Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk

Det dör är inte ett schema, utan ett upplägg. Det intressanta är vad du fyller dit upplägg med. Vilket övningsval har du tänkt dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Gör ett maxlyft nästa bänkpass. Skriv in ditt max i programmet jag länkar till nedan.

http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2Kv2.xls

Knock yourself out.

Dieten är slut och jag kan äntligen börja träna med mer kolhydrater i kroppen. Gjorde en lätt 12a på 110, en 22a på 100kg och ett maxlyft på 160 kg förra benpasset.

Varför krångla till det? Detta tycker jag ser ut som något bra om man fastnat i bänkpress efter en period av ökning, inte något som en nybörjare ska börja med. Med tanke på hur många som slutar träna efter bara en kort tid så behöver man inte göra det mer avancerat än vad det är, till att börja med.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Det dör är inte ett schema, utan ett upplägg. Det intressanta är vad du fyller dit upplägg med. Vilket övningsval har du tänkt dig?

När jag skriver axlar t.ex så menar jag träna allt som har med axlar att göra. Vet inte vad alla övningar heter

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
När jag skriver axlar t.ex så menar jag träna allt som har med axlar att göra. Vet inte vad alla övningar heter

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

"Allt som har med axlar att göra"? Snabb överblick och det fanns ~60 övningar för axlarna. Bor du på gymmet?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Måste bara fråga när ni tränar har ni med ett block och skriver upp allt ni gör på gymet?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Måste bara fråga när ni tränar har ni med ett block och skriver upp allt ni gör på gymet?

Nej.

Det kan vara bra i början när du inte känner dig säker på vad och hur mycket du behöver köra, men efter att ha tränat i 3+ år så är man redan rätt medveten om vad man tar.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Måste bara fråga när ni tränar har ni med ett block och skriver upp allt ni gör på gymet?

Jag höll på med det ett bra tag, över en månad typ. Tog en liten lapp på gymmet och skrev allt jag gjorde, övning, set, reps osv, sen skrev jag ner det i mitt riktiga träningsblock när jag kom hem. Det var faktiskt rätt kul eftersom man kände sig mer seriös och kunde bläddra bakåt och se små ökningar då och då, men jag tröttnade till slut, säkert mkt pga. att jag fick skriva allt 2 ggr istället för att ta med blocket till gymmet direkt, men också för att jag inte orkade bry mig lika mycket längre

Kommer säkert att börja igen om ett tag, blir kul att jämföra var man klarar nu och vad man klarade då

Idag blev det endast ett kort och inte alltför hårt bicepspass på gymmet, 50 minuter á 12 set.
Tanken var att köra rygg eftersom jag körde biceps i måndags, men av någon konstig anledning så har jag påtaglig träningsvärk i trapz, bakre axlar och lats efter mitt benpass i förrgår, antar att det beror på mina knäböj med hantlar i händerna. Dock inget jag upplevt förut..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
I see, då har man lärt sig något nytt, alltid lika trevligt. Raka marklyft dvs. inte böja benen menar du? Näe det gör jag inte än... verkar läskigt/onödigt hög belastning på ryggen..

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLe...

Den är lite småsvår i början, främst att hitta kontakten i baksida lår. Men när man kan den är den riktigt skön.

Sålänge du har ryggen rak hela tiden blir belastningen inte "stor". Marklyft belastar ryggen ordentligt mycket mer ska du se.

Helt upp anser jag att man inte behöver gå upp som i länken. Gå så högt upp att spänningen inte släpper i baksida lår (strax innan kroppen är rak). Prova och kör lätt en gång. Träningsvärken är garanterad.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Måste bara fråga när ni tränar har ni med ett block och skriver upp allt ni gör på gymet?

Aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Lika onödigt som att räkna kalorier även om vissa känner sig hardcore när de gör det. Det är mer hardcore att köra helt på känn och ändå lyckas! Känsla är underskattat på gymmet.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Lika onödigt som att räkna kalorier även om vissa känner sig hardcore när de gör det. Det är mer hardcore att köra helt på känn och ändå lyckas! Känsla är underskattat på gymmet.

Jasså, blev det precis hardcore?

Nu räknar iofs inte jag varenda kalori jag sätter i mig, men jag uppskattar och räknar i grova drag för att veta vart jag ligger.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jasså, blev det precis hardcore?

Nu räknar iofs inte jag varenda kalori jag sätter i mig, men jag uppskattar och räknar i grova drag för att veta vart jag ligger.

Jag skrev ju inte att det var hardcore, utan att vissa känner sig hardcore. Jag har förvisso aldrig tävlingsdeffat, det är då jag kan tycka att det är mer eller mindre nödvändigt. Men annars tror jag säkert de flesta fixar det på känsla om de verkligen tillåter sig göra det.

Edit, min högst personliga åsikt. Mår man bevlisligen bättre av att lägga tid och energi på att räkna kalorier så ska man fortsätta göra det utan tvivel.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jag skrev ju inte att det var hardcore, utan att vissa känner sig hardcore. Jag har förvisso aldrig tävlingsdeffat, det är då jag kan tycka att det är mer eller mindre nödvändigt. Men annars tror jag säkert de flesta fixar det på känsla om de verkligen tillåter sig göra det.

Vissa tycker om att gå på känsla, andra att räkna kalorier. Detsamma gäller med träningen; vissa skriver upp, andra går dit och kör på känn.

Det viktigaste är att det fungerar bra för individen, hardcore eller ej.

Men om vi tar kosten så hade nog medeltjockissvensson gått ner ett par kilo genom att skippa godis, socker och skräpmat och lagt på lite mer grönsaker på talriken samt gå till jobbet, utan att öht räkna kalorier (vilket egentligen inte är så svårt. Addition och subtraktion lärs ut i lågstadiet i vårt avlånga land. )

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Varför krångla till det? Detta tycker jag ser ut som något bra om man fastnat i bänkpress efter en period av ökning, inte något som en nybörjare ska börja med. Med tanke på hur många som slutar träna efter bara en kort tid så behöver man inte göra det mer avancerat än vad det är, till att börja med.

MM2K är knappast något toppningprogram, utan helt klart applicerbart på personer med 1RM ned till 60kg. Jag har själv använt det på flera personer som legat runt de vikterna i bänkpress. Motivationsfrågan kan jag hålla med om, men alla är olika. Du verkar gilla att köra på känsla, och det fungerar ju uppenbarligen för dig. De flesta nybörjare jag träffat verkar dock vilja ha varenda träningspass planerade. Tror fler slutar pga brist på struktur än för nogrannt upplagt schema. Eller?

Räkna kalorier är ett utmärkt sätt att ta sin träning till ett steg till. De flesta verkar tro att det är svårt, men att göra ett kostschema är som Crippa säger knappast rocket science. Hjälpte en kille med samma inställning som du med ett kostupplägg. Han blev ganska förvånad när vi skrev in vad han åt under en vanlig dag. Killen är bra mycket större än mig och jag tror inte han ångrade sitt val.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Måste bara fråga när ni tränar har ni med ett block och skriver upp allt ni gör på gymet?

Jag följer just nu Stronglifts 5x5 och med det kom en excelfil man kan fylla i. Printar ut en vecka i taget och fyller i när jag tränar. Funkar bra, då har man nåt att göra mellan set:en (tränar ju själv i källaren så har ingen att slösnacka med). Sen är det faktiskt lite kul att kunna gå tillbaka och se förändringarna man gjort.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vissa tycker om att gå på känsla, andra att räkna kalorier. Detsamma gäller med träningen; vissa skriver upp, andra går dit och kör på känn.

Det viktigaste är att det fungerar bra för individen, hardcore eller ej.

Men om vi tar kosten så hade nog medeltjockissvensson gått ner ett par kilo genom att skippa godis, socker och skräpmat och lagt på lite mer grönsaker på talriken samt gå till jobbet, utan att öht räkna kalorier (vilket egentligen inte är så svårt. Addition och subtraktion lärs ut i lågstadiet i vårt avlånga land. )

Jo, det är ungefär så jag menar. Om någon vill gå ner i vikt så tror jag inte det bästa är att direkt förslå att räkna kalorier, utan oftast handlar det om grövre ändringar som behöver göras. Vissa kan tappa motivationen om de får för sig att man måste räkna kalorier för att lyckas med viktnedgång eller viktuppgång. Medan andra kan bli mer motiverade utav det. Huvudsaken är att man själv känner att det är så man vill gå tillväga, annars rinner det bara ut i sanden oavsett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
MM2K är knappast något toppningprogram, utan helt klart applicerbart på personer med 1RM ned till 60kg. Jag har själv använt det på flera personer som legat runt de vikterna i bänkpress. Motivationsfrågan kan jag hålla med om, men alla är olika. Du verkar gilla att köra på känsla, och det fungerar ju uppenbarligen för dig. De flesta nybörjare jag träffat verkar dock vilja ha varenda träningspass planerade. Tror fler slutar pga brist på struktur än för nogrannt upplagt schema. Eller?

Räkna kalorier är ett utmärkt sätt att ta sin träning till ett steg till. De flesta verkar tro att det är svårt, men att göra ett kostschema är som Crippa säger knappast rocket science. Hjälpte en kille med samma inställning som du med ett kostupplägg. Han blev ganska förvånad när vi skrev in vad han åt under en vanlig dag. Killen är bra mycket större än mig och jag tror inte han ångrade sitt val.

Jag kan instämma med att vissa säkerligen behöver struktur i form av ett schema för att inte vara helt vilse på gymmet. Dock tror jag att man inte ska börja med att göra något avancerat. Att öka i bänkpress i början av sin träningskarriär kräver inte att man planerar så långt som att köra med någon metod överhuvudtaget. Förvisso tror jag att olika metoder behövs därför att folk helt enkelt är för dåliga på att variera sin träning eller på något sätt chocka kroppen. Men jag skulle inte rekommendera någon nybörjare att ta till en metod, däremot struktur av andra slag på en basnivå då många missar grunderna. Sedan kan man göra saker hur avancerade som helst, om man vill.

Men nu förstår jag inte vad du menar med att ta träningen ett steg till? Menar du att jag hade presterat bättre med ett kalorischema? Nu har jag tredubblat min styrka sedan jag började träna och det enda jag håller "ganska" bra koll på är mitt proteinintag, men inte heller där räknar jag...det handlar snarare om att jag helt enkelt inte tror på att jag behöver det, eller att jag skulle må bättre utav det. Har man däremot problem att gå upp eller ner i vikt tror jag det är ett utmärkt verktyg.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Dagens synpunkt:

Var inte rädd för att öka, eller för den delen fråga om hjälp!:

Var på gymet igår efter en veckan uppehåll pågrund av en förkylning.. Tro det eller ej så kände jag mig riktigt stark! Körde givetvis bänkpress som första pass. Pressade 10 rep på 100. 10ende var väl rätt så tung, men den gick ändå upp för egen maskin liksom.

Bad en random snubbe passa mig på 105 (ökade alltså 5 kilo EFTER sjukdom!!). Detta resulterade i den fetaste träningsverken jag har haft på över 6 månader!! Tror inte det beror på att jag ökade 10 kg i dips, utan det är för att jag fick hjälp på 105! Så fråga! Be om hjälp! det ger mer än vad det kostar kcal i att använda stämbanden!

Peace!!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jo, det är ungefär så jag menar. Om någon vill gå ner i vikt så tror jag inte det bästa är att direkt förslå att räkna kalorier, utan oftast handlar det om grövre ändringar som behöver göras. Vissa kan tappa motivationen om de får för sig att man måste räkna kalorier för att lyckas med viktnedgång eller viktuppgång. Medan andra kan bli mer motiverade utav det. Huvudsaken är att man själv känner att det är så man vill gå tillväga, annars rinner det bara ut i sanden oavsett.

Det stämmer klart in med mina åsikter. Jag tror vi är överens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Var inte rädd för att öka, eller för den delen fråga om hjälp!

Hehe, gjorde precis detta idag. Bad en snubbe att passa när jag skulle maxa i knäböj. Böjde 100 kilo för första gången.

Och det bästa av allt, det finns mer att hämta!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
)

Hehe, gjorde precis detta idag. Bad en snubbe att passa när jag skulle maxa i knäböj. Böjde 100 kilo för första gången.

Och det bästa av allt, det finns mer att hämta!

hur många ggr? och hur strikt?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jag kan instämma med att vissa säkerligen behöver struktur i form av ett schema för att inte vara helt vilse på gymmet. Dock tror jag att man inte ska börja med att göra något avancerat. Att öka i bänkpress i början av sin träningskarriär kräver inte att man planerar så långt som att köra med någon metod överhuvudtaget. Förvisso tror jag att olika metoder behövs därför att folk helt enkelt är för dåliga på att variera sin träning eller på något sätt chocka kroppen. Men jag skulle inte rekommendera någon nybörjare att ta till en metod, däremot struktur av andra slag på en basnivå då många missar grunderna. Sedan kan man göra saker hur avancerade som helst, om man vill.

Men nu förstår jag inte vad du menar med att ta träningen ett steg till? Menar du att jag hade presterat bättre med ett kalorischema? Nu har jag tredubblat min styrka sedan jag började träna och det enda jag håller "ganska" bra koll på är mitt proteinintag, men inte heller där räknar jag...det handlar snarare om att jag helt enkelt inte tror på att jag behöver det, eller att jag skulle må bättre utav det. Har man däremot problem att gå upp eller ner i vikt tror jag det är ett utmärkt verktyg.

En intressant synpunkt, även om våra åsikter går isär när det gäller nybörjarupplägg.

Huruvida du skulle gynnas eller inte gynnas av ett kostschema kan jag naturligtvis inte uttala mig om, men jag tycker det är en ganska underlig reaktion att förkasta något som du enligt egen utsago aldrig testat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
hur många ggr? och hur strikt?:p

Två reps, och med bra djup.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Två reps, och med bra djup.

Grattis. Hur kändes det på axlarna?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Grattis. Hur kändes det på axlarna?

Tackar.

Inga problem alls med det. Har hittat ett bra läge och stången sitter som smetat. Vanligt med problem med axlarna vid knäböj?

Träningsvärk i magen har jag dock.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Haha, nejdå. Jag brukar dock alltid vara nära att skita på mig när jag går ut med en vikt jag aldrig böjt på innan.

Failade förresten rätt snyggt på 160kg innan jag tog det. Hamnade för djupt och fann mig helt plötsligt ståendes på knäna med stången på axlarna. Började luta mig framåt för att låta racket ta emot den, men det gjorde den aldrig! Stängerna var kanske 40cm över marken så jag fick släppa stången tillslut. Några svettiga sekunder medans passaren bakom upphetsat skriker "Åh, fan! Åh, fan!":)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tackar.

Inga problem alls med det. Har hittat ett bra läge och stången sitter som smetat. Vanligt med problem med axlarna vid knäböj?

Träningsvärk i magen har jag dock.

Många är väldig stela i Handleder och bröst , som inte direkt underlättar benböj.

Jag alternerar frontböj och vanlig benböj ( rekomenderas ).

Och bra att du har tränigsvärk i magmusklerna , visar att du spänner buken för att göra dig stabilare .

Visa signatur
Permalänk

Det tog flera veckor innan mina handleder vande sig vid frontböj...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Haha, nejdå. Jag brukar dock alltid vara nära att skita på mig när jag går ut med en vikt jag aldrig böjt på innan.

Failade förresten rätt snyggt på 160kg innan jag tog det. Hamnade för djupt och fann mig helt plötsligt ståendes på knäna med stången på axlarna. Började luta mig framåt för att låta racket ta emot den, men det gjorde den aldrig! Stängerna var kanske 40cm över marken så jag fick släppa stången tillslut. Några svettiga sekunder medans passaren bakom upphetsat skriker "Åh, fan! Åh, fan!":)

Hehe, jo. Nu hade jag passare så det kändes lugnt. Men när man kör själv så är man lite småfeg tyvärr.

Det där lät inte så lyckat förövrigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Många är väldig stela i Handleder och bröst , som inte direkt underlättar benböj.

Jag alternerar frontböj och vanlig benböj ( rekomenderas ).

Och bra att du har tränigsvärk i magmusklerna , visar att du spänner buken för att göra dig stabilare .

Aha, det är så det ligger till. Inga problem med det för mig som tur är.

Frontböj har jag aldrig kört. Kanske man skulle prova. Har du några generella tips för det?

Riktigt skönt att man känner att magen får jobba. Spänner den inte "med flit" så det känns bra att man gör det automatiskt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

penn & teller om träning: http://www.youtube.com/watch?v=35lQGOK9YFI&feature=related

del 2 o 3 finns till vänster:)

EDIT: höger

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
penn & teller om träning: http://www.youtube.com/watch?v=35lQGOK9YFI&feature=related

del 2 o 3 finns till vänster:)

EDIT: höger

Jag förstår inte. Menar dom att man inte kan bli större, starkare och smalare av träning? Visst, genetiken spelar roll, men att säga att det är omöjligt att bli större/starkare/smalare är skitsnack.

Och angående kosttillskotten; det finns mycket skit och det borde kritiseras. Men att säga att "everything is shit" är skitsnack om något.

Varför i helvete kan ingen vara objektiv nu för tiden?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hehe, jo. Nu hade jag passare så det kändes lugnt. Men när man kör själv så är man lite småfeg tyvärr.

Det där lät inte så lyckat förövrigt.

Aha, det är så det ligger till. Inga problem med det för mig som tur är.

Frontböj har jag aldrig kört. Kanske man skulle prova. Har du några generella tips för det?

Riktigt skönt att man känner att magen får jobba. Spänner den inte "med flit" så det känns bra att man gör det automatiskt.

En variant http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/FrontSquat.h...
Men jag lägger ofta handflatorna på axlarna ( Höger hand på vänster axel osv) Och stången vilandes på axlarna .

Håll ryggen rak , fäst blicken upp och kör ( börja gärna utan bälte )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Jag alternerar frontböj och vanlig benböj ( rekomenderas ).

Frontböj är verkligen grym, har alltid ont ett par dagar efter i både framsida axlar och ben.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
En intressant synpunkt, även om våra åsikter går isär när det gäller nybörjarupplägg.

Huruvida du skulle gynnas eller inte gynnas av ett kostschema kan jag naturligtvis inte uttala mig om, men jag tycker det är en ganska underlig reaktion att förkasta något som du enligt egen utsago aldrig testat.

Nej jag har aldrig testat det. Men jag är ändå ganska bestämd med att det inte är något som gynnar mig, både vad gäller min träning och mitt välmående

En kille som jag känner till som tränar och tävlar är väldigt noga med sin kost, äter precis samma saker varje dag och har stenkoll på alla siffror. Dock om han missar han en måltid med 5 minuter är hela hans dag förstörd. Nu är detta ett extremt exempel, men jag vill inte påstå att han tagit sin träning ett steg längre, snarare kan man ifrågasätta om träningen inte tagit över lite för mycket åt fel håll.

Som redan sagt så vet jag att vissa kan föra sin träning vidare genom att i siffror se vad de stoppar i sig och vad de borde bättra på. Jag är dock jävligt glad att jag slipper bry mig om det och ändå känna mig så optimal som jag är beredd att bli I slutändan handlar det om vad man själv tror på och vad man mår bra av, inte vad som gör en 0,1% större på ett år.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein