Kan man använda vilka högtalare som helst?

Permalänk

Kan man använda vilka högtalare som helst?

Hej.

Kan man använda vilka högtalare som helst till en MacBook Pro? Vi testade att koppla i ett par högtalare av märket Logitech i uttaget för hörlurar och då fick jag för mig att det luktade bränt och att datorn helst plötsligt blev mycket varmare.

Lukten kan ha kommit från vad som helst, men datorn var varm. Nu hade jag inte hunnit känna på datorn innan jag kopplade i högtalarna så jag vet inte hur varm den var då.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

AHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Klart som fan du kan använda vilka högtalare som helst, förutsatt att du använder 3,5mm jacket.

Edit: Är trött

Permalänk

Ja det går, kan inte vart hörlurarnas fel att det blev varmt och lukta bränt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliviro
AHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Klart som fan du kan använda vilka högtalare som helst, förutsatt att du använder 3,5mm jacket.

Edit: Är trött

Tack för att du skrattar åt mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Ja det borda väl gå.låter konstigt , testat med andra hörlurar ?

Nej, jag har inga hörlurar. Bara de här högtalarna.

Permalänk

hmm... testat kopplat högtalarna igen ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
hmm... testat kopplat högtalarna igen ?

Nej, jag vågar inte. Vill helst ha ett par övertygande svar om att det inte är farligt först. =/

Permalänk
Medlem

Räcker inte mitt svar=

Permalänk

har högtalarna egen ström eller drivs de av macbooken?

Om de har egen strömförsörjning så kan förstärkaren lukta bränt den/de första gångerna man har dem igång då vissa rester från produktionen bränns bort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
har högtalarna egen ström eller drivs de av macbooken?

Om de har egen strömförsörjning så kan förstärkaren lukta bränt den/de första gångerna man har dem igång då vissa rester från produktionen bränns bort.

Högtalarna kopplas med en tjockare sladd till bashögtalaren som i sin tur har en sladd till eluttaget.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet, går skiten sönder så kan du skicka tillbaka den på garantin, eller ska du inte använda hörlurar eller högalare någonsin till din dator?

Permalänk

Det är inte något fel på att ansluta vanliga högtalare till din dator. Men det är aldrig en positiv sak att datorn är varm, så försök undvik att lägga den i sängen etc utan låt den stå på hårdare ytor som gör att datorn kommer upp en bit från underlaget.

Om jag ska sprida lite skräckhistorier: Jag har faktiskt hört talas om den dator som brann upp av att koppla in högtalarna till den, då högtalarna var ett hemmabygge och killen lyckades få 220V in i hörlursjacket.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Högtalarna kopplas med en tjockare sladd till bashögtalaren som i sin tur har en sladd till eluttaget.

Bashögtalaren innehåller ett nätaggregat (eller så ligger den utanför lådan) denna kan bli riktigt varm och ganska ofta lukta bränd plast första gångerna man sätter på den. Slutar det inte lukta så ska du gå tillbaka med den.

Visa signatur

Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

så låt högtalarna stå och spela ett tag helt enkelt..

Koppla in nånting mindre värt om du är rädd för att något ska hända..

mp3-spelare, gammal kasettbandare va sjutton som helst.

En bärbar dator är alltid varm, så jag tror din hjärna lurade dig att tro att den var varmare än vanligt när det också luktade bränt.

Låt högtalarna spela så kommer den brända doften försvinna med tiden. Det är helt normalt vid nya högtalare.

Är högtalarna gamla så har jag ingen aning om vad det kan vara, men jag tror mer på förstärkaren på bashögtalaren än macbooken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliviro
Ser inte problemet, går skiten sönder så kan du skicka tillbaka den på garantin, eller ska du inte använda hörlurar eller högalare någonsin till din dator?

Ja, för det har jag ju verkligen lust med!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Bashögtalaren innehåller ett nättag (eller så ligger den utanför lådan) denna kan bli riktigt varm och ganska ofta lukta bränd plast första gångerna man sätter på den. Slutar det inte lukta så ska du gå tillbaka med den.

Jag har haft högtalarna i flera månader till min PC. Lukten kan som sagt komma från vad som helst, men du menar alltså att ingenting ska kunna hända om jag kopplar i de här högtalarna i uttaget för hörlurar på en MacBook Pro?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Ja, för det har jag ju verkligen lust med!

Jag har haft högtalarna i flera månader till min PC. Lukten kan som sagt komma från vad som helst, men du menar alltså att ingenting ska kunna hända om jag kopplar i de här högtalarna i uttaget för hörlurar på en MacBook Pro?

Jag har aldrig hört talas om, och kan inte tänka mig på något sätt det skulle vara skadligt att använda vanliga datorhögtalare (som dessutom har funkat bra innan) med en Mac, så ingenting ska kunna hända om du inte gjort någonting _extremt_ konstigt med dina högtalare.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
En bärbar dator är alltid varm, så jag tror din hjärna lurade dig att tro att den var varmare än vanligt när det också luktade bränt.

Ja, det kan mycket väl ha varit så. Läskigt sammanträffande. =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Jag har aldrig hört talas om, och kan inte tänka mig på något sätt det skulle vara skadligt att använda vanliga datorhögtalare (som dessutom har funkat bra innan) med en Mac, så ingenting ska kunna hända om du inte gjort någonting _extremt_ konstigt med dina högtalare.

Okej, jag skyller på dig om det händer något.

Permalänk
Medlem

Har själv använt 4-5 olika par högtalare, samt 4-5 olika par hörlurar i min MBP och det har fungerat som förväntat - bra alltså!

Har inte hört/läst om något liknande alls och tvivlar på att det skulle kunna förstöra något.

Tyvärr är det väl lättast att bara prova igen..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)