfsad koll).

Hur är det med garantin om man gör detta på en splitter ny macbook pro?

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Lösa 2x2gb DDR3 ligger ungefär på 700-800 kr lösa. 1000kr tar apple. Jag tycker inte det är värt 300kr att skruva upp sin splitter nya macbook.

Hårddisk kan jag hålla med om är inte i billigaste laget på apple. Dock så vet jag av egen erfarenhet att dom diskarna som sitter i Macbooksen är väldigt tysta och har lagom värmeutveckling. Att byta till annan modell kan resultera i ökad värme och ljudvolym, det hände för mig personligen på min förra macbook.

Ang. nypris. Låna en polares CSN kort så har du 10% om inte mer på apple.se dvs billigare än något annat nätvaruhus.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Lösa 2x2gb DDR3 ligger ungefär på 700-800 kr lösa. 1000kr tar apple. Jag tycker inte det är värt 300kr att skruva upp sin splitter nya macbook.

Hårddisk kan jag hålla med om är inte i billigaste laget på apple. Dock så vet jag av egen erfarenhet att dom diskarna som sitter i Macbooksen är väldigt tysta och har lagom värmeutveckling. Att byta till annan modell kan resultera i ökad värme och ljudvolym, det hände för mig personligen på min förra macbook.

Ang. nypris. Låna en polares CSN kort så har du 10% om inte mer på apple.se dvs billigare än något annat nätvaruhus.

Tack för infon.
Du har rätt gällande minnena.
Däremot hårddisken som medföljer "160 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)" , är det inte värt att investera i en Serial ATA II - hårddisk på lite större utrymme samt högre varv/min ?

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=1IlQEMtjHSo

Easypeasy. Själv sitter jag och väntar på att 4gb-stickorna ska droppa i pris så att jag kan installera 8gb RAM. Väntar också på att SSDs droppar i pris för jag kommer nog inte palla öppna datorn 2ggr. Har 250gb hdd på min mbp 13, det räcker gott och väl (använder mindre än 100gb och då har jag mkt överflödigt som ligger och skräpar), skulle jag behöva mer så finns det alltid externa hdds att tillgå. Inte direkt att man verkligen behöver ha flera hundra gb data med sig vart man än går. Hade personligen inte velat ha en hdd med högre varvtal, blir oftast bara varmare då, ljudnivån stiger samt att prestandaökningen är såpass liten att jag inte tycker det är värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
http://www.youtube.com/watch?v=1IlQEMtjHSo

Easypeasy. Själv sitter jag och väntar på att 4gb-stickorna ska droppa i pris så att jag kan installera 8gb RAM. Väntar också på att SSDs droppar i pris för jag kommer nog inte palla öppna datorn 2ggr. Har 250gb hdd på min mbp 13, det räcker gott och väl (använder mindre än 100gb och då har jag mkt överflödigt som ligger och skräpar), skulle jag behöva mer så finns det alltid externa hdds att tillgå. Inte direkt att man verkligen behöver ha flera hundra gb data med sig vart man än går. Hade personligen inte velat ha en hdd med högre varvtal, blir oftast bara varmare då, ljudnivån stiger samt att prestandaökningen är såpass liten att jag inte tycker det är värt det.

Då sitter vi i exakt samma situation du och jag Frågan är bara hur länge man måste vänta...

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Då sitter vi i exakt samma situation du och jag Frågan är bara hur länge man måste vänta...

hehe jag kan ju garantera att det blir för länge iaf . Har iaf beställt min applecare nu, fick mailet med koden idag. 915 spänn på ebay mot applestore.se's 2495. Fett värt

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe jag kan ju garantera att det blir för länge iaf . Har iaf beställt min applecare nu, fick mailet med koden idag. 915 spänn på ebay mot applestore.se's 2495. Fett värt

Gjorde samma, lätt värt att köpa AppleCare på eBay. Mitt kostade dock 1300:- på ebay - Apple tar 3500:-. Frågan är varför man tar ut 1000:- (!) mer för att det är en 15" istället för 13".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
Halloj!,

Sitter och är inne på att göra ett spontaninköp här i dagarna på en Macbook pro 13":s varianten.

Har hört att man kan byta hårddisk och minnen på egen hand? , dvs inte uppgradera/köpa från apple.se (som verkar dyrt jämfört vad man får för priser på de stora nätvaruhusen.

Undrar vilka restriktioner som gäller när det kommer till hårddisk samt minnena? , för att de ska passa laptopen osv? , är det svårt att göra detta på egen hand? , (byggt några egna stationära burkar så har hyfsad koll).

Hur är det med garantin om man gör detta på en splitter ny macbook pro?

Mvh
Daniel

Själv så provkörde jag flickvännens nya MBP13 i 10min sen öppnade jag den och kastade i 2x2GB minne samt en hitachi 320GB 5400rpm i den på 10min. Superenkelt och ska inte vara något bekymmer så länge man inte förstör saker i processen, då får man skylla sig själv. Självklart ingår inte de utbytta delarna i Apples garanti och för att slippa bråka så kan det vara idé att spara orginaldelarna vid ev. service - det har jag gjort.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

En riktigt riktigt liten kryssmejsel kan vara bra. Jag har en philips 000 tror jag det var, och den är alldeles för stor för apples skruvar. Jag har dock en MB 13" unibody, dvs modellen före pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Gjorde samma, lätt värt att köpa AppleCare på eBay. Mitt kostade dock 1300:- på ebay - Apple tar 3500:-. Frågan är varför man tar ut 1000:- (!) mer för att det är en 15" istället för 13".

Löjligt overpriced är det hursomhelst. Vet du förresten exakt vad som ingår i AppleCare-paketet vad gäller garanti osv? Min imac gick i sönder för ett år sen och fick då veta att allt hade gått rejält mkt smidigare om jag haft applecare. Är det inte helt på det klara exakt vad den täcker. Försökte läsa igenom villkoren när man signerade försäkringen, men det var ju skrivet på byråkrat-svenska så det var svårt att fatta exakt vad som täcktes och inte täcktes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för infon.
Du har rätt gällande minnena.
Däremot hårddisken som medföljer "160 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)" , är det inte värt att investera i en Serial ATA II - hårddisk på lite större utrymme samt högre varv/min ?

Tro inte att du märker skillnaden på SATA och SATA 2. Du märker knappt skillnad på 7200varv och 5400varv.. eller jo det gör du. 7200varv låter mycket mera.

Ska du byta disk från 160gb 5400varv SATA så ska det vara antingen till SSD (prestanda) eller större storlek!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Löjligt overpriced är det hursomhelst. Vet du förresten exakt vad som ingår i AppleCare-paketet vad gäller garanti osv? Min imac gick i sönder för ett år sen och fick då veta att allt hade gått rejält mkt smidigare om jag haft applecare. Är det inte helt på det klara exakt vad den täcker. Försökte läsa igenom villkoren när man signerade försäkringen, men det var ju skrivet på byråkrat-svenska så det var svårt att fatta exakt vad som täcktes och inte täcktes.

I princip så är det egentligen bara en förlängd garanti med gratis telefonsupport. Men på något vis så känns det som att Apple/Servicepartners särbehandlar de som har AppleCare, de är lite mer värda liksom - löjligt egentligen men så har jag uppfattat det. Dock så fick jag väldigt bra service utav MacSupport innan jag skaffade AppleCare, riktigt trevliga och snabba. Svårt att säga.. men det känns tryggare nu efter jag köpt det i alla fall.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

När man köper sin macbook pro ingår AppleCare i 90 dagar eller hur är det? Glömt bort det där..

Har för mig att man har ett år på sig att köpa applecare från ebay?

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
När man köper sin macbook pro ingår AppleCare i 90 dagar eller hur är det? Glömt bort det där..

Har för mig att man har ett år på sig att köpa applecare från ebay?

Vanlig garanti på datorn (reperation osv) ingår i ett år som vanligt. Du gratis telefonsupport i 90 dagar precis som du sa (antagligen samma som AppleCare) f.o.m. inköpsdatum.

Sen har du ju även 3 års allmän reklamationsrätt om datorn skulle ha ett fabrikationsfel efter ett år som du skulle vilja reklamera för. Detta är väl dock en hyfsat omständig process då du måste "bevisa" att det inte är du som orsakat det.

Du kan när som helst under första året köpa AppleCare för att lägga till 2 år efter det första årets garanti går ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta AppleCare, vad konkret hjälper det för som inte den allmänna reklamationsrätten (konsumentköplagen) innefattar? Ge gärna exempel.

Exakt vilken skruvmejsel behövs för att skruva upp en 13"/15" MBP (mid-2009)? Går en sådan införskaffa på Kjell&Co/Clas Ohlson?

Permalänk
Medlem

Vilken mindre mejsel som helst funkar, jag köpte ett mejselset från Kjell som fungerade alldeles utmärkt. När det kommer till att byta minnen är det väldigt enkelt, här är en video som visar hur man gör

http://eshop.macsales.com/installvideos/macbookpro_13_unibody...

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk
Medlem

Funkar dessa att sätta in som "nya" minnen?

1x CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X2GB) HEATZINK

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Funkar dessa att sätta in som "nya" minnen?

1x CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X2GB) HEATZINK

mvh

Nej det gör det inte.

Det ska vara

SO-DIMM DDR3 1066 MHz (PC8500)

T.ex. sådana här (2GB, köp två om du vill ha 4GB):
http://www.dustinhome.se/pd_5010207247.aspx

eller sådana här (4GB, köp två om du vill ha 8GB):
http://www.dustinhome.se/pd_5010281409.aspx

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Nej det gör det inte.

Det ska vara

SO-DIMM DDR3 1066 MHz (PC8500)

T.ex. sådana här (2GB, köp två om du vill ha 4GB):
http://www.dustinhome.se/pd_5010207247.aspx

eller sådana här (4GB, köp två om du vill ha 8GB):
http://www.dustinhome.se/pd_5010281409.aspx

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proxim
Detta AppleCare, vad konkret hjälper det för som inte den allmänna reklamationsrätten (konsumentköplagen) innefattar? Ge gärna exempel.

Exakt vilken skruvmejsel behövs för att skruva upp en 13"/15" MBP (mid-2009)? Går en sådan införskaffa på Kjell&Co/Clas Ohlson?

Proxim. Inte lönt att diskutera. Applecare ger en uppsjö av möjligheter. Inkl trevligare bemötande. Du har kanske 1-4 juridiska fördelar som prioritet på reservdelar/arbete/hantering m.m. Sen har du som sagt det sociala möjligheterna. Om en reparatör ska yrka på att skadan är vållad utan dålig behandling eller om det är garanti fel så vinner du om du har AppleCare. Jag vet en som lämnade in sin iMac för musen var trasig, killen hade tappat kulan till musen. Dom tog det på garanti! Jag har jobbat som PC reperatör. Jag blev själv chockad hur bra det gick att få min Imac fixar iom att jag hade ACP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att dra utomlands och jobba till hösten och inte tänker jag ta med min stationära iaf, den saken är klar. Jag vill ha en SSD-hårddisk men vad tycker ni andra? Jag har en del musik på datorn och behöver då minst 256gb men den ligger på +8000 kronor över 320gb HDD. Vafan lixom. Är det värt det eller kanske man ska vänta tills man kommer till Spanien och sen köpa en där med engelskt tangentbord istället, då skiljer det 4000 spänn, men det vore skönt att få löst det på hemmaplan först.
Går det att köpa en +256gb ssd på ebay och sen byta ut 320gb hdd mot ssd i en verkstad och på så sätt spara in ett par tusenlappar från 28000..som min nota verkar ligga på mac.se :*(

Permalänk
Medlem

Du kör på en mindre intern disk och en extern bärbar disk typ wd passport 500gb.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug