Permalänk
Medlem

Passar delarna???

Tänkte ta hjälp av detta kunniga forum. Är på gång att byta ut min gamla burk och plockade ihop ett billigt system som ska användas till surf, bilder och en del spel som CoD5. Min fråga är nu, passar delarna ihop? Behöves det något mer typ kabel eller så? Denna minnestyp verkar vara slut på INET, finns det något likvärdigt i lager?

Permalänk
Medlem

Re: Passar delarna???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doolf
Tänkte ta hjälp av detta kunniga forum. Är på gång att byta ut min gamla burk och plockade ihop ett billigt system som ska användas till surf, bilder och en del spel som CoD5. Min fråga är nu, passar delarna ihop? Behöves det något mer typ kabel eller så? Denna minnestyp verkar vara slut på INET, finns det något likvärdigt i lager?
http://pici.se/pictures/KmCKLGiUx.jpg

Ja, det passar ihop, men ska du ha Crossfire i framtiden ska du ha kraftigare nätagg.

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Passar delarna???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
Ja, det passar ihop, men ska du ha Crossfire i framtiden ska du ha kraftigare nätagg.

Du vet inte vad du snackar om, ett 450W nätaggregat driver utan tvekan 2st 4850 i crossfire. Kom med rättmätigade fakta nästa gång.
Dessutom, varför skulle han köra crossfire på en billig dator som bara ska användas till, vad var det nu, surf, bild och spel, Call Of Duty 5 var det. Bättre att satsa på ett kraftfullt kort på en gång istället för att slänga på crossfire, prestandan vinner han absolut med CF.
Men när det gäller en dator i den här prisklassen så är ett kraftfullare singelkort mer rättmätigat, GTX260/HD4890 ligger bra till.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nja, rekommenderar nätstyrka för två 4850 ligger på 500-550w med en hårddisk och ej överklockad CPU. Så Goodia har rätt - ska du köra crossfire så behövs ett kraftigare nätagg.
Dock så är jag på samma linje som Sergeant. Bättre att skippa crossfire och istället köra på ett kraftfullare singelkort i framtiden.

När det gäller nätagg som ligger i underkant så brukar datorn starta utan problem. Om det inte är så att man ligger väldigt långt under. Dock för att datorn ska klara höga ström peaks som faktiskt händer när man kommer till kraftfullare situationer i tex spel bör man ligga i överkant.

Det är inte alls ovanligt att ett dåligt eller för svagt nätagg ger ifrån sig mystiska fel så som blåskärmar, fps dropp och att spel hänger sig.

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karmeback
Nja, rekommenderar nätstyrka för två 4850 ligger på 500-550w med en hårddisk och ej överklockad CPU. Så Goodia har rätt - ska du köra crossfire så behövs ett kraftigare nätagg.
Dock så är jag på samma linje som Sergeant. Bättre att skippa crossfire och istället köra på ett kraftfullare singelkort i framtiden.

När det gäller nätagg som ligger i underkant så brukar datorn starta utan problem. Om det inte är så att man ligger väldigt långt under. Dock för att datorn ska klara höga ström peaks som faktiskt händer när man kommer till kraftfullare situationer i tex spel bör man ligga i överkant.

Det är inte alls ovanligt att ett dåligt eller för svagt nätagg ger ifrån sig mystiska fel så som blåskärmar, fps dropp och att spel hänger sig.

MVH

Japp, han ska ha starkare nätagg om han ska ha CF. jag tycker som ni, han borde som minst skaffa 4870 istället.

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Enligt Antec Power Supply Calculator behövs på sin höjd 350-380 W för att driva 2 4850 i CF, den CPUn, en HDD, en DVD läsare och flertalet fläktar..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut, dock skulle jag bytt moderkortet till ett med SB750 eller SB710 så att du kan låsa upp två till kärnor om du har tur. https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma... detta är helt okej.

Och Corsair 450w klarar 2st 4850 i crossfire. Inget snack om saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karmeback
http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx

Den stämmer inte. Enligt den ska man behöva 750w till 2st 4850 och en PhII prolle och 3 hårddiskar. Det går på sin höjd åt hälften av den effekten

Permalänk
Medlem

Jag vet inte var du fick 750w ifrån men 550w va det jag sa. Att Antec Power Supply Calculator säger 350w stämmer säkerligen vid normal belastning. Men vad tror ni datorn skulle kunna dra vid peak? Det känns som att det borde bli över 450w?

Permalänk
Medlem

Det va vid 90 % av full load jag räknade på, så det går nog knappt över 400 W i full load.

Permalänk
Medlem

Nu är paketet ihopsatt och fungerar bra. Dock så blev det några missar...
Så här i efter hand skulle jag valt ett annat moderkort då detta ASUS M4A78 pro inte verka ha stöd för crossfire. Chassit fick bli ett Coolmaster Centurion 5 istället då det andra inte fanns på lager. Detta chassi har en Firewire utgång på framsidan men tyvärr finns ingen kontakt på moderkortet, lite tråkigt då jag använder firewire till min videokamera.

För övrigt, tack för all hjälp.

/Doolf