Permalänk
Medlem

Internet-anslutning i annan byggnad

Tja!

Ska snart flytta ut till vårat förråd (ska byggas om) och ska köpa dator men jag är osäker på hur jag ska få internet ut dit.

Det är ca 25m utomhus till förrådet.

Hur skulle ni lösa det?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Gräva kabel med isolering runt. Klappart å klart. Trådlöst är inte att tänka på om du inte ska göra annat än å slösurfa. Dra kabelränna och isolera runt den och dra minst två CAT6-kablar i den så du har en i backup. Dit med gigabitswitch och en bra router i andra änden.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hmm, det skulle kunna fungera.

Men kommer det verkligen att funka på vintern, trots isolering lär kabeln nog bli några minus?

Permalänk

Det fungerar utmärkt! Bara gräv på

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Fint Men vad ska jag isolera med? Isolerar jag för värmens skull, eller för att skydda kabeln från skador?

Vad för switch ska jag använda?

Edit: Har för mig att det finns lite tåligare kabel att köpa, har jag fel? Var hittar jag sådan?

Permalänk
Medlem

PV-rör lär väl funka?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Ja alltså kabeln klarar sig lätt i marken trots att det blir minus.
Men utifall den går sönder är det bra om du har två dragna direkt
och att du ser till att ha rör som du kan dra ny kabel genom. Eller om du orkar gräva igen om det strular. Men gör det ordentligt så kommer de där funka jättebra.Kör med pvc och vanlig rörisolering.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Då löser det sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpan92

Edit: Har för mig att det finns lite tåligare kabel att köpa, har jag fel? Var hittar jag sådan?

http://www.direktronik.se
sök på 06-8398 och 06-8396

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Visste väl att jag hade sett något sånt!

Ska jag ha Cat.6 eller Cat.5e, vad är skillnaden?

Tyvärr måste jag fråga, antar att den kabeln levereras utan kontakter; hur får jag på det?

Permalänk
Medlem

ja har haft en helt vanlig cat6 kabel som är dragen mellan två våningar på utsidan och den har nu hängt där helt oskyddad i 4-5 år inga problem med den ölänska klimatet så ett pvc räcker gott och väl det enda som man behöver va orolig över är ju ifall nått pucko börjar gräva och skadar kablen

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Re: Internet-anslutning i annan byggnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpan92
Tja!

Ska snart flytta ut till vårat förråd (ska byggas om) och ska köpa dator men jag är osäker på hur jag ska få internet ut dit.

Det är ca 25m utomhus till förrådet.

Hur skulle ni lösa det?

Tack för svar

Då ska du förmodligen dra ut el med till förådet, så varför inte lägga ett rör till för nätverk & annan tele-kom utrustning?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

har haft en 50m tp hängandes mellan två hus nu i två vintrar, fungerar utmärkt sedan om det blir 40 minus så kanske det inte är så jätte bra.

bara jag som haft lite tur kanske:)

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Fungerar också bra att lägga kabeln i en slang som skydd!

Vi använde en vanligt svart sån där lite styvare vattenslang.
Smörj in kabeln med diskmedel så är den lättare att dra igenom!